PDA

View Full Version : Bob Dylan - Times are changin' grunge cover



Thewisbone
13 april 2012, 21:45
Hee,

Ik heb zojuist een eigen nummer opgenomen.. nja eigen met de lyrics van Bob Dylan

http://soundcloud.com/thomasvdzee/thomas-time-they-are-changin

Het is dus zeg maar een grunge versie van hem..

Ik hoop dat het wat is.. want ik vind hemzelf opzich wel vet.

Wat vinden jullie er van?

TheLargerSound
13 april 2012, 22:18
Ik vind het wel goed gedaan.
Chic wat je metje stem kan doen ;)

Thewisbone
13 april 2012, 22:36
Dankjewel! Echt! (:

aaronstonebeat
13 april 2012, 22:41
Ondanks de overeenkomst in de herbouwde tekst ontgaat de vergelijking met Dylan (qua tekst) me; hem heb ik altijd uitstekend kunnen verstaan, van jou versta ik ongeveer de helft ondanks dat ik de oorspronkelijke tekst helemaal van buiten ken.

Toch klinkt het ontegenzeglijk 'grunge', dat zij gezegd; wat dat betreft vind ik het wel goed.

Ik ben vast een zeikerd maar ik zou zeggen dat je een paar opties hebt:
- speel en zing een nummer zo goed mogelijk na
- maak een heel eigen interpretatie van een bestaand nummer
- verzin er zelf een

Het zweeft er wat mij betreft nog ergens tussenin.
Maar vooral doorgaan!!!

Thewisbone
13 april 2012, 23:08
@ Aaron.

Dankje, voor de kritieken

Sorry van dat je de helft niet verstaat.. misschien dat ik het binnenkort weer even opneem.. en het dan wat duidelijker probeer te zingen.

Zelf zou ik graag een nummer willen verzinnen maar ik kan nooit een tekst verzinnen. (geen idee waar het over moet gaan)
Het gitaar '' riffje '' heb ik zelf verzonnen en die vond ik zo leuk dat ik dacht ik pak er wat tekst bij.

Maar bedankt! (:

aaronstonebeat
13 april 2012, 23:22
Eigen teksten, mijn mening: zing over iets dat je zelf hebt meegemaakt of iets dat je bezig houdt, in een taal die je goed beheerst. Iedereen heeft ervaringen, gratis en voor niets; en het feit dat ze de jouwe zijn, maakt ze persoonlijk. Muziek is voor een groot deel vormgegeven emotie en als je zingt over dingen die iets voor je betekenen, klinkt een zekere betrokkenheid onvermijdelijk door in wat je doet.

Die betrokkenheid is, volgens mij, belangrijker dan het feitelijke onderwerp van je lied, of de taal, het rijmschema of zelfs de melodie en akkoordprogressie.

'Zoek jezelf, broeder, vind jezelf; wees en blijf alleen jezelf!'

beruk
13 april 2012, 23:59
Veel wijsheid van Aaron, zoals gewoonlijk. Wellicht een handige tip als opmaak. Ga eens opzoek naar poëzie die je aanspreekt en ga daar eens mee aan de haal.
Iemand als Ingmar Heytze bijvoorbeeld:

Ballade van de man

'For what is a man, what has he got -' Paul Anka

Wat is een man, zijn vrijheid
staat te roesten voor de deur en schuld
klopt in zijn onderbroek.

Zijn droom een spannend jongensboek
onder de dekens van een kind,
zijn angst de wind door dunnend haar.

Zijn dood een blauwe waterval
van grauwe staar, zijn einde zoek,
een druppel in een cataract.

Spijt hangt in de plooien
om zijn navel, tochtend stopcontact.
ontkoppeld met een koude knip -

sindsdien een satelliet op drift,
vervloekt en vloekend eeuwig zoekend
naar het moederschip.

Thewisbone
14 april 2012, 00:02
@Aaron en @Beruk

Ik zal er binnenkort maar eens mee aan de slag.. denoods met wat spul op.
Haha, alleen ben ik zelf niet echt zo'n probleem mens..

Maar dankje voor de hulp en kritieken! (:

aaronstonebeat
14 april 2012, 00:26
Je hoeft ook geen probleemmens te zijn om te schrijven over wat je bezig houdt. Neem La Grange van ZZ Top, dat gaat over een plattelandsbordeel. Of Whole Lotta Rosie van AC/DC over Bon's relatie met een nogal gezette vrouw; en hun Let There Be Rock, hun gezamenlijke passie voor rockmuziek.
Je hoeft toch niet in een depressie te zitten om te schrijven wat je voelt; je voelt altijd wel iets. Dat maakt niet uit. Betrokkenheid.
Richt je blik naar binnen, registreer, maak er een lied van (ik ben er wel voor om melodieën en akkoorden aan teksten te laten ontspruiten) en spuit het dan over de massa uit.

@ Beruk:
Ik weet niet of ik het wijsheid zou noemen; eerder wat ervaring als luisteraar.

Thewisbone
14 april 2012, 00:36
Wederom Dankje Aaron wijze woorden,, zo had ik er nooit echt tegen aangekeken.. ! thanks!

bass blom
14 april 2012, 01:25
ja, lekker rauw :p

Thewisbone
14 april 2012, 02:24
Thanks Bass Blom!

Thewisbone
14 april 2012, 16:52
More people? More people? More people?

Duhsjaak
15 april 2012, 10:32
Hi
Naast (lees: NAAST) de mening van Aaronstonebeat leg ik een afwijkende mening.

Je hebt autobiografich, als meest intieme vorm. De 'ik' uit je liedtekst vertelt van dingen die die 'ik' zijn overkomen. Als je dat een beetje persoonlijk vindt, kun je doen als of het om een ander gaat. Die kun je hij of zij noemen.

Ik ben daar allemaal niet zo voor.

Autobiografisch kijkt naar binnen. Is self centred. Geen echt goede zaak voor een artiest. Het leidt ook vaak tot ontboezemingen waarvan ik denk dat ik daar als publiek helemaal niks mee te maken wil hebben. Of ronduit zielig egocentrisch gedoe zoals bij Crosby, Stills, Nash. Gingen ze weer eens aan partnerruil doen en dat werd de volgende single. Wat een treurigheid!!

Je kunt ook denken: we leven in een maffe wereld. Laten we hem een beetje maffer maken. Biografisch dus. De 'ik' uit de songtekst, wordt geconfronteerd met een TomTom met Gilles de la Tourette. Zie mijn publicatie van de tekst Tom de la Tourette hier op GN.
Of je kunt last hebben van een auto die terugscheldt. Of van een vouw die terugslaat.
Of je kunt net van plan zijn Gill te zoenen totdat je de heerlijke kont van haar zusje in beeld krijgt.
Of met een beetje gegoochel met de taal

Drink een glas Albarino*
Duitse druif? men zegt van wel
een neus van hele foute boeketten
de hele wijn ruikt naar overspel

Of de spot drijven met gejank:

De werkdruk is gigatisch
met zo'n stress is t zo gebeurd
en geen hond die t wil geloven
k heb laatst mijn nagel nog gescheurd

Ik had laatst nog verkering
want ze had een lekkere kont
tot dat ik de graffiti las
over haar relatie met haar hond

Over kennelijke misstanden:
Overwerkte doktertjes in het AMC
ze zien er zo slecht uit dat je bijna zou zeggen:
ga zitten jongen, wat scheelt eraan

Overleeft dit huwelijk
een bezoek aan |IKEA op zaterdagmiddag?

Of:
Feng Shuï gaat de deur uit
net als Almere stads milities
als tegenhanger van de Kama
doen wij boze bedposities

Of tegen yuppen taal gebruik:
Waar ik vooral tegenop zie is de quality time
het moet allemaal ineens zo leuk

Als je iets zoekt met een korter leven
dan de plantjes van Ranzijn
dan is het wel het waanidee
dat alles leuk moet zijn
Op vakantie? Leuk!
Shoppen? Leuk!
Journaal kijken? Leuk!
Naar IKEA? Leuk!
leren sparen? Leuk!
leren zwemmen? Leuk!
leren sparen? Leuk!
leren strijken? Leuk!

Of insider grappen**:
Met groet van Max Tailleur
Zelf tot in de dood trouw
Max schreef Pot voor meneer
Jij schrijft Pot voor mevrouw

Nou ja, je snapt.... met een beetje pech ga ik nog een uurtje of wat zo door.

Wat ik hoe dan ook zou voorkomen? Ik hou van jou ik blijf je trouw. Of andere treurige ontboezemingen die 'je alleen in een liedje kunt zeggen'. Zoals I have to say I love you in a song. Jim Croce bijvoorbeeld.

Denk er maar eens over na en kom er maar op terug als je daar nog eens verder over van gedachten wilt wisselen. Daarvoor is een forum misschien niet de meest handige plaats, zeker als je over jouw ideeën wilt praten zou ik dat niet hier doen. Ik sta op het punt weer een idioot aantal niet gebruikte ideeën weg te donderen, dus mij zal het jeuken allemaal. Snap je?

Wat ook nog een rol speelt, is dat autobiografisch enorm afremt. Het zijn jouw echt gevoelde emoties en daar wil je serieus mee omgaan.

Gewoon biografisch, dus de 'ik' die van alles meemaakt, schrijf je met wat geluk in een 20 tot 30 minuten.

Dan heb ik nu goed nieuws: Het is zondag. Aan het werk!!!!!
Vriendelijke groet, Gus

* geen idee of ik het goed heb geschreven
**de insider grap snapt Han S wel en de rest waarschijnlijk niet. Zo kun je voor de grap geintjes verstoppen in je tekst.

bass blom
15 april 2012, 10:39
OMG :crazyhappy: duhsjaak slaat op hol :hide:

Duhsjaak
15 april 2012, 10:50
Hi
Ik ben altijd op hol.
Ik schrijf iedere dag een liedje. Zo'n liedje is gebaseerd op een ideetje. Mijn ideetjes schrijf ik op in een ideetjes blok. Er zijn veel meer ideetjes dan liedjes. Iedere drie jaar gooi ik de ideetjes die niet zijn gebruikt weg.

Niet om op te scheppen dus, maar om Wis uit te dagen. In Amsterdam is er een oud spreekwoord dat zegt: Van wat, komt wat. Dus alleen als je iets doet kom je op een nieuw idee.

Dus, Bass. Jij hebt nu Guckenheimer Sauerkraut Band in bezit. Jij, met de dame, ook aan de slag. Ze is vast wakker.

Mijn hele leven ervoor gestreden om geen manager te worden, en nu probeer ik iedereen aan het werk te zetten. Lachen hoor.
Fijn weekend, Gus

Ernest01
15 april 2012, 10:59
OMG :crazyhappy: duhsjaak slaat op hol :hide:

Een van zijn beste bijdragen tot nu toe !
We want more......

bass blom
15 april 2012, 11:23
yeah, duhsjaak for prez :cheerup:

Thewisbone
15 april 2012, 19:36
@DuhSjaak

Dankje voor je verhaal.
Ik heb het met plezier zitten lezen!
In de mei vakantie heb ik zeeen van tijd.
+ een eigen huis voor een week (teksten schrijven) dus
Heb dus gelijk al een onderwerp haha.

Dankje! wist niet dat het eigenlijk zo makkelijk was.
Maar ik wel het natuurlijk wel in het engels doen.
Want dan weer wat moeilijker is..

Tnx!

Duhsjaak
16 april 2012, 08:57
Hi
Engels is niet moeilijker. En ik zal je vertellen waarom.
Een tekst (een lied) heeft een bepaald formaat. Een ritme. Binnen dat ritme van de melodie, past een bepaalde tekst. Of het past wordt bepaald door het aantal lettergrepen.

Dus als je een tekst gaat schrijven maak je met jezelf een afspraak. Alle regels hetzelfde aantal lettergrepen klinkt wat mechanisch. Kleine variaties klinken vloeiender. Bijvoorbeeld:

Couplet (regel van)
7
6
7
6

een bruggetje met iets kortere zinnen geeft wat spanning, dus bruggetje
5
5
5
7 lettergrepen

Refrein afhankelijk van wat je wilt, mar zou ook
7
6
7
6 kunnen zijn

Engels is makkelijker is zo'n ritme (metrum) te passen omdat zij nooit hebben toegegeven aan die debiele Germaanse manier van plakwoorden.
Zij hebben heel veel woorden van één of twee lettergrepen. Als je je tuintje wilt straten, zijn kleine steentjes makkelijker dan van die grote. Da's met woorden niet anders.

In navolging van een Engelse heer, maken H.H. Polzer en ik al 25 jaar 'ollekebollekes', een dichtvorm die is afgeleid van de 'humpty dumpty'.
De vorm is vrij, maar de 2e zin van het tweede stuk is één woord van 6 lettergrepen. Mag wel anders, maar dan is het geen ollekebolleke.

Ik heb het veeeeel makkelijker dan die Engelsman. Catwalkmodelletje, fundamentalistisch, mijn dochter en ik hebben ooit een zoektocht door de taal gehouden. En schrokken van het aantal woorden (ondertussen) met 6 of meer lettergrepen.
Investeringsbankier is zes, maar milieuaansprakelijkheidsverzekering, zijn er 11!

Dus er zijn veel woorden in de NL taal die zo groot zijn dat ze niet meer in een tekst passen, de tekst ontwrichten en zo.
In het Engels overkomt je dat niet zo snel. Ook niet omdat je in het NL nogal eens hebt dat het woord past (metrum) maar dat het qua uitspraak of accent niet meer is te doen. Ik heb haar op mijn RAdar klinkt goed, maar raDAR klinkt Wilders. Slecht geintegreerd dus.

Andere truuk: Zoek een liedje op dat eenvoudig is en dat je goed kent.
Tel het metrum, dus tel het aantal lettergrepen.

Schrijf een tekst op je favoriete liedje. Als de tekst af is bedenk je er een andere melodie bij.

De voorbeelden mag je met plezier gebruiken. Die waren vooral als voorbeeld over een 'ik' die wat dingen overkwam die uit de fantasie kwamen. Ze hebben het niet tot liedje geschopt, dus die gaan op korte termijn weg. Be my guest, zeggen ze in da UK.
Schrijf maar heel veel. Dan zit er zeker leuk spul tussen. Schrijf je er maar een paar, hoe groot is die kans dan? Heeeeeel klein dus.

Some girls van de Stones wordt beschouwd als één van hun sterkere platen. Daarop staan 10 liedjes. Daarvoor namen ze er 40 op. Enig idee hoeveel ze ervoor hebben geschreven? Als je heel veel schrijft, kun je gaan schiften: Die wel, die niet etc. Als je er 3 schrijft niet. Dan zul je het daarmee moeten doen.
Sukses.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
16 april 2012, 10:09
Bedankt voor de les, Gus. Heel goed ! :satisfie:

Thewisbone
16 april 2012, 13:43
Dankje Gus! Hier heb ik echt veel aan! en de andere hier vast ook wel!

Tnx!

Duhsjaak
17 april 2012, 19:28
Hi
Graag gedaan.
Het leuke is: Je hoeft niet eens te kiezen. Aaronstonebeat zijn benadering is as good as any.

Als je een beetje zoekt in sounds, zie je liedjes en teksten van hem waarvan je stijl achterover slaat.
Dan heb ik het vooral over zijn eigen werk. Da's echt fantastisch, zonder gelul.

Je kunt per keer/onderwerp je benadering aanpassen. Je merkt vanzelf welke van alle mogelijkheden bij jou past.
Veel plezier en succes.
Vriendelijek groet, Gus