PDA

View Full Version : höfner Ignition of Epiphone Thunderbird IV



A moeder
12 april 2012, 21:04
Hallo daar Vrienden der Basgitaar,

Ik zit met een vraag, en hoop op jullie hulp om een antwoord te vinden! :D
Ik ben nogal nieuw in de basgitarenwereld. Ik speel eigenlijk vooral elektrische [en klassieke] gitaar, maar nu ben ik wel benieuwd geworden naar die 4-(of 5-)snarige broer! Ik heb basgitaar altijd enorm cool gevonden en nu ben ik op 't moment gekomen dat ik een (niet al te groot) budget bijeen heb gespaard om mezelf er een cadeau te doen: rond de 250-300 euro (enkel voor de gitaar, dus zonder versterker)

Ik heb ondertussen al wat research gedaan op 't Wereld Wijde Web, en ik ben op 2 uiterst coole, doch verschillende gitaren gestuit: de Höfner Ignition Beatles Bass en de Epiphone Thunderbird IV.

Als iemand van jullie ervaring heeft met één van de twee, dan mag die dat altijd hieronder met mij en de wereld delen!

Ik vroeg mij vooral ook af: hoe veelzijdig zijn deze bassen? Ik speel namelijk graag een heel aantal verschillende stijlen: van jazz en blues tot rock en funk. Rationeel begrijp ik dat ik als ik echt een veelzijdige bas wil, ik beter een Squier Jazz bass ofzo zoek, maar deze zijn veel cooler :D

Met andere woorden, om een lange uitleg kort te maken: Hoe hard kan een Höfner Ignition Beatles Bass ook scheuren en funken en hoe doet de Epiphone Thunderbird het bij rustige jazz en funky funk?

Alvast heel erg bedankt! (al was het maar om heel deze uitleg te lezen :D)

Groetjes,
Magalie

kamiel
25 april 2012, 13:48
Met de Epi kan je in principe alles (of ik krijg er toch veel uit) maar ik vind het alles behalve een goede bas. Het kan zeer exemplarisch zijn maar de mijne is echt gewoon niet goed. Van Höfner weet ik dat ze goed zijn maar dat is dan ook alles, heb er zelf nooit een vastgehad, denk er echter wel aan dat je natuurlijk met de goedkoopste reeks blijft zitten dus dat je geen superproduct in handen krijgt...

Valerie
25 april 2012, 14:22
Hé Kamiel... bedankt voor je antwoord!
Mag ik eens iets vragen? Waarom vind je jouw Epi geen goede bas? Wat is er dan 'slecht' aan?

HaroldA
25 april 2012, 14:26
De Epi Thunderbird die een maat van mij heeft gehad was ook waardeloos: enorm, maar dan ook enorm kopzwaar, niet resonant en heel dof...

De Gibson Thunderbirds van de bassist van Tank86 zijn wel machtige apparaten!

Marcel2
25 april 2012, 15:52
Ik vroeg mij vooral ook af: hoe veelzijdig zijn deze bassen? Ik speel namelijk graag een heel aantal verschillende stijlen: van jazz en blues tot rock en funk. Rationeel begrijp ik dat ik als ik echt een veelzijdige bas wil, ik beter een Squier Jazz bass ofzo zoek, maar deze zijn veel cooler :D

Met andere woorden, om een lange uitleg kort te maken: Hoe hard kan een Höfner Ignition Beatles Bass ook scheuren en funken en hoe doet de Epiphone Thunderbird het bij rustige jazz en funky funk?


Je geeft zelf al het antwoord op je vraag.
Als je een veelzijdige bas wilt moet je een van deze twee niet kopen.

Basvarken
25 april 2012, 21:18
Wat een onzin.

Met beide bassen kun je ELKE stijl spelen die je maar wil. Dat hangt toch niet van de bas gitaar af? Het hangt af van degene die de bas bespeelt.

Beide bassen hebben veel verschillende klankmogelijkheden. Al was het maar door het feit dat ze beiden zijn uitgerust met twee elementen de afzonderlijk regelbaar zijn met een volumepotmeter.

De twee beoogde bassen zijn wel totaal verschillend. Waarbij de grootste verschillen zitten in de mensuur: de Höfner Ignition is een short scale bas. Deze zal uitnodigen tot wat frivoler spel waarbij je wat gemakkelijker kunt opdrukken. De Epiphone Thunderbird is een long scale bas. Hiermee zal de lage E prominenter door de mix klieven.

En een ander wezenlijk verschil is het feit dat de Höfner Ignition een semi-acoustische bas is en de Epiphone Thunderbird niet. Dat heeft gevolgen voor de feedbackgevoeligheid. De Ignition zal op hoog volume eerder gaan rondzingen.

Maar nogmaals: op beide bassen kun je elke stijl spelen die je maar wil. Mits je die beheerst natuurlijk! :crazyhappy:
Als je echt zou willen gaan slappen ofzo, dan ligt de Höfner echter een stuk minder voor de hand.