PDA

View Full Version : Afstand snaar naar nek.



TheLargerSound
16 april 2012, 14:48
Hallo allemaal.

Ik heb één semi-akoestische gitaar waarbij de snaren heel hoog staan tov de nek.
Daardoor is het heel moeilijk om gemakkelijk tespelen op die gitaar...

Heeft er iemand enig idee hoe ik die afstand kan verkleinen zonder kosten te hebben enz.
En kunnen jullie me ook eens laten weten wat een goede afstand is voor de snaren?

Alvast bedankt
Jo

-Martijn-
16 april 2012, 15:04
Als je even zoekt op 'afstellen' is daar al veel informatie over te vinden op het forum.
Misschien heb je hier wat aan: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

TheLargerSound
16 april 2012, 15:22
Bedankt martijn

Daar staat het inderdaad uitgelegd.
Maar sommige dingen begrijp ik niet zo goed...
En ik heb ook niet de juiste materialen om het aan te passen. (die vijltjes bv)

Is het doenbaar om dit zelf proberen op te lossen?
Of laat ik dat beter doen door een pro?

bass blom
16 april 2012, 15:46
kan ook dat je hals te hol staat.

-Martijn-
16 april 2012, 16:10
Is het doenbaar om dit zelf proberen op te lossen?
Of laat ik dat beter doen door een pro?

Als je de spullen niet hebt wordt het lastig, en als je het niet begrijpt kan je je gitaar verpesten.
Ik zou het laten doen. ;)

LaurentB
16 april 2012, 16:44
Nou, wat je zonder risico en veel kosten kunt doen is een brugzadel bestellen bij Main Music of Vox Humana voor een paar euro, en die dan iets lager af te schuren dan je origineel. De afstand tussen de lage e-snaar en de 12e fret moet tussen de 2 en 3 mm liggen, liever niet veel meer dan 2,5 mm. Wel moet eerst de hals goed afgesteld worden, indien nodig.

Je kunt dat makkelijk controleren door de lage e-snaar op de 1e en 14e fret in te drukken en te kijken hoeveel ruimte er tussen de snaar en de 7e fret is. Die moet er nét zijn. Dat er nog geen creditcard tussen kan zal ik maar zeggen. Dat kan bijgesteld worden met de halspen, maar dat moet je dus wel voorzichtig doen, lees die site van hofstee daar even goed op na.

TheLargerSound
16 april 2012, 17:22
en die dan iets lager af te schuren dan je origineel. .

Kan je ook gewoon het origineel afschuren?

LaurentB
16 april 2012, 17:28
Jawel, maar het vervelende is dat als je daarmee de mist in gaat, dwz te lang door schuurt, dat je dan permanent tegen de frets ratelende snaren hebt en het niet direct kunt herstellen. Daarom kun je beter met een nieuwe werken die je in de vorm van de oude maakt, alleen iets lager. Kost echt maar 3 euro of zo, als je een plastic zadel bestelt.

Guitar GoD
16 april 2012, 18:59
waarom plastic? been klinkt echt een stuk beter en je bent ongeveer een tientje kwijt.

LaurentB
16 april 2012, 19:17
waarom plastic? been klinkt echt een stuk beter en je bent ongeveer een tientje kwijt.

Ja dat weet ik ook wel, maar TS geeft aan niet veel kosten te willen maken; ik ken zijn budget niet.

TheLargerSound
16 april 2012, 22:33
10 euro valt ook wel nog mee hoor;)
wat je daar zegt van die ratelende snaren. Ik heb dat probleem nu al.Beneden, tegenaan de body staan de snaren heel ver van de nek. En bovenaan ratelen ze tegen de frets...

LaurentB
16 april 2012, 22:57
10 euro valt ook wel nog mee hoor;)
wat je daar zegt van die ratelende snaren. Ik heb dat probleem nu al.Beneden, tegenaan de body staan de snaren heel ver van de nek. En bovenaan ratelen ze tegen de frets...

Ah ok. ja, ik weet niet hoe oud je bent, voor iemand van bv 14 kan 10 euro ook al een bedrag zijn :-)

Hoe ver staan ze van de hals af bij de twaalfde fret?

TheLargerSound
17 april 2012, 16:21
Ik ben 20 jaar ;)
En op de 12de fret staan de snaren op 5 millimeter...

LaurentB
17 april 2012, 16:40
Dan zou 10 euro geen probleem moeten zijn nee :D 5 mm is veel teveel voor een staalsnarige gitaar, idd. Kijk dan eerst naar de kromming van de hals, en probeer daarna een lager brugzadel. Voor elke milimeter die je het zadel verlaagt gaat er een halve milimeter van de afstand bij de 12 fret af (die bevindt zich nl. precies in het midden). Dus je zadel zou zo'n 4 a 5 mm lager moeten worden. Is het een oude gitaar soms? Dan kan het zijn dat het bovenblad wat vervormd is geraakt en de brug gekanteld.
We hebben het toch niet over een nylonsnarige gitaar hè?

TheLargerSound
17 april 2012, 17:27
Het is een steelstring ;)
Een MSA... (enorm onbekend merk)
En het is een gitaar van nog maar 4 jaar oud.
Het is wel mijn 2de gitaar. Want ik heb ook een LAG. Die is enorm goed...

LaurentB
17 april 2012, 17:47
Het is een steelstring ;)
Een MSA... (enorm onbekend merk)
En het is een gitaar van nog maar 4 jaar oud.
Het is wel mijn 2de gitaar. Want ik heb ook een LAG. Die is enorm goed...

Nooit van gehoord idd. 5 mm is een waanzinnig hoge actie, daar is iets niet goed hoor.

TheLargerSound
17 april 2012, 18:08
Ja.
Het is inderdaad echt niet handig.
Maar ik denk dat ik het best eens laat bekijken door een prof...

bass blom
17 april 2012, 18:20
nog een keer?


kan ook dat je hals te hol staat.

TheLargerSound
17 april 2012, 19:38
nog een keer?


Ja. Maar ik laat het liefst dor iemand doen die het kent.
Anders maak ik het waarschijnlijk kapot.
Ik heb wel al een paar keer geprobeerd om dat rechter te krijgen. Maar dat wringt precies enorm hard...

bass blom
17 april 2012, 19:48
ja als je dat nooit gedaan hebt beter niet.

TheLargerSound
17 april 2012, 20:37
Ik zal aan de muziekhandelaar vragen dat hij het me eens uitlegt.
Dan kan ik het volgende keer zelf...

Mr.Fingers
17 april 2012, 21:28
Een akoestische afstellen is wel wat werk, als je niet ervaren bent kun je dat best laten doen (zelfs ik ben er niet happig op, terwijl iedere elektrische bij mij binnen de kortste keren onder de schroevendraaier ligt).

fastfolkert
17 april 2012, 22:49
Een akoestische afstellen is wel wat werk, als je niet ervaren bent kun je dat best laten doen (zelfs ik ben er niet happig op, terwijl iedere elektrische bij mij binnen de kortste keren onder de schroevendraaier ligt).

TS meldt dat 't z'n tweede gitaar is (niet hoofdgitaar) Daarom zou ik 'm juist zelf proberen af te stellen. Je leert er van en dat kun je altijd gebruiken.
Idd. eerst de holling van je hals controleren zoals Bass Blom al 2x meldde, en dan met je brugzadel aan de gang. Als je brug/bovenblad goed is, krijg je'm gegarandeerd goed afgesteld.
Neem bij het "recht" draaien van je hals wel de tijd, en doe het zonder snaarspanning (itt. holler draaien; dat kan met snaarspanning)

YMMV

stijnkenens
24 april 2012, 10:12
Sorry, maar hoe het uitgelegd staat op de site van Don hofstee, eerst uw topkam invijlen, en daarna de hals rechtzetten ... euh...

Zolang de hals niet goed staat kan je niets aan je topkam of zadel doen.
En een topkam invijlen met een capo tussen 2e en 3e fret, teveel variabelen: de snaar maakt een te kleine hoek om juist te weten waar je aan toe bent.

Er komt wel wat meer bij kijken dan enkel invijlen en aan de trussrod morrelen ...



s.