PDA

View Full Version : Mid focus verwijderen bij een open back combo



Kingfisher
17 april 2012, 14:56
Ik speel op een Mesa Boogie Express, een 1x12" open back combo. De clean is super, maar de drive is nogal mid-biased.
bv: http://www.youtube.com/watch?v=0dsVabcDj0g&feature=player_detailpage#t=324s

De rest van de groep vind hem soms "te schel".

Andere speakercab nodig. Een closed back van maken?

bass blom
17 april 2012, 15:31
als de clean super is en je gaat andere speaker nemen...

closed back kun je simpel proberen, zet hem eens strak tegen de muur.

Brum
17 april 2012, 16:14
Aan de hand van het clipje kan ik niet echt zeggen dat ie enorm mid-heavy is eigenlijk. Het is wel redelijk Mesa-achtig. Misschien is het simpelweg je ding niet, dat kan natuurlijk ook.

Is het middige niet simpelweg een beetje eruit te draaien d.m.v. de mid knop? Bij veel versterkers doet overigens het bijdraaien van de bass en treble knop ook heel veel i.c.m. met het mid. Geen idee hoeveel je al hebt lopen draaien en doen natuurlijk, maar ik zou hier zeker nog 's mee experimenteren.

Eko
17 april 2012, 16:30
Mesa heeft een toonregeling waar ik niet uitkwam. Alles beinvloed elkaar en dat is wat anderen er juist in aantrekt. Het betekent dat je wel heel erg veel moet expirimenteren om te weten hoe je dit weg haalt. Maar het moet te doen zijn. Let er op dat veel drive in pedalen het midgebied op jaagt. Misschien een equalizer een oplossing? Goedkope boss proberen....

guitarnijboer
17 april 2012, 17:27
Mesa Boogie is juist bekend geworden met die 'dikke' lead toon wat technisch inhoudt dat er voor de oversturing een flinke bak mid wordt toegevoegd door het vergroten van de treble cap. (vaak rond 1nF) De kleinere versterkertjes van Mesa hebben vaak aan het einde van de preamp nog een versterkertrap zitten die d.m.v. een kleine ontkoppel condensator het mid en hoog flink boost t.o.v. het laag. Dit zorgt er ondermeer voor dat de versterker strakker klinkt en daarnaast ook tering hard lijkt te gaan t.o.v. andere versterkers. Logisch: het grootste deel van het vermogen gaat naar de meest hoorbare frequenties. Neem daarbij een 1 x 12 openback en je krijgt inderdaad een wat mid heavy sound.

Ik zou niet aan de versterker gaan modificeren, maar een EQ zoals voorgesteld in de effectloop zou uitkomst kunnen bieden. Vroeger werden deze vaak als optie ingebouwd. Nu heb je een contour knop dacht ik...

arcane
17 april 2012, 18:48
Een buizencombo gesloten maken lijkt me ook niet zo'n goed idee i.v.m. de warmte. Of het wordt een hele kleine gesloten kast, maar of dat dan zo geweldig is.

Bijl
19 april 2012, 13:43
Ik speel op een Mesa Boogie Express, een 1x12" open back combo. De clean is super, maar de drive is nogal mid-biased.

Mids zijn vrij belangrijk voor gitaar.



De rest van de groep vind hem soms "te schel".?

Nou en. Wat vind je zelf?


Andere speakercab nodig. Een closed back van maken?

Converteren naar closed back kan oververhitting veroorzaken en lost je probleem waarschijnlijk niet op.


Als je zelf ook je geluid te schel vind, kan je wellicht een beam blocker proberen, of een donkerder klinkend element in je gitaar zetten, of een ElectroVoice EVM12L in je Mesa proppen (waarschuwing, ik garandeer niet dat het past), of de toonknop van je gitaar een stukje dicht draaien.

Ik weet wel wat je bedoelt hoor, ik heb hetzelfde gehad met mijn Mesa F-50. Ik speel op het lead kanaal met de hoge tonen helemaal dicht, en laag en mids helemaal open. Om te compenseren voor het verlies van hoge tonen heb ik de lead boost aan staan. De speaker heb ik vervangen voor een EVM12L, die moest ik front-loaded monteren anders paste het niet.

Ik zou graag willen weten, welke gitaar heb je, wat voor pickups zitten er in, hoe heb je het lead kanaal ingesteld, en wat voor muziekgenre speel je?