PDA

View Full Version : Foot pedals digitaal aansturen



obiwanjacobi
16 april 2012, 08:39
Hallo,

Ik speel met het idee om een eigen multieffects rack te bouwen. Het idee is dat ik losse pedals bouw/gebruik waarvan ik de potmeters digitaal ga aansturen met een MCU (arduino ofzo). Ik bouw dan wat geheugen in om de settings (patches) in op te slaan en een LCD display en wat knopjes voor de bediening. Als het even kan wil ik ook een mogelijkheid maken om de volgorde van de effecten in te kunnen stellen. Moet nog even kijken of serieel/parallel een beetje te doen is.

Om snel van start te gaan is het idee om losse pedaaltjes te kopen (ik heb er zelf ook nog een paar) en daar de print uit te halen om deze zo te kunnen 'hergebruiken'. De footswitch haal ik gewoon los (aangenomen dat deze meestal alleen het audio signaal bypassed) en de potmeters ga ik dan dus digitaal aansturen(daar zijn ICs voor - hoewel de mogelijk pot-waardes wel wat beperkt zijn).

Uiteraard moet er ook een voeding komen en ik dacht om gewoon een mooie adapter daarvoor te nemen. Moet nog even kijken hoeveel stroom er geleverd moet gaan worden. Digitaal werkt alles op 5V dus dat is wel met een 7805 te fixen.

Ik ben meer thuis in de digitale electronica dan de analoge dus vandaar deze aanpak.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen/suggesties etc.

bass blom
16 april 2012, 08:44
spannend, dat wordt een hele onderneming :D

obiwanjacobi
16 april 2012, 11:03
spannend, dat wordt een hele onderneming :D

Ja, leuk he! :crazyhappy:

nak
16 april 2012, 12:39
Ga je elk pedaalte z'n eigen pot aansturing en lcd aanwijzing geven voor snel kunnen tweaken of iets waarmee je het pedaal kiest en die dan tweaken en aflezen?

obiwanjacobi
16 april 2012, 14:17
Elke potmeter wordt vervangen door een digitale potmeter. Die kan je in 256/512 stappen instellen.

Hoe ik de pedaaltjes ga weergeven op de lcd weet ik nog niet. Ik kan me voor stellen dat ik voor elk pedaaltje een drukknop maak die het pedaaltje selecteerd en een draaiknop waarmee je een potmeter waarde kan aanpassen. Ik kan overwegen om bijv 4 draaiknoppen erop te zetten voor snelle toegang.

Ik denk niet dat je elke potmeter van elk pedaaltje op een LCD schermpje krijgt.

Ik bedacht me nog dat je natuurlijk de patches via midi moet kunnen selecteren (Program Change) en de potmeter waarden via Control Changes moet kunnen tweaken. Dan kan je een standaard (foot) controler aansluiten en werkt-ie net als een 'echte' :crazyhappy:

HaroldA
16 april 2012, 17:28
Check ook dit topic: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6178.0.html

obiwanjacobi
16 april 2012, 20:33
Check ook dit topic: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6178.0.html

Nice! Bedankt.

Ik wil mijn unit eigenlijk in 1U 19" krijgen. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Maar ik ben nog lang niet zover als die Jeroon. Hij had al grote delen van zijn systeem getest en werkend. Ik heb alleen nog een idee in mijn hoofd en een bak vol stomp boxes :crazyhappy:

BTW: Ik was wel van plan om de Arduino te gebruiken, hahaha ik ben niet zo'n raw PIC held!

Ander probleem is ook dat ik nog met twee andere projectjes bezig ben waar ik er minimaal eentje eerst van af wil hebben. Het ging me vooral even om de sanity check van andere mensen en zo te zien ben ik niet de enige gek :crazyhappy:

flo123
17 april 2012, 21:12
Elke potmeter wordt vervangen door een digitale potmeter. Die kan je in 256/512 stappen instellen.

Welke ga je gebruiken? Heb je een link naar een datasheet misschien?



Hoe ik de pedaaltjes ga weergeven op de lcd weet ik nog niet. Ik kan me voor stellen dat ik voor elk pedaaltje een drukknop maak die het pedaaltje selecteerd en een draaiknop waarmee je een potmeter waarde kan aanpassen. Ik kan overwegen om bijv 4 draaiknoppen erop te zetten voor snelle toegang.

Potmeters (analoge draaiknoppen) vervangen door een systeem met digitale draaiknoppen lijkt me niet zo nuttig.



Ik denk niet dat je elke potmeter van elk pedaaltje op een LCD schermpje krijgt.

Wel 1 voor 1 toch? :)
Als je patches wilt maken van alle effect instellingen, moet je ook een programmeer mogelijkheid toevoegen en ook een manier om zo'n patch, en al zijn onderdelen, te kunnen lezen, tweaken en opslaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/CRUD



Ik bedacht me nog dat je natuurlijk de patches via midi moet kunnen selecteren (Program Change) en de potmeter waarden via Control Changes moet kunnen tweaken. Dan kan je een standaard (foot) controler aansluiten en werkt-ie net als een 'echte' :crazyhappy:

De hele "lol" van dit idee is natuurlijk dat je patches kan maken van al je effect instellingen en dat je van de ene patch naar de andere patch kunt gaan met 1 druk om de knop.
MIDI is het aangewezen interface protocol maar alleen als je een standaard "off the shelf" controller wilt gebruiken of wilt interfacen met een DAW of zoiets dergelijks.
Als je zelf een controller maakt, bijvoorbeeld met een paar voetschakelaars om patches te selecteren en een wat knoppen om te programeren, kun je het gewoon met een pic+geheugen doen zonder MIDI.

Bedenk ook dat je naast potmeters ook schakelaars moet kunnen besturen, minstens om de (true) bypass te regelen per effect.

obiwanjacobi
17 april 2012, 22:23
Welke ga je gebruiken? Heb je een link naar een datasheet misschien?
Dat hangt heel erg af van welke waarde de potmeter moet hebben. Ik hou er rekening mee dat ik her & der wat moet vogelen om de juiste waardes te kunnen simuleren. Waarschijnlijk wel met seriele bus (I2C ofzo). Ik heb wel wat rond gekeken op Farnell en lijkt dat de 129 stappen wat meer voorkomen (en goedkoper zijn). Voor het prototype ga ik wel voor DIP behuizing.



Potmeters (analoge draaiknoppen) vervangen door een systeem met digitale draaiknoppen lijkt me niet zo nuttig.
Dat is ook zeker niet de bedoeling. Het idee van bijv. 4 draai knoppen plaatsen is dat de meeste effecten 4 of minder pots hebben. Nadat je dan dus het effect hebt geselecteerd (met een dedicated knop - lampje gaat aan) krijg je op de lcd de eerste 4 waarden te zien (of minder, als er geen 4 zijn). Elke knop bediend dan 1 pot waarde. Indien een effect meer dan 4 pot waardes heeft (bijv equalizer) dan kan je met cursor toetsen door schakelen naar het volgende groepje van vier. Door meer dan 1 knop aan te bieden waarmee de waarde veranderd kan worden, wordt het tweaken makkelijker en sneller. Maar ik ga zeker niet voor elke pot een knop maken (in tegen stelling tot die Jeroon uit bovenstaande link).



Wel 1 voor 1 toch? :)
Als je patches wilt maken van alle effect instellingen, moet je ook een programmeer mogelijkheid toevoegen en ook een manier om zo'n patch, en al zijn onderdelen, te kunnen lezen, tweaken en opslaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/CRUD
Uiteraard. Dat is het hele doel van deze exercitie. Je hebt werk geheugen, waarin de huidige parameters staan die worden gebruikt om de effect waarden aan te sturen en welke veranderd kunnen worden door interactie (zoals de 4 pots). Als je tevreden bent over je Patch, druk je op een 'write' knopje en staan de instellingen in pertinent geheugen (dat niet verloren gaat als je het apparaat uit zet). 'Recall' is het oproepen van een Patch uit pertinent geheugen naar werk geheugen. Als ik wil kan ik ook nog een Preset geheugen toevoegen: deze kunnen wel worden opgeroepen, maar niet worden veranderd. Standaard stuff eigenlijk.



De hele "lol" van dit idee is natuurlijk dat je patches kan maken van al je effect instellingen en dat je van de ene patch naar de andere patch kunt gaan met 1 druk om de knop.
MIDI is het aangewezen interface protocol maar alleen als je een standaard "off the shelf" controller wilt gebruiken of wilt interfacen met een DAW of zoiets dergelijks.
Als je zelf een controller maakt, bijvoorbeeld met een paar voetschakelaars om patches te selecteren en een wat knoppen om te programeren, kun je het gewoon met een pic+geheugen doen zonder MIDI.
Tja, dat kan allemaal natuurlijk, maar ik heb een midi foot controller en een hele zooi andere midi apparaten. Ik voel er weinig voor om weer iets nieuws te verzinnen. Verder is het implementeren van Midi support niet heel lastig (Program Changes zeker niet). Ik wil zelfs zover gaan dat je bulk dumps kan maken van al je patches. :crazyhappy: Het projectje wat ik nu doe is een hardware midi mapper. Ik ben nu vooral aan het programeren en zal dus snel een hele Midi library hebben die ik dan kan hergebruiken (ben programeur van beroep :sssh:).


Bedenk ook dat je naast potmeters ook schakelaars moet kunnen besturen, minstens om de (true) bypass te regelen per effect.
Zeker! Ik hoop alleen dat ik die met analog switches kan doen. Ik wil ook de volgorde van de effecten ook instelbaar maken. Dus ik zal een hele hand vol met analog switch IC's nodig hebben denk ik zo. Voorlopig wil ik nog effe geen relais, nou ja, misschien alleen voor de true bypass dan (over het geheel).
Ik dacht er ook aan om gelijk wat Amp-switching in te bouwen. Gewoon wat extra audio uitgangen en een paar relais (hier wel!) om externe apparaten mee te schakelen (zoals de triaxis ook doet).

Ja, je kan helemaal los gaan op dit soort dingen. Maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat je simpel moet beginnen en dan opbouwen. Dus alle ideeen schrijf ik op, maar begin met alleen het hoogst noodzakelijke en ga vanaf dat (werkend) punt verder.

Ik zit nu te denken hoe ik een bepaald modulairiteit kan inbouwen. Dit om snel(ler) effecten te kunnen wisselen. Ik denk nu aan een manier om effecten makkelijk te kunnen aansluiten op banken met potmeters en schakelaars etc en dan (met dip switches) in te stellen tot welk effect elke digitale pot behoort. Hiermee zou de software automagically kunnen weten hoe/wat het moet presenteren. Het hoeft niet plug & play te zijn, maar iets met connectors dat je makkelijk kan aansluiten (intern)... Ach ik weet nog niet...

BTW: Leuk dat er zoveel belangstelling is!

obiwanjacobi
22 april 2012, 10:55
Zo, mijn oude effectjes heb ik weer terug (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-(zelfgemaakte)-pedalboard-v2-0&p=2828673&viewfull=1#post2828673). Dan kan ik daar iig een prototype mee maken :crazyhappy:

obiwanjacobi
30 april 2012, 11:17
Voor de mensen die het leuk vinden, kan je hier mee kijken in de technische keuzes voor dit projectje.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/104259

flo123
7 mei 2012, 11:29
Deze Geofex link is mogelijk interessant voor je:
"Bypassing and Switching with the CD4053 CMOS Analog MUX"
http://www.geofex.com/Article_Folders/cd4053/cd4053.htm

JER00N
10 mei 2012, 00:06
Leuk idee, ik zag dat mijn FXStation-project hier ook genoemd wordt.

Je moet wel beseffen dat de digitale potmeters waarschijnlijk voor een hoop hoofdbrekens gaan zorgen; die dingen werken meestal op max. 5V en hun inputsignalen zijn daardoor ook beperkt tot 5V. Verder kunnen ze ook geen negatieve spanningen aan, dus vaak zul je er een DC-spanning bovenop moeten zetten om te zorgen dat de signalen onvervormd door de 'potmeter' komen. Ik denk dat je het beste voor digitale potmeters kunt kiezen die over I²C aangestuurd worden aangezien je bij SPI voor elke pot een aparte chip-select input moet aansturen (kost een hoop I/O's bij veel potmeters). Hmmm... echter hebben die I²C-pots waarschijnlijk allemaal hetzelfde adres (misschien met wat adres select pinnetjes). Bezint voor u begint :)

Bij mijn project heb ik er ook min of meer bewust voor gekozen om alleen de effecten te schakelen (eventueel ook bepaalde switches binnen effecten) om op die manier echt de simpele pedalboard-ervaring te houden.

Verder is het denk ik toch verstandiger om relais te gebruiken ipv analoge switches, ook weer omdat die meestal alleen positieve signalen kunnen schakelen, ik ben dan altijd benauwd voor plopgeluiden e.d., een relais gedraagt zich veel meer als een normale schakelaar.

Uiteraard gewoon voor MIDI gaan, het is een heel simpel protocol en dat scheelt je weer een aparte footcontroller die je zelf moet maken.

obiwanjacobi
10 mei 2012, 13:05
Hee Jer00n! Ja, ik had je project al een beetje bestudeerd. ;-) Erg leuk hoor.

Ik heb inmiddels een digitale pot gevonden die twee gescheiden supplies aankan en voor het potmeter/analoge gedeelte +/- kan hebben. Dus het is waarschijnlijk niet onmogelijk, maar je hebt gelijk dat dit wel het meeste uitzoek werk is. SPI, I2C of parallel, maakt me allemaal niks uit, als het maar in te passen is in het analoge circuit, de aansturing kan ik muxen/shiften.

Ik ga denk ik wel voor analoge switches en niet voor relais. Als het echt niet blijkt te werken (waar ik niet vanuit ga aangezien officiele mengtafels etc deze ook gebruiken) kan ik nog wat anders verzinnen. Ook in analoge switches is een hoop te doen, maar voorals nog ga ik van 4066 uit - lekker goedkoop en makkelijk te krijgen en aan te sluiten op een hogere spanning als 5V.

Verder heb ik nog niks gebouwd en verzamel alle info in een docje. Ik ben wel onweis benieuwd of dit idee een beetje gaat werken, maar ik heb mezelf beloofd eerst mijn andere projectjes af te maken (een klein versterkertje - bijna klaar en een hardware midi mapper/processor - veel prog werk).

Dank voor je input.

Thiez
10 mei 2012, 21:01
Hier heeft er een leuk pedalboardje gemaakt http://home.arcor.de/guido.boehne/Pedalboard.htm
Of een bizarre looper http://home.arcor.de/guido.boehne/Looper_1.htm