PDA

View Full Version : OneSpot of andere voeding?



Flitser
17 april 2012, 11:07
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik een Visualsound Onespot voeding met daisy chain voor 5 pedalen. Ik heb gister een koffer gekocht waarin ik mijn pedalboard wil maken, dus nu zit ik met het dilemma van een nieuwe voeding. Ik heb geen erge brom met de voeding die ik nu heb, maar ik wil er nog meer pedalen op aansluiten. Ik zit nu dus met de keuze tussen een nieuwe Onespot of een andere voeding uit een kastje, zoals de Voodoo Power lab dingen. Ik heb er echter totaal geen verstand van, dus zou ik graag wat meningen horen van iedereen. Ik heb bijvoorbeeld de welbekende Harley Benton Powerplant gezien, maar is dat dan echt een verbetering t.o.v. de Onespot?

EBOUE
17 april 2012, 11:14
Ik kan je niet adviseren over de Voodoo of de Harley Benton, maar ik heb al mijn 9V pedalen altijd aan 1 OneSpot gehangen, tot wel acht stuks. De OneSpot geeft 1000mA af, genoeg voor meer dan vijf pedalen. De chorus/delay achtige pedalen verbruiken meestal rond de 100 en de boost types wat meer (De FM4 heeft 500mA nodig, maar dat gebeurt niet vaak). Je hebt de boosters in het algemeen niet allemaal tegelijk aanstaan, dus de stroomvoorziening is wel in orde met die OneSpot. Misschien is het handig even te kijken op de pedalen zelf wat ze nodig hebben of hier de reeks opnoemen, als je dat niet kunt vinden?

HaroldA
17 april 2012, 11:29
De OneSpot geeft 1000mA af, genoeg voor meer dan vijf pedalen.

1700mA dus en daar kun je tot een pedaaltje of 20-30 mee voeden, mits er niet te veel digitale meuk tussen zit.

EBOUE
17 april 2012, 11:34
Das vernieuwd dan, ik heb blijkbaar de oude 1A versie. Staat er nog duidelijk op.

Flitser
17 april 2012, 11:34
Ik heb nu: Dunlop Crybaby wah, Boss TU-2, Ibanez TS-5, Artec Noise gate, Ibanez Cm-5(distortion pedaal). Daarbij komt nog een EHX Nano LPB-1 en een EQ.

HaroldA
17 april 2012, 11:36
Das vernieuwd dan, ik heb blijkbaar de oude 1A versie. Staat er nog duidelijk op.

Ik vermoed dat de mijn een jaar of 5 oud is en die is 1700mAh.

HaroldA
17 april 2012, 11:37
Ik heb nu: Dunlop Crybaby wah, Boss TU-2, Ibanez TS-5, Artec Noise gate, Ibanez Cm-5(distortion pedaal). Daarbij komt nog een EHX Nano LPB-1 en een EQ.

http://www.cioks.com/media/current_consumption_table.pdf

peter_heijnen
17 april 2012, 15:00
Ik heb nu: Dunlop Crybaby wah, Boss TU-2, Ibanez TS-5, Artec Noise gate, Ibanez Cm-5(distortion pedaal). Daarbij komt nog een EHX Nano LPB-1 en een EQ.
Voldoende ampere zal niet snel je probleem zijn, storing ook niet.

Ik heb zelf jaren een onespot gebruikt, in de grote theaters, zonder enkel probleem. Tot dat ik bij een tour opeens wel een irritante 50 hz brom had. Dat kwam niet door de onespot maar door alle zooi aan licht/geluid/stroom die onder ons podium lag, de onespot pikte dat blijkbaar wel op. We kregen het probleem niet verholpen tot ik de t-rex fueltank junior van mijn andere board probeerde. Toen was alles ok.

Maw, onespot hoeft geen problemen op te leveren, maar het kan dus wel. Als je dus geen brom hebt, gewoon de onespot blijven gebruiken.

En als je toch al een andere voeding overweegt: t-rex chameleon! :)

toddzilla
17 april 2012, 16:41
Ik heb nu: Dunlop Crybaby wah, Boss TU-2, Ibanez TS-5, Artec Noise gate, Ibanez Cm-5(distortion pedaal). Daarbij komt nog een EHX Nano LPB-1 en een EQ.
Ik heb niet precies bekeken wat je pedalen aan spanning nodig hebben, maar het lijkt me dat je met een OneSpot makkelijk uit de voeten blijft kunnen. Voor wat betreft de Harley Benton Powerplant moet je even goed opletten dat die 500mA levert over de 8 9V uitgangen samen (als ik me niet vergis), maar dat zou ook nog wel goed moeten kunnen gaan aangezien er geen zware digitale stroomvreters in je lijstje staan.

Ik zou gewoon bij mn OneSpot blijven als die je goed bevalt.

HaroldA
17 april 2012, 16:45
Ik heb niet precies bekeken wat je pedalen aan spanning nodig hebben

Het zijn allemaal 9v DC pedalen.

The Lo Lands
17 april 2012, 17:41
Als je de voeding ziet als een onderdeel van de basis van je geluid vind ik dat je moet kiezen voor minimaal een gescheiden isolated voeding voor je pedalen. Sterker nog, ik voed mijn pedalboard en versterker met een power conditioner. Waarom, voornamelijk voor bescherming van mijn gear voor pieken in het net en bliksem beveiliging. Daarnaast lijkt het geluidsbeeld ook rustiger te klinken door de conditioner. Niet wat ik wil geloven maar wat ik lijk te ervaren ;)

De one spotters zullen dit wel bespottelijk vinden maar als je gaat voor kwaliteit en een puur storingsvrij geluid dan mag je aan de voeding best wat eisen stellen imo.

Nielsje
18 april 2012, 11:13
En als je toch al een andere voeding overweegt: t-rex chameleon! :)

Ik ben toch wel benieuwd naar het ding. Ik ken niet veel gebruikers ervan, en volgens mij zat er een hier op het forum die herhaaldelijk storingen met het ding had. Wat dat betreft is de Junior van bovengenoemd merk wellicht een betere keuze. Of je gaat natuurlijk voor de goedkope harley-benton variant daarvan.


Als je de voeding ziet als een onderdeel van de basis van je geluid vind ik dat je moet kiezen voor minimaal een gescheiden isolated voeding voor je pedalen.De one spotters zullen dit wel bespottelijk vinden maar als je gaat voor kwaliteit en een puur storingsvrij geluid dan mag je aan de voeding best wat eisen stellen imo.

Je hebt wel gelijk: een one-spot is niet altijd de beste oplossing. Je ketting is altijd zo zwak als de zwakste schakel. Echter, de TS is volgens mij iemand die z'n eerste pedalboard in elkaar gaat steken. De pedalen die erop komen zijn ook gewoon normaal gangbare pedalen, geen top-of-the-line exemplaren. In dit geval denk ik dat een nieuwe voeding met geïsoleerde uitgangen niet de eerste stap zal zijn naar een betere keten. De TS geeft aan geen noemenswaardige brom te hebben.

Mijn advies: zolang je geen problemen hebt met de one-spot: blijf die lekker gebruiken.
Dit doe ik met een godlyke powerall (one-spot equivalent). mddlx heeft wel een eigen adapter.

http://img12.imageshack.us/img12/585/img8945z.jpg

The Lo Lands
18 april 2012, 14:52
Mijn ervaring was dat ik met mijn Cioks Big John (regulated 7 outlets) ook niet echte 'problemen' had tot ik de Cioks Schizophrenic (6 fully isolated outlets) aansloot op mijn pedalen! Wezenlijk minder ruis te horen wat het overall geluid ten goede komt! Hoewel deze ruis niet direct onder de noemer 'een probleem' valt was ik wel aangenaam verrast door de Schizophrenic.

Voor zo'n kleine 100 euro heb je de Schizophrenic en volgens mij zijn er nog wel meerdere goedkope 'fully isolated' varianten te vinden rond deze prijs als je niet direct de Voodoo Lab Pedal Power wilt aanschaffen. Zolang je geen stroomvretende en standaard DC 9V pedalen hebt zou ik dit toch wel adviseren.

Ik ben het met Nielsje eens dat als topic starter geen problemen ondervind met de OneSpot je het misschien zo moet laten. Zodra je beter weet wil je niet meer terug namelijk ;)

peter_heijnen
18 april 2012, 17:05
volgens mij zat er een hier op het forum die herhaaldelijk storingen met het ding had. Wat dat betreft is de Junior van bovengenoemd merk wellicht een betere keuze. Of je gaat natuurlijk voor de goedkope harley-benton variant daarvan
Die HB zou ik zeker laten liggen, die schijnt structueel niet zo best te zijn.

Wat betreft di chameleon zou ik eerder denken dat het probleem exemplarisch is. Ik heb zelf de ft junior (heb er twee gehad btw) en die is gewoon heel erg goed. Aldus ging ik er vanuit dat de chameleon van eenzelfde kwaliteit is. Aan de andere kant, het ene model is uiteraard geen garantie voor het andere.

Bernardduur
18 april 2012, 17:23
Ik heb al veel mensen met problemen gezien met de one spot; mn op pedalen die een clock hebben (delay, chorus, flanger, etc) gaf hij een hele vervelende piep die continu aanwezig was. Als ik deze pedalen dan aansloot op mijn PSU was de piep direct weg........ Denk dat het de combinatie is van de frequentie van de Onespot (schakelende voeding, frequentie boven gehoorsdrempel) en de interne clock van de pedalen (en dan het resultaat van de som of het verschil van deze frequenties).

Verder al 3 Schizofrenics binnen gehad met een kapotte trafo (altijd de eerste trafo; degene die de instelbare voltage voedt) en deze na vervanging met een betere kwaliteit trafo nooit meer terug gezien :)

The Lo Lands
18 april 2012, 22:45
Verder al 3 Schizofrenics binnen gehad met een kapotte trafo (altijd de eerste trafo; degene die de instelbare voltage voedt) en deze na vervanging met een betere kwaliteit trafo nooit meer terug gezien :) Bad luck for you! De mijne ligt nu zo'n 5 jaar op mijn pedalboard zonder problemen! Hebben ze je telkens dezelfde defecte voeding retourgestuurd :???: Na twee keer had ik het al opgegeven namelijk :)

Nielsje
18 april 2012, 22:51
Bad luck for you! De mijne ligt al ruim 10 jaar op mijn pedalboard zonder problemen! Hebben ze je telkens dezelfde defecte voeding retourgestuurd :???: Na twee keer had ik het al opgegeven namelijk :)

? Volgens mij bestaat de Schizofrenic nog lang geen tien jaar.. eerder een jaartje of vijf..

HaroldA
18 april 2012, 22:52
Ik heb ook 2 goede Schizophrenics in gebruik, maar gebruik die instelbare uitgang eigenlijk niet.

EBOUE
18 april 2012, 22:55
Als je nou een OneSpot hebt, met een snufje bijgeluidjes (nou niet direct superstorend, maar ook niet helemaal zoals het wezen moet) en de pedalen aansluit op een Lehle switch, zou het dan minder hoorbaar zijn omdat je ze dikwijls niet allen tegelijk in de keten hebt? Ik denk dat ik namelijk die kant op ga.

The Lo Lands
18 april 2012, 23:25
Als je nou een OneSpot hebt, met een snufje bijgeluidjes (nou niet direct superstorend, maar ook niet helemaal zoals het wezen moet) en de pedalen aansluit op een Lehle switch, zou het dan minder hoorbaar zijn omdat je ze dikwijls niet allen tegelijk in de keten hebt? Ik denk dat ik namelijk die kant op ga.
Een Lehle (Little Lehle neem ik aan?) looper kost bijna net zoveel als de Schizophrenic. Wat je zegt werkt wel maar als oplossing voor je probleem zou ik dan eerder kiezen voor een isolated voeding.

EBOUE
19 april 2012, 09:52
Bvb ja, of een uitgebreidere (D) Looper. Uberhaupt heb ik op termijn zo'n schakelkastje nodig, dus dat zou dan een mooie bijkomstigheid zijn. In mijn beleving geven EHX pedalen ook regelmatig meer bijgeluiden dan de rest (nieuwere serie: Ring Thing, Q-tron).

Bernardduur
19 april 2012, 10:24
Bad luck for you! De mijne ligt nu zo'n 5 jaar op mijn pedalboard zonder problemen! Hebben ze je telkens dezelfde defecte voeding retourgestuurd :???: Na twee keer had ik het al opgegeven namelijk :)

Nee, ze waren van verschillende mensen en ik repareer ze :). Waren allen buiten de garantie en CIOKS gaf wel een hele hoge prijs voor de vervanging

muziekschuur
19 april 2012, 10:34
De nieuwe powerplant junior (29 euro) levert 120 mA per output (5 outputs) en zijn allen gescheiden. Dit lijkt me een prima oplossing. Voor een hele leuke prijs. Ik zelf heb de grotere Powerplant

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/264101.jpg

De Powerplant junior is een OEM produkt verkocht door Thomann..

The Lo Lands
19 april 2012, 10:39
Nee, ze waren van verschillende mensen en ik repareer ze :). Waren allen buiten de garantie en CIOKS gaf wel een hele hoge prijs voor de vervanging Oh vandaar! Is dus wel een easy fix? Als de mijne het ooit begeeft zal ik wel een upgrade naar een betere voeding maken.

The Lo Lands
19 april 2012, 10:41
De nieuwe powerplant junior (29 euro) levert 120 mA per output (5 outputs) en zijn allen gescheiden. Dit lijkt me een prima oplossing. Voor een hele leuke prijs. Ik zelf heb de grotere Powerplant

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/264101.jpg

De Powerplant junior is een OEM produkt verkocht door Thomann.. Kijk eens aan! Voor 29 euro zeg je. De OneSpot kost dit volgens mij ook dus hierbij een perfect alternatief!

peter_heijnen
19 april 2012, 10:45
Als je nou een OneSpot hebt, met een snufje bijgeluidjes (nou niet direct superstorend, maar ook niet helemaal zoals het wezen moet) en de pedalen aansluit op een Lehle switch, zou het dan minder hoorbaar zijn omdat je ze dikwijls niet allen tegelijk in de keten hebt? Ik denk dat ik namelijk die kant op ga.
Het probleem dat ik had met de onespot -en had opgelost met de fueltank junior- trad op vanaf het moment dat de boel aangesloten was. Een lehle die je voor en in deze configuratie op het oog hebt maakt gewoon deel uit van je 'vervuilde' keten. Verder moet de lehle natuurlijk ook gevoed worden. Laat me raden, met de onespot? Zelfde pain no gain.


Voor de prijs van een lehle enkelsloop koop je al bijna de fueltank junior (t-rex ;)).

peter_heijnen
19 april 2012, 10:49
Kijk eens aan! Voor 29 euro zeg je. De OneSpot kost dit volgens mij ook dus hierbij een perfect alternatief!
Kwa prijs wel, maar kwa werking schijnbaar niet. Schijnt gewoon niet ok te zijn.

Iemand hier op het forum had en hem raadt hem af in een ander topic, maar je kunt het natuurlijk proberen. Voordeel bij thomann is wel dat je bij defect het spul gratis terug kunt sturen voor reparatie.

Bernardduur
19 april 2012, 11:09
Oh vandaar! Is dus wel een easy fix? Als de mijne het ooit begeeft zal ik wel een upgrade naar een betere voeding maken.


Mwa, kan makkelijker :). De fix is wel te doen (trafo's en zo makkelijk verkrijgbaar) maar het opsporen van het euvel was nog wel effe zoeken zeker met falende zekeringen....... toen de trafo eruit was was het snel duidelijk; zat een flink (brand) gat in de onderkant

toddzilla
19 april 2012, 12:12
Kwa prijs wel, maar kwa werking schijnbaar niet. Schijnt gewoon niet ok te zijn.

Iemand hier op het forum had en hem raadt hem af in een ander topic, maar je kunt het natuurlijk proberen. Voordeel bij thomann is wel dat je bij defect het spul gratis terug kunt sturen voor reparatie.Ik gebruik de HB Powerplant Junior ook om mijn pedalen te voeden en heb er helemaal geen problemen mee, werkt gewoon perfect.

The Lo Lands
19 april 2012, 13:13
We weten hoe het werkt toch ;) Over het algemeen lees je vaker de problemen over een (defect) product dan de mensen die wel tevreden zijn. Ik zal een defect product niet meteen afraden als ik een probleem ondervind. Wel als de support/afhandeling garantie of reparatie van een product niet goed is.

peter_heijnen
19 april 2012, 15:36
Ik zal een defect product niet meteen afraden als ik een probleem ondervind.
Ik ook niet, maar er was ook iets met de uitgangen waar geen 9v uit zou komen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het van horen zeggen. ;)

Hoe dan ook, met de service van thomann kun je het idd vrij risicoloos proberen.

HaroldA
19 april 2012, 15:38
Ik ook niet, maar er was ook iets met de uitgangen waar geen 9v uit zou komen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het van horen zeggen. ;)

Inderdaad, er gaat een belletje rinkelen! Ik geloof dat ze maar iets van 8.3VDC aan spanning hadden?

Nielsje
19 april 2012, 15:43
Hm... ik kan me ook zoiets heugen.
En er staat mij bij dat er iemand was die het had opgelost door ergens een diode oid uit te wippen.

Toch maar eens zoeken.

dikkiedik
11 mei 2012, 00:11
Even een kickje. Ik wil voeding aanschaffen voor een pedaal. ééntje inderdaad. Ik wil wel wat uitbreiden tot +- 5 pedalen. Is het verstandig om een powerplant te kopen of voldoet een grote adapter met daisy chain ook goed (dus zonder brom geluid erbij)? Ik heb adapters gezien van 1700mA. Met een daisychain lijkt me dat ik 5 pedalen moet kunnen voeden toch?

In eerste instantie is het alleen een crunch box. Ik wil in de toekomst ook graag nog een delay en chorus (lijken me groot verbruikers). Is 1700mA nog steeds genoeg?

Nielsje
11 mei 2012, 01:24
Volgens mij moet de voedings FAQ wat vaker gepromoot worden, ik heb dat ding niet voor niets geschreven! :D

iWishmaster
11 mei 2012, 11:05
Volgens mij moet de voedings FAQ wat vaker gepromoot worden, ik heb dat ding niet voor niets geschreven! :D

Ik heb pas voor mezelf eea op een rijtje gezet en hoewel die FAQ helpt, is het voor een leek denk ik toch lastig. Veel mensen zijn ook te lui zich erin te verdiepen: een vraag is (te) snel gesteld. (en er staat een foutje in, je hebt het over 60 en 120 Hz brom, dat moet natuurlijk 50 en 100 Hz zijn).

@dikkiedik: een one-spot of zelfs een eenvoudige Boss voeding zijn prima. 1700 mA is enorm veel en meer dan genoeg voor 5 (en meer) van vrijwel alle eenvoudige effecten.

Nielsje
12 mei 2012, 13:20
Ik heb pas voor mezelf eea op een rijtje gezet en hoewel die FAQ helpt, is het voor een leek denk ik toch lastig. Veel mensen zijn ook te lui zich erin te verdiepen: een vraag is (te) snel gesteld. (en er staat een foutje in, je hebt het over 60 en 120 Hz brom, dat moet natuurlijk 50 en 100 Hz zijn).

Foutje moet inderdaad nog aangepast worden, zelf loop ik sowieso nog met het idee om er een uitbreiding op te maken.
Maar vind je de FAQ te onduidelijk of te moeilijk? Of waar zou je uitbreiding willen zien?

iWishmaster
12 mei 2012, 15:10
De FAQ is zeer duidelijk, maar hij is gewoon erg lang en bevat erg veel (voor een leek / beginner best lastige) begrippen. Misschien een soort conclusie toevoegen, maar dan 'vooraf'? Is maar even een ideetje ...

JGD
15 mei 2012, 13:52
1 ervaring maakt nog niet dat iets slecht is , maar mijn ervaring met dit ding is waardeloos.
was echt binnen no time kapot, kreeg dr zelfs een schok van,.
Zo snel mogelijk weggeflikkerd.

EBOUE
9 juni 2012, 12:58
Oke! Nuttige tips, ook in de FAQ's. Hebben mij in elk geval wel geholpen. Mijn oude OneSpot begaf het gisteravond, dus tijd voor wat nieuws. Door het lezen van de varianten dacht ik iets aan jullie voor te leggen. Onderstaande setje wil ik voorzien van voeding.

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/Music/pedaaltjes.jpg?t=1339232861

Grofweg is dit de opzet:
Gitaar > BBE compressor als eerste.
Vervolgens een 'blok' via een 5-looper schakelbare effecten: George Dennis Wah, Line6 FM4, EBS Unichorus (niet op foto), Q Tron en Ring Thing met exp pedaal naast de wah. > naar gitaarinput amp.

In de Fx-loop van de amp:
FX loop out > Akai Headrush, Digitech Delay (voor phrase sampling en delay variatie) > FX-loop in.
Als laatste via een kruislingse aansluiting de noise suppressor van Boss, zodat je zowel voor de amp een route hebt om ruis weg te halen als in de fx-loop).

Hoe zouden jullie dit voeden?

- Ik dacht misschien een individuele adapter voor de FM4 (neemt in elk geval 500mA).
- Q tron is 24V, dus daar moet een losse voor (of gecombineerd 2.12V zoals bij de uitgebreidere adapterkastjes).
- De rest kan via 9V, evt met daisy chain. Met name de EHX bosjes geven best wat extra ruis, dus vandaar ook de keuze om die in de looper te gooien.
- Dan hebben we nog die drie pedaaltjes in de FX-loop (de NS-2 ) die ik ook een aparte adapter had toebedeeld. Die (eigenlijk logische) tip om de fx-loop gescheiden te voeden wist ik nog niet, opgepikt via de FAQ's.

De OneSpot is me altijd goed bevallen, maar met deze hoeveelheid pedaaltjes was het een brok ruis waar je U tegen zegt (duh). Nu wil ik het anders, maar ik wil geen hoge bedragen aan adapters uitgeven. Voodoo zal heel goed zijn, maar dat vind ik gewoon (te) veel.

Puzzel je raak! Graag hoor ik jullie tips, want ik me jarenlang niet in dat voedingspuzzeltje bevonden.

EBOUE
12 juni 2012, 20:11
Ik ben klaar met al dat gepuzzel. Ik heb net de Voodoo pedaldinges pro 2+ supernogwat besteld bij Thomann met wat kabeltjes. Nooit gedacht dat ik er zo'n bedrag aan uit zou geven... maar enkele adapters kosten ook wat, al dat geruis werd ik compleet zat en misschien kan ik de Noise Suppressor van Boss weer verkopen.

Qua aansluitingen: ik heb 24V nodig, 9V met veul mA en genoeg aansluitingen voor een rits pedalen. Nou dat kan in 1 pakket, met zoveel commentaren dat de hoeveelheid ruis en hum enorm gedaald is, zeg.. 'dead-quiet'. Soms moet je het gewoon doen denk ik dan maar.

Johannes
13 juni 2012, 00:06
Zo'n Voodoo labs PP kost een duit, maar een goede voeding is de basis van een goed pedalboard (en van elke goede rig). Een prima investering dus!

Il_Falco
13 juni 2012, 10:59
blij dat je zelf de puzzel hebt opgelost!

Even een vraagje: bij de voodoolab ppt 2 plus heb je een externe uitgang om nog adapters aan te hangen. Welke kabel heb je daarvoor nodig? maken jullie die zelf, want ik heb ze nog nergens gezien! gebruikt er iemand die uitgang?

Wicked Willy
13 juni 2012, 11:27
Hollands alternatief is de Burkey Flatliner of Burkey Six......betere voedingen zijn er niet! www.burkey.nl

Buzzel
13 juni 2012, 11:57
Duurder ook haast niet. De six heeft 6 uitgangen wat te weinig voor mij is. En de Flatliner heeft formaat flatgebouw. Ik vind de Cioks DC-10 ook een mooie optie als je echt veel power nodig hebt. Maar aangezien dat allemaal kneiter duur is ga ik binnenkort voor een alternatief. Zelf een geïsoleerde voeding bouwen :D

HaroldA
13 juni 2012, 11:59
Ik heb een Cioks Schizophrenic. Ook mooi spul! :ok:

Wicked Willy
13 juni 2012, 17:15
Goedkoop....duurkoop......geen brom, ruis, electrocutie gevaar etc etc.......heerlijk. Maar goed ik ben Burkey fan!

EBOUE
14 juni 2012, 00:17
Il Falco: Voodoo stelt dat het een van hun producten eraan te hangen valt (de Iso bvb) en dat het ding max 200W levert. Zo even uit mijn hoofd, anders zou je voor de details de gebruiksaanwijzing erbij moeten pakken/downloaden.