PDA

View Full Version : Houtvraagje



Mdcsusa
13 april 2012, 15:15
Beste Forumleden,

Ik ben me behoorlijk aan het ori๋nteren tot de bouw van een Les Paul.
Ik ben druk bezig met tekeningen in Autocad (3D model, zaag en frees modellen enz.).

Het hout dat ik wil gaan gebruiken is Mahonie voor de hals, pallisander voor de toets en voor het body mahonie met een esdoorn top. Nu heeft mijn familie een grote timmerfabriek en hier en daar wil ergens nog wel eens een stukje mahonie rondzwerven. Mahonie op zichzelf kan ik wel herkennen (met name de geur bij zagen) ook de oneffenheden (collaps, valbreuken enz.) weet ik wel te herkennen. Nu wordt al dit hout voor met name kozijnen toegepast. Hebben jullie nog suggesties of tips waar ik het hout op dien te keuren (houtdraad, gewicht enz.).

Of kan ik beter naar de houthandel gaan om daar een paar stukken kwaliteit hout uit te zoeken?

Alvast bedankt.

aaronstonebeat
13 april 2012, 15:48
Het zou vooral goed gedroogd moeten zijn en uitgewerkt; maar kozijnen moeten natuurlijk ook niet gaan werken. Als ik zo'n fabriek in de familie had, wist ik wel waar ik regelmatig te vinden zou zijn :D

Geeft zo'n autocadprogramma ook inhouden van objecten? Als je dan het soortelijk gewicht van het hout bepaalt, kun je van tevoren inschatten hoeveel de kale gitaar gaat wegen.

Mdcsusa
13 april 2012, 15:59
Hehe,

Helaas is het voor mij niet om de hoek.

In Autocad kan je inderdaad de inhoud van een volume laten weergeven. Echter dient dit dan wel een 3d model te zijn. Zodra ik mijn tekeningen af heb, wil ik ze graag met jullie delen.

Bedankt voor de tip!

RS-Rik
14 april 2012, 03:39
Ik zou vooral lekker licht mahonie nemen. Dat schijnt.... beter te klinken. In ieder geval lekkerder om je nek te hangen.
Geluid van hout is geen exacte wetenschap (iig mocht het zijn toegepast, dat zie je niet terug in de publieke opinie erover). Dichtheid, structuur, vorm en vochtpercentage lijken me een rol te spelen.
Neem in ieder geval goed gedroogde stukken. De meeste LP bodies zijn uit 2 of 3 delen gemaakt. De nerf van de body loopt altijd met de hals mee.



Heb jij een autocad bestand van de topview van een LP? zoja, mag ik die van je?

Mdcsusa
16 april 2012, 08:37
@RS-Rik,

Ja, ik heb een aantal bestanden met topviews. Ik heb bestaande tekeningen uit pdf geconverteerd naar Autocad en deze omgezet in polylines, vervolgens heb ik meerdere versies over elkaar gelegd om de variaties tussen de verschillende tekeningen eruit te halen. Ook staat er een model met hoogtelijnen voor de burst in (telkens 1mm verschil). Daarnaast heb ik dit ook in een 3d model vertaald. Op dit moment ben ik het geheel nog aan het nalopen en zijn de tekeningen nog niet helemaal klaar. De tekeningen zijn 1 op 1 getekend in mm.

rickkoorman
17 juni 2012, 19:39
Mahonie is zeer goed te gebruiken. Check wel even het vochtigheidsnivo !!!

D3nnis
18 juni 2012, 12:22
Check wel even het vochtigheidsnivo !!!

Kun je hier wel (min of meer) blind op vertrouwen?
Oud hout werkt minder dan jong hout, en als een jong stuk hout in een oven gegooid wordt, waarmee zo veel mogelijk vocht weggestookt is, wil dat denk ik nog niet zeggen dat dat stuk hout het beste stuk hout is?

rickkoorman
21 juni 2012, 11:52
@d3nnis : Ik zou altijd de vochtigheid willen checken bij hout waarvan ik niet weet waar het wegkomt. Vochtigheid is meetbaar. Wat echter het beste stuk hout is is afhankelijk van veel meer factoren......bv....klank....structuur enz enz

D3nnis
21 juni 2012, 12:05
Vochtigheid is meetbaar.

Da's wel waar ja, ik zou verder ook niet weten hoe je kunt "meten" of hout niet te jong is dan dmv vochtigheid, en het vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper :-)

RS-Rik
21 juni 2012, 13:42
Ik heb gehoord dat steeds meet bouwers hun hout in de oven of olie gooien om het vocht en andere vloeibare tjap eruit te krijgen. Ik heb ergens gelezen dat er een of ander polymeervormingsproces na langdurige verwarming het hout zelfs stijver ้n taaier maakt en daarmee andere klankeigenschappen krijgt.


Iemand ervaring?

ernieman
21 juni 2012, 17:30
Ja, oa Mattia naar ik meen...