PDA

View Full Version : Home Studio: expert-advies gevraagd



andyv
13 april 2012, 10:49
Hoi,

Ik ben een kleine home-studio aan het opzetten en had graag even van experts gehoord of ik wel goed bezig ben. Ik heb alle info van het internet, dus wat extra advies kan geen kwaad, denk ik ;)

Setup:
Rode NT1-a microfoon
http://camerapro.net.au/catalogue_images/651939.jpg
--> gebruik ik nu voor stem (met pop-filter ervoor)
--> gebruik ik nu ook voor elektrische gitaar (Fender USA STD Strat/Ibanez AS103); micro op ongeveer 15cm van de grid (ietwat schuin gericht; schijnt beter te zijn?)
--> op termijn denk ik een SM57 tegen de amp te zetten en de Rode op een afstand te plaatsen als 2e kanaal


Mackie Blend 6 analoge mixer (met phantom power)
http://www.beatportal.com/uploads/news/Blend-6-lg.jpg
--> micro in XLR
--> electro-akoestische gitaar in XLR

Lexicon Alpha Studio USB geluidskaart
http://c0.dmlimg.com/1fc1c1c2db5852e08ffc380475e2633645a31286bb33cb14be 2169713455dd67.jpg
--> MAIN MIX L/R van de Mackie in de Line-In van de Lexicon (2 aparte jacks)
--> Line-out (RCA) van de Lexicon naar monitors (voorlopig nog enkele oude multi-media dingen, maar mijn verjaardag komt eraan :) )
--> Of gebruik ik hier beter de CTRL ROOM uitgang van de mixer ipv de Line-out van de geluidskaart?

Windows 7 Ultimate PC met Cubase 5 en diverse VST's en tools
--> Lexicon via USB naar PC

Bedenkingen of zaken die beter kunnen (zonder al teveel te moeten investeren)? Zeg het maar als juliie info missen.

Dan misschien nog een domme vraag: ik plug mijn electro-akoestische gitaar (Ibanez EW20) rechtstreeks in de mixer. Heeft die ook phantom power nodig of schakel ik die uit?

Alvast bedankt.

Andy

Geoff
13 april 2012, 11:10
Heb je dit al gekocht? Of wil je dit nog gaan kopen? Ik zou zeggen koop een interface met preamps aan boord, en laat de mixer er van tusssen.

Oei, ik zie dat je het aan de experts vraag, en dat ben ik absoluut niet...

andyv
13 april 2012, 11:34
Elk advies is waardevol, hoor ;)

Ik heb alles al en het is zo geïnstalleerd. De mixer gebruik ik vooral voor de phantom power en om wat meer vrijheid te hebben wanneer ik bv. eens 2 micro's wil plaatsen tegen de amp.

Alles werkt goed en zonder latency, wat soms wel eens een probleem is heb ik gelezen.

bass blom
13 april 2012, 11:47
nix mis mee, kreeg je ook die lexicon galm VST bij die interface? die is heewl vet :p

andyv
13 april 2012, 13:00
zou ik nog moeten checken, maar het is goed om te weten dat die bestaat :)

-Martijn-
13 april 2012, 13:01
Dan misschien nog een domme vraag: ik plug mijn electro-akoestische gitaar (Ibanez EW20) rechtstreeks in de mixer. Heeft die ook phantom power nodig of schakel ik die uit?


Hij heeft een XLR uitgang zie ik, dat doet vermoeden dat ie misschien wel via je mengpaneel gevoed kan worden ipv met een batterij.
Maar ik zou sowieso ook een mic voor je gitaar zetten in plaats van het signaal uit het elementje op te nemen.

andyv
13 april 2012, 13:35
Hij heeft een XLR uitgang zie ik, dat doet vermoeden dat ie misschien wel via je mengpaneel gevoed kan worden ipv met een batterij.

Ik wist zelfs niet dat dit op die manier werkte :) Bedankt!


Maar ik zou sowieso ook een mic voor je gitaar zetten in plaats van het signaal uit het elementje op te nemen.

Mmmm...nog een SM57 dan maar? Of is er iets beter voor akoestische geluiden?

muziekschuur
13 april 2012, 13:46
wat wil je weten. Je hebt leuke spullen voor een simpele opname. Dit in combinatie met Reaper, Sonar of Cubase en misschien Protools is leuk. Ik zou nog een drumpad aanraden en iets met toetsen. En dan iets wat je ook controle over je software geeft. Akai Pro heeft heel gave toetsenborden. En Korg heeft de kontrolpad wat verlichtte drumtoetsen geeft. Koop je die nieuw dan heb je ook meteen een VST drum machine erbij.

Als je al een SM57 hebt zou ik een Sennheiser 421 erbij nemen. En voor bas (want als je basgitaar inspeelt is het droge signaal belangrijk) een RED DI.
https://www.helios-online.nl/fotos/86_foto1_product_org.jpg Da's een duur ding. Maar die doe je nooit meer weg. Het is een buizen directbox en geeft je in combinatie met een redelijk basgitaar (Squier of zo) een wereldgeluid.

Korg PADKONTROL
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/236232.jpg

Sennheiser 421
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/128331.jpg

Akai
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/114536.jpg

genelec 8020
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/235038.jpg

Hoofdtelefoon (Sennheiser HD201 (zo'n 22 euro)
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/186242.jpg

Cakewalk Sonar of iets vergelijkbaars;
http://images4.thomann.de/pics/prod/257266.jpg

Een leuk bureau om alles op te zetten 109 euro;
http://images4.thomann.de/pics/prod/239794.jpg

Oh ja. Ze hebben heel coole leren bureau stoelen bij de ikea... 100 euro (ook andere kleurtjes hoor (maar deze zit erg lekker).
http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/malkolm-bureaustoel__0120242_PE276703_S4.JPG

andyv
13 april 2012, 13:57
Voorlopig heb ik mij geconcentreerd op stem en gitaren. Drums en bas tover ik er voorlopig virtueel bij (Band In a Box, export naar MIDI en wat VST's erover), maar daar wil ik natuurlijk verandering in brengen (je moet ergens starten ;) )

De bedoeling is niet om professionele opnames te maken, eerder om "kwalitatieve" demo's op te nemen van de muziek die ik schrijf.

Voor wat betreft microfoons: voorlopig heb ik enkel die Rode, maar ik plan de aankoop van minimum 1 SM57. Ik lees dat die super zou zijn voor elektrische gitaren, maar is die ook geschikt voor akoestisch?

Thanks.

Robdop
13 april 2012, 14:07
als je op termijn drums wilt gaan opnemen is een interface met meer dan 7ingangen ( 8 ) toch wel essentieel.

op marktplaats kan je wel een tascam us 1461(als ik het goed heb) niet al te duur kopen, dat is een ideale interface met fantoom en 8 xlr- en 2 hi-z ingangen ook nog op de achterkant 4(?) mono jack ingangen.

bass blom
13 april 2012, 14:09
die nt1a is zeer geschikt voor akoestische gitaar.

muziekschuur
13 april 2012, 14:16
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/268274.jpg

Strak spelen met een metronoom is belangrijk tijdens opnames. Direkt een lekker drumstel werkt beter. Deze nano drumpads van Korg zijn nog geen 50 euro... De padkontrol biedt meer. Maar de arme student kan vast wel iets met de nano drumpads.

N.D.
13 april 2012, 14:47
Muziekschuur, jouw posts in dit topic sluiten nou niet echt aan bij de vraag/vragen van de topicstarter he...

andyv
13 april 2012, 14:49
als je op termijn drums wilt gaan opnemen is een interface met meer dan 7ingangen ( 8 ) toch wel essentieel.

Dat is een van de redenen dat ik die als laatste zal doen :)

Ik heb ook weinig kaas gegeten van keyboards. Mijn zoon speelt piano en een digitale Roland heb ik al staan, maar waarvoor kun je eindelijk zo'n MIDI keyboard gebruiken? Wat sampling of zo? Ik kan mij niet voorstellen dat je die als volwaardige piano of synth kunt gebruiken?

Muziekschuur, die hoofdtelefoon (Sennheiser HD201) gebruikt mijn zoon voor zijn piano :) Een goede stoel, die heb ik ook nog nodig!

andyv
13 april 2012, 14:52
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/268274.jpg

Strak spelen met een metronoom is belangrijk tijdens opnames. Direkt een lekker drumstel werkt beter. Deze nano drumpads van Korg zijn nog geen 50 euro... De padkontrol biedt meer. Maar de arme student kan vast wel iets met de nano drumpads.

Misschien stom, maar...hoe werkt zo'n drumpad? Programmeer je dan loops of zo? En wat met de variaties (overgangen) tussen bv. vers en refrein? Ik heb ook FruityLoops staan, is dit vergelijkbaar, maar dan softwarematig?

andyv
13 april 2012, 14:52
Muziekschuur, jouw posts in dit topic sluiten nou niet echt aan bij de vraag/vragen van de topicstarter he...

Maakt niet uit, hoor. Ik leer op die manier ook zaken kennen waar ik zelf niet aan gedacht heb ;)

N.D.
13 april 2012, 14:57
Maakt niet uit, hoor. Ik leer op die manier ook zaken kennen waar ik zelf niet aan gedacht heb ;)

Okee, gelukkig. Het viel me gewoon op. En het is niet de eerste keer dat ik het niet helemaal eens ben met zijn adviezen, dus vandaar ;)
Met die drumpads heb je onder elk "padje" een drumgeluid zitten (dus bas, snare, hihat enz enz), en dan kan je met je vingers de midi inspelen.

andyv
13 april 2012, 15:12
Met die drumpads heb je onder elk "padje" een drumgeluid zitten (dus bas, snare, hihat enz enz), en dan kan je met je vingers de midi inspelen.

Band in a box gaat sneller ;) Gewoon akkoorden invullen, stijl kiezen en dat ding tovert er een volledige band bij. Daarna export naar MIDI en er in Cubase VST's aan hangen (Virtual Bass, EzDrummer, etc).

Toch bedankt voor de info, ik leer bij :)

bass blom
13 april 2012, 15:14
Okee, gelukkig. Het viel me gewoon op. En het is niet de eerste keer dat ik het niet helemaal eens ben met zijn adviezen, dus vandaar ;)
Met die drumpads heb je onder elk "padje" een drumgeluid zitten (dus bas, snare, hihat enz enz), en dan kan je met je vingers de midi inspelen.

viel mij ook al langer op, die muziekschuur raakt steeds verder van het padje.
daar is hier een handige oplossing voor, je negeerlijst :D

muziekschuur
13 april 2012, 15:14
quote;"Bedenkingen of zaken die beter kunnen (zonder al teveel te moeten investeren)? Zeg het maar als juliie info missen.
".

Als je zelf opneemt dan begin je met ritme. Vandaar het advies. En alle andere dingen. Ik heb de SAE gedaan en hier een bijzonder uitgebreide investering gedaan die me een duidelijk inzicht in de "homestudio" hebben gegeven. Ook heb ik als moderator van Tascamforums diverse studios helpen configureren. M.a.w. ik heb me hier jaren in verdiept. Ook heb ik als geluidstechnicus ervaring. En bezit ik 20 KW aan P.A. En ik doe m'n best om kennis te delen. Mijn opnames zijn o.a. op Muziekschuur en op Soundclick onder A-muze(nl) te beluisteren. Ik sta heel sympathiek tegenover singer songwriters. Want er is te weinig nieuwe muziek in de wereld...

Met de gedane voorstellen kun je;
ACDC gitaar opnemen via een buizen versterker met je SM57 links en de sennheiser 421 rechts
De Genelecs geven je een zeer goed geluidsbeeld zoals je ook (afgezien van acoustiek issues) in een studio zou treffen.
Ritme is het eerste gedeelte. Drums zijn tegenwoordig via BFD2 (Toontrack drumsoftware) of anderen zeer uitgebreid opgenomen. Met drumpatronen en quantizen (na zelf tussenstukken ingedrumd te hebben) kun je uitgebreide patronen maken waarop je met een RED DI een wereldbas kan leggen. Als dan de foundation ligt. Kun je overdubben met gitaren, softsynths en vocals.

Kun je met je huidige setup een heel mooi liedje maken (of twee).

Sinds ik terugben als VN militair vind iedereen me van het padje.... Behalve dan als er een inbreker te grazen moet worden genomen.... Voor de rest kan ik afsterven..... Maar ach. Alles went.

andyv
13 april 2012, 15:22
Heel nuttige info, muziekschuur. Bedankt :)

muziekschuur
13 april 2012, 15:31
Graag gedaan. Je hebt leuke spullen. Plezier ermee. Je hebt alleen niet gedeeld wat je huidige afluistering is. Dat is niet belangrijk als alles uit zoiets als garageband komt.... , maar als je zelf e.e.a. opneemt dan is het balanceren van een mix nog niet iets eenvoudigs...

N.D.
13 april 2012, 15:38
Band in a box gaat sneller ;) Gewoon akkoorden invullen, stijl kiezen en dat ding tovert er een volledige band bij. Daarna export naar MIDI en er in Cubase VST's aan hangen (Virtual Bass, EzDrummer, etc).

Toch bedankt voor de info, ik leer bij :)

Als jij daar tevreden mee bent is 't prima, maar dat is toch weer net wat anders dan je eigen compositie ;)
(Vind ik dan he)


viel mij ook al langer op, die muziekschuur raakt steeds verder van het padje.
daar is hier een handige oplossing voor, je negeerlijst :D

Vind ik niet nodig, anders kan je niet in discussie gaan al je het niet eens met elkaar bent!



Sinds ik terugben als VN militair vind iedereen me van het padje.... Behalve dan als er een inbreker te grazen moet worden genomen.... Voor de rest kan ik afsterven..... Maar ach. Alles went.

Het is (van mijn kant) niets persoonlijks hoor. Maar ik ben het gewoon niet altijd eens met de adviesen die je geeft. Ik denk dan vaak dat het makkelijker of beter kan. In dit geval zou ik het zonde vinden als de topicstarter zometeen een hele hoop geld uitgeeft aan apparatuur die het eigenlijk net niet is, en vervolgens de helft daarvan niet gebruikt.

andyv
13 april 2012, 15:45
Graag gedaan. Je hebt leuke spullen. Plezier ermee. Je hebt alleen niet gedeeld wat je huidige afluistering is. Dat is niet belangrijk als alles uit zoiets als garageband komt.... , maar als je zelf e.e.a. opneemt dan is het balanceren van een mix nog niet iets eenvoudigs...

Ik heb nog heeeeel veel te leren, ik weet het. Maar ik ben al blij dat ik gestart bent, de rest bouw ik wel op i.f.v. de financiële mogelijkheden en wanneer ik op bepaalde beperkingen van de huidige setup stoot.

andyv
13 april 2012, 15:48
Als jij daar tevreden mee bent is 't prima, maar dat is toch weer net wat anders dan je eigen compositie
(Vind ik dan he)

Ik ben er helemaal niet tevreden mee :)

In de huidige situatie heb ik echter enkele problemen:
- mijn mixer heeft niet voldoende kanalen om drums op te nemen
- ik heb geen drumstel :|
- ik speel helemaal geen drums (kan het wel aan de drummer van mijn band vragen)

Het is dus een tijdelijke oplossing, ooit voorzien we wel het een en ander. Maar zoals muziekschuur zei, je start altijd met de ritme-sectie dus als ik die snel kan "virtualiseren", dan kan ik mij in het begin vooral focussen op gitaar en zang.

N.D.
13 april 2012, 16:38
Ik ben er helemaal niet tevreden mee :)

In de huidige situatie heb ik echter enkele problemen:
- mijn mixer heeft niet voldoende kanalen om drums op te nemen
- ik heb geen drumstel :|
- ik speel helemaal geen drums (kan het wel aan de drummer van mijn band vragen)

Het is dus een tijdelijke oplossing, ooit voorzien we wel het een en ander. Maar zoals muziekschuur zei, je start altijd met de ritme-sectie dus als ik die snel kan "virtualiseren", dan kan ik mij in het begin vooral focussen op gitaar en zang.

1. Je mixer hoeft geen kanalen te hebben om drums op te nemen meer mic's, zoals eerder al gezegd heb je dan meer aan een interface met meerdere microfooningangen.
2. Tsja, daar heb je een punt ;)
3. Hoeft ook niet altijd.

Er zijn zat plugins/vst-instrumenten die je drums laten programmeren, dus niet met loopjes oid. maar gewoon zelf de partij inspelen via midi (via je keybaord of zo'n controller met pads) of in laten tekenen in je software. Dan heb je zelf de controle over de losste bas, snare, hihat, enz enz partijen. En daar kun je heel realistische resultaten mee krijgen.

andyv
16 april 2012, 10:01
Hij heeft een XLR uitgang zie ik, dat doet vermoeden dat ie misschien wel via je mengpaneel gevoed kan worden ipv met een batterij.
Maar ik zou sowieso ook een mic voor je gitaar zetten in plaats van het signaal uit het elementje op te nemen.

Dit weekend wat getest en gezien dat phantom power de pre-amp niet voedt. Je hebt dus batterijen nodig.