PDA

View Full Version : Lage 'humm' in mijn versterker! Krakende speaker!



LesPaul1612
13 april 2012, 20:06
Dag GN-ers.

Sinds gisteren geeft mijn Fender Ultimate Chorus 'n beetje kuur'n.
Bij het aanzetten van de versterker komt er echt een sterke brom uit.
Als ik mijn gitaar unplug, blijft het brommen. Het is echt een mid/lage brom.
De stereo chorus werkt ook niet best, de versterker gaat dan echt nog harder brommen, en je krijgt geen chorus. Ook geeft hij een aparte toon als je speelt, een beetje alsof de speakers heel erg kraken.

Als je dat verder buiten beschouwing laat klinkt hij gewoon super. Het is natuurlijk wel rock 'n roll, van die sfeergeluiden, maar echt praktisch is het weer niet.

Hier is nog iemand met hetzelfde probleem: http://www.fender.com/community/forums/viewtopic.php?f=2&t=48910

Vroeger deed hij dit heel incidenteel ook wel eens. Dan was het echter een paar seconden, dus was het weg voordat je er naar ging kijken.

Iemand die hier meer vanaf weet? Versterker is 100% solid state.

Mocht iemand er echt niet uit komen, kan ik evt nog filmpje maken..

Gr LP 1612

cluseau
13 april 2012, 21:59
Kan vanalles zijn. Een soundsample zou het misschien iets eenvoudiger kunnen maken.

LesPaul1612
14 april 2012, 10:35
Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=L8FBWbUGntE&feature=youtu.be

Alle geluiden zijn echt, en worden niet veroorzaakt door een clippend cameramicrofoontje ofzo.
Hij kraakt dus echt bij bepaalde noten.

Iemand een idee wat het kan zijn?? Er staan overigens geen effecten aan.

schwalbe
14 april 2012, 12:15
klnkt alsof er iets goed mis is met je reverbkanaal. Stond de reverb aan tijdens opname?

schwalbe
14 april 2012, 12:16
sorry bedoel tremolo

LesPaul1612
14 april 2012, 12:35
In mijn versterker zit een 2 x 65 watt versterker. Houdt in dat ie echt een stereo chorus heeft.
Op een gegeven moment draai ik de reverb aan, die werkt lijkt mij zoals het hoort?
op een gegeven moment trap ik de chorus aan (zie het knipperlampje XD) en dan gaat ie goed tekeer.
Een tremolo zit er niet op...

cluseau
14 april 2012, 16:33
Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=L8FBWbUGntE&feature=youtu.be

Alle geluiden zijn echt, en worden niet veroorzaakt door een clippend cameramicrofoontje ofzo.
Hij kraakt dus echt bij bepaalde noten.

Iemand een idee wat het kan zijn?? Er staan overigens geen effecten aan.

Kan het niet zo gauw zeggen. Lijkt nou niet direct op een opgeblazen eindtrap hoewel de sterke 100Hz hum
wel in die richting wijst. Maar het kan net zo goed een probleem in de voeding zijn of de preamp. Sorry dat ik je niet wijzer kan maken. Dit probleem zul je echt blok voor blok moeten bekijken.

LesPaul1612
14 april 2012, 16:37
Hallo Cluseau,

bedankt voor je reactie. Ik kan je wel vertellen dat ik als inputsignaal soms high output humbuckers + een booster gebruik. Het is echt plotseling ontstaan, niet na heftig gebruik oid.

Wat is voor mij het beste om te doen? wegbrengen naar amp-tech? ik ben zelf namelijk echt a-technisch...

cluseau
14 april 2012, 16:50
Zelfs een amptech zou hier een kluif aan kunnen hebben dus ik denk niet dat je zelf veel kans maakt. Solidstate is niet zo eenvoudig als een buizenbakje en gaat er iets mis dan is het meestal goed raak. Zou hem maar wegbrengen. Ik weet niet wat het ding je waard is maar maak wel van te voren goede afspraken over kosten.

LesPaul1612
14 april 2012, 20:15
Niet om te spammen, maar diegene van het linkje heeft werkelijk precies hetzelfde probleem als ik.

"At last !!! The problem with the hum/buzz on my amp was that one of the electrolytic capacitors on the Mains input to the pcb had a bad soldered joint which I easily fixed."

betekent dit hoop? of ben ik wat te snel in mijn redenatie? wat houdt dat trouwens in, wat hij zegt?

http://www.fender.com/community/foru...hp?f=2&t=48910

Koeloe
14 april 2012, 20:38
"Page not found"

LesPaul1612
14 april 2012, 20:51
vreemd, ach klik maar op het linkje in mijn eerste post, die werkt wel :D

cluseau
15 april 2012, 00:08
betekent dit hoop? of ben ik wat te snel in mijn redenatie? wat houdt dat trouwens in, wat hij zegt?

Is een hele goede mogelijkheid en valt ook onder "vanalles" ;). Als je zeker weet welke cap kun je het toch proberen.

guitarnijboer
15 april 2012, 13:46
betekent dit hoop? of ben ik wat te snel in mijn redenatie? wat houdt dat trouwens in, wat hij zegt?

http://www.fender.com/community/foru...hp?f=2&t=48910

Wat cluseau zegt...

En wat er bedoeld wordt is dat er 1 van de voedingselco's (de grote elco's die meteen aan het begin van het voeding zitten, het zijn er waarschijnlijk 2) een rotte soldeerverbinding had en daarom niet goed meer contact maakte. Dit heeft ie opnieuw vastgesoldeerd waarna het probleem was verholpen. Het ontbreken of defect zijn van zo'n elco zorgt voor een zelfde 100Hz brom.

Vaak bij (staande) elco's die niet of onvoldoende vast zitten (met kit of lijm) wil de soldeerverbinding het wel eens begeven. Het zijn zware onderdelen en bij trillingen door het spelen komt er dan veel stress op de soldeerverbinding. Het komt ook voor dat zo'n elco zijn capaciteit verliest en in dat geval moet je vervangen.

LesPaul1612
15 april 2012, 14:56
Ik kan jullie nog wel het volgende vertellen:

De versterker mocht erg graag op zijn eigen frequentie meetrillen. Zo erg, dat als je goed hard speelde, de hele kast herrie ging maken van al dat getril en gezoem. Ik had er niet echt gemoeite mee, door de speakers kwam het getril niet, dus je had er geen last van als je er een mic voor hing.

Zou een van die 'elco's' losgetrild kunnen zijn? en zou ik dat dan eenvoudig weer vast kunnen solderen?

guitarnijboer
15 april 2012, 20:13
Ja dat zou kunnen en ja dat is dan gemakkelijk weer vast te solderen. Alleen weet je natuurlijk niet helemaal 100% zeker dat dit het probleem is en moet je nog wel beschikken over enige soldeer en sleutel vaardigheden. Zo kan de soldeerzijde van een (grote) printplaat soms lastig te bereiken zijn en moet je van alles loshalen aan kabeltjes en potmeters en koelprofielen voordat ie er uit kan. Vandaar dat soms ook simpele reparaties relatief veel geld kosten omdat daar veel tijd in gaat zitten.

Maar je kunt ook geluk hebben en dan is het zo gepiept.

LesPaul1612
28 april 2012, 10:26
Ik heb hem weg laten brengen, en hij is weer terug...

Het bleken toch twee losse elco's te zijn, maar dit was niet echt gemakkelijk om te repareren.
Die amps zijn namelijk niet echt al te servicevriendelijk gebouwd. Er waren nog een paar andere dingen aan vervanging toe, en die zijn ook gelijk meegenomen. Versterker klinkt voor mijn gevoel ook weer een stuk beter!

Die elco's bleken uiteindelijk losgekomen te zijn door dat getril in die versterker, maar dat is nu ook weer verholpen :)

nico verduin
28 april 2012, 10:34
Dat iss altijd het nadeel met de Printplaat amps. Zodra je moet solderen, moet je onder de printplaat komen, en dat betekent inderdaad veel losschroef werk etc. Het feitelijke repareren is 10 minuten werk maar je bent zo een halfuur/uur bezig met in en uit slopen. Mesa's zijn ook van die lekkere bakken daarvoor.

Freeqi
28 april 2012, 18:21
niet alleen mesa ... laatst dik een uur bezig geweest om één afgebroken jack en een mini-switch te vervangen aan een gallien krueger (schrijf je dat zo ?) ... ongeveer even leuk als labels plakken op dozen in een erwtensoep-blikjes fabriek ;-) Gewoon niet leuk en zelfs gevaarlijk want de kans dat er iets anders mini-mini tight afbreekt als je pcb eruit haalt is nogal groot. Me not like. Geef mij toch maar dikke PTP's ;-) Wil klanten wel eens pleziertje doen maar om dat fulltime te doen. nee. Zo is het wel makkelijk. Bouw iets redelijk cheapo en als er dan iets aan is laat je de lokale ampboer of klant er maar voor opdraaien ? Nogal schering en inslag tegenwoordig lijkt me.