PDA

View Full Version : snelheid en accuratesse



DennChooch
16 april 2012, 15:59
hallo,

ik ben voornamelijk een fan van blues en rock, maar zo nu en dan kan ik 't niet laten om te genieten van opeth, protest the hero en bands in die richting. die willen nog wel eens flink snelle stukken hebben bij 't riffen of bij 't soleren.

nou vroeg ik mij dus af, hoe bouw ik de snelheid en accuratesse zodanig op dat ik ook op die manier kan spelen? en dan dus ook op de juiste manier.

binnenkort heb ik weer lessen, maar dat is vooral van een blues/jazz speler dus ik twijfel of dat hij dit soort dingen ook onder de knie heeft. de enige leraar hier in de stad waarvan ik weet dat ie het kan, geeft weer geen les in theorie.

aaronstonebeat
16 april 2012, 16:04
Langzaam beginnen met een heel nette techniek en dan beetje bij beetje het tempo opvoeren en erop letten dat je techniek net blijft.

terrasbeest
16 april 2012, 17:51
Jazz gitaristen spelen behoorlijk snel en accuraat, hoor ;).

Wat let je om een 2de leraar onder de arm te nemen?

DennChooch
17 april 2012, 12:55
geld... en ik wil me storten op wat 1 leraar me leert, niet van alles door elkaar halen :p

Jimi Hendrix
17 april 2012, 13:58
Een aantal oefeningen uit Rock Discipline van Petrucci en een nog kleiner aantal oefeningen uit Speed Mechanics For Lead Guitar hebben mijn accuratesse ook op hogere snelheden enorm doen toenenemen.

peter_heijnen
17 april 2012, 17:45
Een aantal oefeningen uit Rock Discipline van Petrucci en een nog kleiner aantal oefeningen uit Speed Mechanics For Lead Guitar...
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, kun je niet iets aardigs scannen en posten?

Jimi Hendrix
17 april 2012, 21:08
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, kun je niet iets aardigs scannen en posten?

Hoi Peter ik wil je wel wat mailen maar posten gaat me wat ver ivm copyright.
't zijn met name oefeningen waarin je wisselen naar andere snaren oefent. Dat was/is blijkbaar mijn achilleshiel.

Bloodline
17 april 2012, 22:02
Een aantal oefeningen uit Rock Discipline van Petrucci en een nog kleiner aantal oefeningen uit Speed Mechanics For Lead Guitar hebben mijn accuratesse ook op hogere snelheden enorm doen toenenemen.

Ook wou het net zeggen :D

Montecristo
18 april 2012, 07:51
Langzaam beginnen met een heel nette techniek en dan beetje bij beetje het tempo opvoeren en erop letten dat je techniek net blijft.

Inderdaad, speel daarnaast met een metronoom. Dit helpt je ook om je vooruitgang te kwantificeren. Wat goed werkt is om gewoon wat full neck figuren van de verschillende modes te gebruiken. Speel ze van voor naar achter, gedeeltelijk, geheel etc. Maak dan ook figuren waarbij je de noten als volgt speelt: 1234 - 2345 -3456 etc. Hier kan je dan ook weer veel variaties op proberen. Kijk vooral ook naar de talloze "shred" lessen op youtube om verschillende oefeningen te vinden. Houdt daarnaast continue je techniek in de gaten (hoek plectrum/snaren, afstand vingertopen/toetsenbord, alternate picking etc.). Speel dit soort oefeningen vooral ook clean. Voor mij de belangrijkste tip: komt het je strot uit of loop je tegen een blokkade op... ga gewoon lekker spelen en geniet van het plezier dat het maken van muziek je geeft... uiteindelijke is snelheid en techniek ook niet alles.

Daarnaast denk ik inderdaad ook niet dat je snelheid en accuratese niet van een jazz-player kan leren, juist wel!

peter_heijnen
18 april 2012, 10:54
Hoi Peter ik wil je wel wat mailen maar posten gaat me wat ver ivm copyright.
't zijn met name oefeningen waarin je wisselen naar andere snaren oefent. Dat was/is blijkbaar mijn achilleshiel.
Ja, wiens eigenlijk niet? ;)
Zelf heb ik dat probleem altijd getackeld door wat te -kuch- foezelen -kuch-. Kun je natuurlijk ook een heel eind mee komen... :)

Ik heb de afgelopen 2 maanden helemaal niet gespeeld nav een operatie aan mijn linkerpink. Ik mag nu eindelijk weer beginnen en dat lijkt me een uitstekende gelegenheid om de rechterhand meteen ook maar te heropvoeden. Ik pm je wel even mijn mail, thx alvast!

telecastermaster
18 april 2012, 11:59
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, kun je niet iets aardigs scannen en posten?

Ik heb Speed Mechanics For Lead Guitar, inclusief CD.
Als je serieus geinteresseerd bent kun je de mijne lenen. PM me maar.

Peter


[edit]
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even op internet kijken: klikkerdeklik (http://jazzyelp.blogspot.com/2007/12/troy-stetina-speed-mechanics-for-lead.html)

[edit/]

peter_heijnen
18 april 2012, 15:57
Hey, bedankt voor het aanbod Peter, mss leuk voor later. Ik ga eerst maar eens aan de slag met wat Jurgen me op gaat sturen.

telecastermaster
18 april 2012, 16:00
Okidoki

(10 tekens)

obiwanjacobi
18 april 2012, 21:28
Gewoon op YouTube kijken. Rock Displine staat daar (deels) ook op. Er zijn ook nog heleboel andere leuke zaken te vinden. Te veel voor een leven. :crazyhappy:

Jimi Hendrix
18 april 2012, 21:36
Gewoon op YouTube kijken. Rock Displine staat daar (deels) ook op. Er zijn ook nog heleboel andere leuke zaken te vinden. Te veel voor een leven. :crazyhappy:

volgens mij is techniek oefenen nu juist iets dat je moet stroomlijnen, een aantal oefeningen waar je een dagelijkse routine van zeg een uur van maakt. Dan vraag je niet het onmogelijke van jezelf en kun je 't tenminste volhouden.
@Peter, morgen scan ik wat voor je!

peter_heijnen
19 april 2012, 09:51
Thank You Jimi Hendrix!

Heb ik altijd al eens willen zeggen. :)

marter544
19 april 2012, 23:14
Ik heb vroeger andere boeken van stetina gebruikt om gitaar te leren spelen, lijkt me erg boeiend om dit boek uit te werken! Ik vond het boek (http://dl.dropbox.com/u/13617738/Troy Stetina - Speed Mechanics For Lead Guitar (PDF %2B MP3).zip) toevallig op nieuwsgroepen in pdf formaat, inc. de cd opgedeeld in losse mp3'tjes.