PDA

View Full Version : Engl se e670



metalison
17 april 2012, 11:33
Ik ben heel benieuwd naar het vlaggeschip en ENGL maar kan geen enkele winkel vinden die hem hebben staan om hem testen. Heeft iemand er toevallig ergens 1 zien staan? :soul:

Zijn er al anderen die op dit beest hebben gespeeld? :airguitar:

dorrus
17 april 2012, 18:33
Hallo Metalison
Ik heb er een gehad zo'n Special edition en heb hem (voor mij persoonlijk) gelukkig weer in kunnen ruilen.
Omdat ik al aardig op leeftijd ben en een echte "Classic Rocker" was dit voor mij persoonlijk niet de juiste keuze.
Ik heb op zowat alles gespeeld en heb nogal wat in mijn bezit gehad, waaronder Een Engl voorversterker : Tube preamp 530 ( vind ik nog steeds een geweldig ding met erg mooi geluid )
En twee stuks Engl Sovereign 100 watt combo ( ook een geweldige versterker )
Omdat ik erg tevreden was over Engl, besloot ik eens gek te doen en een Special Edition Top te kopen ( 6l6 buizen in mijn geval )
Als cab gebruikte ik een Bogner OS en een 2x12 Engl cab.
Ik heb twee maanden geprobeerd aan deze versterker te wennen, maar voor mij persoonlijk viel hij erg tegen .
Dit is volgens mij een echte metal-amp en hoewel er qua instellingen alles mogelijk is blijft die metal-saus aanwezig welke instelling je ook kiest.
Ik vond het geluid voor mij erg klinisch en koud en een stuk slechter dan de andere (goedkopere ) Engl versterkers die ik ook had.
Omdat de buizen verwisseld konden worden met el34's heb ik dat ook nog geprobeerd ,maar het bleef naar mijn idee een koud geluid.
Wat ik wel mooi vind aan de SE zijn de talloze mogelijkheden alles in te stellen, de specs. en mogelijkheden zijn echt geweldig !
Ook het zelf zeer eenvoudig en snel biassen van nieuwe buizen is op deze amp een peulenschil.
Maar zoals gezegd, was het geluid niks voor mij en welke sound je er ook indraait , er blijft een metal randje aan zitten.
Als "metal "nou helemaal je ding is (en aan je naam te zien is dat zo ) dan zou het een aanrader kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik dan voor de el34 uitvoering gaan omdat die eenvoudiger langdurig te wisselen zijn met 6l6 buizen mocht je daartoe besluiten.
Hebben ze er niet een in voorraad bij Guitar King in Boekel? ( Goede zaak overigens )
Succes met de juiste keuze

Thiez
17 april 2012, 20:03
Ik vind persoonlijk de SE heel erg compressed klinken. Alles klinkt vind ik heel smooth, zelfs met de 'edge' optie ingeschakeld. Hij mist rauwheid. Maar als je dit mooi vind, dan kan het zeker een prachtige amp zijn.
Zelf zou ik, als je toch een duurdere engl wilt hebben, voor de invader gaan. Hier is echt alles uit te halen (ook de rauwere drive sounds) en deze is veel dynamischer dan de SE vind ik zelf.
Als het gaat om bruut metal geweld blijft de Savage120 de ultieme bak vind ik. Rauwe sound met veel ballen.

langun
17 april 2012, 20:04
Bij Guitarcandy (Baco van op het forum) heb je een zeer uitgebreid aanbod van ENGL's staan, dus dan kan je ze eens naast elkaar testen :D Zeker de Smolski eens uitproberen als je kan, dat vind ik echt een beest van een versterker.

http://www.guitarcandy.be/

Thiez
17 april 2012, 20:09
Bij Guitarcandy (Baco van op het forum) heb je een zeer uitgebreid aanbod van ENGL's staan, dus dan kan je ze eens naast elkaar testen :D Zeker de Smolski eens uitproberen als je kan, dat vind ik echt een beest van een versterker.

http://www.guitarcandy.be/

Gaaf zaakje, maaruh in het email adres staat baco. Is dat geen forummer van hier?
Wel gaaf als hij splawn gaat krijgen, ga ik zeker een keer heen om te testen dan. En die DAR amps wil ik ook weleens proberen.

Ijselrobo 07
17 april 2012, 20:39
Bij Guitarcandy (Baco van op het forum) heb je een zeer uitgebreid aanbod van ENGL's staan, dus dan kan je ze eens naast elkaar testen :D Zeker de Smolski eens uitproberen als je kan, dat vind ik echt een beest van een versterker.

http://www.guitarcandy.be/


Gaaf zaakje, maaruh in het email adres staat baco. Is dat geen forummer van hier?
Wel gaaf als hij splawn gaat krijgen, ga ik zeker een keer heen om te testen dan. En die DAR amps wil ik ook weleens proberen.

:Den10tekens

Thiez
17 april 2012, 21:04
:Den10tekens

Oh, helemaal overheen gelezen haha. Binnenkort splawn's testeeuuh!! ;)

langun
17 april 2012, 22:07
Die zijn er al een tijdje, zijn site is minder up-to-date dan zijn facebookpagina :D

http://www.facebook.com/GuitarCandyBelgium

Thiez
17 april 2012, 22:44
Die zijn er al een tijdje, zijn site is minder up-to-date dan zijn facebookpagina :D

http://www.facebook.com/GuitarCandyBelgium

Nice, even een keer een datum prikken om wat te gaan testen.

Orpheo
18 april 2012, 00:24
ik heb 'm gehad voor jaren, maar sinds oktober heb ik 'm weg gedaan, en heb de AFD100 in huis. nooit meer omgekeken. die smoothness, die compressie.... gebrek aan 'rauwheid' ging me tegen staan. Voor "METAHHHHLLLL'' heb ik een 5150 en een mark 3, die beiden de se wegblazen.

macwilliams
18 april 2012, 07:14
Als je meer rauwheid in je geluid wilt dan dat de SE je kan geven zou je de steve morse eens moeten proberen.
Ik vond de SE veel klinischer dan de SM. Ik heb hem dan ook nog steeds met volle tevredenheid.

Liquid_Metal
18 april 2012, 08:52
Ik vind persoonlijk de SE heel erg compressed klinken. Alles klinkt vind ik heel smooth, zelfs met de 'edge' optie ingeschakeld. Hij mist rauwheid. Maar als je dit mooi vind, dan kan het zeker een prachtige amp zijn.
Zelf zou ik, als je toch een duurdere engl wilt hebben, voor de invader gaan. Hier is echt alles uit te halen (ook de rauwere drive sounds) en deze is veel dynamischer dan de SE vind ik zelf.
Als het gaat om bruut metal geweld blijft de Savage120 de ultieme bak vind ik. Rauwe sound met veel ballen.

Hier ben ik het deels mee eens en het is een van de redenen dat ik mijn SE zou willen aanvullen met een Fireball (of misschien Savage maar dat heb ik nog niet geprobeerd). Maar de SE is enorm veelzijdig en het derde kanaal (Lead 1) kan met Mid Edge en Hi Gain zeker wel rauw klinken.
Het is een enorm veelzijdige bak en ik ben uitermate tevreden met het clean en de solosound.

metalison
18 april 2012, 10:37
Bedankt voor de reacties!
Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar metal maar speel van alles en nog wat.

De mogelijkheden van de SE leken mij in eerste instantie uiterst veelzijdig maar begin aan de hand van de reacties toch wel te twijfelen of dit de amp is voor mij. In de reacties lees ik ook veel lof over de Invader en de Savage en zet deze er ook bij op mijn lijstje. Eens kijken of die redelijk in de buurt wel ergens te testen zijn.

Thiez
18 april 2012, 11:54
Bedankt voor de reacties!
Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar metal maar speel van alles en nog wat.

De mogelijkheden van de SE leken mij in eerste instantie uiterst veelzijdig maar begin aan de hand van de reacties toch wel te twijfelen of dit de amp is voor mij. In de reacties lees ik ook veel lof over de Invader en de Savage en zet deze er ook bij op mijn lijstje. Eens kijken of die redelijk in de buurt wel ergens te testen zijn.

Waar woon je? Bij muziekcentrum van gorp in roosendaal staan ook de nodige engl's te testen. maar geen idee of roosendaal in de buurt is.

Liquid_Metal
18 april 2012, 20:46
Misschien moet ik jullie toch gelijk geven wat betreft de rauwheid van de SE jongens... Ik heb de rack-versie (met 930/60 poweramp en ENGL PRO 212 cab) en hoeveel het zeker balls to the wall is, wordt het derde kanaal niet super rauw. Aanvullen met een Fireball dan maar? XD

caliban
19 april 2012, 01:02
Ik weet niet of ik een Fireball rauw zou noemen. Bij rauw denk ik eerder aan savage120 ofzo.

Liquid_Metal
19 april 2012, 08:22
Denk je niet dat een pregain EQ een hoop op kan lossen en een SE of Fireball toch rauw kan maken?

Hier een directe vergelijking tussen de Fireball en de Invader.


http://www.youtube.com/watch?v=dM7lh5doZD4

Duidelijk te horen dat de Invader rauwer klinkt (ik neem aan dat dat een redelijk geaccepteerde term is).

Ik heb geen comparison met de Savage gevonden, maar ik is op zich wel de rauwheid te horen (vooral rond 5:30).


http://www.youtube.com/watch?v=YGLih61q6I8

metalison
19 april 2012, 11:18
Uitgaande op de geposte filmpjes zou ik voor de Savage gaan. De invader en de powerball hebben nog niet echt iets bij mij opgewekt. :cooler:

Liquid, bedankt voor het posten van de Savage. Dit gaat me weer een avond onderzoek kosten, want deze klinkt ook zeker vet! :ok:

Zelf heb ik natuurlijk ook al inmiddels honderden filmpjes gekeken en recencies gelezen, maar man wat is dit lastig! De SE lijkt voor mijn gevoel wel wat rauwheid te missen. Inmiddels heeft de Steve Morse uitvoering ook de aandacht getrokken en zou deze misschien al wel de voorkeur hebben. :cooler:

http://www.youtube.com/watch?v=HJZ4RqP3MuY

Ik begin weer bomen in het bos te zien! Iemand ervaring met de steve morse of de Savage? Zeker de Steve Morse lijkt een stuk rauwer dan de SE maar wel ook veelzijdig. Volgens mij ook een supervette top!

Liquid_Metal
19 april 2012, 11:56
Liquid, bedankt voor het posten van de Savage. Dit gaat me weer een avond onderzoek kosten, want deze klinkt ook zeker vet! :ok:

Ja mij ook... Ik speel al tijden met een rack amp maar heb de neiging/behoefte om uit te breiden met een top. De Savage 60 klinkt best interessant (wss interessanter dan de Fireball 60).

Thiez
19 april 2012, 22:01
Savage 60 is niet meer nieuw te krijgen. tegenwoordig hebben ze alleen nog de savage120. De steve morse is meer een rock georienteerde amp misschien. iets anders in het midden gebied en EL34 eindbuizen als ik me niet vergis. Beide erg gave amps. Steve morse is het lead kanaal heel goed en lekker in te stellen vind ik. Maar de savage is ook zeker een gave bak. Ik zou proberen ze naast elkaar uit te proberen. Beide zeer gave amps en puur smaak gebonden verschil.

Liquid_Metal
19 april 2012, 22:19
Ik heb voor de grap mijn tubescreamer en Keeler Design Push overdrive eens aangesloten en dat klinkt (over het clean kanaal) inderdaad een stuk rauwer dan het derde kanaal van de SE. Ik kan het nu helaas niet op goed volume uitproberen maar op laag volume is het al tamelijk duidelijk. Dit pedaaltje vind ik al een tijd tof, maar zo'n vergelijking is me niet eerder opgevallen.
Maakt de SE misschien nóg veelzijdiger.

Liquid_Metal
24 april 2012, 23:01
Zijn er mensen die de Fireball en Savage wel eens naast elkaar gezet hebben? IK zoek het typische rauwe ENGL geluid, en de Savage zoals te horen bij Evergrey doet dat perfect. Maar de Savage heeft teveel opties en is daarom dus te prijzig. Ik heb enkel het leadkanaal nodig want ik wil 'm als aanvulling op m'n SE.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QmIv8jfVEwQ#!

Thiez
25 april 2012, 09:19
Ik vind zelf de fireball nog wat strakker dan de savage. Hoewel strak misschien niet het goede woord is, meer clinisch. Savage heeft wat meer dynamiek en respons vind ik. De fireball is echt gericht op strakheid terwijl de savage vind ik rauwheid en ballen heeft.
De savage 60 komt heel af en toe 2e hands nog weleens voorbij voor een leuk prijsje.
Overigens is de fireball 60 ook geen verkeerde amp hoor. Heb hem zelf 1,5 jaar gehad en heb hem weggedaan omdat er niet echt een lekkere rock crunch uit te halen was. Het was clean of metal vond ik. Hij miste de middenweg een beetje.

metalison
25 april 2012, 11:38
We hebben van het weekend aardig wat tops getest in duitsland! Positief verrast door de ENGL line up!

Van het lijstje versterkers dat ik wilde testen was helaas de Savage niet beschikbaar.
We zijn begonnen met de powerball 2. Vette versterker, niks mis mee! Daarna de steve morse geprobeerd maar ik vond het uiteindelijk toch meer een rock/hardrock top dan een metal top. Als ik ooit nog eens naar een lekkere rock top ga zoeken zal deze vanaf nu bovenaan mijn lijstje staan!

De tops die mij het meeste hebben overtuigd waren de invader en de SE. De invader 100 klonk echt heel erg vet op alle kanalen. Zelfs uit kanaal 2 is echt al een dikke metal sound te halen. Kanaal 3 onderscheidt zich eerder met een andere metal sound dan dat het echt een higher gain kanaal is. Kinderspel om een vette sound uit te krijgen!
Ik ben zelf ontzettende tweaker en als er aan een versterker te tweaken is, dan is dit ongetwijfeld aan de SE! In eerste instantie waren we niet echt onder de indruk van de metal sound maar dat was simpelweg onze onkunde. Het duurde echt wel even voordat we uit de se een beetje de sound kregen die we zochten. Uiteindelijk zeker gevonden! Misschien wel iets schoner dan de Invader maar ook zeker indrukwekkend. :cheerup:

Misschien zijn wel het de enorme hoeveelheid lampjes op de SE die me uiteindelijke hebben overtuigd om voor de SE te gaan. :cooler:

We hebben de fireball en de Savage niet getest en kan daarover helaas niet veel zinnigs zeggen...

Liquid_Metal
25 april 2012, 12:43
Ik vind zelf de fireball nog wat strakker dan de savage. Hoewel strak misschien niet het goede woord is, meer clinisch. Savage heeft wat meer dynamiek en respons vind ik. De fireball is echt gericht op strakheid terwijl de savage vind ik rauwheid en ballen heeft.
De savage 60 komt heel af en toe 2e hands nog weleens voorbij voor een leuk prijsje.
Overigens is de fireball 60 ook geen verkeerde amp hoor. Heb hem zelf 1,5 jaar gehad en heb hem weggedaan omdat er niet echt een lekkere rock crunch uit te halen was. Het was clean of metal vond ik. Hij miste de middenweg een beetje.

Als dat zo is denk ik dat de Fireball toch niet gaat toevoegen wat ik zoek en ik die sound ook wel uit de SE kan halen. Ik moet ze echt nog eens goed beluisteren maar die rauwheid en ballen zijn wat ik zoek.


We hebben van het weekend aardig wat tops getest in duitsland! Positief verrast door de ENGL line up!

Van het lijstje versterkers dat ik wilde testen was helaas de Savage niet beschikbaar.
We zijn begonnen met de powerball 2. Vette versterker, niks mis mee! Daarna de steve morse geprobeerd maar ik vond het uiteindelijk toch meer een rock/hardrock top dan een metal top. Als ik ooit nog eens naar een lekkere rock top ga zoeken zal deze vanaf nu bovenaan mijn lijstje staan!

De tops die mij het meeste hebben overtuigd waren de invader en de SE. De invader 100 klonk echt heel erg vet op alle kanalen. Zelfs uit kanaal 2 is echt al een dikke metal sound te halen. Kanaal 3 onderscheidt zich eerder met een andere metal sound dan dat het echt een higher gain kanaal is. Kinderspel om een vette sound uit te krijgen!
Ik ben zelf ontzettende tweaker en als er aan een versterker te tweaken is, dan is dit ongetwijfeld aan de SE! In eerste instantie waren we niet echt onder de indruk van de metal sound maar dat was simpelweg onze onkunde. Het duurde echt wel even voordat we uit de se een beetje de sound kregen die we zochten. Uiteindelijk zeker gevonden! Misschien wel iets schoner dan de Invader maar ook zeker indrukwekkend. :cheerup:

Misschien zijn wel het de enorme hoeveelheid lampjes op de SE die me uiteindelijke hebben overtuigd om voor de SE te gaan. :cooler:

We hebben de fireball en de Savage niet getest en kan daarover helaas niet veel zinnigs zeggen...

Klasse, de SE is echt een top amp. Ik heb ook wat meer zitten kloten en op Modern, Contour en Mid Edge active, Gain Boost uit (maar gain wel op 6.5 ofzo) en een sound met veel mids komt er een aardige grom uit. Nog niet zo extreem als de clips van de Savage, maar het is inderdaad een ontzettend veelzijdige amp.
Aan je post te zien heb je de SE niet direct meegenomen. Gaat dat wel gebeuren?

metalison
25 april 2012, 13:05
Ik heb hem inderdaad niet direct meegenomen. Dit komt omdat ik eerst een occasion VH4 ergens heb gekocht die gewoon niet helemaal 100 is. Er klopt gewoon iets niet. Geld terug is geen optie bij de winkel en de enige optie die de winkel nu biedt is de diezel in te voor een top van een merk die ze wel kunnen leveren. Wat mij betreft bestellen ze zo snel mogelijk de SE zodat ik hem kan inruilen.

Ondanks de VH4 echt een andere top is ben ik ervan overtuigd dat de SE mij ook zeker gaat bevallen. Nu nog even duimen dat ze hem snel gaan bestellen. :cheerup:

Liquid_Metal
25 april 2012, 21:49
Ik weet niet hoe belangrijk je het ruilen vindt... klik (http://www.tweedehands.nl/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/engl-se-nieuwstaat-120361911.html?qq=engl)

ME.
25 april 2012, 23:11
De SE is echt een super amp! Heb hem nu een jaartje of vijf/zes.Zat laatst te twijfelen om hem eventueel weg te doen omdat ik er het afgelopen jaar veel te weinig op heb gespeeld (was veel meer met rack spullen bezig). Heb hem nu weer een maandje goed in gebruik, weer eens op het podium gehad, er weer verliefd op geworden en besloten dat hij echt nooit meer weg gaat!

Veel plezier met je SE!

Wat voor cab ga je eronder gebruiken?

metalison
26 april 2012, 13:15
De huidige diezel die ik nu heb is gewoon niet goed. Zou me er slecht bij voelen als ik deze zelf zou inruilen. Vind dat de winkel dat maar moet uitzoeken. Als het een beetje meezit kan ik hem zaterdag al bij de winkel inruilen! :cooler:

Ik wil voorlopig nog even een van onze oude cabs eronder gebruiken. We hebben nog een Orange met 4xV30's of marshall met 4xv60 staan. Als ik weer ben bijgekomen van de prijs ga ik weer op zoek naar een goed passende cab. :)

Wat voor cab gebruiken jullie en hebben jullie al verschillende cabs geprobeerd?

Wij hebben getest over een Mesa Rectifier 4xv30 volgens mij. Die klonk naar mijn idee zeker niet verkeerd.

Liquid_Metal
26 april 2012, 13:38
Ik vind de Recto cabs heel dood en saai klinken, maar da's echt mijn mening. Mijn favo cab was de ENGL Pro met V30 speakers en ik heb een 212. Ik heb hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130204-Het-grote-speaker-en-speakerkasten-topic&p=2334368&highlight=Liquid_Metal#post2334368) een korte review geplaatst van alle kasten die ik getest heb. Een andere favoriet van mijn was het Egnater Tourmaster cabinet.

Overigens bedoelde ik niet je Diezel te ruilen voor de tweedehands SE, maar gewoon die tweedehands SE te kopen en je Diezel op een andere manier terug te brengen naar de winkel. Ik weet niet wat je bedoelt met "niet goed" maar als de amp kapot is moet je die gewoon terug kunnen brengen. Of het nou een occasion is of niet.

metalison
26 april 2012, 13:58
De diezel is een verhaal dat inmiddels al een tijdje speelt en het komt er simpelweg op neer dat ik mijn centen niet terug krijg maar alleen nog kan inruilen. Lastige is dat dat ding anders klinkt dan de andere vh4's die we hebben gehoord, echt anders maar het verder wel goed doet. Winkel beweert goed en ik niet. Heb er inmiddels al een ander topic aan gespendeerd en aangezien ik geen zin heb om het door te zetten in juridisch ge-eikel ben ik gaan kijken naar andere opties. Nieuw met garantie vanaf fabriek, met de winkel wil ik niet meer in discussie. De SE is ook echt een top versterker en als het daarmee achter de rug is slaap ik vast weer lekker. :)

Heb net confirmatie gehad dat de versterker binnen is en ik hem kan komen inruilen. Staat in de planning voor zaterdag! :cheerup:

Bedankt voor de link en ik wil ook zeker de ENGL kasten gaan testen! Als ik jou zo hoor kan het er zelfs nog beter op worden :)

Thiez
26 april 2012, 15:17
De engl kasten zijn zeker goed. Heel erg in your face soundje wel, front mounted speakers en geen speakerdoek maar dat is opzich voor de SE geen ramp. Aangezien die een vrij ronde sound heeft van zichzelf.

Liquid_Metal
26 april 2012, 17:58
De diezel is een verhaal dat inmiddels al een tijdje speelt en het komt er simpelweg op neer dat ik mijn centen niet terug krijg maar alleen nog kan inruilen. Lastige is dat dat ding anders klinkt dan de andere vh4's die we hebben gehoord, echt anders maar het verder wel goed doet. Winkel beweert goed en ik niet. Heb er inmiddels al een ander topic aan gespendeerd en aangezien ik geen zin heb om het door te zetten in juridisch ge-eikel ben ik gaan kijken naar andere opties. Nieuw met garantie vanaf fabriek, met de winkel wil ik niet meer in discussie. De SE is ook echt een top versterker en als het daarmee achter de rug is slaap ik vast weer lekker. :)

Heb net confirmatie gehad dat de versterker binnen is en ik hem kan komen inruilen. Staat in de planning voor zaterdag! :cheerup:

Bedankt voor de link en ik wil ook zeker de ENGL kasten gaan testen! Als ik jou zo hoor kan het er zelfs nog beter op worden :)

Goed nieuws! Cabs maken zeker uit, maar verwacht geen wereldschokkende veranderingen. Het verschil is zeker te horen maar het is niet zo extreem als verschillende amps en ook subtieler dan het verschil tussen gitaren. Maar je hoort het wel, zeker op hoog volume.


De engl kasten zijn zeker goed. Heel erg in your face soundje wel, front mounted speakers en geen speakerdoek maar dat is opzich voor de SE geen ramp. Aangezien die een vrij ronde sound heeft van zichzelf.

Dat klopt wel ja. Ik zit thuis ook wat te dicht op m'n speaker waardoor er geen 'room' te horen is. Dan wordt het nogal extreem.
De kasten zijn gemaakt voor strakke metal en dat kunnen ze zeker.

Speeddemon
29 april 2012, 10:56
Mijn duit in het zakje:
Heb jarenlang op een Savage 60 gespeeld; lekker rauw, goed mee te metallen, maar qua crunch en veelzijdigheid liet ie wel te wensen over.
Ben toen (sept. 2007) voor een Invader 100 gegaan (testverslag staat hier ook nog wel ergens).
Gister ben ik met een maat van me, die z'n Blackmore top net verkocht had, naar Boekel gereden. Hij zocht een nieuwe 100W head, veelzijdig en moest zowel goed rock als metal doen.
Uiteindelijk 7 amps getest:
Diezel Herbert= Rete-vet en strak als je puur metal speelt. Voor (classic) rock niet echt geschikt.
Diezel Hagen=Naar men zegt een verbeterde VH-4. Ik vond het 4e kanaal nog steeds enigzins knudde (niet zo erg als bij de VH-4, maar dat fuzzy/zompige zat er nog steeds wel in).
Soldano SLO-100= tja, gewoon RAWK. :rockon: Niet veelzijdig, wel erg goed. Rauw, maar direct en open.
Soldano Hotrod-50= RAWK+! :rockon::rockon: Extra depth-knob maakt 'm nog leuker. Van Halen-riffs klinken super uit dit ding.

dan de Engls:
Powerball II= Zelf nog nooit op gespeeld, kende de I wel en die vond ik te klinisch/strak zonder enige mojo.
De 2 viel absoluut niet tegen; stukken beter dan de I naar mijn mening, maar kanaal 3 en 4 waren wel behoorlijk het zelfde.
Invader 100= Voor mij geen geheimen, maar m'n maat kende hem nog niet goed genoeg. Heerlijk veelzijdig, 4 echt verschillende -én bruikbare- kanalen, met ieder een lo en hi-gain stand. Ook een cleane sound, die beter is dan bij menig andere Engl.

Ze hadden ook nog een SE occasion staan. Toch ook maar aangesloten, te meer omdat die voor mij ook al jaren een sluimerend GAS-item was. Hij viel eigenlijk een beetje door de mand, moet ik bekennen. En daardoor werd ik ook extra blij dat ik destijds (weliswaar mede gelimiteerd door budget) voor de Invader 100 ben gegaan.
Wat Thiez al zei; de SE heeft zo'n smooth sausje en vooral het Crunch kanaal (2e helft van het 1e kanaal) is lang niet zo veelzijdig, rauw en vet als het 2e kanaal van de Invader. Verder lijken het 3e en 4e kanaal ook wel erg op elkaar, mega low punch voegt nauwelijks wat toe (snoept juist hoog weg), maar die Contour en Mid Edge verbeteren het wel absoluut.
Begrijp me niet verkeerd, het is een goeie amp. Maar je bent tig keer meer aan het tweaken om je sound te krijgen, waar de Invader al meer instant gratification is én ondanks minder schakelmogelijkheden, bereikt ie z'n veelzijdigheid toch ook wel door 4 echt verschillende kanalen te hebben. Komt nog eens bij dat de knoppen van de SE echt slecht afleesbaar zijn, dus op een donker podium wordt 't helemaal een ramp.
Long story short; mijn GAS is getemperd en m'n maat is een Invader 100 rijker. :cooler:

caliban
1 mei 2012, 14:48
Dat hele brute van de SE, doet de invader dat even goed in feite??

Thiez
1 mei 2012, 15:00
Ik heb toevallig maandag nog even kort een invader ingeprikt. Blijft inderdaad een lekker klinkende amp, veel opener dan een SE. Volgens mij wel iets meer mid heavy maar dat kan ook komen omdat de SE die ik geprobeerd heb 6l6 was.

@ speed, volgens mij heb ik de fotos voorbij zien komen van dat testmiddagje op de guitarking facebook ;)
Soldano's blijven inderdaad gave amps, maar zo belachlijk duur. Voor dat geld heb je ook een veelzijdige goedklinkende multichannel invader. Hoewel ik maandag heb ontdekt dat mijn blackmore zich ook goed staande kan houden tussen splawn, diezel, elmwood en engl invader.

caliban
1 mei 2012, 15:20
Ik heb toevallig maandag nog even kort een invader ingeprikt. Blijft inderdaad een lekker klinkende amp, veel opener dan een SE. Volgens mij wel iets meer mid heavy maar dat kan ook komen omdat de SE die ik geprobeerd heb 6l6 was.

@ speed, volgens mij heb ik de fotos voorbij zien komen van dat testmiddagje op de guitarking facebook ;)
Soldano's blijven inderdaad gave amps, maar zo belachlijk duur. Voor dat geld heb je ook een veelzijdige goedklinkende multichannel invader. Hoewel ik maandag heb ontdekt dat mijn blackmore zich ook goed staande kan houden tussen splawn, diezel, elmwood en engl invader.

Die EL34 vs 6L6 kan inderdaad wel wat verschil veroorzaken

Speeddemon
1 mei 2012, 23:27
@ speed, volgens mij heb ik de fotos voorbij zien komen van dat testmiddagje op de guitarking facebook ;)
Soldano's blijven inderdaad gave amps, maar zo belachlijk duur. Voor dat geld heb je ook een veelzijdige goedklinkende multichannel invader. Hoewel ik maandag heb ontdekt dat mijn blackmore zich ook goed staande kan houden tussen splawn, diezel, elmwood en engl invader.
Yep, dat was onze setup, minus de SE. Die is later erbij gezet. Invader kan idd snel mid-heavy worden, maar heeft wel een zekere rauw-heid en dynamiek die de SE lijkt te missen. CH2 van de Invader kun je meer als de Soldano's laten klinken dan de SE.

metalison
3 mei 2012, 13:16
Ik heb afgelopen weekend de SE opgehaald en er inmiddels behoorlijk wat tijd ingestoken. Prachtig apparaat om te zien en echt wel hele vette sound in ons rockhok! Het heeft me uiteindelijk ook wel 2 hele dagen gekost om de amp in te stellen met opties als deep boost, mega low punch, contour, mid edge, etc. Telkens als er een optie wordt bijgeschakeld veranderd het geluid zo drastisch dat je eigenlijk weer moet beginnen met tweaken van de rest. Depth boost zou ik nooit via midi aan of uit schakelen bij een lead sound omdat er voor mijn smaak veel te veel laag wordt toegevoegd. Heb nu de mid edge en depth boost aan staan, wat hoog erbij gedraaid en wat laag eruit. (onze basman begon te klagen dat hij graag zelf de bas wilde spelen :seriousf:) Superstrak laag, vette mids en geen hersenpenetrerende hoge tonen waar je schedel van splijt!

Vind ook echt de A en B outputs super. Heb nu een Orange 4x30 voor rock en metal riffs en een marschall 4x30 stack voor de cleans. (type weet ik niet uit mijn hoofd)

Ben echt superblij! :cheerup:

metalison
3 mei 2012, 13:18
Oh..

Natuurlijk bedankt voor jullie reacties!! :loveserenade:

interessander
3 mei 2012, 13:21
Wow 4x30, dat is een flinke stack! Leuke optie om ook cabs te schakelen, maar is het niet ook leuk om ze gewoon te combineren?

Thiez
3 mei 2012, 13:47
Hoe klinkt met zo een orange kast eronder? Volgens mij beukt dat echt als een malle.

Liquid_Metal
4 mei 2012, 08:44
Gefeliciteerd man! Ik ben ook weer flink aan het tweaken geslagen want met deze amp ben je nooit klaar. Het gebrek aan rauwheid (ivm bv de Savage) is tamelijk goed op te lossen door de gain erg laag te houden en Mid Edge en eventueel Contour aan te zetten.


Hoe klinkt met zo een orange kast eronder? Volgens mij beukt dat echt als een malle.

Dat knalt inderdaad idioot hard. Voor mij teveel bas maar het klonk erg vet.

metalison
8 mei 2012, 10:31
Die orange vind ik wel echt een top kast voor de wat stevigere muziek! Strak en veel laag, bas staat op 10 uur. Als een malle! :)
Ook de cleans zijn trouwen zeker niet verkeerd.
Die Marshall is met cleans wat warmer, het laag is alleen echt niet strak. Helemaal niet eigenlijk. Voor een stukje heavy riffing zou ik hem niet gebruiken. Ga ze volgende ook even combineren, eerst even een weekje ontspannen bij de moezel :)

Orpheo
8 mei 2012, 10:46
ja, dat smoothe sausje is waar ik me aan ging ergeren op de SE. Ik vond de korrel te fijn, te smooth en niet direct genoeg. Een mark 3 vond ik veel strakker in het laag en met een écht smoothe korrel, maar veel meer articulatie. Een jcm800 of SLO is daarentegen grof schuurpapier, maar veel opener, precieser. Waar de mark 3 een scalpel is, is de SLO of een JCM800 een japanse trekzaag ;) De invader, ik kon er toendertijd niet zo heel veel mee, weet niet waarom. Was een supergoed ding, maar ik werd er niet zo vrolijk van :P Desalniettemin, ik heb speeddemon nu 2 of 3 keer live gezien, met een grandioos geluid. Different strokes, different blokes.

Liquid_Metal
13 mei 2012, 20:12
Probeer se SE eens op kanaal 3 met Mid Edge, Gain op 5-5.5 (geen boost), Bass op 3, Mid op 6 en Treble op 7 (Treble eventueel wat lager maar dit werkte voor mijn opnames). Ik vind de mids wat dunnig maar rauw is 'ie echt wel.