PDA

View Full Version : welke gitaar voor fingerstyle?



Ruudj
12 april 2012, 07:52
Beste mensen, om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik ben op zoek naar een gitaar die bij uitstek
geschikt is voor fingerstyle .Een gitaar met een mooie sprankeling en genoeg bas . Heeft iemand een goede suggestie? Mijn budget hiervoor is 1500,- euro
Wie o wie ...

Muzieknono
12 april 2012, 08:25
Elke gitaar kun je fingerstyle op spelen natuurlijk.
Wat mij wel opvalt is dat de meeste gitaren die er voor gebruikt worden een wat bredere stringspacing hebben en een folkbody hebben omdat dat lekker te hanteren is.
Verder zul je denk ik héél veel persoonlijke meningen krijgen, dus trek er even tijd voor uit en ga proberen, voelen en luisteren.
Ik heb er destijds een Parkwood voor aangeschaft en die bevalt me nog steeds, ook Seagull heeft enkele mooie modellen en vind ik prima klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B

Merelvh
12 april 2012, 09:11
Ik speel zelf fingerstyle en heb altijd op Taylors gespeeld. Zeker een aanrader!
In die prijsklasse heb ik een Taylor GC4, de series daarboven zitten al snel boven je budget.
Furch zijn ook echte toppers in die prijsklasse! Ik vind ze zelf wat minder karakter hebben maar klinken echt super.

Rizz
12 april 2012, 09:14
En niet geheel toevallig heeft ze er 1 te koop! :seriousf:

Ff serieus, als 1 het kan weten, is Merel het wel! Kijk ook 's naar Eastman, veel bang voor buck.. Lekker gaan spelen en voelen is het beste wat je kan doen..

Smoky
12 april 2012, 09:24
Ik vind parlor sized dingen met kleine kast leuk voor fingerpicking, maar zal wss niet genoeg bas naar jouw smaak hebben ...

Flipkoos
12 april 2012, 10:22
Wat je ook zeker even moet testen is een Larrivee OM-3R. Mooi hanteerbaar, brede hals en niet te duur. Past binnen je budget. Deze palissander-back versie heeft net iets meer 'hump' in de bas dan de 'normale' mahonieversie.

Merelvh
12 april 2012, 12:21
En niet geheel toevallig heeft ze er 1 te koop! :seriousf:

Ff serieus, als 1 het kan weten, is Merel het wel! Kijk ook 's naar Eastman, veel bang voor buck.. Lekker gaan spelen en voelen is het beste wat je kan doen..

Hahaha, daar doelde ik niet eens op! Vind het gewoon echt een topgitaar in die prijsklasse ;)

synapse
12 april 2012, 13:57
Ik vind parlor sized dingen met kleine kast leuk voor fingerpicking, maar zal wss niet genoeg bas naar jouw smaak hebben ...

Daar zou je je weleens lelijk in kunnen vergissen.
Mijn parlor heeft echt meer dan voldoende bas!

synapse
12 april 2012, 13:59
(...)Furch zijn ook echte toppers in die prijsklasse! Ik vind ze zelf wat minder karakter hebben maar klinken echt super.

Hoe bedoel je dat, minder karakter maar wel super klinken?

Smoky
12 april 2012, 14:29
Daar zou je je weleens lelijk in kunnen vergissen.
Mijn parlor heeft echt meer dan voldoende bas!


vind ik ook ... maar niet als een dreadnought ... vandaar naar zijn smaak wss

Eko
12 april 2012, 15:31
Natuurlijk denk je dan direct aan Maton ( Tommy Emanuel) of meer dan uitstekend alternatief een ColeClark. Een Fatlady 1 is zeer goed binnen je budget te koop ( nieuw ).

-Martijn-
12 april 2012, 15:45
Ik zou naar Furch en Eastman kijken, zoals al eerder genoemd. Maar als er nog een beetje rek in je budget zit, probeer dan zeker ook een Martin D-28. Matons vind ik leuke gitaren, maar wel ruim de helft te duur vergeleken met wat je bij andere merken krijgt.

Merelvh
12 april 2012, 16:01
Hoe bedoel je dat, minder karakter maar wel super klinken?
Ik vind het geluid van Furch gitaren iets inwisselbaarder. Daarom heb ik er zelf niet voor gekozen. Maar dat is ook heel persoonlijk. Je krijgt echt hele goede kwaliteit voor de prijs, dat is zeker!

Ernest01
12 april 2012, 16:11
Ik zou naar Furch en Eastman kijken, zoals al eerder genoemd. Maar als er nog een beetje rek in je budget zit, probeer dan zeker ook een Martin D-28.

Voor wat betreft het verschil tussen een Eastman E10OM en de Martin D28 : De Eastman heeft minstens het volume van de Martin. De laatste is wat meer te horen in de bassen, maar voor fingerstyle is de Eastman zeker aan te raden.
Maar zoals eerder gezegd : spelen en luisteren en 'voelen' of je een click heb met de gitaar....
Succes !

Merelvh
12 april 2012, 16:19
Kijk ook eens tweedehands! Zag laatst ook een Lowden tweedehands die (uit mijn hoofd) wel in je budget paste.

synapse
12 april 2012, 17:04
Voor Fingerstyle denk ik niet meteen aan een Dreadnaught.
Een OM of GA model is in mijn ogen dan toch het meest aangewezen.
Overigens, met zo'n budget kun je echt alle kanten op, zeker als je tweede hands erbij betrekt!
Als dan uiteindelijk jouw gedroomde geluid uit een hele mooie 2e hands D18/28 achtige komt, kunje hem in elk geval kopen met dit budget.

--=HANS=--
12 april 2012, 19:13
Ik lees tot nu toe alleen reacties m.b.t. merken en modellen maar je kan het ook zoeken in welke combinatie van materialen het beste past. Ik heb op die manier voor fingerstyle gekozen voor een ceder top met rosewood achter en zijkanten. Die ceder top heeft een heel ander karakter dan een spruce top en voor mij werkt dat uitstekend. Qua model zou ik ook voor een niet al te grote gitaar kiezen, volume is wat minder van belang en het is comfortabel.

Rizz
12 april 2012, 19:37
Zeker het onderzoeken waard, maar ook dat is net zo persoonlijk als een merk.. Het advies over welk model is eenduidig, geen dread iig.. Maar alle adviezen ten spijt, je zal het uiteindelijk toch zelf moeten voelen en horen..

HenryCrun
12 april 2012, 19:41
Van harte met Hans eens, een cedar top spreekt mij ook aan. Verder heb ik een voorkeur voor een kleine body en een erg brede hals.
Gebruik de tips hier als tips, niet als richtlijn voor je eigen keuze. Uiteindelijk is het beste advies wat hier ook bij iedereen steeds terug komt: zelf uittesten en kiezen voor wat jou het best bevalt.

jplm
12 april 2012, 19:52
Het advies over welk model is eenduidig, geen dread iig..

Zo dacht ik er ook over. Maar, dan zie je dit, vooral vanaf 01:05

http://www.youtube.com/watch?v=OWlA8J_JEuY

Groet, Jan.

Rizz
12 april 2012, 19:56
Zeker goed, maar dan ga ik me toch afvragen hoe dat zou klinken met een OM oid.. Toch vind ik het wat modderig klinken, maar dat kan ook aan de opname liggen. Tuurlijk kan het.. Persoonlijk vind ik fingerstyle wel mooier op een kleiner modelletje (mijn eigen beperkte spel iig), maar misschien heb ik nog nooit een echt goede dread in m'n handen gehad...

Mr.Fingers
12 april 2012, 20:17
Guild F30-R

Ingesnoerde taille (meer midrange), bredere hals (goed voor individuele snaren te plukken), rosewood back 'n sides (gearticuleerder als mahonie). Ik zeg: epic win!

chris c
12 april 2012, 20:23
Zo dacht ik er ook over. Maar, dan zie je dit, vooral vanaf 01:05

http://www.youtube.com/watch?v=OWlA8J_JEuY

Groet, Jan.

Haha John Fahey, die trok er zich echt niks van aan of een gitaar voor fingerstyle bedoeld was of niet. In dit geval een goedkope Washburn, omdat hij toen blut was. En toch een van de voornaamste grondleggers van de moderne fingerstyle, met alternatieve stemmingen e.d.

-Martijn-
12 april 2012, 20:33
Hm dat is denk ik meer persoonlijk wat voor model het beste klinkt voor welke stijl. Ik vind kleinere gitaren namelijk helemaal niet zo geschikt voor fingerstyle, je speelt al in je eentje en dan ook nog een kleine gitaar. Er moeten juist een vol geluid uit komen denk ik dan. Alleen bij van die basic fingerstyle nummers (palm mute en zo'n bas die van C naar G wisselt) is een kleine gitaar wel mooi.

Ik zou in ieder geval zeker naar dreads blijven kijken; Harry Sacksioni bijvoorbeeld gebruikt voor de meeste cd opnames een Martin D-28, Tommy Emmanuel heeft ook twee dreadnoughts gebruikt voor zijn laatste cd, Michael Hedges speelde altijd op een dread, Don Ross, Andy McKee enz. spelen vaak op grotere gitaren...

OM modellen e.d. vind ik juist meer voor popmuziek, bas en volume zijn minder belangrijk (want je speelt enkel wat akkoorden) en bovendien kan je er makkelijker mee op de bank hangen.

Ruudj
13 april 2012, 08:07
Bedankt iedereen voor het advies en de tips! Het is duidelijk dat ik veel zal moeten gaan testen, wat ook gaat gebeuren.
Van alle modelsuggesties hier genoemd zie ik alleen een parlour model niet echt zitten. Ik wil graag een vol geluid; dus een Dreadnought of OM(?) lijkt me veel geschikter. Suggesties hier op het forum blijven welkom!! Ik ga morgen testen, en zal
later mijn ervaringen en/of eventuele keus vertellen. DANK ALLEMAAL

synapse
14 april 2012, 10:42
Verstandig! Heel veel plezier met testen.
Ik zou je toch adviseren de Parlor niet uit te sluiten.
Mijn parlor klinkt net zo vol als mij twee dreadnaughts.

Mr.Fingers
14 april 2012, 12:16
+1 Ze hebben een eigen klank, maar "leeg" zou ik ze van klank zeker niet noemen!

Einzeln
14 april 2012, 14:41
een OOO model van Martin. Mijn m36 is een alleskunner.
Of houdt de helft van je geld in je zak voor een 12 fretter van recording king 627:
http://www.youtube.com/watch?v=m6kNKOu3Jmg
of een 647
http://www.youtube.com/watch?v=AaAnmD7PCuw

Mr.Fingers
14 april 2012, 14:59
Als je niet vies bent van tweedehands: Gibson LG-1... Formaat van een klassieke gitaar, met de hals van een Gibson SG Jr (dunner en smaller als een standaard akoestische), ladderbraced, en een ontzettend aanwezige klank. En ze kosten geen hol!


http://www.youtube.com/watch?v=N2bkZWAtENU

Ruudj
19 april 2012, 15:17
Zo, aardig wat gitaren door mijn handen laten gaan vorige,- en deze week. Ik weet nu bijna wel dat het een Dreadnought model gaat worden. De VOLLE klank hiervan kwam ik niet tegen op gitaren als een 'triple'0 en OM modellen. Ik heb het dan wel over de duurdere modellen...
Ik heb o.a getest: Bleuridge . Eastman, Larrivee, Recording King, en een Jumbo van Lowden (mooie volle klank... maar ietsjes te duur op dit moment. Wellicht iets voor de toekomst?). Ik moet Taylor nog proberen deze week, en zeker ook Martin
Intussen zijn nog meer suggesties van jullie meer dan welkom. Thanks

Mr.Fingers
19 april 2012, 15:47
Ja, een D klinkt vol, maar is minder geschikt voor fingerstyle, omdat de noten in de hogere regionen verzuipen in het geweld van de bas.

Wat je zeker getest moet hebben

Guild F30 /F30-R
Martin 000-18 / 000-18M

Timotio
19 april 2012, 15:59
Zo, aardig wat gitaren door mijn handen laten gaan vorige,- en deze week. Ik weet nu bijna wel dat het een Dreadnought model gaat worden. De VOLLE klank hiervan kwam ik niet tegen op gitaren als een 'triple'0 en OM modellen. Ik heb het dan wel over de duurdere modellen...
Ik heb o.a getest: Bleuridge . Eastman, Larrivee, Recording King, en een Jumbo van Lowden (mooie volle klank... maar ietsjes te duur op dit moment. Wellicht iets voor de toekomst?). Ik moet Taylor nog proberen deze week, en zeker ook Martin
Intussen zijn nog meer suggesties van jullie meer dan welkom. Thanks

Ook een rondje Kees Dee gedaan zie ik? ;-). Mooi spul zit er tussen ja! Heb precies hetzelfde gemerkt; de 'punch' van de dreadnought mis je toch wat op de andere modellen.

Outrage
19 april 2012, 17:33
Als je niet vies bent van tweedehands: Gibson LG-1... Formaat van een klassieke gitaar, met de hals van een Gibson SG Jr (dunner en smaller als een standaard akoestische), ladderbraced, en een ontzettend aanwezige klank. En ze kosten geen hol!


http://www.youtube.com/watch?v=N2bkZWAtENU

Hoeveel is dan "geen hol" precies. Want een gibson op de kop trekt euro's aan als de stront dat met vliegen doet.

Mr.Fingers
19 april 2012, 17:36
BIN's op ebay van rond de 1000$. De LG-0 is nog goedkoper.

Gerth
20 april 2012, 11:01
Ik ga zeker niet beweren dat elk(e) (soort of model) gitaar zijn eigen typische kenmerken niet heeft wat de klank betreft, maar het hangt toch ook wel heel veel af van de snaren, de techniek en de manier hoe ze eventueel versterkt of opgenomen wordt...

(Heb Merel op één van haar filmpjes ook op een dreadnought bezig gezien, en dat was toch ook wel ok - om dan een voorbeeld te geven wat een D betreft, maar dit gaat een beetje op voor alle gitaren, dacht ik zo...).

Ik vind dat ook vooral de zithouding nogal verschilt bij de verschillende modellen; bij een D komt de gitaar iets "hoger" en dus meer geschikt voor strummen, waar bij een meer uitgesneden model (en dus meer gebruikt voor fingerstyle) de snaren iets "lager" komen te liggen, dus meer geschikt voor fingerstyle.

synapse
20 april 2012, 12:32
Zo, aardig wat gitaren door mijn handen laten gaan vorige,- en deze week. Ik weet nu bijna wel dat het een Dreadnought model gaat worden. De VOLLE klank hiervan kwam ik niet tegen op gitaren als een 'triple'0 en OM modellen. Ik heb het dan wel over de duurdere modellen...


Vreemd, verwar je "vol" niet met "bassig" of "bumpy"?

Ik heb in de loop der jaren heel veel acoustische gitaren bespeeld, en ben steeds meer tot de conclusie gekomen dat voor fingerstyle een Dreadnaught minder geschikt is, juist door dat "bumpy"/ "bassig" geluid wat je meestal tussen de tweede en 5e positie op de d en a snaar hoort (en soms ook weer rond de 10e positie, maar daar kom ik minder vaak. Het totale geluid van de gemiddelde Dreadnaught is dan wel OK, maar juist het geluid van die twee snaren veroorzaakt soms onbalans.
Het basgeluid van een goede OM is veel meer in evenwicht met de rest van het gitaargeluid.

Einzeln
20 april 2012, 16:33
Een Dreadnaught klinkt voor mij een beetje scooped. Dus veel laag. Kun je als vol betittelen. Blijkft een kwestie van smaak. Voor mij is een OOO voor fingerpicking en een Dreadnought voor strummen.

Mr.Fingers
20 april 2012, 21:39
http://www.youtube.com/watch?v=1SEMcubZuHg

Fingerpicken op een D... Het kan, maar het laag is wel ERG aanwezig.

RB-1
20 april 2012, 22:49
VIDEO

Fingerpicken op een D... Het kan, maar het laag is wel ERG aanwezig.
Perfect! Eindelijk eens een fingerpicker die wel goed klinkt. Niet van dat ielige getingel.:seriousf:

Overigens speel ik hier (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D26212) de leads in Scruggs style op een... D-28
Ik heb later ook wel eens een Gibson J-45 gebruikt, die had nog iets meer mid, helemaal niet verkeerd.

Einzeln
21 april 2012, 10:32
Perfect! Eindelijk eens een fingerpicker die wel goed klinkt. Niet van dat ielige getingel.:seriousf:

Overigens speel ik hier (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D26212) de leads in Scruggs style op een... D-28
Ik heb later ook wel eens een Gibson J-45 gebruikt, die had nog iets meer mid, helemaal niet verkeerd.
Blijft een kwestie van smaak. In die mix ontbreekt mid wat mij betreft, en klinkt het daardoor juist ielig.
Ik vind die Takamine EAN30C waar Sacksionie op speelt wel een mooi compromis.

Ruudj
22 april 2012, 12:23
Ieder zijn voorkeur, dat blijkt maar weer. Heb weer een weekje testen achter de rug... en het gaat een Dreadnought worden. Uiteindelijk, na veel uitproberen, zijn er twee Dreadnoughts overgebleven, en 1 van die 2 gaat het worden. Zodra ik hem in huis heb volgen er foto's

dadgad
22 april 2012, 13:28
Perfect! Eindelijk eens een fingerpicker die wel goed klinkt. Niet van dat ielige getingel.:seriousf:


Hallo,

Wat hier getoond wordt is natuurlijk niet "echt" fingerpicking, dit heet in vaktaal "pattern picking" en wordt vooral gebruikt
voor zangbegeleiding. Je hoort ook heel duidelijk dat hij vooral basloopjes gebruikt om het spel interessant te maken - er
gebeurt vrijwel niets op de hoge snaren.

Die stijl van spelen werkt uiteraard wel goed op een D, omdat dat een typische begeleidingsgitaar is.

Vergelijk maar eens met: http://www.youtube.com/watch?v=hcXhilO2mAU waar de melodie wel op de hoge
snaren gespeeld wordt. En luister ook naar het (wat warrige maar uiteindelijk wel duidelijke) commentaar aan het begin...

Voor echt fingerpicken zou ik iets kiezen met meer nadruk op het hoog, of eigenlijk gewoon een goede balans tussen laag en
hoog. Een OM model is dan waar je het eerst aan denkt, of een Grand Audiotorium model (Taylor GA of Martin 0000/M
model) als je ook wilt kunnen strummen en begeleiden.

Greetz,

Han.

synapse
22 april 2012, 14:27
Ieder zijn voorkeur, dat blijkt maar weer. Heb weer een weekje testen achter de rug... en het gaat een Dreadnought worden. Uiteindelijk, na veel uitproberen, zijn er twee Dreadnoughts overgebleven, en 1 van die 2 gaat het worden. Zodra ik hem in huis heb volgen er foto's
Grappig!
Volgens mij komthet overgote deel van de adviezen uit op een GA of OM uit.
Uiteraard kun jij nu net die dreadnaughts gevonden hebben die wel een mooi, voor fingerpicking geschikt, uitgebalanceerd geluid hebben.
Ook kun je natuurlijk betoverd zijn door het geluid van een bepaald instument (nu dus een Dreadnaught) en die dus aanschaffen, maar je kunt dat niet beargumenteren met dat "Ieder zijn voorkeur heeft".
Wat is nu echt de reden dat je helemaal weg bent van deze twee dreadnaughts?

Einzeln
22 april 2012, 20:13
Gitaarbouwer Piet Visser had het ooit over dat de toon "gemaakt"wordt tussen brug en klankgat. Die ruimte wordt groter met een 12 fretter. Wat weten jullie hierover?

dadgad
22 april 2012, 22:44
Gitaarbouwer Piet Visser had het ooit over dat de toon "gemaakt"wordt tussen brug en klankgat. Die ruimte wordt groter met een 12 fretter. Wat weten jullie hierover?

Hallo,

Hoewel de argumentatie van Piet Visser niet geheel correct is, is de onderliggende observatie - nl. dat een 12-fretter meestal
beter klinkt dan een 14-fretter - wel waar. Dit heeft vooral te maken met de plaats van de brug. Bij een 12-fretter zit die
precies halverwege tussen het hielblok en het klankgat, en kan zo een zo groot mogelijk oppervlak gelijkmatig in trilling
brengen.
Bij een 14-fretter zit de brug verder naar voren, en is het oppervlak achter de brug veel groter dan er voor. Dit oppervlak
wordt niet meer optimaal in trilling gebracht.

Greetz,

Han.

rogiermusic
23 april 2012, 01:26
Lowdens zijn fantastische gitaren(ik heb zelf een o25c). Als je je beslissing niet al gemaakt hebt is er hier eentje voor de helft van je budget:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/552756466-lowden-gitaar-uit-1984-model-s-5.html?return=eJwljEEKgzAQRe8i6NIktYuSEIreJJiUBGMy OCOWlt69I67%2BezOf77TS36SlQa3uD91gcNscTSQCLcRSIZR% 2BddtCkJ0j7EsWV6WHCM93tqrzaKm2w9gOk09XZuL8JGDEl0cW xQjnVTKs%2FBjLvoYtzazLwZrr4UNhq3iO3DqA3cqO0KrG%2FP 7BYTTn&df=1&fta=eNpNUEtuhDAMvUsWrJPwSxxxhV4BGZxMowaIJjCgjubuDU wrdff0PvazEVp4JlDAtnvoHxgSMwlaCewInSgodesChjyYsMK3 jyY5SiBMXIGbKcK8TfbuR%2FO1Q1h2srNZkgdZxLh1vFhTJ855 FbCIN8uMz9EEJTBP1yJRZklyVVbNIA7JnWwqJ0%2FAlWrsIaiu pdY6M%2Bjq0Z4eHAQOeIgBW4dvaeDtyLNZkcB6yIxCZ5W8wEia jn8rapRU53g1CqlFmxlOXEr7rgNsXSJS6oOdb%2BvnX2MNbMKj P4%2FIveni8o9wZ%2BbjFz6YQeDwfL1%2BAOAGZwY%3D&fta_ind=2&fs=1

Einzeln
23 april 2012, 10:28
Gaat het dan om het feit dat de brug op de helft zit of om het oppervlak voor de brug die groter is. Dat laatste had ik begrepen.

dadgad
23 april 2012, 13:08
Gaat het dan om het feit dat de brug op de helft zit of om het oppervlak voor de brug die groter is. Dat laatste had ik begrepen.

Hallo Nico,

Voor zover ik het begrepen heb gaat het er om dat, om dat grote oppervlak tussen hielblok
en klankgat mooi aan het trillen te krijgen, de brug in het midden ervan moet zitten. Inderdaad
wordt dan het oppervlak voor de brug groter, maar daarachter dus kleiner.
De brug is het punt waar de trillingen op het bovenblad overgebracht worden, en het schijnt
optimaal te zijn als het vlak daarom heen een cirkel benadert. Bij een D model heb je achter de
brug een stuk kast over...

Greetz,

Han.

Ruudj
27 april 2012, 15:46
Surprise...... Het is toch een OM geworden! Een Eastman ac 412 om precies te zijn . Details en foto's volgen later komend weekend

Einzeln
27 april 2012, 16:43
Dat is veel waar voor weinig. Van harte

Rizz
28 april 2012, 10:06
Hé, gefeliciteerd man! Toch verstandig geworden?? :D

synapse
28 april 2012, 16:04
Gefeliciteerd!
Zoals je onderstaand kunt zien ben (ook) ik een enthousiaste Eastman bespeler.
Wat deed je van mening veranderen?

Ruudj
28 april 2012, 17:52
Dank jullie wel...
Ja, het ging heel simpel eigenlijk; toch maar wat OM modellen extra geprobeerd en ik werd spontaan 'verliefd' op de klank van de Eastman. Ook na vergelijk met de Dreadnought uitvoering van deze Eastman stak de OM er duidelijk boven uit . Na nog een nachtje slapen/overdenken was ik eruit: KOPEN die gitaar! :cooler: