PDA

View Full Version : Fender StageleadII reanimatie



cluseau
12 april 2012, 20:01
Vandaag een stille dag, mooi tijd om eens aan een Fender Stagelead II te beginnen. Het ding staat hier al een half jaar en heeft natuurlijk niet zoveel waarde als een buizenbakje maar kan het toch niet over mijn hart verkrijgen om hem te dumpen. De eigenaar was even vergeten dat dit ding 110V~ is en prikte hem vrolijk in de 230V~ omdat de stekker nog zo lekker paste na twee jaar te zijn opgeslagen geweest. Resultaat van de aktie: Een kapotte voedingstrafo, het nodige halfgeleiderspul (wat nu heel erg geleid), ontplofte elko's etc. Het enige wat nog heel is zijn de speakers al zijn ze aangetast door vocht of het zuur.

Het elko zuur zit werkelijk door het hele chassis en heeft zich gewoon ingevreten. We zijn dus maar begonnen met alles er uit te rukken wat los en vast zat.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5342.jpg


Dit spul zou voor hergebruik in aanmerking kunnen komen mits weer op de rails te krijgen.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5351.jpg

Inmiddels is het chassis schoon en heb ik een trafo besteld, de rest van het spul is wel in huis.

Hieronder zie je de troep uit de elko dik op de print zitten.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5353.jpg


Dit kan er dus ook gebeuren als je niet tijdig een defecte elko vervangt.
Misschien wel leuk om een topicje aan te wijden al kan het ff duren voor hij klaar is.

Gearjunkie
15 april 2012, 11:26
Niet overwogen om in het cabinet een nieuw buizending in te bouwen??

Midwolda
15 april 2012, 11:49
En dat op de honderdste verjaardag van de ondergang van de Titanic... hoe toepasselijk.

Mèn wat een zooitje.

Dirk_Hendrik
15 april 2012, 12:33
Niet overwogen om in het cabinet een nieuw buizending in te bouwen??


Een simpel rekensommetje zal U laten zien dat dat cabinet zo ongeveer het minste waard is als je een (goed, geen leeggesloopte radio dus) buizending wilt maken.

obiwanjacobi
15 april 2012, 15:11
Wat een ravage zeg!

Nou de trafo toch kapot is, ga je er dan ook gelijk een 220V versie inzetten..?

BTW: net even je site bekeken. Mooi werk! Ik kan er uren naar kijken! :crazyhappy:

Gearjunkie
15 april 2012, 19:51
Een simpel rekensommetje zal U laten zien dat dat cabinet zo ongeveer het minste waard is als je een (goed, geen leeggesloopte radio dus) buizending wilt maken.

Nee joh, als dat cabinetje nog in goede staat is, is dat het meest kostbare deel van het versterkertje.

cluseau
16 april 2012, 21:43
Nee joh, als dat cabinetje nog in goede staat is, is dat het meest kostbare deel van het versterkertje.

Dat is nogal logisch, de rest is geen flikker meer waard :seriousf:.

Trafo is inmiddels binnen en is idd 220 - 2x33 dus op 230 kom ik mooi iets hoger uit. Nadeel is wel de andere vorm van de trafo waardoor ik trafo en chassis moet aanpassen en daar heb ik een t...ng hekel aan. Maar goed het gat is inmiddels aangepast en de trafo past er netjes in. Volgende stap is de printen repareren. Zowel de preamp als de eindversterker module zijn opgeblazen :(.

obiwanjacobi
16 april 2012, 22:11
Noob Q: Hoe spoor je op wat er stuk is?

Ik vind storing zoeken op printplaten altijd heel moeilijk (hoewel ik dat een hele lange tijd niet meer heb gedaan).
Hoe doe jij dat? Heb je bepaalde truukjes die je kan proberen of is het echt keiharde toegepaste kennis?

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 22:23
en daar heb ik een t...ng hekel aan.
Ik dacht dat ik de enige was die dat sch**tklusjes vond..
Preamp wordt een eitje. Eindversterker.. heel voorzichtig. Maar dat wist je al.

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 22:28
Noob Q: Hoe spoor je op wat er stuk is?

Circuit tracen. Dit is niet mijn project maar dat van Cluesau maar ik vermoed dat hij het schema er gewoon bij heeft. Fender heeft al jaren de nette gewoonte dat gewoon met een versterker mee te leveren. Verder is "online" tegenwoordig een steeds betere bron van schematuur.

Dus daarna zorg je, in een case als deze, dat je zeker weten van directe kortsluitingen af bent en ga je daarna, met de oscilloscoop van voor naar achter door het schema heen en verifieert of de uitgang van het blok waar je aan meet nog doet wat het doen moet. Als het ineens niet of niet correct werkt ben je aangeland op het punt dat je moet gaan foutzoeken. Soms gemakkelijk, soms bikkelen.



Ik vind storing zoeken op printplaten altijd heel moeilijk (hoewel ik dat een hele lange tijd niet meer heb gedaan).
Hoe doe jij dat? Heb je bepaalde truukjes die je kan proberen of is het echt keiharde toegepaste kennis?[/QUOTE]

cluseau
16 april 2012, 22:39
Heb je bepaalde truukjes die je kan proberen of is het echt keiharde toegepaste kennis?

Het is niet anders dan een P2P gbouwde amp alleen lastiger te volgen. Vergelijk je een twin reverb met een twin reissue zijn het schematisch dezelfde amps maar in de praktijk totaal verschillend. Je gaat dan ook uit van het schema. Slechts de praktische uitvoering, dus de positie waar de componenten zitten is fysiek anders. Voor de betrouwbaarheid en service gemak geef ik sterk de voorkeur aan een oude P2P bak. Vaak moet je om een component te vervangen een print kunnen kantelen. Daar is dan vaak weer geen rekening mee gehouden waardoor je meestal een hele straat potmeters moet losmaken.

obiwanjacobi
16 april 2012, 22:41
In dit geval om van je directe kortsluiting af te komen kan het zomaar betekenen dat je alle elcos en halfgeleiders moet lichten, niet?

cluseau
16 april 2012, 22:45
In dit geval om van je directe kortsluiting af te komen kan het zomaar betekenen dat je alle elcos en halfgeleiders moet lichten, niet?

Als je een sluiting op de voedingslijn hebt kijk je gewoon in het schema wat er aan die voedingslijn hangt. Dit traceer je dan op de print en meet het betreffende component door of laat het los hangen om vervolgens nogmaals de sluiting te meten. Kwestie van mogelijkheden elimineren en leren denken in blokken. Je zal ook vaak zien dat we via het forum op afstand mensen kunnen helpen als we beide naar het juiste schema zitten te kijken. Dat schema is dan onontbeerlijk voor de juiste communicatie.

obiwanjacobi
17 april 2012, 07:25
Cool. Dank voor de toelichting heren.

cluseau
20 april 2012, 20:45
Zo, vandaag mocht ik even iets voor mezelf doen. Lucky me :crazyhappy:.

Dit gaat hem dus niet worden!

De 230 aansluiting zou vanuit de kast zo aan te raken zijn dus dat is niet verstandig.
http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5397.jpg


Dat is de reden dat er metaal geknabbelt moet worden, en zoals gezegt..........

Maar goed, om veiligheidsredenen moet de trafo liggend gemonteerd worden met de aansluitingen binnen in het chassis dus dit moet er uit.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5400.jpg


Eigenlijk nog geen kwartier werk, het opruimen van de rotzooi kost meer tijd.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5422.jpg

tommus42
20 april 2012, 20:56
Netjes, eruit 'gedremeld' of gezaagd?

cluseau
20 april 2012, 21:50
Netjes, eruit 'gedremeld' of gezaagd?

Zagen is handwerk he? Dremeltje dus.

cluseau
23 april 2012, 11:20
Eindtrapje staat weer op de rails met een paar verse eindtransistoren.

Ander probleempje is het verschil in trafo. de originele trafo heeft een 70V~ wikkeling met centertap maar halverwege zit een 18V~ aftakking die ik nu mis. De voeding moet dus een beetje worden aangepast op de behoefte.

In de oude situatie is de 70V~ voor de eindtrap ongezekerd uitgevoerd terwijl daar toch dikke stromen kunnen lopen. De aftakking welke voor de preampvoeding moeten zorgen zijn weer wel gezekerd. Vreemde gedachtengang houd Leo er soms op na.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5415.jpg


Onder zijn de draadbruggen naar de eindtrap vervangen door zekeringen en de zekeringen voor de preamp zijn juist verwijderd. Om het vermogen dat wordt ontwikkeld in de stabilisatietorren terug te brengen naar aanvaardbaar niveau is op de plaats van de zekeringen een voorschakelweerstand (560R/2W) gemonteerd welke de wisselspanning terugbrengt naar een kleine 2x 20V~. De gestabiliseerde voeding zorgt voor verdere verwerking voor de preamp. Ook in dit deel trouwens ontplofte elko's (vervangen door de blauwe) dus de zekeringen hadden hun werk niet eens gedaan.

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5425.jpg


Eindtrap is weer operationeel. Verder het chassis opgelapt. de faceplate schoongemaakt en opnieuw geplakt. Kan het nu tenminste weer normaal beetpakken. Moet er geen spanning opstaan natuurlijk, dat was ik ff vergeten.

muziekschuur
23 april 2012, 13:12
Dat zagen doe ik nu met een staal zaag in mijn decoupeermachine... Misschien iets voor je?

tommus42
23 april 2012, 14:29
Donders, je laat er geen gras over groeien, mooi hoor:ok:.

cluseau
23 april 2012, 17:33
Donders, je laat er geen gras over groeien, mooi hoor:ok:.

Aktie he! Anders staat het maar in de weg.

Net vier nieuwe schoorsteentjes ontvangen, eens kijken of we hem morgenochtend af kunnen maken.

bass blom
23 april 2012, 18:09
schoorsteentjes?

cluseau
24 april 2012, 14:48
schoorsteentjes?

:D Yep, de schoorsteentjes die mijn eigen Titanic aan de praat moeten houden.

Midwolda had hem in post#3 al door....

http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5427.jpg

bass blom
24 april 2012, 15:08
hahaa, mooi man :D

cluseau
24 april 2012, 15:25
Inmiddels is alles weer aan elkaar geplakt en heb even wat metingen gedaan, 100Watt in 8 ohm en zelfs 147Watt in 4 Ohm :crazyhappy:. De speakerleiding is 4A gezekerd en na enige tijd belasten doet deze zekering zijn werk ook. Op hoge temperatuur heeft hij na 5 min. zijn petje gelicht maar de voeding en eindtrap houden prima stand.

Natuurlijk weer eens mijn poten verbrand aan de load. Dat komt ervan als je met uur speelt.


http://www.amps-unlimited.nl/images/stagelead2/5433.jpg

Tof ampje, inbouwen maar.....

muziekschuur
24 april 2012, 15:49
Is dit vergelijkbaar met een Fender M80? Of is dit een eerder model?

cluseau
24 april 2012, 15:59
Is dit vergelijkbaar met een Fender M80? Of is dit een eerder model?

Nee dit is een groter bakbeest. 212 zo groot als een twinrev.

obiwanjacobi
24 april 2012, 19:48
Wow, dat ziet er weer goed uit! Respect!