PDA

View Full Version : Gitaar van zwart naar natural



Tiddo
13 april 2012, 11:51
Hallo allemaal,

Ik heb een paar maanden terug een gloed nieuwe Gibson Les Paul Classic Custom gekocht. Helaas was de Antique Natural finish uitverkocht, en heb ik toen de zwarte gekocht. Ik zit er nu toch wel over te denken om hem om er een Natural finish op te zetten. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Is dit erg lastig? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

bass blom
13 april 2012, 11:55
je hebt de kans dat er een (lelijke) 2 of 3 delige top onderuit komt..

Kim Wilson
13 april 2012, 11:55
Hou je er wel rekening mee dat de zwarte gitaren vaak niet zonder reden dekkend zijn afgelakt? ;)

Tiddo
13 april 2012, 12:03
Hmm, dat is natuurlijk maar al te waar... Er bestaan zeker geen manieren om daar achter te komen zonder de lak er af te halen?

Ace 1.15.19
13 april 2012, 12:24
Helaas......

humbucker
13 april 2012, 12:45
Met een korte golf infraroodcamera kan dit misschien lukken. Voor het bekijken van de onderliggende lagen van schilderijen wordt dit namelijk al gebruikt. Ik werk toevallig bij een bedrijf dat IR cameras produceert en hier worden wel vaker cameras verkocht aan musea. Hoe het zit met gitaren en hun lak weet ik niet. Heb hier ook geen gitaar bij de hand, anders zou ik dit wel eens kunnen testen..

Tiddo
13 april 2012, 12:53
Maar die camera's kosten zeker ook een hoop geld? Zou wel mooi zijn inderdaad als dat werkt!

aaronstonebeat
13 april 2012, 13:07
Dat zijn toch gitaren van meer dan 1500 euro? Tenzij je flink ervaren bent in lakwerk ga je daarvan spijt krijgen als haren op je hoofd. Vergeef me, ik vind het een volkomen van de pot gerukt idee.

bass blom
13 april 2012, 13:28
ja, dat is het ook :dontgeti:

alhoewel ik er de laaste tijd ook over denk, er kan best een mooie flame onder mijn zwart zitten, schijnt vaker te zijn gebeurd in de vroege 70's :D
maarja, als er dan half flame en half plain onderuit komt is het balen.

barno
13 april 2012, 13:29
Dat zijn toch gitaren van meer dan 1500 euro? Tenzij je flink ervaren bent in lakwerk ga je daarvan spijt krijgen als haren op je hoofd. Vergeef me, ik vind het een volkomen van de pot gerukt idee.

+1
Een gitaar gewoon volledig afsschuren en mooi blank aflakken is echt niet gemakkelijk. En de kans dat de top die tevoorschijn komt niet niet eens in de buurt komt van wat je ziet op echte natural finishes is heel groot.

Rizz
13 april 2012, 13:51
+2 Is die natural niet meer te krijgen, dan? Als je zoveel geld aan een gitaar uitgeeft en je moet er heel ff op wachten, doe je dat toch? Beter dat dan iets kopen waar je blijkbaar toch niet zo blij mee bent.

humbucker
13 april 2012, 13:58
Maar die camera's kosten zeker ook een hoop geld? Zou wel mooi zijn inderdaad als dat werkt!

ja daar koop je een bosje van die LP's voor :)

-Martijn-
13 april 2012, 14:02
Als je per se een natural finish wil zou ik een paar honderd euro bijleggen en deze gitaar inruilen tegen een nieuwe...

Rickenbender
13 april 2012, 14:02
Wat is er in godsnaam mis met zwart, volgens mij de mooiste "kleur" die er bestaat voor een gitaar :seriousf:

P-Five
13 april 2012, 16:27
Wat is er in godsnaam mis met zwart, volgens mij de mooiste "kleur" die er bestaat voor een gitaar :seriousf:

Ik wil de term 'ZWART' niet meer horen. In het vervolg praten we over de kleur 'negroïde' ;-) Ik heb net mijn Epiphone Genesis die zwart WAS kaal geschuurd. De achterkant en de zijkanten ga ik kleuren in een mahonie kleur. De rest laat ik naturel en werk de gitaar af in Tung- of Danisch Oil. Dat is niet per definitie makkelijker dan lakken. Met het vorige Tung Olie Project ben ik maanden bezig geweest... En als je klaar bent moet het nog maanden uitharden ;-(

Ik zou zeggen: wacht tot die naturel weer beschikbaar is en verkoop dan de gitaar die je nu hebt.

Tiddo
13 april 2012, 17:48
Hmm, als ik het zo hoor ga ik het toch maar niet proberen. Maar het was voor mij niet zo makkelijk om te wachten: als eerste was de gitaar waar ik tot dan toe op speelde gewoon echt aan vervanging toe: hij is versleten, hij was al goedkoop en het geluid was gewoon slecht. Met optredens begonnen we ons daar met de band steeds meer aan te ergeren, dus hij moest gewoon vervangen worden.

Verder zijn we als band eenmalig gesponsord door een muziekzaak, waardoor ik 200 euro korting op de gitaar kon krijgen. Deze zaak had de natural finish niet meer, en wist ook niet of, en zo ja wanneer ze deze weer binnen zouden krijgen. Voor mij was het dus geen keuze om hier op te wachten, en ik vond het niet nodig om 200 euro bij te leggen zodat ik hem ergens anders wel in natural kon krijgen.

Nu vind ik de zwarte ook echt ongelofelijk mooi, maar ik ben gewoon helemaal fan van natural gitaren, dus ik dacht misschien is het wel te doen om hem zelf nog om te bouwen. Maar als ik al die waarschuwingen hoor ga ik het echt niet proberen. Dan wacht ik wel tot mn volgende gitaar ofzo;)

In ieder geval, bedankt voor alle adviezen!

Rizz
13 april 2012, 17:58
Kijk, verstandig besluit! Scheelt je weer een publieke lynchpartij! :D

Mooie deal trouwens met die zaak, waar is dat? :seriousf:

Tiddo
13 april 2012, 18:05
Max Guitars Den Haag. We deden mee aan een bandwedstrijd (Emergenza), en hadden wat rondgebeld voor sponsoring. Max Guitars bood ons aan om 20% korting te geven voor een jaar lang, met een maximum van 200 euro als wij wat reclame voor ze maakte tijdens die gig (spandoek, visitekaartjes enzo). Deel van de korting hebben we verrekend met de kaartjes, zodat we meer mensen mee konden nemen, en een deel is in de gitaar gaan zitten

oigun
13 april 2012, 18:51
Gewoon kaalspeuleuh!!!:rockon:

Tiddo
14 april 2012, 14:26
hahaha dat vind ik nog de beste oplossing van allemaal:P