PDA

View Full Version : Mini PA systeem opbouwen (Vraag).



Riny
15 april 2012, 12:53
Omdat ik geen forum thread kon vinden voor dit onderwerp heb ik hem hier maar even geparkeerd.

Nu wil ik een mini PA op gaan bouwen van +/- 200/300 Watt.
Echter, wanneer ik op het internet rond kijk heb ik het idee dat er veel materiaal aangeboden wordt voor DJ werk en dat is nu net niet de bedoeling.

Ik wil dus het PA, zoals aangegeven, stap voor stap op gaan bouwen.
Denk te beginnen met een eindversterker (stereo)
Dan de boxen en eventueel palen voor de boxen.
De boxen moeten niet extreem zwaar zijn qua gewicht i.v.b. lichamelijke beperking.

Mijn budget komt van mijn WAO-uitkering vandaar dat ik het stap voor stap dien te doen.

Zijn er onder jullie mensen die mij een beetje de goede richting in kunnen/willen helpen?
Bij voorbaat dank.

HUESSEN
15 april 2012, 12:57
Ik heb er verder geen verstand van maar denk dat je in dit forumgedeelte er meer over kunt vinden of vragen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?43-Live-Muziek

Riny
15 april 2012, 13:08
Bedankt voor de reactie, zal eens gaan kijken.

Arvoitus
15 april 2012, 22:00
Twee belangrijke vragen: waarvoor wil je het gaan gebruiken en wat is je budget?

Riny
16 april 2012, 15:27
Wij zijn nu bezig het samenspel top te krijgen en als het allemaal verantwoord is willen wij heel af en toe eens een uur of twee optreden.
Het zal in gelegenheden zijn waar maximaal 200 man binnen kunnen.
Daarbij hoeft het allemaal niet overdreven hard.
Als wij een ruime dansvloer van goed volume kunnen voorzien lijkt ons dat voldoende.
Ik ga er zelf maar vanuit dat je drie type mensen hebt op een dergelijke avond, mensen die willen dansen, mensen die alleen maar graag luisteren en mensen die alleen maar met elkaar zitten te kletsen en niets met muziek zouden kunnen hebben.

Budget?
Wij zullen alles in stappen aanschaffen omdat wij geen haast hebben en ook geen miljonairs zijn, hahahahaha.
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, daar zijn wij niet op uit.

Harry
16 april 2012, 16:39
het is al vaker besproken, maar als je het over aantallen van max. 200 man hebt zou je aan een zanginstallatie al genoeg hebben. Rest versterken via de backline.

Riny
16 april 2012, 17:03
Beste Harry,

Iets dergelijks zat ik mij ook te bedenken.
Echter naar welke merken moet ik tegenwoordig kijken want door al dat DJ materiaal wordt het mij/ons toch allemaal onduidelijk.
Ik stam af van de oudheid en ben er een tijd tussenuit geweest dus op dat gebied niet meer up to date.

P.s. het is net als een bepaalde drop- soort, discotheken moesten verboden worden.
In mijn tijd hebben zij heel wat dansorkesten om zeep geholpen.

Maar goed, back on topic.

peter_heijnen
16 april 2012, 17:11
'Uitkering' en 'stap voor stap' ingevoerd in de calculator geeft een volgend stappenplan:

1: actieve speaker: http://www.thomann.de/nl/behringer_b210d.htm
Niet duur niet zwaar en je prikt er zo een mic in, dus je kunt zo beginnen, geen mixer nodig.

2: -of tweede speaker erbij (kan nog steeds zonder mixer door speaker 1 door te linken naar speaker 2, of je gebruikt speaker 2 voor een 2e mic of dergelijke)
-of mixer met interne fx: http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_x1204_usb.htm
Mixer kan goedkoper, maar deze mixer heeft én fx én kan daarbij een monitorgroep uitsturen. Check wat je nodig hebt.
Niet vergeten kabels erbij te bestellen: http://www.thomann.de/nl/cordial_cam6bk.htm
Goed op lengte letten, beter te lang dan te kort. Je speakers wil je op palen, dus die hoogte heb je er in lengte ook bij nodig.

3: Dat wat je niet bij stap 2 hebt gedaan.

4: statieven: http://www.thomann.de/nl/millenium_bs2011.htm

Voor rond de 550 euro ben je dan klaar, weliswaar ex monitors. Koop je zo'n zelfde behringer speaker ook als monitor, heb je meteen ook reserve. Behringer is geen topnaam, maar het is zeker beter dan velen willen doen geloven, en vooral heb je voor dit geld al een heel aardig zangsetje bij mekaar waarmee ja voor de dag kunt komen. Je zit hiermee dus wel al op een goede rang voor je dubbeltje. ;)

Verder is m.i. een actieve set speakers voor dit soort sets praktischer dan passief met bijbehorende losse eindversterkers en losse speakerkabels.

NB bij bestellingen boven 100 euro rekent thomann geen porto, en als dingen binnen de garantietermijn kapot gaan kun je een 'code' aanvragen om je spul kosteloos mee via tnt naar duitsland terug te sturen. Prima service dus!

Harry
17 april 2012, 13:30
Beste Harry,

Iets dergelijks zat ik mij ook te bedenken.
Echter naar welke merken moet ik tegenwoordig kijken want door al dat DJ materiaal wordt het mij/ons toch allemaal onduidelijk.
Ik stam af van de oudheid en ben er een tijd tussenuit geweest dus op dat gebied niet meer up to date.

P.s. het is net als een bepaalde drop- soort, discotheken moesten verboden worden.
In mijn tijd hebben zij heel wat dansorkesten om zeep geholpen.

Maar goed, back on topic.

nou ja, wat Peter hierboven zegt dus! Wij hebben zelf een iets uitgebreidere Behringer mixer en Mackie boxen, maar ik had toen iets meer te besteden. Succes!

Arvoitus
17 april 2012, 19:21
Beste Harry,

Iets dergelijks zat ik mij ook te bedenken.
Echter naar welke merken moet ik tegenwoordig kijken want door al dat DJ materiaal wordt het mij/ons toch allemaal onduidelijk.
Ik stam af van de oudheid en ben er een tijd tussenuit geweest dus op dat gebied niet meer up to date.

P.s. het is net als een bepaalde drop- soort, discotheken moesten verboden worden.
In mijn tijd hebben zij heel wat dansorkesten om zeep geholpen.

Maar goed, back on topic.
Ik ben nog steeds benieuwd naar wat je er nou eigenlijk mee wil gaan doen. Heb je een volledige band of ben je alleen een singer-songwriter? Ga je er 7x in het jaar mee naar bruiloftfeestjes of ga je elk weekend naar rock 'n roll café's?

Ik begrijp dat je het stap voor stap wil opbouwen maar wat wil je er nu aan uitgeven? Van een uitkering kun je uiteindelijk ook wel een D&B C7 set neerzetten, maar het is natuurlijk wel de vraag of je dat wil.
En ik heb ook geen idee wat voor een bedrag ik moet verwachten bij een WAO uitkering.

Outline
19 april 2012, 23:11
Mijn advies: Huren. Want je moet heel wat optreden voor je de aanschafkosten er uit hebt!

Daarnaast ga je met die kleine Behringer speakers echt geen 200-300 man. Je mag blij zijn als je er 100 mee kunt doen (met een setje he!) met een fatsoenlijk volume. Dat overkom je alleen door groter te kopen, wat weer duurder is en waardoor huren weer voordeliger wordt enz enz.

Je kunt het ook op dit forum vragen: www.licht-geluid.nl/forum Daar zitten de echt kundige PA-mannen (hoorde daar vroeger ook bij).

Riny
20 april 2012, 09:41
Ik ben nog steeds benieuwd naar wat je er nou eigenlijk mee wil gaan doen. Heb je een volledige band of ben je alleen een singer-songwriter? Ga je er 7x in het jaar mee naar bruiloftfeestjes of ga je elk weekend naar rock 'n roll café's?

Ik begrijp dat je het stap voor stap wil opbouwen maar wat wil je er nu aan uitgeven? Van een uitkering kun je uiteindelijk ook wel een D&B C7 set neerzetten, maar het is natuurlijk wel de vraag of je dat wil.
En ik heb ook geen idee wat voor een bedrag ik moet verwachten bij een WAO uitkering.

Beste Arvoitus,

Wij zijn een paar ouwe L*llen die bij mij thuis ieder Woensdag repeteren en een paar uurtjes aan repertoire aan het opbouwen zijn.
Mocht de gelegenheid zich voordoen om de muziek naar buiten te brengen willen wij dit graag doen.
Dus geen regelmatige optredens, dit kan ook niet i.v.b. de lichamelijke ongemakken van ondergetekende.

Beste Outline,

Wanneer het een echt groot aantal wordt betreffende publiek is huren zeker de beste optie.

Voor beide:
Ik heb het niet slecht betreffende een eventueel beschikbaar budget, echter in deze tijd dien ik/wij toch voorzichtig te zijn betreffende extreme uitgave.
Zeker het geen wij voor ogen hebben om af en toe eens te gaan doen bij gelegenheid.

Uiteraard zijn wij ook in discussie van "wat wel, wat niet".
Zelf denk ik de raad aan te nemen, welke eerder is aangegeven, om de instrumenten op "backline" te houden en de zang op een redelijk stevige zanginstallatie.
Wel zou het mooi meegenomen zijn om deze installatie te kunnen gebruiken om toch ook de instrumenten ook op aan te sluiten voor eventuele "home recording".

Omdat men een euro maar 1 keer uit kan geven willen wij even "door sparen" om geen miskoop te doen.
Vandaar al het vragen om de juiste beslissing te kunnen nemen.

Harry
20 april 2012, 11:19
je zou een uitgebreider mengpaneel kunnen kopen, zodat je voor opnames meer ingangen hebt. Deze hebben wij:

Behringer Xenyx X2442 USB, kost een kleine 300 euro. Heeft ook een 4-voudige toonregeling, zodat je de zang beter kunt spreiden. Effecten, 2 monitorkanalen, voor ons ideaal.

Riny
20 april 2012, 11:31
Beste Harry,

Ik/wij hebben op dit moment een 19 inch case met daarin een ruime equalizer, Reverb/Delay unit en een Boss BX-16 mixer(tje).
Nu is het volgens mij alleen nog een kwestie van een goede PA eindversterker en goede bijbehorende Boxen.
Mogelijk nog een 2de eindversterker met goede monitor- boxen.

En ja, wij zullen echt onze kop nog wel eens stoten maar dat is dan leergeld, hahahaha.

Bij gelegenheid zal ik eens een paar foto's plaatsen.

bass blom
20 april 2012, 11:49
ah je bent al een heel eind dus.

scoor ergens een dap soundmate setje, ik haalde hem uit groningen voor 300 euro, bevalt prima.
voor zang alleen..
monitors kun je dan later scoren, actief, makkelijk.

Outline
22 april 2012, 03:39
Ik heb maar een jaar of 16 ervaring in de pro-audio wereld dus ga vooral niet op mijn halfbakken advies af...

Doe mij een lol: Koop een D&B set uit de E-serie. Dan neem ik die straks graag voor een prikkie van je over als je er achter bent dat die set meer stof staat te vangen dan dat je 'm gebruikt en dat die set sowieso niet voldoet omdat deze set te eerlijk is en alle onzuiverheden feilloos doorgeeft!

Wat ik wel wil bekennen is dat het makkelijker is om kapitalen uit te geven aan gitaren en alles wat er bij komt kijken dan aan geluid en alles wat er bij hoort! Zullen wel de Mojo-factor en al die magische, onverklaarbare verschillen zijn...

peter_heijnen
22 april 2012, 12:14
Nu is het volgens mij alleen nog een kwestie van een goede PA eindversterker en goede bijbehorende Boxen.
Mogelijk nog een 2de eindversterker met goede monitor- boxen.
Waarom wil je nou persé een losse eindbak met passieve speakers?

Riny
22 april 2012, 12:34
Waarom wil je nou persé een losse eindbak met passieve speakers?

Ik weet het zelf niet.
Waarschijnlijk blijf ik hangen in oude tijden. (dat heb je met die oude baasjes)
Heb ook totaal geen idee en vergelijking gelegenheid.

Voor mijn in opbouw zijnde studiootje heb ik wel een actieve speakerset.

Han S
22 april 2012, 13:15
Het enorme voordeel van een actieve speaker is dat je het geluid bij de bron en dus voor de versterker al in delen splitst. Dat kan met een akelige preciesie en met diverse karakteristieken, Bessel, Butterworth etc. Daarnaast is er een directe koppeling tussen de versterker en speaker via een heel korte leiding. Dus een perfecte dempingfactor en geen nare bijverschijnselen van passieve filters welke hoge stromen moeten kunnen hanteren met alle nadelen die daar aan kleven.

Het enige nadeel van een actieve speaker kan het gewicht zijn, maar de versterkers en magneten van speakers wegen niet veel meer tegenwoordig.

Ik zou geen seconde hoeven nadenken als ik de keus moest maken.

showband
22 april 2012, 14:12
in de kleine mixertjes is er echt niets beter dan mackie en tapco.
(submixer keyboard, homestudio, zanginstallatie groep. Die met 1 tot 6 microfooningangen en een tot 4 stereo jackingangen)

het prijsverschil tussen een behringer mixertje en een mackie mixertje is tientjeswerk.
Het geluidsverschil is dag en nacht.

koop een tweedehands mackie dat is echt alsof er een doek over je speakers weggehaald wordt. OOK tov yamaha, soundcraft enz klein spul. Die dingen zijn best zeldzaam en relatief duur. Maar dat komt omdat ze het altijd doen en je ze zelfs in dure systemen altijd nog wel ergens voor kan gebruiken. Een van mijn mackie submixers heb ik letterlijk nog bij nico servaas gekocht en hij is nog steeds beter dan de nieuwste xenix. En ik werk met ze allemaal!

Zodra je 16 kanalen of meer gaat gebruiken is er meer keuze. Onder die prijs? niet doen.

Harry
23 april 2012, 11:00
@Showband: zet hier anders een paar linkjes neer voor spullen die jij goed vindt. Die Behringermixer hebben wij gekocht vanwege de mogelijkheden, en we hebben serieus gezocht naar een'mixer van 'een goed merk' met dezelfde mogelijkheden, maar ik kon die met dat prijsverschil van een paar tientjes nergens vinden. Dus als je de gouden tip heb zet die dan hier neer ten faveure van de topicstarter!

showband
23 april 2012, 13:11
http://www.mackie.com/products/mixers/index.html
402 / 802 / 1202 / 1402 / enz VLZ3

vergelijk
http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_1204_usb.htm 125euro
met
http://www.thomann.de/nl/mackie_802_vlz3.htm 200euro
scheelt 75 piek
Kwaliteit is vele malen beter.
uitgangen op serieus XLR niveau

http://www.thomann.de/nl/rcf_art_315_a_mk_iii.htm 579euro
iets boven budget maar topgeluid
http://www.thomann.de/nl/rcf_art_312_a.htm 459
hifi en binnen budget met een 802 (659euro totaal)

http://www.thomann.de/nl/jbl_eon_315.htm 522euro
met een eon 315 a en een 802 heb je echt al een strak basisgeluid. voor 722euro

en later koop je er een JBL bij als je vaker speelt.
Of je gebruikt de speaker als monitor bij grotere optredens waar je huurt.


en als je echt meer wil: koop je powered speakers dan tweedehands!!!!

(wel even over de prijs onderhandelen maar voorbeeld:
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/543712817-rcf-art-200a.html?return=eJw1zV1uwyAQRtG9RIrfYvyHibCsyukSu gJkExnZwIgZq0mq7r1D1b6dK%2FjA6Fp%2FOV0NqJtO6hNak%2 BZ1WIlAC7FFsKH0Jm0EuzGEZdiFP17ObhcbLi4gpcPbQDYIBGs 2m1DMqlflSn5%2Fe%2BxjXSw4Ujy3U31ub3AwKsbONanmmtlk9 iqTmC8HTLwv%2BD%2Biv5Hngynwf8nN%2BfbjdyhVm%2BPJ0cn 22vVc2ydXmu%2FMCC6%2FUwAcY1VgohGOAiLSHBc7NlLKj%2Ff T8P0DvJZRZA%3D%3D&df=1&fta=eNotkcty5CAMRf%2BFRa95P0R5lX028wFdGEHSFTqm2nbi mVT%2BfYST3YF7haRLAgdfK3hg%2B6NdP1JbWVxBSAnsaJO44D ptC4jYd%2BCxCXDSxybBWRfbBv9uPa4V12HYyHDv8L7fy%2BOW YzvIZJyK7S9oo7y28e0THrnGpd9AXHrfJ35ZH9vU90tf1i0vWC ZpjPnzNEbQwHp6KSySmY4K2A3P2aQNwES1iKjNIWpQRoVKwIMp dCO5l1q6RFCkqsEPyDrPnMB6a5UgmENAjT9S5cOcdXB4StmbpA hqkELLAU7OPhNgEcaFYRahnJJXIZtK4ILnuZ4PmtnqQ82zQsPH TaXmQp%2BAXLtTyhhG%2BayDPh90wUiZfsw2u99yOebhhbTRPZ ngQqJNJRYsY%2BVZlyLS%2BWMU0Lb0hOu1lfeX7XUEx0mgsO7p uI4sKT4ENSIElj5ZfP7FDxYTcPj6%2Fv4PFbKbqw%3D%3D&fta_ind=7&fs=1

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/551425401-rcf-art-300.html?return=eJw1zV1uwyAQRtG9RIrfYvyHibCsyukSug JkExnZwIgZq0mq7r1D1b6dK%2FjA6Fp%2FOV0NqJtO6hNak%2B Z1WIlAC7FFsKH0Jm0EuzGEZdiFP17ObhcbLi4gpcPbQDYIBGs2 m1DMqlflSn5%2Fe%2BxjXSw4Ujy3U31ub3AwKsbONanmmtlk9i qTmC8HTLwv%2BD%2Biv5Hngynwf8nN%2BfbjdyhVm%2BPJ0cn2 2vVc2ydXmu%2FMCC6%2FUwAcY1VgohGOAiLSHBc7NlLKj%2FfT 8P0DvJZRZA%3D%3D&df=1&fta=eNotkcty5CAMRf%2BFRa95P0R5lX028wFdGEHSFTqm2nbi mVT%2BfYST3YF7haRLAgdfK3hg%2B6NdP1JbWVxBSAnsaJO44D ptC4jYd%2BCxCXDSxybBWRfbBv9uPa4V12HYyHDv8L7fy%2BOW YzvIZJyK7S9oo7y28e0THrnGpd9AXHrfJ35ZH9vU90tf1i0vWC ZpjPnzNEbQwHp6KSySmY4K2A3P2aQNwES1iKjNIWpQRoVKwIMp dCO5l1q6RFCkqsEPyDrPnMB6a5UgmENAjT9S5cOcdXB4StmbpA hqkELLAU7OPhNgEcaFYRahnJJXIZtK4ILnuZ4PmtnqQ82zQsPH TaXmQp%2BAXLtTyhhG%2BayDPh90wUiZfsw2u99yOebhhbTRPZ ngQqJNJRYsY%2BVZlyLS%2BWMU0Lb0hOu1lfeX7XUEx0mgsO7p uI4sKT4ENSIElj5ZfP7FDxYTcPj6%2Fv4PFbKbqw%3D%3D&fta_ind=14&fs=1

Harry
24 april 2012, 10:58
kijk, dat is een mooi overzicht!! :ok:

En dan schijn je ook nog een goede koop te doen met (als ik het me goed herinner) RCF powered speakers.