PDA

View Full Version : Hoe moet je beginnen?? klassiek of electrisch?



Super Slinky
9 juni 2003, 10:04
Moet je als beginner starten met een klassieke gitaar, een akoestische staalsnarige gitaar of kun je gelijk elektrisch gaan spelen. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet adviseren als beginners dit aan mij vragen.

Zelf ben ik begonnen met een klassieke gitaar, na een paar jaar ging ik electrisch spelen en had moeite met de smalle hals. Dat duurde vrij lang.
Ook is de benadering van electrisch gitaar heel anders omdat je met geluid werkt dat door een versterker of door effectenbakken wordt vervormd.
Bovendien speel je electrisch vaak in een band en daardoor vul je het bandgeluid aan terwijl je op een klassiek gitaar vaak (alleen thuis) solo speelt.
Electrisch gitaar speel je vaak met plektrum en klassiek gitaar juist niet.

dus...?

Kitaarhiero
9 juni 2003, 10:54
Het hangt er vanaf wat je wilt doen met je gitaar, wat voor muziek je wilt spelen.
Als je "virtuozenmetal" (shred) wilt spelen zou ik toch beginnen met klassieke gitaar. Ik weet zeker dat veel van de shredders hier dat eerst hebben gedaan. Als je klassiek wilt spelen is het nog duidelijk natuurlijk.
Wil je gewoon lekker in een bandje spelen, dan zou ik gewoon meteen beginnen met elektrisch. Zeker als klassiek gitaar je niet zo aanspreekt.

Hoewel m'n eerste gitaar een klassieke gitaar was ben ik meteen begonnen met elektrisch spelen (dat m'n gitaar slechts akoestisch was was geen punt). Het is wel verstandig om gitaarspelen op zo'n klassieke gitaar te leren, want je handen worden er veel beter door getraind.

Guitarchica
9 juni 2003, 11:15
Ik denk dat het er inderdaad vanaf hangt wat voor muziek je wilt gaan maken.
Akoestisch spelen sprak mij helemáál niet aan en ik ben meteen begonnen met elektrisch. Nog geen seconde spijt van gehad.

El Drecko
9 juni 2003, 11:34
Niks 'moet', maar het kan handig zijn. Ik heb zelf 6 jaar klassiek gitaarles gehad voordat ik uberhaupt eens aan de elektrische begon. Door die lessen, en de muziekschool daarvoor, heb ik o.a. een hoop theorie opgepikt en geleerd noten te lezen, en, zoals kitaarhiero zegt, het kan goed zijn voor de kracht in je vingers omdat akoestisch over het algemeen zwaarder speelt. Als de hals dan ook nog breder/dikker is, oefen je meteen met het flink ver uit elkaar zetten van je vingers. Dan is zo'n dun halsje van een elektrieke een eitje. Ook leer je natuurlijk goed met je vingers spelen (dus zonder plectrum ;) ).

Aan de andere kant zijn er genoeg autodidacten die aantonen dat lessen niet noodzakelijk zijn.

m^rton
17 juni 2003, 19:53
Noodzakelijk is het zeker niet al beweren sommige mensen dit. Maar ik denk wel dat het erg gemakkelijk is omdat je dan een goede basis hebt. Je kent zoals al eerder gezegd veel technieken en je vingers zijn erg goed getraind.
Op zich is het geen probleem om meteen electrisch te beginnen. Maar ik denk dat als je op een klassieke gitaar begint je sneller opbouwd. En dus ook eerder beter bent op de electrische als dat je meteen met de electrische zou beginnen.

Zelf heb ik ook eerst een jaar of 5 klassiek gespeeld. Maar dat is waarschijnlijk te verklaren omdat ik begon toen ik 8 jaar oud was. Ik vind het zelf niet erg dat ik ben begonnen op een klassieke, want ondanks mijn interesse in wat 'heftigere' muziek vind ik het toch leuk om eens wat klassiek en akoustisch spul te spelen.

iam
17 juni 2003, 21:51
ik ben dus ook ac begonnen...

ik vind de overstap op electrisch en plectrum best wel lastig op zich...
vooral picking vind ik nogal moeilijk met het plectrum....
de hals is ook best wel een aanpassing, veel makkelijker, maar toch vergt het aanpassing (ben het nog altijd niet gewoon)

maar ik ga dus 'lessen' volgen, alé, de gitarist van de band leert mij gitaar en ik leer hem toetsen :D handig niet? :razz:

Kjiratsiekoedel
17 juni 2003, 22:49
maakt niet uit, zie voorgaande posts.

Als je maar les neemt

Anavrin
18 juni 2003, 14:15
aangezien ik nog niet wist of ik het wel leuk zou gaan vinden, ben ik begonnen met datgene waarvan ik wist dat ik het vet vond klinken. Ik ben begonnen met de goedkoopste elec gitaar en amp, en heb later een ac gekocht.
Ik ben wel door mijn pa + ma verplicht om lessen te nemen, want ze zagen het niet zo zitten als ik 5 jaar zelf ging pielen (herrie maken) en dan nog niks zou kunnen

Arnie
19 juni 2003, 11:12
Zelf ben ik op een oude Spaanse/Klassieke gitaar van me vader begonnen. Daarna vrij snel overgestapt op een elektrische.
Door de brede, dikke hals van een Spaanse/Klassieke was de overstap naar elektrische een eitje, ik kon overal makkelijk bij.
En daar komt bij dat je techniek ook iets beter wordt, als je elektrisch overdriven speelt en je fret een noot niet helemaal lekker dan hoor je dat bijna niet. Als je dit op een Spaanse/Klassieke gitaar doet wordt je onverbiddelijk op je vingers getikt door een ballengeluid :wink:

moretel
20 juni 2003, 13:39
dus...?


Volgens mij is het belangrijkste dat je erin duikt zeg maar, en direkt doet wat je aantrekt.
oefenen en oefenen, dat moet dudelijk zijn voor een beginner, zo'n gitaar is snel gepakt maar voor progressie moet je echt wat doen.

elektrisch/akoestisch/klassiek hebben toch wel verschillende technieken.
De meeste stoppen omdat ze niet weten wat ze moeten oefenen of als resultaat uitblijft ondanks uren "oefenen".

Les is natuurlijk altijd goed maar zonder motivatie gedoemd te mislukken en in de praktijk nemen veel gitaristen geen les, er zijn ook niet voor niets zoveel lesboeken/systemen te koop.
Het enige wat een beginner nodig heeft is wat begeleiding in zijn keuze van stijlen en boeken en hoe en en ander in de toekomst te kunnen bereiken, want uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen.

willem1940
20 juni 2003, 17:31
Ik denk: alleen maar kiezen en spelen wat je zelf lekker vindt want bijna niemand heeft ooit nut ondervonden van "strafwerk".

MADdie86
23 juni 2003, 23:55
Ik ben zelf begonnen als autoditact op de acc. na 6 maanden kende ik aardig wat waardoor ik elec. begon. Toen ben ik ook begonnen met lessen zodat ik ook qua theorie en praktijk meer leerde.
Nu na 3 jaar ken ik wat meerdere speelwijzen e.d. zodat ik in een groter spectrum val en ook op meerdere vlakken terecht kan.

Ik heb een soortgelijk topic een keer gelezen over iemand die direct metal wou spelen ofzo en die werdt kwaad toen ik begon dat het een idee zou zijn om eerst acc. te beginnen omdat je dan ook meer achtergrond info kan verkrijgen over de gitaar e.d.

Nu speel ik pak weg bijna 4 jaar en heb zelf les gegeven aan 3 mensen waarvan 2 nu ook aardig spelen en i heb hun de keuze gegeven om of bij een gediplomatieerd persoon te lessen of zelf verder te proberen.
Want les nemen kan iemand enorm helpen om de gitaar beter te leren kennen en de theorie en praktijk e.d. En zelf dingen uitvogelen helpt ook alleen maar als je er zelf ook dan 90% of meer achter staat.

Iedereen die begint raad ik personelijk aan acc. te beginnen maar is niet verplicht. Het is net de muziek smaak die je hebt en licht eraan hoever je wilt gaan que kennis. Wil je gezellig enkele nummers spelen of wil je echt zover gaan dat je uiteindelijk zelf les zou kunnen geven of van alles spelen?

Neals
25 juni 2003, 17:40
Zelf ben ik autodidact, en heb wel eens dat ik gigantisch vastloop in mijn ontwikkeling, en dat zuigt.

Kjiratsiekoedel
25 juni 2003, 19:47
er wordt royaal gesmeten met de term 'autodidact'

is dat nodig??

sash
25 juni 2003, 23:29
Ik ben gelijk begonnen met elektrisch en er helemaal geen spijt van dat ik niet eerst akoestisch ben gaan doen.

moretel
26 juni 2003, 12:45
Zelf ben ik autodidact, en heb wel eens dat ik gigantisch vastloop in mijn ontwikkeling, en dat zuigt.

Ook ik heb nog nooit les gehad,
maar de laatste tijd m.b.v. boeken en tijdschriften nog nooit een periode gehad van ik weet het niet, altijd heb ik een routine (wisselt per periode) waarmee ik start en al het materiaal netjes geordend, bij elkaar toch wel een meter aan mappen.
Met een schematje lekker overzichtelijk gemaakt, en als ik even geen inspiratie heb begin ik met iets geheel nieuws, b.v. buitenlandse ritmes of net dat stukje theorie.
Ik kom tijd tekort en verheug me op de komende vakantie, want dan moet je dingen doen die je leuk vind.

crowdsurfer
3 juli 2003, 11:13
doe gewoon wat je het leukste lijk! Met een elektrische gitaar kun je in een bandje spelen en daar leer je ook veel van, maar je moet iig wel les nemen. Vooral voor de technieken goed aan te leren.