PDA

View Full Version : Fender... Blues Deluxe, Deluxe Reverb ri, of Blues Deville...????



groovieguitarguus
15 april 2012, 20:17
Dillema's....

Had al een post in het Vintage subforum, maar de keuze is nu gevallen op Amps die hier horen.

Ik wil een lekkere Twangy Fender buizenbak.
Denk aan:
- Blues Deluxe
- Blues DeVille
- De luxe Reverb

Voor zover ik weet zijn het alle 3 Reiissues.
De Blues Deluxe en Deville, begin jaren 90 zijn uiteraard ook nog 2e hands te koop.

Wat zijn de Do's and Don'ts van deze amps?

Zijn de Mexicanen, naast 'betrouwbaarder' verder net zo goed?

Pepe
15 april 2012, 21:05
Het is vooral smaak denk ik. DRR is classic Fender sparkle sound, de Blues varianten klinken wat bluessier (sinds begin negentig dus ook classic zo langzamerhand) dus meer mid en mid hoog. Je hebt meer overdrive mogelijkheden in ruil voor een tremolo.

Neig je naar Chris Isaak/John Mayer, dan de eerste, zoek je meer een sound a la.....ik ken eigenlijk geen bekende gitaristen die op de blues varianten spelen...

De mexicaanse amps zijn volgens mij best betrouwbaar al zullen ze wat gevoeliger zijn voor hitte en turret problemen.

groovieguitarguus
15 april 2012, 21:44
Hoi Pepe,

John Mayer vind ik heel gaaf... maar versterker moet ook heel goed pedalen vreten.
Het liefst een goeie effect loop hebben... en een Master Volume.
Om evt met een andere preamp, direct op de eindtrap te kunnen.
Dit omdat ik er ook in een Allround coverband mee uit de voeten wil.
Maar zeker Clean... aLa Knopfler... en met wat overdrive Ala... Carlton / Robben Ford...

Wat betreft de Blues DeVille of DeLuxe... ik zie ze best veel op de NL podia.

barno
15 april 2012, 22:13
Tegen mijn eigen winkel want ik verkoop een Deville maar ik vind het meer een blues rock versterker: heel veel mid, geen transparant hoog.
Heel allround, dat wel, en goede master / overdrive aan boord. Maar te luid voor mij.

Pepe
15 april 2012, 23:36
Als je het zo brengt zeg ik Super Sonic, die is Fender classic georienteerd, heeft een FX loop en wat toeters en bellen die handig kunnen zijn.
Het is geen Deluxe reverb, je levert wat in op dat geluid waar je wat flexibilteit voor terug krijgt.

guitarguru
16 april 2012, 10:01
Als je het zo brengt zeg ik Super Sonic, die is Fender classic georienteerd, heeft een FX loop en wat toeters en bellen die handig kunnen zijn.
Het is geen Deluxe reverb, je levert wat in op dat geluid waar je wat flexibilteit voor terug krijgt.

+1 Heb die Supersonic weggedaan vanwege de aankoop van een sublieme blackface cleane Tone King, maar als allround versterker is de SS een puike amp. Heb er ook heerlijk sappige overdrivesounds uit weten te toveren. Stiekem heb ik er, in bandverband, lekkerder sounds uitgehaald, in de korte tijd dat ik hem had, dan nu met mijn cleane Tone King met wat drivepedalen.

groovieguitarguus
16 april 2012, 15:40
Interessant!!! Neem ik zeker mee!!!

Moet zeggen dat ik de 'clips' van Gregor Hilden wel heeeerlijk vind...

guitarguru
16 april 2012, 15:45
Interessant!!! Neem ik zeker mee!!!

Moet zeggen dat ik de 'clips' van Gregor Hilden wel heeeerlijk vind...

Heb ik nou iets gemist? Hilden speelt toch op een ouwe Vibrolux Reverb?

groovieguitarguus
16 april 2012, 18:31
Hoi Guitarguru...

Klopt idd... Maar die zijn wel erg prijzig... of zijn er goeie Reissues????

guitarguru
16 april 2012, 18:39
Hoi Guitarguru...

Klopt idd... Maar die zijn wel erg prijzig... of zijn er goeie Reissues????

Ja, de Vibrolux Reverb Reissue 2x10 inderdaad. Die zal zo'n 1300 euro kosten. Maar die Deluxe Reverb toch ook al zo'n 1200. Voordeel van die VR tov de DR is zijn vermogen, 40 watt tov 22 watt. Het kan lekker zijn om wat cleane headroom te hebben in bandverband, alhoewel ik met mijn 20 watter niet tekort kom nog.

Pepe
16 april 2012, 19:56
De Vibro van Hilden is meer een deluxe met 6l6 ipv 6v6, beiden classic black/silverface. De reissue Vibro zit meer tussen tweed en classic in, die lijkt eerder op een Blues Deluxe.

jutter
16 april 2012, 20:11
Heb ik nou iets gemist? Hilden speelt toch op een ouwe Vibrolux Reverb?


De Vibro van Hilden is meer een deluxe met 6l6 ipv 6v6, beiden classic black/silverface. De reissue Vibro zit meer tussen tweed en classic in, die lijkt eerder op een Blues Deluxe.

Gregor was op de vintagebeurs in Veenendaal en had een Fender Princeton SF bij zich. Hij gebruikte, hoe kan het ook anders, de Okko. Klonk verrassend bijna hetzelfde als de Vibro.

groovieguitarguus
16 april 2012, 21:12
Zo'n Okko staat ook nog zekerrrr op mijn verlanglijstje!