PDA

View Full Version : Zeven gitaren die de geschiedenis veranderden.



beruk
16 april 2012, 00:41
Aardig stukje van truefire:
http://truefire.com/blog/sevens/7-guitars-that-changed-history/
1 Gibson L5
2 Martin D45
3 Fender Broadcaster/Telecaster
4 Gibson Les Paul
5 Fender Stratocaster
6 Gibson Flying V
7 Paul Reed Smith's Santana
Wat vind jij?
Zelf vind ik de laatste twee niet zo sterk.
Ben geneigd Rickenbacker 330 te noemen en de Ovation Josh White

rijsberman
16 april 2012, 01:36
Aardig stukje van truefire:
http://truefire.com/blog/sevens/7-guitars-that-changed-history/
1 Gibson L5
2 Martin D45
3 Fender Broadcaster/Telecaster
4 Gibson Les Paul
5 Fender Stratocaster
6 Fender Precision Bass

Zo. All better now.

peter_heijnen
16 april 2012, 10:26
Ipv die l5 de gitaar van charlie christian -de es 150?- lijkt me, die heeft zowat alles voor later in gang gezet mbt de elektrieken.

muziekschuur
16 april 2012, 10:31
Ik vind de Ibanez Jem en de 7 snaar van Ibanez (was dat een ibanez ontwikkeling?) toch wel iets anders dan een PRS.

Harald
16 april 2012, 10:42
Amerikaans lijstje zeker... als je Santana noemt is de invloed van de Yamaha SG toch wel wat belangrijker. Die gitaar maakte de aziatische gitaren 'respectable'

barno
16 april 2012, 11:11
een PRS heeft niks te zoeken in dat lijstje

dan zou ik nog eerder zo'n Ibanez Jem ding erbij zetten

Rutger
16 april 2012, 11:12
Ik betwijfel zelfs of de LP en Strat kunnen evenaren wat de gitaren in de top 3 hebben aangericht...

Mr.Fingers
16 april 2012, 11:46
Ik mis de (rickenbacker) elektrische 12-string... Zonder dat waren er geen jaren '60 (The Beatles, en daarmee samenhangend gans de "British Invasion" (The Searchers, Gerry & The Pacemalers, vroege The Who), The Byrds, Jefferson Airplane,...).

En de D45 is gewoon een D28 met fancy inlays, de D28 is HET werkpaard, en de maatstaaf voor iedere dreadnought-gitaar.

tidalwave_sideburns
16 april 2012, 11:48
De SG mis ik , Link Wray, Angus Young, Robbie Krieger, Tommy Iommi, maar goed, daar zijn lijstjes voor, om dingen weg te laten. Kunnen wij er over gaan miepen.

Quadrifoglio
16 april 2012, 11:50
Ik mis de Ibanez RG series. De eerste serie superstrats die als warme broodjes verkocht zijn

Little Jay
16 april 2012, 12:02
Ipv die l5 de gitaar van charlie christian -de es 150?- lijkt me, die heeft zowat alles voor later in gang gezet mbt de elektrieken.

Helemaal mee eens!

muziekschuur
16 april 2012, 12:10
Ibanez RG was weer heel erg een Charvel & Jackson imitatie...

Bijl
19 april 2012, 13:31
De Ibanez Universe mag er inderdaad best bij worden gezet. Ontwikkeld door Ibanez en Steve Vai, maar uiteindelijk was het de metalscene die ermee aan de haal ging. Korn, Meshuggah, Morbid Angel, noem maar op. Die gitaar heeft een vette stempel gedrukt op het geluid van moderne metal.

RoelTM
19 april 2012, 15:43
Interessant artikel. Kan iemand mij uitleggen wat de Martin D45 bijzonder maakt?

HaroldA
19 april 2012, 15:49
Kan iemand mij uitleggen hoe je de geschiedenis kan veranderen? :???:

RoelTM
19 april 2012, 16:24
Kan iemand mij uitleggen hoe je de geschiedenis kan veranderen? :???:
Met een blauw politiehokje.

humbucker
19 april 2012, 16:27
Kan iemand mij uitleggen hoe je de geschiedenis kan veranderen? :???:

Scherp ! :D

mountainman
19 april 2012, 21:40
Vraag het eens aan Marty McFly. www.youtube.com/watch?v=uE9_2vIlAmU

En zet dan meteen die ES 345 op de lijst. ;)

Harald
20 april 2012, 07:02
Ik betwijfel zelfs of de LP en Strat kunnen evenaren wat de gitaren in de top 3 hebben aangericht...

Den strat toch wel, die gitaar had toch wel een aantal behoorlijk nieuwe ideëen. En eentje dat eigenlijk bij een ander merk (en Merle Travis) vandaan kwam, nl dat het beter was de snaren rechtdoor te laten lopen op de kop.

En wat eigenlijk ook in dat lijstje thuis hoort is de eerste basgitaar van Leo Fender. (en bijbehorende versterkers)

Harald
20 april 2012, 07:05
Kwestie van afwachten... je beïnvloedt het heden en hoe het verder gaat. Na een tijdje is de uitspraak "you're history" vanzelf van toepassing.

De andere optie is natuurlijk puur administratief. Dat gebeurt al sinds we het concept geschiedenis kennen. Meestal is het voorrecht om de geschiedenis te veranderen voorbehouden aan de winnaars. Ineens is roken bv. ongezond.

stijnkenens
24 april 2012, 12:19
Commercieel lijstje.

- Zonder de eerste archtops met ovaal klankgat van gibson geen lespaul.

- Die martin D45 doet niks ter zake, de eerste gitaar met een X-bebalking, en metalen snaren, dat is het begin van de akoestische steelstring flattops.

- Zonder de frying pan van rickenbacker of de slide gitaren van fender geen commerciële elementen.

- De P bass van fender heeft eigenlijk meer teweeg gebracht dan de broadcaster, die laatste was een elektrische adaptatie van de bestaande gitaar, terwijl de p-bass de eerste draagbare basgitaar was, daarvoor waren het enkel contrabassen.


Voila, en de rest zijn flauwe afkooksels !



s.


P.s.


En eentje dat eigenlijk bij een ander merk (en Merle Travis) vandaan kwam, nl dat het beter was de snaren rechtdoor te laten lopen op de kop.
Dat idee heeft Martin meegebracht uit het Europa van de 19e eeuw, een andere bekende die dat reeds gebruikte was Hauser I, dus daar is niks vernieuwend aan.

HaroldA
24 april 2012, 12:20
- De P bass van fender heeft eigenlijk meer teweeg gebracht dan de broadcaster, die laatste was een elektrische adaptatie van de bestaande gitaar, terwijl de p-bass de eerste draagbare basgitaar was, daarvoor waren het enkel contrabassen.

Ik heb eens ergens gelezen dat hij 'Precision' heet omdat het de eerste bas was met fretten. Klopt dat?

stijnkenens
24 april 2012, 12:23
Ik heb eens ergens gelezen dat hij 'Precision' heet omdat het de eerste bas was met fretten. Klopt dat?

Ik dacht het ook, je kon heel 'precies' je noten plaatsen.



s.

Guitar GoD
24 april 2012, 16:19
ja, maar wat is 'precies'?
zonder fretten zou het nog preciezer kunnen namenlijk.

stijnkenens
24 april 2012, 17:39
Daarom staat het tussen aanhalingstekens ! ;)



s.

telecastermaster
25 april 2012, 15:00
Flauw en voorspelbaar rijtje.

Ik mis belangrijke technologische doorbraken in gitaartechnologie: actieve electronica (EMG), betere tremolo's (Floyd Rose, Kahler), headless design (Steinberger), modelling technologie (Line 6 Variax), locking tuners (Sperzels), om maar eens wat te noemen.....

HaroldA
25 april 2012, 15:06
Ik mis belangrijke technologische doorbraken in gitaartechnologie: actieve electronica (EMG), betere tremolo's (Floyd Rose, Kahler), headless design (Steinberger), modelling technologie (Line 6 Variax), locking tuners (Sperzels), om maar eens wat te noemen.....

Die gitaren veranderen misschien de toekomst, maar beslaan zo'n niche markt dat ze eigenlijk helemaal niets in te brengen hebben. EMG vind ik overigens ook geen vooruitgang, net als een Floyd.

muziekschuur
25 april 2012, 15:49
Zou ik eerder de Bigsby noemen dan de Floyd. Al hebben ze beiden een plaats. En wat dacht je van de trusrod? Dat is innovatie op zijn best. En natuurlijk de humbucker.