PDA

View Full Version : [Akoestische Gitaar Gezocht] - Bespeelbaarheid van een elektrische, aanraders?



DemolitionColorScheme
17 april 2012, 16:54
Ik zoek een degelijke akoestische gitaar voor wat opnames. Budget ... ? Tja, het liefst niet al te duur? €200,- of zo.

Heeft iemand wat aanraders voor degelijke akoestische gitaren met een elektrische hals? Speelgemak voorop. Hoeft niet electo-akoestisch te zijn. Opnames zullen gedaan worden met mics.
Ik ben best wel een leek als het gaat om akoestische gitaren, dus wat aanraders zouden fijn zijn.

Merelvh
17 april 2012, 17:09
In dat budget wordt het lastig. Ik denk gelijk aan Taylor, die halzen komen het dichtst in de buurt van een elektrische. In ieder geval wat ik tot nu toe allemaal heb bespeeld. Misschien kan je een tweedehands Taylor Mini ergens vinden, zijn leuke gitaartjes. Wel klein ;)

LaurentB
17 april 2012, 17:09
Het speelt nooit hetzelfde, omdat een akoestische gitaar nu eenmaal dikkere snaren heeft vanwege de akoestische energie die het nodig heeft. Het is grotendeels een kwestie van nauwkeurige afstelling, en dat is iets wat standaard niet het geval is op gitaren iig t/m de hogere middenklasse. Je kunt dat wel zelf verbeteren of laten doen, natuurlijk.

Taylors staan vaak wel erg soepel afgesteld. ook heb ik wel gehoord dat de betere Ovations in de richting van elektrische bespeelbaarheid gaan.

Je zou er ook voor kunnen kiezen niet dikker te gaan dan 011 snaren. Dan heb je nog wel redelijke akoestische eigenschappen, maar ook een tamelijk lichte bespeelbaarheid.

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 17:11
Goede tips! Staylor staat me altijd wel bij qua goede akoestische, dat weet ik iniedergeval wel. Tweedehands was overigens sowieso de bedoeling. Ik koop zelden nieuw. :)

Ulgi
17 april 2012, 21:37
Zou ook 'ns naar een Greg Bennett kijken. Is (nieuw) niet duur en spelen wel lekker (vind ik dan...).

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 21:38
Zal 'ns snuffelen. :)

Harald
17 april 2012, 21:50
Een goede Taylor voor 200 gaat niet lukken, ook tweedehands niet. Tenzij het ding van een vrachtwagen is gevallen en weer in elkaar gelijmd is.

Yamaha heeft ook wat modellen die redelijk gericht zijn op elektrische gitaristen, maar die vind ik akoestisch niet sterk. Dat zou 2e hands haalbaar moeten zijn. Een 2ehands Ovation zou met wat mazzel kunnen lukken, voor pakweg het dubbele. Misschien dat de markt nu al wat gunstiger is. Met name de deep bowl modellen klinken best goed. Moet je wel lekker mee kunnen zitten. Zit toch wat anders.

Als het echt voor een paar opnames is, geen kennissen waar je iets van kunt lenen? 200 is een krap budget voor een gitaar die je voor een microfoon wilt hebben. Heb trouwens wel wat Cort gitaren in mijn handen gehad die erg licht afgesteld waren. En dat moet tweedehands voor dat geld lukken.

Verder, wat Laurent al zei, de snaren zijn dikker. Qua akkoorden gaat het lukken met een fatsoenlijk afgestelde gitaar. Qua bends, no way. Dat is echt een stuk zwaarder.

Voor single note vind ik een Maton ideaal. Maar dat lukt niet voor zo'n budget.

-Martijn-
17 april 2012, 21:56
Ik heb een Alvarez, die heeft een hele dunne en smalle hals. Je kan met je duim zonder problemen bij de 4e snaar bijvoorbeeld, ik vind hem erg makkelijk spelen.
Ze worden niet meer verkocht in Europa (dacht ik), maar misschien kan je er tweedehands wel een vinden.

Harald
17 april 2012, 21:56
wie weet toch wel enigzins haalbaar...
Ovation heeft het voordeel dat het zijn sex-appeal kwijt is. Daardoor zijn ze best goedkoop te vinden. Er staat een Ovation Ultra voor 250 op Marktplaats. Geen idee hoe die is verder, maar als het in je buurt is zou het de moeite waard kunnen zijn.

Harald
17 april 2012, 21:57
Ik heb een Alvarez, die heeft een hele dunne en smalle hals. Je kan met je duim zonder problemen bij de 4e snaar bijvoorbeeld, ik vind hem erg makkelijk spelen.
Ze worden niet meer verkocht in Europa (dacht ik), maar misschien kan je er tweedehands wel een vinden.

Met de duim fretten op de D snaar.... you lucky bastard. Niet met mijn handen!

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 23:12
Ik zal eens kijken. Ik kan m'n budget ook verhogen, maar liever niet. Akoestische gitaren zijn echt van die elementen die ik zelden in m'n muziek verwerk en om dan tussen de 400 en 700 in te zitten vind ik gewoon teveel.

Merelvh
18 april 2012, 09:52
Een goede Taylor voor 200 gaat niet lukken, ook tweedehands niet. Tenzij het ding van een vrachtwagen is gevallen en weer in elkaar gelijmd is.

Yamaha heeft ook wat modellen die redelijk gericht zijn op elektrische gitaristen, maar die vind ik akoestisch niet sterk. Dat zou 2e hands haalbaar moeten zijn. Een 2ehands Ovation zou met wat mazzel kunnen lukken, voor pakweg het dubbele. Misschien dat de markt nu al wat gunstiger is. Met name de deep bowl modellen klinken best goed. Moet je wel lekker mee kunnen zitten. Zit toch wat anders.

Als het echt voor een paar opnames is, geen kennissen waar je iets van kunt lenen? 200 is een krap budget voor een gitaar die je voor een microfoon wilt hebben. Heb trouwens wel wat Cort gitaren in mijn handen gehad die erg licht afgesteld waren. En dat moet tweedehands voor dat geld lukken.

Verder, wat Laurent al zei, de snaren zijn dikker. Qua akkoorden gaat het lukken met een fatsoenlijk afgestelde gitaar. Qua bends, no way. Dat is echt een stuk zwaarder.

Voor single note vind ik een Maton ideaal. Maar dat lukt niet voor zo'n budget.

Ik bedoelde een Taylor mini tweedehands, alle andere Taylors zijn inderdaad niet te vinden voor zo'n prijs. Misschien kan je die vinden voor 300 euro. Ligt eraan of je dat geld ervoor uit wil geven!

Harald
18 april 2012, 10:03
Hoe klinken die mini Taylors akoestisch? Gooi er een piezo in, dan zal het live nog werken, maar of je zo'n gitaar voor een microfoon wilt hebben?

DemolitionColorScheme
18 april 2012, 10:05
Hoe klinken die mini Taylors akoestisch? Gooi er een piezo in, dan zal het live nog werken, maar of je zo'n gitaar voor een microfoon wilt hebben?
Nou ja, ik neem aan dat het wel op te nemen valt? Kleine akoestische instrumenten vallen ook best te micen.

Harald
18 april 2012, 10:45
Een elektrische gitaar zou je ook kunnen micen. Het gaat erom hoe het klinkt. Ik heb hier een driekwartsgitaartje dat best aardig klinkt. Maar een normale maat klassieke gitaar klinkt toch anders. Reisgitaartjes die ik tot nu toe heb gehoord zijn akoestisch wat minder. De Taylor mini ken ik niet. Vandaar mijn vraag. Op zich kan een goed gebouwde parlour gitaar ook prima klinken. Maar dan moet je wel een goede hebben.

DemolitionColorScheme
18 april 2012, 10:55
Een elektrische gitaar zou je ook kunnen micen. Het gaat erom hoe het klinkt. Ik heb hier een driekwartsgitaartje dat best aardig klinkt. Maar een normale maat klassieke gitaar klinkt toch anders. Reisgitaartjes die ik tot nu toe heb gehoord zijn akoestisch wat minder. De Taylor mini ken ik niet. Vandaar mijn vraag. Op zich kan een goed gebouwde parlour gitaar ook prima klinken. Maar dan moet je wel een goede hebben.
Een elektrische gitaar akoestisch micen is eigenlijk geen optie. Dat ... nee, dat klinkt gewoon niet.

Merelvh
18 april 2012, 11:02
Hoe klinken die mini Taylors akoestisch? Gooi er een piezo in, dan zal het live nog werken, maar of je zo'n gitaar voor een microfoon wilt hebben?

Ik was enorm verbaasd over het geluid van de mini! Voor de grootte en de prijs van de gitaar was het geluid erg indrukwekkend.
Hier krijg je een leuk beeld van de mini: http://youtu.be/7YuLL5gzzgU

DemolitionColorScheme
18 april 2012, 11:06
Ik was enorm verbaasd over het geluid van de mini! Voor de grootte en de prijs van de gitaar was het geluid erg indrukwekkend.
Hier krijg je een leuk beeld van de mini: http://youtu.be/7YuLL5gzzgU
Prima! Dit zou meer dan voldoende zijn hoor.

Triggy
18 april 2012, 17:10
Nieuw zou Recording King wat kunnen zijn voor je. Hebben ook een nieuwe Parlourgitaar die erg goed uit de reviews komt.
Tweedehands zou je kunnen denken aan bijv. Seagull, Simon&Patrick, beginnen meestal (net) onder de 200,- en daar zitten erg goede gitaren bij voor niet al te veel geld. Onlangs eentje (S&P) gekocht met massief sparren bovenblad voor 135,-

DemolitionColorScheme
19 april 2012, 10:44
Nieuw zou Recording King wat kunnen zijn voor je. Hebben ook een nieuwe Parlourgitaar die erg goed uit de reviews komt.
Tweedehands zou je kunnen denken aan bijv. Seagull, Simon&Patrick, beginnen meestal (net) onder de 200,- en daar zitten erg goede gitaren bij voor niet al te veel geld. Onlangs eentje (S&P) gekocht met massief sparren bovenblad voor 135,-
Thanks! Ik zal eens kijken bij die merken.

DemolitionColorScheme
6 juni 2012, 20:56
Ik bump even dit topic weer.
Ik heb vorige week een Seagull S6 aangeschaft en qua geluid is het prima, maar dat ding is ècht te log voor me. Te groot. De hals is te dik en de body, triest gezien, helaas ook. Ik ben een klein ventje en dit nodigt me niet uit om erop te spelen. Ik zit niet echt te genieten als ik dat ding in m'n hand heb. Het geluid is ècht meer dan prima en het is echt een qualiteits-ding, maar voor mijn kleine handen niet.

Ik zoek dus nogsteeds een akoestische gitaar. Must:
- Dunne hals (zo dun mogelijk)
- Het liefst een kleinere body

Ik weet dat een kleinere body dus ook invloed op het geluid heeft, maar so be it.
Iemand? Misschien toch maar een Taylor Mini, al ligt dat een beetje buiten m'n budget.

Rizz
6 juni 2012, 21:13
Waarom dan toch deze gekocht? Denk dat je dan toch op een GA of OM modelletje uitkomt.. OM's hebben dan vaak wel weer een 44 of 45 nut, ook erg merkafhankelijk.. Hoeven trouwens niet heel veel zachter klinken, al zal het niet hetzelfde zijn als bij een dread.. Halzen kan ik je niet mee helpen, moet je echt zelf voelen..

Jammer wel, kan je deze terugbrengen?

DemolitionColorScheme
6 juni 2012, 21:16
Waarom dan toch deze gekocht? Denk dat je dan toch op een GA of OM modelletje uitkomt.. OM's hebben dan vaak wel weer een 44 of 45 nut, ook erg merkafhankelijk.. Hoeven trouwens niet heel veel zachter klinken, al zal het niet hetzelfde zijn als bij een dread.. Halzen kan ik je niet mee helpen, moet je echt zelf voelen..

Jammer wel, kan je deze terugbrengen?
Deze heb ik tweedehands gekocht. De prijs was erg redelijk, dus heb ik de gok maar genomen. Zo zit het soms gewoon. Soms moet je een risico nemen. Gelukkig zijn het geen erg dure gitaren, dus ik heb er geen probleem mee om deze weer te verkopen.

Waar staan die afkortingen voor, GA en OM?
Ik ben nu naar een Taylor Mini of Baby aan het kijken. Die Mini's zijn nog vrij prijzig, maar die Baby's zijn wat goedkoper, maar ze lijken ècht heel klein, haha. Niet dat dat erg is! Op de clips / video's die ik nu aan het checken ben komt er wel een bak geluid uit!

-Martijn-
6 juni 2012, 21:25
Vergeet ook niet om naar de Little Martin (LXM) te kijken.

DemolitionColorScheme
6 juni 2012, 21:25
Ja, die ben ik nu ook aan het checken. :)

Rizz
6 juni 2012, 21:30
GA= Grand Auditorium, OM = Orchestra Model, is ongeveer hetzelfde maatje, evenals een 000.. OM is origineel Martin, Taylor gebruikt de GA hiervoor 114 214, enz Eastman doet OM E10OM en GA AC 222, AC 322, enz..

Dit zijn fingerstyle gitaren, maar kunnen ook prima als strummers gebruikt worden.. De Taylors hierboven zijn prima all-round gitaren..

En zo heeft bijna elk merk wel dit soort gitaren..