PDA

View Full Version : Prijs Pedalen



DennisvandenHeuvel
12 april 2012, 15:48
Hi allen,

Ik ben een ouwe lul maar ik verbaas me dagelijks op gitaarmarkt voor hoeveel geld de effectpedaaltjes worden verkocht. Er staat er nu één voor 400,-.. dat is zowat 1000 gulden kweeniehoor.. heb ik wat gemist?

Antwoorden is niet nodig.. ik heb blijkbaar wat gemist ;)

Mzzl, Dennis

Fuhgawz
12 april 2012, 16:12
Hi allen,

Ik ben een ouwe lul maar ik verbaas me dagelijks op gitaarmarkt voor hoeveel geld de effectpedaaltjes worden verkocht. Er staat er nu één voor 400,-.. dat is zowat 1000 gulden kweeniehoor.. heb ik wat gemist?

Antwoorden is niet nodig.. ik heb blijkbaar wat gemist ;)

Mzzl, Dennis

Of je wat gemist hebt durf ik niet zo hard te zeggen, maar de overgang van de gulden naar de euro zit er schijnbaar nog niet helemaal in. ;)

In ieder geval, het is een kwestie geworden van wat de gek ervoor geeft. Sommige, met name vintage, pedalen worden met de jaren steeds duurder omdat ze zeldzamer worden. Sterker nog, een aantal jaren geleden begon de trend dat alles wat 'vintage' was vanzelf ineens meer waard zou zijn en zo lang mensen de hogere prijs betalen zijn ze ook daadwerkelijk zo veel 'waard'. Ook zijn er pedalen die enkel gekocht worden voor de verzamelwaarde en niet eens om bespeeld te worden. Of omdat mensen denken dat ze over een aantal jaren nóg meer waar zullen zijn en dus ook een hogere prijs durven vragen wanneer ze het pedaal daadwerkelijke verkopen. Vergelijk bijvoorbeeld eens de tweedehands prijs van een groene Russische Big Muff 5-10 jaar geleden en nu. Je kon ze eerder kopen voor 40-50 euro en nu vragen sommige mensen er al 200 voor!

Daarbij wordt er op internet ook een hoop gezwetst wat de prijzen van bepaalde pedalen omhoog duwt. Zo zouden bepaalde Boss pedalen 'beter' zijn wanneer ze in Japan worden gemaakt ipv Taiwan en metalen ipv zwarte schroefjes hebben. Zulk soort beweringen zijn natuurlijk lastig te testen, zeker omdat er door toleranties van de onderdelen altijd wel iets van verschil tussen twee dezelfde pedalen zit en het puur toeval kan zijn dat de ene 'beter' is dan de ander in één test, maar toch betaal je enkele tientjes meer voor een "Silver Screw" DS1.

Samengevat, gezwets op internetfora en zeldzaamheid zorgt voor achterlijke prijsstijgingen.

marc_o
12 april 2012, 16:15
Wanneer het pedaal precies is wat je nodig hebt, kan ik voor mezelf een dergelijke prijs wel rechtvaardigen.
Welk pedaal staat er bijvoorbeeld voor 400,-?
Voor een Klon Centaur met goudkleurige behuizing inclusief ingegrafeerde centaur-afbeelding leg ik dat wel direct neer hoor :-)
Mits in goede staat.

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 16:21
Eensch broeder O.
Er was een tijd dan men over zo'n Klon begon te flippen vanwege de "belachelijk" hoge nieuwprijs van een dollar of 375. tegenwoordig wordt op op het net aanzienlijk meer gehyped over fanstastische pedalen met aanzienlijk hogere prijskaartjes die constructie kwalitatief verwelken vergeleken die, zeer netjes gebouwde, Klon.

Maar als de TS verder geen reactied hoeft, waarom maakt hij dan dit topic?

DennisvandenHeuvel
12 april 2012, 16:29
Haha, ik ben vooral verbaasd, blijkbaar vinden jullie het normaal. Wat de euro / gulden betreft.. dat ik destijds mijn loon door de helft zag gaan en de kosten niet direct doet nog telkens zeer ;-)

Dit distortion pedaaltje kost 400: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=156726

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 16:55
Haha, ik ben vooral verbaasd, blijkbaar vinden jullie het normaal. Wat de euro / gulden betreft.. dat ik destijds mijn loon door de helft zag gaan en de kosten niet direct doet nog telkens zeer ;-)

Dit distortion pedaaltje kost 400: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=156726

Nee.
De verkoper vraagt 400 euro. Da's iets anders ;)
En da's ook nog eens een vreemde vraagprijs voor een (IMHO) doe het zelf knutseltje wat in essentie weer eens gewoon een tubescreamer heet. Andere prijs?:

http://www.promusicstore.nl/content/product-info.php?pid=1845


En wat betreft die euro en die halvering van je salaris, Ik, en met mij velen, zijn gestopt met het zichzelf moeilijk maken en terugrekenen. Je schiet met dat terugrekenen namelijk niets op.

Nielsje
12 april 2012, 16:57
Wat is het voordeel van dat raar gebogen stukje metaal onder de schakelaar?
Moet die ervoor zorgen dat de schakelaar niet te ver wordt ingetrapt oid?

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 17:07
Wat is het voordeel van dat raar gebogen stukje metaal onder de schakelaar?
Moet die ervoor zorgen dat de schakelaar niet te ver wordt ingetrapt oid?

Ja. Het is een vorm van bescherming tegen per ongeluk indrukken als je tegen de schakelaar aan loopt/stoot.
Maar nooit bedoeld voor dit soort veel te ver uitstekende schakelaars. Hier is het pure mojo.

Nielsje
12 april 2012, 17:11
Ah, onzin. Dat dacht ik al.
Ze hadden er ook zo'n witte kunststof ring onder moeten gooien, dan klonk het pedaal waarschijnlijk veel beter.
(niet dat ik wat tegen kunststof ringen heb, wel tegen de rage van -> kunststof ring -> dus handgemaakt -> dus het klinkt beter!)

Mr. Dynamite
12 april 2012, 17:12
Wat is het voordeel van dat raar gebogen stukje metaal onder de schakelaar?
Moet die ervoor zorgen dat de schakelaar niet te ver wordt ingetrapt oid?

Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, of het nut van een nylon ringetje onder de switch?

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 18:35
Ah, onzin. Dat dacht ik al.
Ze hadden er ook zo'n witte kunststof ring onder moeten gooien, dan klonk het pedaal waarschijnlijk veel beter.
(niet dat ik wat tegen kunststof ringen heb, wel tegen de rage van -> kunststof ring -> dus handgemaakt -> dus het klinkt beter!)

Hey,
Da's al jarenlang mijn text!

Buzzel
12 april 2012, 19:29
Voor een een drive pedaal bouwen ben je wat..eeuh 30 a 40 euro kwijt aan onderdelen? Dan nog ontwikkeling, manuren en distributie. Kom je op een eurotje of 80, dan nog winstmarges en dergelijk kom je op 90 euro? Bam boutiqe pedaal.Of is dit niet reëel?

Inderdaad zijn sommige pedalen knap duur, als je het zo bekijkt. Maar ja wat de gek er voor geeft.

The Lo Lands
12 april 2012, 19:39
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, of het nut van een nylon ringetje onder de switch?
Bijvoorbeeld Wampler pedalen hebben dit inderdaad. Waarom? Demping of maakt het pedaal lichter ipv metalen ring? Mij maakt het niet uit, als de switch maar werkt ;)

En over die hoge prijzen kan ik me soms ook verbazen. Andere kant is dat je soms op een MP best nog wel eens een leuk tweedehands pedaal kunt scoren voor weinig. Geduld is dan het sleutelwoord en niet te gretig worden ;)

Midwolda
12 april 2012, 19:57
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, of het nut van een nylon ringetje onder de switch?

Da's boutique, maar dan alleen in combinatie met een kneiterfelle witte LED.

DemolitionColorScheme
12 april 2012, 21:01
Nee.
De verkoper vraagt 400 euro. Da's iets anders ;)
En da's ook nog eens een vreemde vraagprijs voor een (IMHO) doe het zelf knutseltje wat in essentie weer eens gewoon een tubescreamer heet. Andere prijs?:

http://www.promusicstore.nl/content/product-info.php?pid=1845
Maar die te koop staat is custom handmade ... ;)
Pff, joking aside, ik zag deze ook staan en ik dacht hetzelfde. Prijzen kunnen belachelijk hoog zijn en bij sommige vintage dingen snap ik dat wel, maar bij ditsoort 'boutique' dingen gaat het vaak toch ècht te ver, zoals bijv. al dat Cornish spul. Instant kriebels.

Dimitri92
12 april 2012, 22:15
Maar die te koop staat is custom handmade ... ;)
Pff, joking aside, ik zag deze ook staan en ik dacht hetzelfde. Prijzen kunnen belachelijk hoog zijn en bij sommige vintage dingen snap ik dat wel, maar bij ditsoort 'boutique' dingen gaat het vaak toch ècht te ver, zoals bijv. al dat Cornish spul. Instant kriebels.

Boutique of vintage... ik vind het soms echt achterlijk... als je ziet hoe weinig in die dingen zit qua componenten en hoeveel je soms moet betalen/gevraagd word/er daadwerkelijk betaald word...

DemolitionColorScheme
12 april 2012, 22:19
Boutique of vintage... ik vind het soms echt achterlijk... als je ziet hoe weinig in die dingen zit qua componenten en hoeveel je soms moet betalen/gevraagd word/er daadwerkelijk betaald word...
Is ook, geef ik je geheel gelijk in.

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 22:44
... handmade ... ;)


Dus je hebt ook nog eens niet de betrouwbaarheid van het geautomatiseerd soldeerproces maar moet het doen met de random soldeerkunsten van een boetiekjockey.

Geen hond zou een computer met een handgesoldeerd moederboard kopen. Maar voor een pedaal moet het ineens 200 euro meer kosten!? Ja doewie!

Dirk_Hendrik
12 april 2012, 22:53
Boutique of vintage... ik vind het soms echt achterlijk... als je ziet hoe weinig in die dingen zit qua componenten en hoeveel je soms moet betalen/gevraagd word/er daadwerkelijk betaald word...

Gaan we weer met het onderdeeltjesdenken..

Een apparaat, wat dan ook, is meer dan de prijs van de componenten. Waarde rekenen naar alleen componentprijs is dus heel kort door de bocht. Probeer het maar:

Ik geef je een zakje componenten en jij gaat dat in elkaar zetten en voor veel geld verkopen. Dat is wat je namelijk zegt. De componenten. Dus! let op, je krijgt geen solderbout, boormachinea, gezonde spuitcabine en ook geen computer met internet om je bouwsel te verkopen. Daarnaast mag je ook alleen buiten op straat zitten knutselen. In jouw logica is huisvesting ook geen vereiste voor het afleveren van een goed produkt.

En ja Dimitri, daarna ben ik het met je eens dat 400 euro's in geen verhouding staan tot wat er in het doosje zit alsmede de investiringen om het doosje met inhoud te kunnen maken.

snaarplukker
13 april 2012, 00:27
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, of het nut van een nylon ringetje onder de switch?
Dat nylon ringetje is een sluitring. Om te voorkomen dat de switch vanzelf los gaat zitten.;)

Pepe
13 april 2012, 01:10
De waarde heeft, voor mij, weinig te maken met productie kosten, meer wat het voor mij waard is.
Een goed pedaal kan een hoop betekenen voor je totaal geluid en als je daar dan 20 jaar veel plezier van beleeft is 100 of 300 euro geneuzel in de marge wat mij betreft.
Als je sneller pedalen wisselt dan een onderbroek is het een ander verhaal I guess.

titzenpitzer
13 april 2012, 01:33
Ik ga deze zondag de, volgens mij, beste koop uit mijn leven doen. Maar kan jeje voorstellen dat ik schrik heb dat er iemand anders mee weg is voor ik? Ik geef wel een update...'t is best gek

Rick trodat
13 april 2012, 09:39
Als ik kijk naar mijn zelfbouw pedalen, dan kom ik denk ik ongeveer uit op het volgende:

Behuizing: 40,- incl verf ed
Kleinmaterieel 50,-
Verzendkosten 15

Dan ben ik denk ok nog een kleine 3/4 uur bezig dat pedaal in elkaar te knutselen, zeg tegen een tarief van € 20,- per uur. Dan kom ik ook al op € 185,-. Stel Daar BTW over is € 220,-.

Ik kan natuurlijk voor budget onderdelen kiezen en ik ik zou het productieproces aanzienlijk kunnen versnellen door pcb te laten maken, maar daar kies ik niet voor.

Een pedalenbouwer als zvex en lovepedal moet er van leven. Vergeet niet dat zij mensen in dienst hebben, huisvestingskosten, lonen, marketing enz enz hebben. Natuurlijk hebben zij wel andere inkoopkanalen.

Ik zie in mijn werk veel jaarrekeningen van bedrijven en ik verbaas me vaak over het feit dat veel middelgrote productiebedrijven, ook met miljoenen aan omzet, een hele krappe marge hebben. Een dip in de markt is vaak al funest.

Natuurlijk blijft dit alles veel geld voor een pedaal, maar eerlijk gezegd is dat het vaak wel waard. Uitzondering voor pedalen van Pete Cornish. 900 pond voor een buffer, waarvan het ontwerp is geleend van Roland vind ik belachelijk. Maar hij kiest voor een strategie waarbij mensen betalen voor zijn naam en blijkbaar willen mensen dit.

DemolitionColorScheme
13 april 2012, 09:40
Dus je hebt ook nog eens niet de betrouwbaarheid van het geautomatiseerd soldeerproces maar moet het doen met de random soldeerkunsten van een boetiekjockey.

Geen hond zou een computer met een handgesoldeerd moederboard kopen. Maar voor een pedaal moet het ineens 200 euro meer kosten!? Ja doewie!
haha, ik ben het met je eens hoor. Vandaar ook de ' ;) '

Buzzel
13 april 2012, 09:52
Als ik kijk naar mijn zelfbouw pedalen, dan kom ik denk ik ongeveer uit op het volgende:

Behuizing: 40,- incl verf ed
Kleinmaterieel 50,-
Verzendkosten 15




50 euro aan klein materieel??? Gebruik je gouden solderlugs en platina weerstanden of zo?

Dan te bedenken dat beetje pedalen bedrijf nogal rap te werk gaat en denk ik niet 3/4 uur bezig is om een pedaal in elkaar te klussen.

Rick trodat
13 april 2012, 10:01
50 euro aan klein materieel??? Gebruik je gouden solderlugs en platina weerstanden of zo?

Dan te bedenken dat beetje pedalen bedrijf nogal rap te werk gaat en denk ik niet 3/4 uur bezig is om een pedaal in elkaar te klussen.

Artikelen
-================================================== =-
2 x 100 Ohm Metaalfilm 1% (R100R) = 0,10EUR
1 x Printboortje 0.8mm (PRBOHM) = 3,10EUR
1 x Set metalen afstandhouders 25mm (PRAH25) = 1,00EUR
1 x 1uF axiaal 63 Volt (CEX1U) = 0,40EUR
1 x 100uF axiaal 63 Volt (CEX100U) = 0,60EUR
1 x Eyelet Board 70x255mm (PREB70260) = 3,50EUR
1 x 510 Ohm Metaalfilm 1% (R510R) = 0,05EUR
1 x Assortiment draad 0.25mm (BENDA8M) = 3,50EUR
1 x 100pF 500V 5mm (CKH100P500) = 0,11EUR
1 x BAT46 (DISC46) = 0,14EUR
1 x Alpha potmeter 5k lin (PMA5KLIN) = 1,50EUR
1 x Alpha potmeter 1k lin (PMA1KLIN) = 1,50EUR
1 x Alpha potmeter 10k log (PMA10KLOG) = 1,50EUR
1 x TL072 (ICTL072) = 0,33EUR
1 x 47uF axiaal 63 Volt (CEX47U) = 0,55EUR
1 x LM386N-4 (ICLM386N4) = 1,25EUR
1 x Alpha potmeter 20k W (PMA20KW) = 2,30EUR
1 x 0,27uF Greenie Condensator (CGR0U27) = 0,42EUR
1 x 47nF Greenie Condensator (CGR47N) = 0,21EUR
1 x 30 kOhm Metaalfilm 1% (R30K) = 0,05EUR
2 x 0,1uF Greenie Condensator (CGR0U1) = 0,60EUR
1 x 100 pF (CK100P) = 0,06EUR
1 x 1.2 MOhm metaalfilm 1% (R1M2) = 0,05EUR
1 x 560 Ohm Metaalfilm 1% (R560R) = 0,05EUR
2 x 22nF Greenie Condensator (CGR22N) = 0,30EUR
3 x 100 kOhm Metaalfilm 1% (R100K) = 0,15EUR
1 x 330 Ohm Metaalfilm 1% (R330R) = 0,05EUR
1 x 470 Ohm Metaalfilm 1% (R470R) = 0,05EUR
2 x 4,7 kOhm Metaalfilm 1% (R4K7) = 0,10EUR
1 x 1,8 kOhm Metaalfilm 1% (R1K8) = 0,05EUR
2 x 10 Ohm Metaalfilm 1% (R10R) = 0,10EUR
1 x 2.2 MOhm Metaalfilm 1% (R2M2) = 0,05EUR
1 x 4,7 kOhm Carbon Composition 5% (RCC4K7) = 0,30EUR
1 x 3,9 kOhm Carbon Composition 5% (RCC3K9) = 0,30EUR
1 x 0,22uF Greenie Condensator (CGR0U22) = 0,42EUR
1 x Alpha potmeter 100k log (PMA100KLOG) = 1,50EUR
1 x Krimpkous assortiment 1.6mm naar 0.8 mm (BENKK16) = 1,50EUR
1 x Assortiment draad 0.25mm (BENDA8M) = 3,50EUR
1 x Set metalen afstandhouders 25mm (PRAH25) = 1,00EUR
1 x Set metalen afstandhouders 8mm (PRAH08) = 0,95EUR
2 x Tuimelschakelaar DPDT ON-ON vlakke hevel (WSDPDTV) = 1,50EUR
2 x Tuimelschakelaar 3PDT ON-ON (WS3PDTR) = 7,00EUR
1 x Alpha potmeter 500k log (PMA500KLOG) = 1,50EUR
-================================================== =-
Sub-Totaal: 43,19EUR
Zone tarieven (Verzending naar Netherlands: 239.456 gram): 3,00EUR
Totaal: 46,19EUR

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pos. Aantal Beschikbaar Artnr. Omschrijving Stukpr. Totaal
010 1 week 09 534476 A.behuizing 1550CBK 116X91X54.9 zwart 28,93 28,93
020 1 week 09 177021 LED superhelder 5mm oranje-rood 23° 0,41 0,41
030 1 week 09 448437 Condensator axiaal 100PF NP0 J 100V T/A 0,23 0,23
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Subtotaal 29,57
Verzendkosten 0,00
Handlingskosten 0,00
Totaal (incl. BTW) 29,57

Totaal ongeveer 76,-.En ik maak ze dan met de hand. Dus boren, solderen enz enz.
Dus deze tijd ben ik wel bezig. en zoals eerder gezegd rolt een pedaal van boss zo van de lopende band. Maar deze zijn dan ook een stuk goedkoper.

The Lo Lands
13 april 2012, 10:01
Boutique of productiematig beiden hebben zijn voor- en nadelen. Een kleine 'boutique' pedalenbouwer kan nou eenmaal in kleine oplage niet productiematig leveren en daar hangt een extra prijskaartje en werkwijze aan vast. Of de beste man of vrouw goed- of slecht zou solderen vind ik een onzin opmerking. Als het uberhaupt slecht gesoldeerd zou zijn dan zou de betreffende boutique bouwer hier vroeg of laat wel klachten over krijgen dunkt mij. Als je twijfelt aan de kwaliteit moet je het gewoon niet kopen of simpelweg het pedaal openen en (laten) controleren op slechte solderingen. Ik twijfel ook aan een hoop productiematige pedalenbouwers maar dan meer hoe deze klinken.

Het is appels met peren vergelijken en wat Pepe zegt over de waarde van een pedaal en wat dit betekent voor jouw sound is toch waar het uiteindelijk om draait.

Buzzel
13 april 2012, 10:09
-================================================== =-
Sub-Totaal: 43,19EUR
Zone tarieven (Verzending naar Netherlands: 239.456 gram): 3,00EUR
Totaal: 46,19EUR


En ik maak ze dan met de hand. Dus deze tijd ben ik wel bezig

Maar dat is niet de eigen huis tuin en keuken drive of booster. En ik denk dat de meeste bouwers hun weerstanden en condensatoren op rol kopen. Heb zelf ook value packs thuis liggen. Scheelt een hoop.

Rick trodat
13 april 2012, 10:21
Maar dat is niet de eigen huis tuin en keuken drive of booster. En ik denk dat de meeste bouwers hun weerstanden en condensatoren op rol kopen. Heb zelf ook value packs thuis liggen. Scheelt een hoop.

Klopt absoluut. Ik bouw dan ook in zeer kleine oplage, of op bestelling. Ik kan idd andere inkoopkanalen selecteren.

onrust nv
13 april 2012, 10:46
Boutique of vintage... ik vind het soms echt achterlijk... als je ziet hoe weinig in die dingen zit qua componenten en hoeveel je soms moet betalen/gevraagd word/er daadwerkelijk betaald word...

Nou van death by audio heb ik de sonic annihilator effect looper een gemodde versie met 2 potmeters daar zit echt helemaal niets in, de batterij zorgt er alleen voor dat de led gaat branden en die zit alleen op de schakelaar. Voor de 1 potmeter versie vraagt death by audio 150 dollar wij hebben de 2 potmeter versie nagebouwd(grinnik) voor een totaal bedrag van 10 euro. 4 euro perstuk voor de potmeters en 2 euro voor de switch(tuimelschakelaar) en nu hoeft er ook geen batterij in. Dus ja af$toe plaats ik ook zeer grote vraagtekens bij de prijzen. Maar ik heb jaren geleden voor 5gulden een oude schaller fuzz gekocht bij een 2ehands shop en soms zie'k ze op marktplaats voor tussen de 150 tot 200 euro staan. Het lijkt wel of er hele hordes zijn die van hun oude troep rijk proberen te worden(en daarmee de muzikanten eigenlijk lopen te naaien, maar goed da's mijn mening). Ik vraag iig nooit meer dan ik betaald heb voor spullen die ik verkoop. 2e hands = 2e hands. Oh wacht FF ik vergeet de behuizing: die was gratis(een oud snoep blikje we gebruiken de behuizing tevens om punaises opteslaan)

Nielsje
13 april 2012, 10:49
Nou, wil je in dat geval van je Schaller fuzz af voor 2.50 euro? :D

onrust nv
13 april 2012, 10:52
Dat heb ik er niet voor betaald: 5piek anders niet! En trouwens dit is geen ongebruikt effect, dus hij blijft sowieso.

Nielsje
13 april 2012, 10:55
Gelijk heb je hoor :)
Overigens heb ik nog wel vijfjes voor je hoor: zowel munten en ik meen ook nog ergens een briefje te hebben..

Dirk_Hendrik
13 april 2012, 11:11
Artikelen:
etc etc

Sommige artikelen zie ik er dubbel in staan.
Daarnaast zou je kunnen proberen je ontwerp zo aan te passen dat je sommige zaken niet meer of veel minder nodig hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan je assortimenten draad, afstandshouders, krimpkous etc maar ook aan je ontwerp zo finetunen dat het opbouwen zo min mogelijk tijd kost. Boardmounted pots, switches en jacks (met een goede mechanische ontlasting) schelen je rap een uur tov het gebruik van losse draadjes. Daarnaast is bulk zoals bovenstaand al gezegd echt het keyword. Daarnaast helpt het om niet per project boodschappen te doen maar stapels van een waarde van een onderdeel te laten komen van andere leveranciers. Op je pots en 3pdt's bijvoorbeeld kun je dito besparen als je gaat shoppen bij Tayda of Futurlec. Als je die spullen echter morgen is huis moet hebben wordt dat minder leuk.

Rick trodat
13 april 2012, 11:16
Mee eens natuurlijk. Mocht ik op grote schaal gaan bouwen, dan valt er uiteraard een hoop te besparen door groot en goedkoper in te kopen. Mijn vrouw vermoord mij echter als ik op mijn bureau 4 rollen van 100 meter draad heb staan :seriousf:

The Lo Lands
13 april 2012, 11:19
Wat ik eigelijk nog veel erger vind zijn de zogenaamde Signature pedalen! Hiervoor betaal je vaak veel geld omdat een bekend pietje gitaristje hier op zou spelen. Naast dat dit soort gehypte marketing sponsoring producten niet veel afwijkt van een standaard uitvoering lopen toch veel amateur muzikantjes met dit soort spullen de webshop of winkel uit. Over onnodig de prijs opdrijven gesproken ;)

Rick trodat
13 april 2012, 11:29
Wat ik eigelijk nog veel erger vind zijn de zogenaamde Signature pedalen! Hiervoor betaal je vaak veel geld omdat een bekend pietje gitaristje hier op zou spelen. Naast dat dit soort gehypte marketing sponsoring producten niet veel afwijkt van een standaard uitvoering lopen toch veel amateur muzikantjes met dit soort spullen de webshop of winkel uit. Over onnodig de prijs opdrijven gesproken ;)

Een gitarist ( die ik overigens bewonder ) doet dit op grote schaal; meneer Bonamassa. Hij heeft zelfs een signature plug, met dito kabel. Overigens zijn de pedalen niet heel duur. Ik vind het wel storend.

The Lo Lands
13 april 2012, 11:33
Een gitarist ( die ik overigens bewonder ) doet dit op grote schaal; meneer Bonamassa. Hij heeft zelfs een signature plug, met dito kabel. Overigens zijn de pedalen niet heel duur. Ik vind het wel storend. Het is als een rapper met zijn eigen kledinglijn ;) Niet beter, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Dat het niet veel duurder is siert de man :)

Dimitri92
13 april 2012, 11:40
Gaan we weer met het onderdeeltjesdenken..

Een apparaat, wat dan ook, is meer dan de prijs van de componenten. Waarde rekenen naar alleen componentprijs is dus heel kort door de bocht. Probeer het maar:

Ik geef je een zakje componenten en jij gaat dat in elkaar zetten en voor veel geld verkopen. Dat is wat je namelijk zegt. De componenten. Dus! let op, je krijgt geen solderbout, boormachinea, gezonde spuitcabine en ook geen computer met internet om je bouwsel te verkopen. Daarnaast mag je ook alleen buiten op straat zitten knutselen. In jouw logica is huisvesting ook geen vereiste voor het afleveren van een goed produkt.

En ja Dimitri, daarna ben ik het met je eens dat 400 euro's in geen verhouding staan tot wat er in het doosje zit alsmede de investiringen om het doosje met inhoud te kunnen maken.

Hihi, ja dat weet ik ook wel allemaal ik ben niet helemaal leip... Ik geef enkel mijn mening en dat ik dus nooit zoveel voor zo'n doosje zou betalen. Tuurlijk moeten die gasten ook ergens van leven logisch, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik niet snap dat mensen zoveel geld voor een effectpedaaltje betalen... direct in een amp pluggen is nog altijd het mooiste wat er is voor mij (Hoewel ik me ook schuldig maak aan het gebruik van een paar pedalen omdat ik het liefst single channel amps heb). Misschien wat kort door de bocht vermeld ivm componenten.

Kim Wilson
13 april 2012, 11:42
Artikelen
-================================================== =-
*lijst*

Totaal ongeveer 76,-.En ik maak ze dan met de hand. Dus boren, solderen enz enz.
Dus deze tijd ben ik wel bezig. en zoals eerder gezegd rolt een pedaal van boss zo van de lopende band. Maar deze zijn dan ook een stuk goedkoper.
Da's natuurlijk niet helemaal eerlijk, want dat printboortje á €3,10 (duur boortje trouwens) en de afstandhouders gebruik je vaker dan één pedaal, en ook de krimpkous en stroomdraad verbruik je niet allemaal in één pedaal. Enneh, 6 potmeters?

Brum
13 april 2012, 13:07
En dan heb je ook nog 's fora, die er toe bijdragen dat de handel in, eigenlijk belachelijk duur spul, bloeiend blijft. Gas noemen ze het hier toch?

titzenpitzer
13 april 2012, 13:22
Ja. Het is een vorm van bescherming tegen per ongeluk indrukken als je tegen de schakelaar aan loopt/stoot.
Maar nooit bedoeld voor dit soort veel te ver uitstekende schakelaars. Hier is het pure mojo.

En als je er nu écht voor wil zorgen dat je switches langer meegaan; kan je die dingen apart aankopen?

Dirk_Hendrik
13 april 2012, 14:15
want dat printboortje á €3,10 (duur boortje trouwens)

Dat is het nadeel aan mooie hardstalen vlijmscherpe printboortjes. Ze breken nogal gemakkelijk. Daarom zou je er als verkoper (newtone?) ook bij moeten adviseren dat je ze alleeen gebruikt icm een dremel in een standaard. Gaan ze ineens veel langer mee dan "vanuit het handje".

Kim Wilson
13 april 2012, 15:13
Zijn die printplaatjes dan van zulk bijzonder materiaal dat je ze niet gewoon met een normaal staalboortje kunt boren?

Dirk_Hendrik
13 april 2012, 15:37
Jawel, dat kan. Maar epoxyprint is uiteindelijk gemaakt van gelamineerde glasvezellagen. Dat betekent dat je, om dat netjes te boren je een boor moet gebruiken die meer frees dan boor. Een staalboor moet zich in het materiaal vastbijten en het dan snijden. Daarmee moet je teveel druk uitoefenen voor dat snijden begint en druk je plaatselijk die epoxylagen lagen uit elkaar en krijg je grove rafelige gaten. Verder zijn staalboortjes niet scherp genoeg en worden ze op glasvezel ook nog heel snel bot. Zie herhaling van het bovenstaande. Tenslotte is voor staalboortjes een diameter van 1 mm zo ongeveer wel het minimum wat je normaal kunt krijgen. Da's in principe voor het DIY level van het gemiddeld boetiekpedaal niet zo erg maar met een serieus ontwerp betekent het dat je de meest belangrijke plaatsen op je print, die waar je componenten vastzetten, al voor het beginnen met opbouwen ernstig verzwakt. Vervolgens nog eens verhitten en het koper komt nog verder los.

Ja. Met een staalboortje kan het dus. Het is maar hoe amateuristisch of professioneel je bezig wilt zijn.

Kim Wilson
13 april 2012, 16:00
Helder. Dat met dat glasvezel maakt het idd een ander verhaal. Thanks voor de uitleg. :ok:

The Lo Lands
13 april 2012, 16:25
Vandaag binnen gekregen! Boutique pedaal van Brian Wampler (US) met jawel de hier nu wel bekende witte kunststof ring onder de drukknop en een heldere wit/blauwe led. Heeeeerlijk pedaal en alle solderingen zijn spot on, net zoals de prijs. Dit pedaal streelt mijn ego ;)

http://www.musik-produktiv.de/pic-010059178l/wampler-ego-compressor.jpg

LordRiffenstein
14 april 2012, 00:13
Wanneer het pedaal precies is wat je nodig hebt, kan ik voor mezelf een dergelijke prijs wel rechtvaardigen.
Welk pedaal staat er bijvoorbeeld voor 400,-?
Voor een Klon Centaur met goudkleurige behuizing inclusief ingegrafeerde centaur-afbeelding leg ik dat wel direct neer hoor :-)
Mits in goede staat.

Voor 199euro heb ik wel een goed alternatief voor jou! :seriousf::seriousf:

titzenpitzer
15 april 2012, 23:22
Ziezo, terug thuis van Oostende. Ben een EHX Big muff, EHX smallstone, Hohner fuzz wah en Schaller volumepedaal rijker. Allen lijken ze erg oud: geen LEDs en de big muff heeft zo'n tone-knop. Enkel de fuzzfuncte van de Hohner werkt niet :( de wah wel. Dit allemaal voor 100 euro!

zoon van Piet
16 april 2012, 11:01
dus het hoeft niet per se duur te zijn..

al geloof ik tietjepietje natuurlijk pas als ie foto's plaatst, want lulverhalen over gratis 808jes en neemmaarmeemuffs en hiergaatgeenmensooitnogopspelenwahwah's heb ik zelf genoeg verkocht. we willen foto's zien! ;)

marc_o
16 april 2012, 15:53
Hehehehe, I Bet you do!
:-)

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 16:30
Hehehehe, I Bet you do!
:-)

Weet je dat zeker? Foto's zien van de muffs die ZvP leuk vind? foto's van "neemmaarmeeMuffs"...!!?

brrr. the horror!

zoon van Piet
16 april 2012, 16:48
komkom, ik heb alweer een jaar of anderhalf een relatie en plug dus altijd in hetzelfde muffje... ;)

en het ging me meer om de hohner, even kijken of dat een Shin-ei is of iets anders..

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 18:05
hohner, even kijken of dat een Shin-ei is of iets anders..
Denken em in een Duitse Muff te stoppen en dan blijkt het toch wéér een Japans muffje te zijn! Oppassen met die wisselende contacten! Voordat je het weet stop je emper ongeluk in een piepjonge Chinese Muff.

titzenpitzer
16 april 2012, 18:30
Die hohner is denk ik een kopie van de shin ei. Hij lijkt in ieder geval verdacht veel op de wahfuzz die die kerel van de black keys gebruikt. Foto's worden NU gemaakt (als je écht geïnteresseerd bent?)

titzenpitzer
16 april 2012, 18:56
ziezo

http://inlinethumb30.webshots.com/50909/2867869820094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2867869820094791056NqLTpL)

http://inlinethumb01.webshots.com/20864/2237027080094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2237027080094791056QLTfvw)

http://inlinethumb32.webshots.com/49375/2615389120094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2615389120094791056WnsCux)

De smallstone staat inmiddels op het board. Ben verbaasd hoe anders ie klinkt. Op 9 uur gaat ie bv enooorm traag, heerlijk in combinatie met de sunface, vooral op het moment dat ie 'openbreekt' en naar de hogere frequenties gaat.

edit: trouwens, ik weet niet eens of ie daar wel blijft. Ik durf hem gelijk niet voeden...ik heb een gewone electro harmonix adaptor voor mijn andere smallstone (positive tip, die dunnetjes hé). Maar er staat AC...mmmz zal het eens moeten bestuderen.

http://inlinethumb60.webshots.com/50747/2876512910094791056S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2876512910094791056ZMJpsJ)

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 19:36
Da's inderdaad een Shin-ei (en dus geen "kopie van").

titzenpitzer
16 april 2012, 19:46
Ola. Ik ben er in ieder geval weinig mee...als ik de fuzz wil inschakelen hoor ik enkel wat gekraak. De pots lijken wel nog te werken, ik denk dat het aan de footswitch zal liggen. Geen idee.

zoon van Piet
16 april 2012, 19:59
da's de nieuwigheid!

Zonder flauwekul, het is idd shin-ei - en nog een oudere versie ook.
en ik weet niet wat die originele eigenaar voor ogen had, met dit én een muff...

titzenpitzer
16 april 2012, 20:03
Valt het te fixen? Ben wel benieuwd naar het geluid...

Dirk_Hendrik
16 april 2012, 21:25
Valt het te fixen? Ben wel benieuwd naar het geluid...

Uiteraard. Het werkte en nu niet meer dus is het te fixen
maar voor het geluid heb je gewoon Youtube.

zoon van Piet
16 april 2012, 23:22
de kettingzaagcapaciteiten van de shinei zijn niet te vangen op youtube en laptopspeakertjes.. dan hou je alleen bromvlieggeluidjes over..
luister naar Jesus&marychain, ouwe chilipeppers ( met hillel slovak), vroege misfits en nog wat van die herriemakers, dat is m..

in vergelijking met een Big muff is ie schel, knerpend, gemeen en toch gewoon minstens even superruig...

is je muff trouwens een transistor of een op amp?

titzenpitzer
17 april 2012, 00:22
kan ik niet goed zeggen...heb al wat opgezocht, maar ik geraak er niet wijs uit. Het is iig een version 3 en werd gemaakt rond 1978 (week40)

edit: Ok, duidelijk een op-amp. Heb wat gelezen en 't verklaart veel: in mijn ervaring klonken big muffs als dikke, vlakke blokken distortion. Bij het testen klonk deze meer 'mellow', iets meer fuzz-sputter. Morgen eens over de super reverb smijten.

zoon van Piet
17 april 2012, 12:04
kunnen we gelijk weer ontopic: de prijs.

Een paar jaar terug waren opamp BM's niet gewild en dientengevolge nagenoeg waardeloos. Volgens de website van de EH-man/Ronsound klonken ze ronduit slecht en wie wilde er nou in godsnaam een opamp muff? Niemand!
( ik moet daar even bij vermelden dat ik Ron Neely van Ronsound hoogstpersoonlijk een opamp BM heb gestuurd. Die was evenwel anders dan de meer gangbare opamp scheurbak, had een ander pcbnr. en klonk inderdaad volkomen kut..)
Toen bleek ( of liever: toen beweerde iemand op het www) dat misschien eventueel mogelijk een deel(tje) van de sound van het Mellon Collie etc- album van Smashing Pumpkins weleens misschien mogelijk volkomen nattevinger eventueel gemaakt zou kunnen zijn met een opamp muff..
naar verluidt schoten zowel popu-larie-teit als prijs dienovereenkomstig omhoog.


zeggen ze..
wat populariteit betreft hebben ze misschien gelijk: sinds enige tijd worden opampmuffs als gelijkwaardig aan maar anders dan transistormuffs beschouwd. Ik kan de mijne tenminste langs mijn ramshead en triangle leggen zonder dat uitgelachen te worden.
Maar of de prijs echt gestegen is? Toen ik een jaar of twee terug ernstig krap bij kas zat, zette ik de mijne te koop. Maar kreeg ik geen enkele belangstelling...

nog even offtopic:

gemaakt rond 1978 (week40)
je bedoelt de datecode van de potmeters..? wat betekent dat de muff zelf zeker later gemaakt werd, waarschijnlijk zelfs behoorlijke tijd later..

marc_o
17 april 2012, 12:15
Weet je dat zeker? Foto's zien van de muffs die ZvP leuk vind? foto's van "neemmaarmeeMuffs"...!!?

brrr. the horror!

Nee, brrrr, sloeg op LordRiffenstein, die een goed pedaal voor me in de aanbieding heeft :-)

titzenpitzer
17 april 2012, 12:17
Voor een omgerekende 25 euro ga ik niet klagen, maakt zelfs niet uit wat voor muff het is. Nieuw of oud.
En heb inderdaad gelezen dat het een stuk later kan zijn, maar dat klopt dan weer niet met de andere designs. Of ze vloeiden in elkaar over.

Om eerlijk te zijn heb ik deze deal gemaakt om ze gelijk direct door te verkopen. Maar zowel de muff als de smallstone hebben nu al mijn hart veroverd...

ik voel hier trouwens een hint vijandigheid? 't Was niet mijn bedoeling om hier te beginnen "stoefen" met wat ik heb gekocht, ik ben gewoon erg blij met de koop

Dirk_Hendrik
17 april 2012, 13:26
ik voel hier trouwens een hint vijandigheid? 't Was niet mijn bedoeling om hier te beginnen "stoefen" met wat ik heb gekocht, ik ben gewoon erg blij met de koop

Niet van mij in elk geval. Ze zijn je van harte gegund.

zoon van Piet
17 april 2012, 13:28
ik voel hier trouwens een hint vijandigheid? 't Was niet mijn bedoeling om hier te beginnen "stoefen" met wat ik heb gekocht, ik ben gewoon erg blij met de koop

Neeneenee, dat is niet de bedoeling. ik hou van iedereen die van vintage houdt!
en als brabander ben ik verzot op mn benedenburen ;)

dopey
17 april 2012, 17:33
Nee.
De verkoper vraagt 400 euro. Da's iets anders ;)
En da's ook nog eens een vreemde vraagprijs voor een (IMHO) doe het zelf knutseltje wat in essentie weer eens gewoon een tubescreamer heet. Andere prijs?:

http://www.promusicstore.nl/content/product-info.php?pid=1845


En wat betreft die euro en die halvering van je salaris, Ik, en met mij velen, zijn gestopt met het zichzelf moeilijk maken en terugrekenen. Je schiet met dat terugrekenen namelijk niets op.

Dat is een prima prijs voor een pedaal dat niet meer wordt gemaakt. Waarom wordt het niet meer gemaakt? Omdat het te duur was om te maken en er dus niks aan te verdienen viel. Kwaliteit heeft een prijs. Dat hoeft niet jouw prijs te zijn. Het pedaal is intussen verkocht aan iemand die het op waarde kon schatten.

BamBuFan1
17 april 2012, 17:47
ik hou van iedereen die van vintage houdt!
en als brabander ben ik verzot op mn benedenburen ;)

Vanavond in Hart van Nederland: Kannibalen gesignaleerd in Brabant?!

Nielsje
17 april 2012, 18:04
Dat is een prima prijs voor een pedaal dat niet meer wordt gemaakt. Waarom wordt het niet meer gemaakt? Omdat het te duur was om te maken en er dus niks aan te verdienen viel. Kwaliteit heeft een prijs. Dat hoeft niet jouw prijs te zijn. Het pedaal is intussen verkocht aan iemand die het op waarde kon schatten.

Iets zegt me dat jij de eigenaar was, en dat je het niet zo kan waarderen als anderen menen dat je een hoge vraagprijs hebt.
Als het te duur was om te maken kan dat twee dingen betekenen: de bouwer kan eigenlijk niet zo goed bouwen en is er veel tijd mee kwijt. Of er zitten belachelijk dure onderdelen in. Ik denk geen van beiden..

Overigens vraag ik me altijd af hoe zo'n extreem duur drive pedaal nou werkt in de mix van je band.

N.D.
17 april 2012, 18:24
Overigens vraag ik me altijd af hoe zo'n extreem duur drive pedaal nou werkt in de mix van je band.

Of nog belangrijker/interessanter, hoe denkt een (gitaareffecten)leek in het publiek erover, hoort die het?

Dirk_Hendrik
17 april 2012, 18:31
Dat is een prima prijs voor een pedaal dat niet meer wordt gemaakt. Waarom wordt het niet meer gemaakt? Omdat het te duur was om te maken en er dus niks aan te verdienen viel. Kwaliteit heeft een prijs. Dat hoeft niet jouw prijs te zijn. Het pedaal is intussen verkocht aan iemand die het op waarde kon schatten.

Ik ga met Niels mee in z'n vermoeden.
Het is een imbeciele prijs voor een pedaal. Dat iets meer waard is als het niet meer gemaakt wordt is een meestal misvatting. Waarom wordt het niet meer gemaakt? Omdat het "handgebouwde" veel te arbeidsintensief was en de prijs dus te hoog mat als gevolg dat het ding matig verkocht beghalve aan een paar lui na die denken dat iets pas kwalitatief goed is als het duur is....

En wat is "op waarde schatten"? Is dat in de categore "de Kenners weten wat het waard is"?? Ik ben iemand een getweakte tubescreamer zag (opamp in en uitgangsbuffer en een Traco DCDC converter om uit de 9 volt voedingsspanning + en - 15 volt te maken, kosten voor implementatie ongeveer een euro of 6*) en dat ding ook op waarde schatte.... en ... die waarde kwam niet uit op een astronomische 400 euroballen. Het blijft een tubescreamer. Daarnaast ben ik blij met de keuze boor een non-hand-built versie die (hopelijk) behalve de lagere prijs ook de betrouwbaarheid van een geautomatiseerd soldeerproces geeft in plaats van de altijd wisselende kwaliteiten van een mens.

* (sterretje!)
we hebben het eerder in dit draadje gehad over het concept dat de prijs van de onderdelen niet gelijk is aan de prijs van het apparaat. Dit neemt niet weg dat wanneer men een ontwerp opzet het vreemd is als een paar extra of aangepaste maar normaal verkrijgbare onderdelen de prijs extreem laten stijgen. Die onderdelen kun je binnen de basisprijs gewoon meerekenen aangezien ze onderdeel zijn van het basisontwerp.

dopey
17 april 2012, 18:44
Iets zegt me dat jij de eigenaar was, en dat je het niet zo kan waarderen als anderen menen dat je een hoge vraagprijs hebt.
Als het te duur was om te maken kan dat twee dingen betekenen: de bouwer kan eigenlijk niet zo goed bouwen en is er veel tijd mee kwijt. Of er zitten belachelijk dure onderdelen in. Ik denk geen van beiden..

Overigens vraag ik me altijd af hoe zo'n extreem duur drive pedaal nou werkt in de mix van je band.

Er zijn mensen die menen dat Ferrari's te duur zijn en dat een Mazda rx8 net zo goed is. Neen eigenlijk beter. En dat een Ferrari alleen maar zo duur is, omdat ze daar in Italië niet kunnen bouwen of er te dure onderdelen in stoppen. Tja zulke mensen zijn er. Kan een koper of een verkoper van een Ferrari dat iets schelen? Dacht het niet.
Diezelfde mensen menen ook dat een Mazda net zo goed rijdt als een Ferrari. En dat als je heel hard voorbij raast, toeschouwers langs de snelweg echt niet kunnen zien of het een Ferrari was of een Mazda. Vaak ook zijn dat mensen die nooit in een Ferrari gereden of gezeten hebben en altijd zijn het mensen die zich geen Ferrari kunnen veroorloven. In de psychologie heet dat: afgunst. En om dat nare afgunstige gevoel te compenseren, is het altijd nodig om iets of iemand anders klein te maken. Dan kan je jezelf lekker groot voelen.

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 18:55
Er zijn mensen die menen dat Ferrari's te duur zijn en dat een Mazda rx8 net zo goed is. Neen eigenlijk beter. En dat een Ferrari alleen maar zo duur is, omdat ze daar in Italië niet kunnen bouwen of er te dure onderdelen in stoppen. Tja zulke mensen zijn er. Kan een koper of een verkoper van een Ferrari dat iets schelen? Dacht het niet.
Diezelfde mensen menen ook dat een Mazda net zo goed rijdt als een Ferrari. En dat als je heel hard voorbij raast, toeschouwers langs de snelweg echt niet kunnen zien of het een Ferrari was of een Mazda. Vaak ook zijn dat mensen die nooit in een Ferrari gereden of gezeten hebben en altijd zijn het mensen die zich geen Ferrari kunnen veroorloven. In de psychologie heet dat: afgunst. En om dat nare afgunstige gevoel te compenseren, is het altijd nodig om iets of iemand anders klein te maken. Dan kan je jezelf lekker groot voelen.
Wat is dat met het vergelijken van pedalen/gear met auto's ... ?! :cheerup:
Betreffende de afgunst: nee, ik denk niet dat het daar om draait. Er is zat gear waar ik gerust €400,- of meer voor wil wegleggen, maar voor een 'handmade' TS clone/adaptie, nee, dat niet.

dopey
17 april 2012, 19:12
Wat is dat met het vergelijken van pedalen/gear met auto's ... ?! :cheerup:
Betreffende de afgunst: nee, ik denk niet dat het daar om draait. Er is zat gear waar ik gerust €400,- of meer voor wil wegleggen, maar voor een 'handmade' TS clone/adaptie, nee, dat niet.

Nee jij niet. Niemand die dat van je vraagt trouwens. Maar is er dus iets mis met mensen die dat bedrag er wel voor over hebben? Wel voor sommige mensen in deze nieuwsgroep. Die vinden dat maar idioot.
Er zijn mensen die momenteel $ 1000 neerleggen voor een Klon. Er zijn dus ook mensen die er $ 1000 voor vragen. Vind ik een Klon zo'n bedrag waard? Nee niet echt. Betekent dat dat een Klon dat niet waard is? Nee natuurlijk niet. Onzin.
En je kunt natuurlijk de SOV-2 FTT-version afdoen als een TS-clone. Dan heb je op voorhand gelijk. Dan is elke vraagprijs te hoog. Op dezelfde manier kunnen je de Cornish TES afdoen als Boss dd20 met wat modificaties. Dan is de TES ook zijn geld niet waard. Totdat je er een keer een in je handen hebt en kan horen en voelen wat zo'n pedaal echt doet. Dan gaat alles schuiven.

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 20:09
Mwah, Cornish als voorbeeld nemen doet me niet veel. ;) Maar goed, to each his own, hè.

dopey
17 april 2012, 21:21
Ik ga met Niels mee in z'n vermoeden.
Het is een imbeciele prijs voor een pedaal. Dat iets meer waard is als het niet meer gemaakt wordt is een meestal misvatting. Waarom wordt het niet meer gemaakt? Omdat het "handgebouwde" veel te arbeidsintensief was en de prijs dus te hoog mat als gevolg dat het ding matig verkocht beghalve aan een paar lui na die denken dat iets pas kwalitatief goed is als het duur is....

En wat is "op waarde schatten"? Is dat in de categore "de Kenners weten wat het waard is"?? Ik ben iemand een getweakte tubescreamer zag (opamp in en uitgangsbuffer en een Traco DCDC converter om uit de 9 volt voedingsspanning + en - 15 volt te maken, kosten voor implementatie ongeveer een euro of 6*) en dat ding ook op waarde schatte.... en ... die waarde kwam niet uit op een astronomische 400 euroballen. Het blijft een tubescreamer. Daarnaast ben ik blij met de keuze boor een non-hand-built versie die (hopelijk) behalve de lagere prijs ook de betrouwbaarheid van een geautomatiseerd soldeerproces geeft in plaats van de altijd wisselende kwaliteiten van een mens.

* (sterretje!)
we hebben het eerder in dit draadje gehad over het concept dat de prijs van de onderdelen niet gelijk is aan de prijs van het apparaat. Dit neemt niet weg dat wanneer men een ontwerp opzet het vreemd is als een paar extra of aangepaste maar normaal verkrijgbare onderdelen de prijs extreem laten stijgen. Die onderdelen kun je binnen de basisprijs gewoon meerekenen aangezien ze onderdeel zijn van het basisontwerp.

Een imbeciele prijs? Toe maar, toe maar. Grote woorden. 'Beghalve aan een paar lui die denken dat iets pas kwalitatief goed is als het duur is"? Je bedoelt mensen als Matt Schofield, Carl Verheijen, Robben Ford, Ramon Goose en al die anderen die zich door prijs in de luren laten leggen en niet zoveel verstand van toon hebben als Dirk_Hendrik? "de betrouwbaarheid van een geautomatiseerd soldeerproces"? Tsjonge hier spreekt echt een deskundige. Het komt toch niet vaak voor dat je zo verschrikkelijk veel onzin in één post ziet. En met veel aplomb ingeklopt ook nog.

En weet je wat een prijs van pedalen doet stijgen? Niet zozeer het handmatig bouwen. Bijna alle goeie pedalen worden handmatig gebouwd namelijk. Maar selectie van componenten, dat kost geld. Als je met kleine toleranties werkt, moet je veel onderdelen weggooien. Dat kost geld. En selecteren van componenten kost tijd dus geld. Dat kan elke elektronicabouwer je vertellen. Je moet dus veel investeren voor (soms een kleine) verbetering in kwaliteit. Die kwaliteitsverbeteringen zijn niet aan iedereen besteed. Dat blijkt. En grote woorden zijn makkelijk neergetypt dat blijkt ook. En grammaticaal correcte zinnen schrijven, valt ook niet mee. Dat blijkt ook.
En nou hou ik ermee op. Wat een gelul allemaal.

Dirk_Hendrik
17 april 2012, 21:42
Een imbeciele prijs? Toe maar, toe maar. Grote woorden. 'Beghalve aan een paar lui die denken dat iets pas kwalitatief goed is als het duur is"? Je bedoelt mensen als Matt Schofield, Carl Verheijen, Robben Ford, Ramon Goose en al die anderen die zich door prijs in de luren laten leggen en niet zoveel verstand van toon hebben als Dirk_Hendrik? "de betrouwbaarheid van een geautomatiseerd soldeerproces"? Tsjonge hier spreekt echt een deskundige. Het komt toch niet vaak voor dat je zo verschrikkelijk veel onzin in één post ziet. En met veel aplomb ingeklopt ook nog.

En weet je wat een prijs van pedalen doet stijgen? Niet zozeer het handmatig bouwen. Bijna alle goeie pedalen worden handmatig gebouwd namelijk. Maar selectie van componenten, dat kost geld. Als je met kleine toleranties werkt, moet je veel onderdelen weggooien. Dat kost geld. En selecteren van componenten kost tijd dus geld. Dat kan elke elektronicabouwer je vertellen. Je moet dus veel investeren voor (soms een kleine) verbetering in kwaliteit. Die kwaliteitsverbeteringen zijn niet aan iedereen besteed. Dat blijkt. En grote woorden zijn makkelijk neergetypt dat blijkt ook. En grammaticaal correcte zinnen schrijven, valt ook niet mee. Dat blijkt ook.
En nou hou ik ermee op. Wat een gelul allemaal.

Geweldig. Je bent echt op je spreekwoordelijke pik getrapt.
Vraagje. heel eenvoudig;
Heb je zelf enige ervaring als elektrotechnicus? Zo ja, heb je dat ook als ontwerper/ontwikkelaar van elektrotechnische produkten? En ben je dan ook op enige wijze betrokken bij de productie van dat soort spul? Of praat je echt alleen maar marketing prietpraat van boetiekpedalen/versterkerbouwers na?

Met alle respect meneer Dopey maar je kletst wat na van wat je online hebt gelezen. Indien dat niet zo is en je bovenstaand genoemde ervaring hebt, wissel ik graag CV's met je uit. Maken we er lekker een "wie heeft de grootste lul" contest van. En ja, als je Neerlandicus bent, zijn die punten lekker voor jou.

Maar vooralsnog zit in het door jou zo fantastisch op waarde geschatte product geen ene flikker dat geselecteerd moet worden en waar dus veel weggegooid is. Maar de bouwer is er klaarblijkelijk goed in geslaagd jou te doen geloven dat het tegendeel waar is.

DemolitionColorScheme
17 april 2012, 23:17
Even Dirk_Hendrik vertellen hoe het eraan toegaat om een pedaal te maken ... :D

Nielsje
18 april 2012, 09:58
Er zijn mensen die menen dat Ferrari's te duur zijn en dat een Mazda rx8 net zo goed is. Neen eigenlijk beter. En dat een Ferrari alleen maar zo duur is, omdat ze daar in Italië niet kunnen bouwen of er te dure onderdelen in stoppen. Tja zulke mensen zijn er. Kan een koper of een verkoper van een Ferrari dat iets schelen? Dacht het niet.
Diezelfde mensen menen ook dat een Mazda net zo goed rijdt als een Ferrari. En dat als je heel hard voorbij raast, toeschouwers langs de snelweg echt niet kunnen zien of het een Ferrari was of een Mazda. Vaak ook zijn dat mensen die nooit in een Ferrari gereden of gezeten hebben en altijd zijn het mensen die zich geen Ferrari kunnen veroorloven. In de psychologie heet dat: afgunst. En om dat nare afgunstige gevoel te compenseren, is het altijd nodig om iets of iemand anders klein te maken. Dan kan je jezelf lekker groot voelen.

Ik vind je analogie niet zo heel erg sterk, eerlijk gezegd.
Iedereen is het eens over Ferrari's: ze zijn mooi, en ze zitten vaak niet al te best in elkaar. Dat is logisch voor een auto die lang niet zo perfect wordt doorontwikkeld als een gezinsauto.
Beweer je daar nou mee dat het pedaal wat je kocht erg mooi was, maar gammel in elkaar zit?

Je voelt je nogal aangevallen over het feit dat er hier mensen zijn die vinden dat het een duur pedaal is. Waarom? Omdat je beseft dat het wellicht waar is? Of ben je bang dat je nieuwe koper hier ook zit en zich ineens achter z'n oren gaat krabben?

Over het Klon-voorbeeld: ik vind dat een geweldig pedaal. Werkt heerlijk samen met de versterker die ik heb. Toch zou ik er nooit een kopen, omdat ik hem te duur vind. Ik vind dat ik dat dan ook gewoon mag vinden, en mag zeggen. Dat is geen afgunst, dat is gewoon een mening hebben. 150 euro voor een (2e hands) drive pedaal is voor mij de max. Da's gewoon rationeel zijn.

zoon van Piet
18 april 2012, 10:09
En grammaticaal correcte zinnen schrijven, valt ook niet mee. Dat blijkt ook.

Grammaticaal correcte zinnen zijn geen voorschrift op een forum. En dat is maar goed ook, want anders kon driekwart van alle posts in de prullenbak. Grammaticaal correcte zinnen vormen ook gene aanwijzing voor iemands gelijk.

Maar wie kaatst..

En met veel aplomb ingeklopt ook nog.


Ik verdien al twintig jaar de kost met taal, maar heb nog nooit van inkloppen gehoord. Afsjorren en afsjaken, inkoppen en afkloppen ken ik allemaal wel, maar inkloppen..?


Je moet dus veel investeren voor (soms een kleine) verbetering in kwaliteit.
Afgezien van de ongemakkelijke scheve constructie met de tekst tussen haakjes investeert een mens in en niet voor iets. ( behalve als ie graag 400 voor een ts neertelt, dan investeert ie voor de kat z'n kut)


Wat een gelul allemaal.
inderdaad! ;)

Back on Topic - de prijs van pedalen: hartstikke mooi ding, die SOV. En discussiëren of ie te duur is, lijkt me overbodig. kwaliteit mag zijn prijs hebben, maar dit ding is nog niet verkocht...

Gretsch 5120
18 april 2012, 10:20
De prijs wordt natuurlijk ook wel bepaald door de hype rond een pedaal of bouwer. Klon kondigde aan te stoppen met bouwen, maar had nog wel even een halve zolder voorraad opgebouwd, die (via een kennis) voor megabedragen op ebay verkocht worden. Erg slim; iedereen tuint erin en hij kon een paar jaar rustig aan doen. Maar goed... het duurste pedaal wat ik in mijn verzameling heb is een Timeline, meer dan zijn geld waard, maar ik zou dat bedrag nooit neerleggen voor een TS-clone, dus ook een beetje dubbel eigenlijk ;)

zoon van Piet
18 april 2012, 10:35
Zou je zo'n bedrag wel betalen voor een originele TS 808? Dan is 400 opeens goedkoop..
Mijn eerste originele 808 kreeg ik gratis van een gast die blij was dat ie van die 'ouwe rotzooi' af was..
En achteraf gezien was dat misschien niet verstandig, maar destijds verkondigde hij alleen de toen gangbare mening. Pedalen waren waardeloze antiquiteiten.
En de door dopey aangehaalde Carl Verheyen speelde de eerste keer dat ik hem zag op Valley Arts. Duur spul was dat. Nu kun je het niet eens meer gratis weggeven, niemand wil het hebben. Behalve een maat van me, die mensen graag van hun 'ouwe rotzooi'verlost en een muur vol Valley Arts heeft in afwachting van..
Of datzelfde gaart gebeuren met zo'n sovje..? dat valt zeer te betwijfelen. het is immers geen klon, er is nauwelijks een hype rond het ding. beetje wwwgewauwel, meer niet..

Gretsch 5120
18 april 2012, 10:37
:sssh: Ik heb een orginele 808 :seriousf: en nee... ik zou het er nooit voor uitgeven. Ik heb er 99 gulden voor betaald in 1980.

MSNL
18 april 2012, 10:42
Bepaalde pedalen worden gehyped of zijn lastig verkrijgbaar of worden niet meer gemaakt. Als er een wachtlijst is voor een pedaal zijn er mensen die meer willen betalen voor een pedaal dan de nieuwprijs.
Volgens mij is er geen hype rond providence effecten en is er geen wachtlijst. De SOV die te koop stond leek mij een prototype van de SOV voor de F-serie waar op dit moment alleen de Flame Drive in verkrijgbaar is. Het was dus geen standaard SOV die voor 200 euro nieuw te koop is. Ik weet niet wat de verkoper betaald heeft voor het pedaal en weet ook niet of het 400 euro waard is.
Ik heb zelf zo'n Flame Drive gekocht. Te gek pedaal!

Er zijn verschillende pedalen die 2e hands voor relatief hoge bedragen verkocht worden, zoals o.a. een aantal van Analog Man.
Maar zolang er mensen zijn die die pedalen kopen zijn er mensen die deze pedalen voor (te) hoge bedragen proberen te verkopen.
Misschien zijn we allemaal wel een beetje gestoord bezig met kopen en verkopen van spullen.
Als ik naar mijn voorraad/verzameling kijk vind ik soms van wel: zo'n 20 gitaren, 6 versterkers, weet-niet-hoeveel effect waarvan ik er zeker zo'n 10 werkloos thuis heb liggen, en dan noem ik nog niet eens de 2 pedalen die ik onlangs gekocht heb en nog onderwerg zijn :-)
Ik moet uitkijken anders kom ik nog een keer bij Help mijn man heeft een hobby.............
Op duitse websites stond deze te koop voor meer dan 300 euro, maar bij RockPalace kost deze 195 euro.

onrust nv
18 april 2012, 10:44
Even Dirk_Hendrik vertellen hoe het eraan toegaat om een pedaal te maken ... :D

Tja, wel apart. Om nog FF over de prijs te bomen. Een van mijn maatjes heeft net een ramshead clone gebouwd en die mafkees heeft er 3 ALPs potmeters ingeflikkerd van 110euro per stuk. Lijkt mij dattie dat ding later ook voor een astronomies bedrag gaat verkopen(hij mag'm ook voor me verjaardag geven). Zelf zegtie dattie nooit in de verkoop gaat. Als hij'm zat is gaatie uit elkaar en worden de onderdelen geript voor een ander project. Zit wel een waanzinnige sound in maar dat kan ook de versterker zijn(TB5-2500 drukgastriode versterker(maf,maf,maf) zijn.

Mitch
18 april 2012, 11:26
Even voor de zekerheid een vriendelijk verzoek om de, al dan niet getriggerde, op de man spelende opmerkingen te beperken. Er ging tot nu toe niemand écht over de schreef, maar dat wil ik graag zo houden :grouphug: Houd het zo inhoudelijk mogelijk a.u.b.

marc_o
19 april 2012, 10:42
Ergens in de 80-er jaren kocht ik voor 25 gulden (een munteenheid uit ons glorierijke verleden) een Ibanez Phase Tone. Helemaal plat qua contructie, donkerblauw en een soort script-logo lettertype.
Er kan geen adapter op, alleen een batterijtje en klinkt best tof. Uiteraard gebruik ik 'm echt nooit live, maar zo om de paar jaar speel ik er eens een half uurtje mee. Ik vraag me wel eens af wat zo'n ding nou voor waarde heeft.

Verder iedereen lekker z'n geld uitgeven aan wat hij nodig heeft en wat voor hemzelf te verantwoorden is....lekker boeiend.....het zijn geen autoprijzen hoor.

peter_heijnen
19 april 2012, 11:00
Er zijn mensen die menen dat Ferrari's te duur zijn en dat een Mazda rx8 net zo goed is. Neen eigenlijk beter. En dat een Ferrari alleen maar zo duur is, omdat ze daar in Italië niet kunnen bouwen of er te dure onderdelen in stoppen. Tja zulke mensen zijn er. Kan een koper of een verkoper van een Ferrari dat iets schelen? Dacht het niet.
Diezelfde mensen menen ook dat een Mazda net zo goed rijdt als een Ferrari. En dat als je heel hard voorbij raast, toeschouwers langs de snelweg echt niet kunnen zien of het een Ferrari was of een Mazda. Vaak ook zijn dat mensen die nooit in een Ferrari gereden of gezeten hebben en altijd zijn het mensen die zich geen Ferrari kunnen veroorloven. In de psychologie heet dat: afgunst. En om dat nare afgunstige gevoel te compenseren, is het altijd nodig om iets of iemand anders klein te maken. Dan kan je jezelf lekker groot voelen.
Hahaha, lol! :)
Mijn mini is een echte ferrari killer btw!!!!

dopey
24 april 2012, 18:52
Maar wie kaatst..

Ik verdien al twintig jaar de kost met taal, maar heb nog nooit van inkloppen gehoord. Afsjorren en afsjaken, inkoppen en afkloppen ken ik allemaal wel, maar inkloppen..?

Afgezien van de ongemakkelijke scheve constructie met de tekst tussen haakjes investeert een mens in en niet voor iets. ( behalve als ie graag 400 voor een ts neertelt, dan investeert ie voor de kat z'n kut)

(...) maar dit ding is nog niet verkocht...


Je verdient de kost met "taal"?

inkloppen:
` in - klop - pen (klopte in, h. ingeklopt) computerterm voor gegevens intikken
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/inkloppen

google 'investeren voor': Ongeveer 21.700.000 resultaten (0,33 seconden)
google 'investeren in': Ongeveer 6.210.000 resultaten (0,30 seconden)

LordRiffenstein
24 april 2012, 18:58
Maar wie kaatst..

Ik verdien al twintig jaar de kost met taal, maar heb nog nooit van inkloppen gehoord. Afsjorren en afsjaken, inkoppen en afkloppen ken ik allemaal wel, maar inkloppen..?

Afgezien van de ongemakkelijke scheve constructie met de tekst tussen haakjes investeert een mens in en niet voor iets. ( behalve als ie graag 400 voor een ts neertelt, dan investeert ie voor de kat z'n kut)

(...) maar dit ding is nog niet verkocht...


Je verdient de kost met "taal"?

inkloppen:
` in - klop - pen (klopte in, h. ingeklopt) computerterm voor gegevens intikken
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/inkloppen

google 'investeren voor': Ongeveer 21.700.000 resultaten (0,33 seconden)
google 'investeren in': Ongeveer 6.210.000 resultaten (0,30 seconden)

pedant
bijv.naamw.
Uitspraak: [pəˈdɑnt]

Synoniemen:1) Aanmatigend 2) Aanmatigend mens 3) Aanstellerig 4) Alweterig 5) Belerend 6) Betweter 7) Betweterig

Buzzel
24 april 2012, 18:59
Oooo jeee, nu zul je het krijgen.

Dirk_Hendrik
24 april 2012, 19:53
Geweldig. Je bent echt op je spreekwoordelijke pik getrapt.
Vraagje. heel eenvoudig;
Heb je zelf enige ervaring als elektrotechnicus? Zo ja, heb je dat ook als ontwerper/ontwikkelaar van elektrotechnische produkten? En ben je dan ook op enige wijze betrokken bij de productie van dat soort spul? Of praat je echt alleen maar marketing prietpraat van boetiekpedalen/versterkerbouwers na?

Met alle respect meneer Dopey maar je kletst wat na van wat je online hebt gelezen. Indien dat niet zo is en je bovenstaand genoemde ervaring hebt, wissel ik graag CV's met je uit. Maken we er lekker een "wie heeft de grootste lul" contest van. En ja, als je Neerlandicus bent, zijn die punten lekker voor jou.

Maar vooralsnog zit in het door jou zo fantastisch op waarde geschatte product geen ene flikker dat geselecteerd moet worden en waar dus veel weggegooid is. Maar de bouwer is er klaarblijkelijk goed in geslaagd jou te doen geloven dat het tegendeel waar is.




Alweer grote woorden van meneer de moderator. Je weet niks van mij, maar je weet het tóch allemaal zo goed. Knap hoor. En wat een redenering: of je bent elektrotechnicus én ontwerper en je bent bij de productie van elektronica betrokken, óf 'je praat marketingprietpraat (...) na'. Andere opties zijn er niet. Godsamme zo'n argumentatie, daar kan ik met mijn eenvoudige doctorsgraad toch niet tegenop.


Interessant dat je bovenstaande quote verwijdert. Aangezien je me aanspreekt op m'n moderatorprivileges neem ik mezelf het recht daar dan ook even misbruik van te maken en je woorden naar voren te trekken.

Nee. Niks godsamme, zo'n argumentatie.
Ik gaf je aan dat ik m'n vaktechnische chops meen te beheersen. Wat ik van jou lees (voorbeeld: alle boetiek is handgemaakt of het verhaal over component selectie, iets dat een "mojo" boetiekker ja graag zal laten geloven) komt m.i over als text die je dagelijks op fanpagina's als TGP kunt lezen.

Dan, ook met de opmerking van Mitch bovenstaand,
Er zitten op dit forum een grote hoeveelheid leden waarmee bijzonder goed te praten valt. Neem deze leden, mijzelf inclusief, (want als ik post is dat als lid. Als mod post ik in rood) niet kwalijk dat als je met de spreekwoordelijke pistolen in je handen binnen komt rennen, kunt verwachten dat je niet al te vriendelijk beantwoord wordt.

Kim Wilson
24 april 2012, 20:12
Go Dirk! http://www.smileyvault.com/albums/userpics/10172/smiley-face-popcorn.gif

Buzzel
24 april 2012, 20:41
Er zijn mensen die menen dat Ferrari's te duur zijn en dat een Mazda rx8 net zo goed is. Neen eigenlijk beter. En dat een Ferrari alleen maar zo duur is, omdat ze daar in Italië niet kunnen bouwen of er te dure onderdelen in stoppen. Tja zulke mensen zijn er. Kan een koper of een verkoper van een Ferrari dat iets schelen? Dacht het niet.
Diezelfde mensen menen ook dat een Mazda net zo goed rijdt als een Ferrari. En dat als je heel hard voorbij raast, toeschouwers langs de snelweg echt niet kunnen zien of het een Ferrari was of een Mazda. Vaak ook zijn dat mensen die nooit in een Ferrari gereden of gezeten hebben en altijd zijn het mensen die zich geen Ferrari kunnen veroorloven. In de psychologie heet dat: afgunst. En om dat nare afgunstige gevoel te compenseren, is het altijd nodig om iets of iemand anders klein te maken. Dan kan je jezelf lekker groot voelen.

Nou, eigenlijk zijn onderdelen van een Ferrari ook best wel duur. De voorbumper (http://www.ricambiamerica.com/parts_catalogs.php?M=FE&P=&V=diag&I=1326) kost 22.000 dollar. En voor een Complete motorkap (http://www.ricambiamerica.com/parts_catalogs.php?M=FE&P=&V=diag&I=1330) betaald u bijna 88.000 dollar.
En de Ferrari Enzo heeft de nare eigenschappen om in 2 stukken te vliegen :D
http://imgs.sfgate.com/c/pictures/2006/04/09/ba_a8_cafra.jpg
Dus misschien kunnen die Italianen wel niet zo goed bouwen nee.

Maar, jij vindt het dus idioot* dat de meeste mensen het idioot** vinden om 400 dollar voor een tubescreamer te betalen? En vergelijkt die mensen met Mazda bestuurders. En de andere mensen, die 400 dollar uitgeven voor een tubescreamer die bijna het zelfde (maar net iets anders) is als die van 80 dollar, zijn de Ferrari bestuurders? Dan klopt er ergens iets niet helemaal in je redenering. Want tussen een Mazda en een Ferrari zit een groot verschil. Maar tussen een handmade tubescreamer en een fabriek tubescreamer zit niet zo veel verschil. Daarnaast doet een tubescreamer maar 1 ding. Maar die Ferrari doet iets heel anders als de Mazda, de Ferrari is gemaakt om te presteren op de weg en het racecircuit. Een Ferrari is gemaakt om adrenaline te hebben en boetes voor te snel rijden (door mij persoonlijk bezorgt, als postbezorger :D) op de mat te krijgen. De Mazda is gemaakt om van A tot B te komen met enige luxe en plezier.

Ohja, een beetje persoon ziet het verschil tussen een snel rijdende Mazda en een Ferrari wel, of anders hoor je dat nog.

* Of zo
** Hetgeen u afgunst noemt.

:hippie::grouphug:


Zo. Heeft me wel een half uur gekost.

zoon van Piet
24 april 2012, 21:53
Je verdient de kost met "taal"?

inkloppen:
` in - klop - pen (klopte in, h. ingeklopt) computerterm voor gegevens intikken
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/inkloppen

google 'investeren voor': Ongeveer 21.700.000 resultaten (0,33 seconden)
google 'investeren in': Ongeveer 6.210.000 resultaten (0,30 seconden)

Mijn bewering blijft staan: Ik verdien al twintig jaar de kost met taal, maar heb nog nooit van inkloppen gehoord. Deze computerterm ken ik niet. Maar ik zou juist iemand met kennis van computertaal niet verwachten dat ie op grammaticaal correcte zinnen geilt. maar ik wist dan ook niet dat u een zeerwelhooggeleerde was..

wat dan weer niet wegneemt dat van een interlexueel een meer doordacht argument zou verwachten dan een verwijzing naar het aantal google hits.. alsof google de waarheid danwel de wijsheid in pacht heeft..

maar goed, ik ga voetbal kijken..

titzenpitzer
25 april 2012, 13:17
Sjongejongejonge. Altijd jammer als een topic zo ontspoort en mensen elkaar beginnen aan te vallen op vlak van grammatica. Ik dénk beide kanten van het verhaal te begrijpen: je hebt persoon Mazda die een overdrive-geluid wil, al eens gehoord heeft van een ibanez tubescreamer en die gelijk gaat kopen. Dan is er de persoon Ferrari die niet zo graag een pedaal wil met een té bekende naam en kiest voor een kopie, al dan niet beter. Deze betaalt daar soms meer voor, en als dan blijkt dat het verschil in kwaliteit eigenlijk niet zo groot is, heeft ie het moeilijk dit toe te geven en voelt ie zich bedrogen. Perfect normaal hoor, je moet maar de gevolgen van je keuze dragen en niet kinderachtig beginnen doen als het blijkt dat je gepakt bent.

Cageman
25 april 2012, 14:46
Afzeiken op grammatica is nogal slap. Als je een zin of woord zelf niet snapt, kun je ook niet weten of het grammaticaal goed of fout is. Als een grammaticale fout je opvalt, weet je ook hoe het wél opgeschreven had moeten worden en snap je dus ook precies de bedoeling/betekenis van de zin.
Alleen als je het gevoel hebt dat je de taal moet "beschermen" door taal-/grammaticafouten aan te de man te brengen, heb je reden daartoe. Zeker op een gitaarforum is taal"verloedering" natuurlijk een "levensgevaarlijke bedreiging".

On topic:

Ikzelf vind prijzen van veel vintage/boutique pedalen ook belachelijk hoog.
Wel merk ik bij mezelf dat als ik echt helemaal hoteldebotel ben van de sound van een bepaald pedaal, ik er al een stuk meer voor weer neertellen. Dat komt (bij mij) denk ik doordat ik het leuk vind om te kunnen laten zien dat ik exact de sound heb die ik had willen maken voordat ik het pedaal kocht. Kortgezegd ben ik dan trots dat ik dat pedaal heb. Zo heb ik dat bij m'n Whetstone Phaser... maar ook in net iets andere zin bij m'n felgroene Dean Razorback (gitaar) en zo denk ik dat nu ook te kunnen hebben wanneer ik een Sepukku Mind Warp aan zou schaffen (GAS).

soup
25 april 2012, 15:33
Gaat veel ook niet tussen de oren zitten van mensen, meestal hebben ze zo'n pedaaltje nooit live gehoord of kunnen testen en dan willen ze koste wat kost dat pedaaltje hebben omdat iedereen er over praat op allerlei fora. Elke keer ik over Dumble amps lees dan krijg ik ook GAS en kom ik in een roes terecht dat ik die amp oh zo graag zou willen maar waarschijnlijk is het toch niets voor mij ook al zou de prijs er naar zijn. :)

tidalwave_sideburns
25 april 2012, 15:40
Precies, het is ook vaak wat je er in wil horen. Ook wil zo'n verkoperspraatje over "tone in spades", "dynamiek", "growl, " en zo ook wel eens helpen om je hoofd op hol te brengen.

titzenpitzer
25 april 2012, 16:18
Zo heb ik dat bij m'n Whetstone Phaser... maar ook in net iets andere zin bij m'n felgroene Dean Razorback (gitaar) en zo denk ik dat nu ook te kunnen hebben wanneer ik een Sepukku Mind Warp aan zou schaffen (GAS).

Voor die whetstone zou ik ook een aantal briefjes neerleggen, hoor. Die is het dan ook volledig waard.
Dingen die het misschien uiteindelijk niet waard waren: mijn whiteface RAT. Ik vraag me af hoeveel dommelingen zoals ik dat pedaal hebben gekocht. Ben er wel enorm tevreden mee, natuurlijk!

Daarbovenop verwacht ik volgende week de t-rex ducktail. Nog nooit zo onvoorbereid een pedaal aangeschaft, ik heb hem zelfs nog niet eens gehoord. Ach.

Tristan
25 april 2012, 21:18
Zo heb ik dat bij m'n Whetstone Phaser... maar ook in net iets andere zin bij m'n felgroene Dean Razorback (gitaar) en zo denk ik dat nu ook te kunnen hebben wanneer ik een Sepukku Mind Warp aan zou schaffen (GAS).

Ah, misschien moet je dan ook eens de Mid-Fi Electronics Pitch Pirate of Deluxe Pitch Pirate checken. die lijken mij nog veel vetter.
En de nieuwe Zvex Instant Lo-Fi Loop Junkie lijkt me ook echt gaaf trouwens.
Maar goed, allemaal schijtduur natuurlijk, jammer maar helaas.

SBe
26 april 2012, 10:30
Ik heb hier niet alles gelezen en zeker niet de posts waar men plots over taal begon??

Maar hier "my two cents" over de prijs van pedaaltjes, voor diegene het zou interesseren...

Sound is smaak en daar kan men geen discussie over voeren - ik geef persoonlijk wel wat geld uit aan pedaaltjes - waarom? Omdat ik een slet ben als het op sound aankomt! Als iemand 400€ wil neertellen voor een originele TS, waarom niet? Als iemand nu echt die sound van die pedaal wil? De discussie over 'vintage en origineel' is trouwens iets totaal anders.
Voor mij gaat de voorkeur ook uit naar hand-wired effecten, de componenten worden hand-gekozen en per pedaal uitgemeten om aan de gewenste sound te komen, het is ook zo dat de meeste van deze pedaaltjes onderling nog wat verschillen en als een bouwer, zoals vb Jam Pedals, er nog een custom paint job bij doet heb je iets helemaal uniek - en daar gaat het hem toch ook gedeeltelijk over, niet?
Niemand wil dezelfde auto als zijn buur, toch? (Ferari/Mazda:sssh:)
Het eerste wat ik doe als ik een nieuw pedaaltje heb gekocht is het open vijzen en zien wat er in zit (heb wel wat achtergrond in de elektriciteit).
Sound zit hem trouwens voor een heel groot deel in de vingers, heb al gitaristen over de vloer gehad die inpluggen in mijn pedalboard waar ik dan met open mond sta op te luisteren met de vraag; is "dat" mijn pedealbord???" (zowel in de goede als de slechte richting)
Dus iedereen zoekt zelf naar de effecten die bij hem passen, of deze nu 25€ of 250€ of 400€ kosten maakt uiteindelijk geen zak uit als deze voldoen aan je persoonlijke eisen voor de sound die jij wil. En als dit lukt voor weinig geld, des te beter.
Sommigen zijn duur en zwaar "overpriced", maar dat is volgens mij iets wat ieder voor zich moet uitmaken, hier kan je niet over discussiëren.

En haal nu aub niet alle taal-fouten uit mijn post, school is al lang geleden.

Grtz

Cageman
26 april 2012, 11:03
@SBe +1

@Tristan: Die Deluxe Pitch Pirate klinkt inderdaad ook erg gaaf. Wat ik aan die Seppuku alleen zo goed vind, is dat hij zo lekker wollig klinkt en veel laag behoudt (/toevoegt?) en bij de midfi weet ik dat niet. De instant lo fi doet dat ook, alleen klinkt die dan weer zo compressed, wat ik jammer vind.

Wanneer ik zo'n PP zou nemen, wil ik sowieso de deluxe, omdat de normale versie niet de mogelijkheid heeft om alleen vibrato te doen (zonder delay). De Deluxe PP kost echter wel 80 euro meer dan de Seppuku... In ieder geval ga ik de Seppuku binnenkort eens testen bij Digitaar.

@titzenpitzer: de Whetstone is het zeker waard! Het enige nadeel eraan vind ik dat hij laag weghaalt in de vibrato mode, maar dat is gelukkig niet onoverkomelijk.

Een hoop offtopic; maar het ging in ieder geval over pedalen :)

Tristan
26 april 2012, 11:54
Ah ja, inderdaad, bij Digitaar hebben ze die, happy testing dan maar, haha. ;) :D

dopey
26 april 2012, 17:04
Interessant dat je bovenstaande quote verwijdert. Aangezien je me aanspreekt op m'n moderatorprivileges neem ik mezelf het recht daar dan ook even misbruik van te maken en je woorden naar voren te trekken.

Nee. Niks godsamme, zo'n argumentatie.
Ik gaf je aan dat ik m'n vaktechnische chops meen te beheersen. Wat ik van jou lees (voorbeeld: alle boetiek is handgemaakt of het verhaal over component selectie, iets dat een "mojo" boetiekker ja graag zal laten geloven) komt m.i over als text die je dagelijks op fanpagina's als TGP kunt lezen.


Het lijkt me dat ik zelf mag bepalen wat ik post. En als ik besluit om de discussie maar verder zo te laten, heb jij kennelijk het recht om mijn post terug te halen. Dat tekent je niveau. Zo heb ik het nergens over boetiek gehad en heb ik nergens gezegd dat alle boetiek handgebouwd is (hoe zou ik dat kunnen weten?), maar is het wel een feit dat selectie van componenten kostbaar is al zal ik niet willen beweren dat alle bouwers componenten selecteren. Maar sommigen doen dat wel (. Maar omdat je toch alleen maar naar je eigen argumenten wilt luisteren, zal ik je dan maar zelf citeren:


Dirk_Hendrik, Can you build me a pedal?
Sure again, but reconsider as this can be expensive business. While making a clone may be cost effective from a component point of view it can take many hours to design and build.

Zelfs klonen kan dus duur zijn, zegt Dirk_Hendrik zelf. Vanwege de hoeveelheid werk, zegt de Dirk_Hendrik zelf. Maar was dit nou niet juist wat Dirk_Hendrik aan het bestrijden was? En dan nog te bedenken dat de SOV-2 geen directe kloon van een TS is, maar een geminiatuurde versie van de SOV-1.

Dirk_Hendrik
26 april 2012, 17:24
Dirk_Hendrik, Can you build me a pedal?
Sure again, but reconsider as this can be expensive business. While making a clone may be cost effective from a component point of view it can take many hours to design and build.

Dank voor je reactie. In bovenstaande quote mis je het woordje "can". Dat betekent dus niet dat dat per se zo is.

Daarna is er een vrij duidelijk verschil tussen het bouwen van het naar door de opdrachtgever gestelde wensen (een one-off dus) of het maken van pedalen in seriematige produktie. In het eerste geval wordt alle tijd en energie gespendeerd in 1 ontwerp en 1 produkt. In het 2e geval spreid je de tijd en energie van die ontwerpfase uit over de opbrengst van meerdere produkten. In zo'n geval ga je als je handig bent ook, zoals Niels veel eerder in dit draadje ook al opmerkte, je ontwerp zo optimaliseren dat het bouwproces zo soepel en goedkoop mogelijk loopt

Als een product waarvan er meerdere verkocht worden dus gestaakt moet worden vanwege het moeilijke bouwproces én een snelle search laat zien dat het produkt een aangepaste tubescreamer is suggereert dat zeer sterk dat die laatste fase van ontwerpoptimalistatie niet goed doorlopen is en een groot gedeelte van de hoge hoge prijs van het apparaat niet is betaald voor de hoge kwaliteit maar als compensatie voor verloren tijd in het productieproces.


En weet je wat een prijs van pedalen doet stijgen? Niet zozeer het handmatig bouwen. Bijna alle goeie pedalen worden handmatig gebouwd namelijk.

Inderdaad heb je het woord boetiek niet in de mond genomen. My bad. Ik dacht aan bovenstaande qoute. Jammer dat handmatig bouwen de grootste prijspusher is in je productieproces. Iets wat elke electrotechnicus je kan vertellen. In combi met benedenstaande quote trouwens.



Maar selectie van componenten, dat kost geld. Als je met kleine toleranties werkt, moet je veel onderdelen weggooien. Dat kost geld. En selecteren van componenten kost tijd dus geld. Dat kan elke elektronicabouwer je vertellen.

Elke elektrotechnicus (elektronicabouwer?) met een nette opleiding heeft kennisgemaakt met het "worst case" concept en weet hoe dat te implementeren in z'n ontwerp. Daarmee is hij zij in staat om een ontwerp zo te optimaliseren dat het minimaal (en op gedefinieerde calibratiepunten) getuned hoeft te worden (als dat al nodig is) om keer op keer exact dezelfde resultaten te leveren. Als een product stuk voor stuk getuned moet worden betekent dat (naar mijn mening) dat er doorontwikkelt had moeten worden alvorens het te koop aan te bieden.

Verder ben je m'n site aan het lezen geweest. Da's mooi want daar is hij voor. Dat zou kunnen betekenen dat je ook hebt gelezen dat ik niet zozeer ageer tegen dure producten maar wel ageer tegen pedalenbouwers die met minimale ervaring weinig innovatieve of kwalitatief matige produkten bouwen en meer bezig zijn met zichzelf zoveel mogelijk in de spotlight te krijgen op pages als TGP en HC om maar de titel "boutique" te kunnen krijgen of om ook een hapje te mogen nemen van die koek waarvoor alles op internet gevonden kan worden.

Daarnaast staan ik en vele medeforummers open voor een discussie en mag deze ook best pittig zijn. Het constant leden aanspreken op zaken als hun veronderstelde "niveau" en taalgebruik en soortgelijke aanmerkingen draagt weinig bij aan een gezonde discussie.

onrust nv
26 april 2012, 17:32
Die opto trem=mooi werk heb hem bij een goede vriend gehoord mooi ding, en de prijs vond ik ook niet wereldschokkend(weet alleen niet meer wat m'n maat betaald had, maar dan kan het nooit de hoofdprijs zijn anders zou'k het nog wel weten) Daarnaast is hij als reperateur zeer goed en nice-price.

N.D.
26 april 2012, 18:26
Ik bestel altijd bij Thomann, is alles veel goedkoper!
http://www.rockpalace.com/product/T-Rex-Reptile-2
http://www.thomann.de/nl/trex_reptile_2.htm

:D

Buzzel
26 april 2012, 18:49
Ik bestel altijd bij Thomann, is alles veel goedkoper!
http://www.rockpalace.com/product/T-Rex-Reptile-2
http://www.thomann.de/nl/trex_reptile_2.htm

:D

Maar wel donders veel gedoe om iets terug te sturen.

titzenpitzer
26 april 2012, 19:03
@Buzzel: kan het dan op een eenvoudigere manier?