PDA

View Full Version : Open E akkoord klinkt niet lekker?(Fender Stratocaster)



muziekfreak
12 april 2012, 19:56
Hallo,,
Ik heb hier een Fender Stratocaster American Spicial en ben daar erg tevreden over maar toch op een punt niet dat is als ik een open E akkoord aanslaat dan klnkt de G snaar vals http://www.fotoweer.nl/muziek/eakkoord (fender).wav luister maar eens?.
Alle andere akkoorden waaronder barre klinken goed,ik heb de g snaar ook als eens wat lager gestemd helpt wel iets maar niet goed.
Heb al eens gelezen dat er meer spelers zijn die problemen hebben met de G snaar?.
Is er iets om het goed te krijgen?.

Hier nog een open E op een les Paul model een richwood waar ik zelf van alles aan veranderd heb,
http://www.fotoweer.nl/muziek/eakkoord (lp).wav
Andere Elementen,en veel meer (dat komt later nog wel voorbij??)Dat klinkt toch anders.
Maar wat horen jullie met je geoefend oor hiervan,je hoort op de Fender duidelijk de G snaar (Toch)??.
William.

Rizz
12 april 2012, 20:28
Is altijd wel een probleenkindje, maar is hij goed geïntoneerd? flageolet op de 12e fret en diezelfde gefret moeten hetzelfde zijn. Checken met je stemapparaat en desnoods afstellen.. Hoe je dat doet bij een strat, geen idee, maar daar kan iemand anders je wel mee helpen...

pim raaijmakers
12 april 2012, 21:05
een strat heeft 6 afzonderlijke zadels die, elk met een schroef, van achter de brug te stellen zijn. de site waar ik wel wat info vond is; http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen .

veel succes ermee.

Guitar GoD
13 april 2012, 15:54
zou goed aan de intonatie kunnen liggen zoals hierboven gezegt al.
succes

aaronstonebeat
13 april 2012, 15:59
Ik heb de indruk dat bij de Strat de b-snaar een tikje aan de lage kant is; zo op het gehoor.

muziekfreak
13 april 2012, 16:45
Bedankt voor de reactie's allemaal,ik zal even precies nagaan hoe je op de juiste manier moet intoneren?.
Alleen het open E akkoord klinkt wat slecht spelen op de rest van de hals klinkt wel goed.

Op de Les Paul model die ik nog het aangepast met nieuwe onderdelen, Daar klinkt de E toch beter! of niet??.
William.

bass blom
13 april 2012, 16:47
open akkoorden zijn al langer een probleem.
daarom zijn er ook earvana en buzz feiten topkammen op de markt gekomen..

muziekfreak
15 april 2012, 17:23
Ik ben zelf nog wat bezig geweest om mijn Fender te intoneren volgens mij weet ik nu eindelijk hoe het moet via dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=GZVRCMJLnm4 maar toch heb ik nog wat twijfels hierover!!.
Dit is dus wat ik nu weet ,dat de flageolet op de 12 fret gelijk moet zijn met de gefrete op de 12 fret (flageolet is de vinger op de snaar houden boven de 12 fret,maar niet tegen de fret aandrukken?.
Dus eerst de snaren goed stemmen , Flageolet maken maar nu komt het als wijzer dan niet in het midden staat moet je dan de flageolet bij stemmen met het stem stemmechaniek?.
Dan op op 12 fret indrukken kijken of die gelijk is met de flageolet,ze nee bijstellen maar moet je daarna eerst de snaar weer stemmen??
en dan kijken of de flageolet gelijk is met de gefrete noot?.
William.

bass blom
15 april 2012, 17:48
ja steeds na een stapje intonatie bijstellen moet je je open snaar of flageolet ook weer bijstemmen.

muziekfreak
15 april 2012, 18:10
Ja daar had ik nog wat twijfels over, heel mooi bedankt en ja dat flimpje geeft het wel goed aan.
Weet ik nu ook hoe dat moet!.
Bedankt he, William.

Rizz
15 april 2012, 18:22
Ik ben zelf nog wat bezig geweest om mijn Fender te intoneren volgens mij weet ik nu eindelijk hoe het moet via dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=GZVRCMJLnm4 maar toch heb ik nog wat twijfels hierover!!.
Dit is dus wat ik nu weet ,dat de flageolet op de 12 fret gelijk moet zijn met de gefrete op de 12 fret (flageolet is de vinger op de snaar houden boven de 12 fret,maar niet tegen de fret aandrukken?.
Dus eerst de snaren goed stemmen , Flageolet maken maar nu komt het als wijzer dan niet in het midden staat moet je dan de flageolet bij stemmen met het stem stemmechaniek?.

Dan op op 12 fret indrukken kijken of die gelijk is met de flageolet,ze nee bijstellen maar moet je daarna eerst de snaar weer stemmen??
en dan kijken of de flageolet gelijk is met de gefrete noot?.
William.

Als je fgefrette noot niet hetzelfde is als je flageolet (ondertoon), dan je zadel verstellen, oftewel je snaar korter of langer maken, niet met je stemmechaniek, daarna pas weer stemmen en checken, anders blijf je heen en weer gaan.. Intoneren doe je dus niet met je stemmechaniek, zoals je hierboven omschrijft!

"Men neme 1 stemapparaat. stem de snaar. sla de flageolet op de 12e fret aan en fret de noot gewoon op de 12e. Als de gefrette noot te hoog is, is de snaar te kort, en moet het zadeltje verder naar achteren (van de hals af) Als de flageolet hoger is dan de gefrette noot is de snaar te lang en geldt het omgekeerde. Stem en herhaal de procedure."

muziekfreak
15 april 2012, 18:47
Sorry dat had ik verkeert geschreven, dat weet ik dat je de snaar korter\langer moet maken met de zadeltjes?.
Maar, als ik b.v.b. de hoge E snaar wil intoneren dan stem ik hem eerst goed , en maak ik een flageolet maar als de wijzer niet goed in het midden staat bij de flageolet moet ik dan bij stemmen met het stemmechaniek??? of niet.
William.

aaronstonebeat
15 april 2012, 18:57
Ja, eerst kijken of de flageolet goed is (maar als de snaar op zich goed is gestemd, moet de flageolet in het midden precies een octaaf hoger zijn) en dan vergelijken met de gefrette toon in de twaalfde positie.

Je kunt overigens ook de open snaar vergelijken met de gefrette toon in de twaalfde positie. Voor een stemapparaat maakt dat niet uit. Als je op het gehoor intoneert, is het makkelijker om de tonen in hetzelfde octaaf te horen.

muziekfreak
15 april 2012, 19:40
Ik heb nu de snaren die het nodig hadden geintoneert zoals het hoort (hoop ik!)de G snaar klonk niet echt lekker op een open E akkoord ,en nu klinkt het heel fijn.Je hoort niet meer de valse noot van de g snaar er tussen,dus hopen dat dat zo blijft.Soms denk ik ook wel's dat iets gevoelmatig is als er iets niet goed klinkt?.
Thanks.
William.

bass blom
15 april 2012, 19:45
als je denkt: het gaat niet goed klinken heb je goeie kans dat het niet goed klinkt ja :D
maar ook, intoneren is een compromis.
letterlijk gevoelsmatig.. als jij die 12e fret flink hard inrukt en dan ziet op je stemapparaat dat je de noot te hoog is komt dat mede doordat je hard drukt.

Rizz
15 april 2012, 19:57
Wat Bass zegt: zo zacht mogelijk drukken... 1 ding nog, als je er een andere dikte snaren opzet, zal je het weer moeten doen.. Maar wel helemaal top dat het gelukt is, moet een goed gevoel geven, niet?

muziekfreak
16 april 2012, 19:46
Ja ik wat lekker is dat dat je dat dan kan he intoneren! en wat kan dat een verschil uit maken in zuiverheid het open E akkoord klinkt een stuk beter.Voordat ik dit stukje schreef heb ik eerst nog even geluisterd of het nog steeds zo is??!! en ja het klonk nog steeds goed.
Je het voelt zeker goed hoor,er is niks vervelender als het zo rot klinkt.
William.