PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203 renovatieproject



HaroldA
11 april 2012, 22:59
Na wat problemen met een niet nader te noemen amp-tech heb ik mijn onbetrouwbare JMP 2203 volledig gestript en voorzien van een volledig nieuw binnenwerk. Alles is er uit gehaald op de trafo's, pots en de power-bedrading na. De getwiste heater-bedrading is ook vervangen.

Nu zit er een mooi glanzend zwart 3mm turretboardje in met mooie Sozo's en een selectie aan carbon composiet (100K V2B cathode & 47K negative feedback), carbon film en metaalfilm weerstanden. Bedrading is 0.75mm met siliconen mantel en de master en V1 input zijn van shielded wire voorzien. Paar nieuwe Cliff inputs, nieuwe Belton eindbuisvoeten en een 40-tal tiewraps en hij is weer helemaal het mannetje!

Ik heb 'm aan de hand van de Metroamp handleiding opnieuw opgebouwd: http://www.metroamp.com/downloads/100W_MV_INST_DOWNLOAD.pdf Met in de andere hand dit schema: http://www.el34world.com/charts/Schematics/files/marshall/jcm800_lead_mstvol_100w_2203.pdf


In eerste instantie had ik de trafo ingesteld op 240V, maar omdat er maar 223VAC uit de muur komt ben ik naar 220/230V teruggegaan omdat alle spanningen te laag waren (gloeispanning van 3.04VAC tov 3.31VAC).


-voltage vraag is door mezelf opgelost!-

HaroldA
11 april 2012, 23:15
Fout #1: negative na gelijkrichter blijkt een losse draad te zijn :sssh:

HaroldA
11 april 2012, 23:25
Negative na gelijkrichter op punt 5 van Larry's ground layout gezet en jawel hoor: dat scheelt 80V op een borrel!

Netjes 488.7VDC op de positive terminal!


Door naar de voltagemetingen op V1 t/m V7. :crazyhappy:

HaroldA
11 april 2012, 23:44
Door naar de voltagemetingen op V1 t/m V7. :crazyhappy:

Bij deze:


1 2 3 4 5 6 7 8 9
V1 213 signaal 1.95 3.31 AC 3.31 AC 259.8 2.84 3.31 AC
V2 170.1 signaal 1.08 3.31 AC 3.31 AC 303.4 170.1 172.2 3.31 AC
V3 236 25 40.3 3.31 AC 3.31 AC 218.6 26.1 40.3 3.31 AC
V4-V7 0 3.31 AC 483.3 470.5 -49 486 3.31 AC 0

Ziet er perfect uit, op de hogere voltage op pin 1 van de PI na (236VDC ipv 218VDC). Moet ik me daar zorgen om maken?

HaroldA
11 april 2012, 23:51
Bleeder weerstandje doet ook netjes z'n werk: binnen 2 minuten zitten de caps op max 2.5VDC. :ok:

Ik ga de eindbuizen plaatsen!

HaroldA
12 april 2012, 00:14
Ik ga de eindbuizen plaatsen!

Bij deze! ;)

Buizen geplaatst, amp aangezet, 30sec gewacht, standby omgegooid. De 4 eindpitten staan nu vrolijk te gloeien! :ok:

Bias op V4 gemeten: 10.4mV :seriousf: Opgeschroefd naar een nette 36.2mV. De buizen zijn "ingebrand" en gematcht door de eerder genoemde amp-tech, dus ik verwacht redelijk identieke waardes op de andere buizen: 36.6, 36.4, 31.2, 31.0. Huh?!?

De bias is intussen weer wat opgelopen (is aan het settlen?) en ik heb de bias pot ook wat lager gezet zodat V4 netjes rond de 36mA blijft, maar V6 en V7 lopen steeds verder af: ze staan nu al op 27.1mV. Wat is er aan de hand? :???:

HaroldA
12 april 2012, 00:24
Wat is er aan de hand? :???:

Daarmee sluit ik mijn avontuur voor vandaag af, maar niet voordat:

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=6299.0;attach=8964 ;image

HaroldA
12 april 2012, 10:01
Ik ga vandaag direct vanaf m'n werk naar Roadburn, dus ik heb vrijdag pas weer tijd voor een nieuwe meting/test.

Wat ik wil gaan doen:
1) beide paren omwisselen en kijken of het probleem zich ook verplaatst.
2) 1 buis tussen de paren omwisselen en kijken of de bias voor beide paren goed ingesteld kan worden.

Ik vraag me alleen af of dat goed is voor de buizen? De buizen waren overigens genummerd en zitten er in de originele volgorde in.

cluseau
12 april 2012, 12:31
Nou, zal ik dan maar een keer reageren anders wordt het zo'n eenzaam gesprek met jezelf ;).

Maak je niet druk om een beetje biasverschil. Je kan de buizen verplaatsen om aan beide kanten een gelijkwaardige set te krijgen. alleen 36mA en 27mA is aan de rijke kant. Probeer idd zoals je zelf al voorsteld de buizen te wisselen. Blijft de fout op dezelfde plaats dan heb je een lek.

driesp
12 april 2012, 12:44
Vraag me af waarom sommige 2203/04's soms zo'n lage B+ hebben. De mijne raakt net boven de 360V op de 240 stand, en op 390 op de 220V. Dat is nog altijd niet super hoog toch?

Als ik zo zie dat je met deze de 488V haalt.

cluseau
12 april 2012, 12:50
Vraag me af waarom sommige 2203/04's soms zo'n lage B+ hebben. De mijne raakt net boven de 360V op de 240 stand, en op 390 op de 220V. Dat is nog altijd niet super hoog toch?

Als ik zo zie dat je met deze de 488V haalt.

Hoe staat je bias ingesteld? Dat maakt ook wel wat verschil.

HaroldA
12 april 2012, 13:31
Hoe staat je bias ingesteld? Dat maakt ook wel wat verschil.

Als in de weerstand van de trimpot of de negatieve spanning op pin 5?

cluseau
12 april 2012, 13:35
Als in de weerstand van de trimpot of de negatieve spanning op pin 5?

was antwoord op de vraag van dries. Jouw bias staat wel goed ;)

HaroldA
12 april 2012, 14:07
was antwoord op de vraag van dries. Jouw bias staat wel goed ;)

Ah, ik dacht dat je Dries quote om mij iets te vragen ... Excuses.



Maak je niet druk om een beetje biasverschil. Je kan de buizen verplaatsen om aan beide kanten een gelijkwaardige set te krijgen.

Mocht het probleem zich netjes verplaatsen dan heb ik dus waarschijnlijk 2 gematchte sets van 2 buizen ipv een quadje. De niet-nader-te-noemen-amp-tech-waarvan-jullie-allemaal-weten-wie-het-is heeft ze toch heel duidelijk verkocht als perfect gematcht kwartet die hij zelf nog ingebrand en nagemeten heeft.

Ik zou eventueel dan wel een gematchte quad kunnen aanschaffen, of kijken of ik met 2 EL34L's uit m'n 1987x en/of m'n 2x 2204's een betere quad kan samenstellen.


... maar als het niks uit maakt wat een individuele buis aan ruststroom heeft maar het om het paartje gaat maak ik me misschien wel druk om niks! Toch?

driesp
12 april 2012, 15:40
Hoe staat je bias ingesteld? Dat maakt ook wel wat verschil.

Dat doet gelijk niet zoveel, ze staat rond de 43mA ingesteld. En zet hem ook wel altijd op de 220V stand, anders raak ik er met m'n bias zelfs niet.

cluseau
12 april 2012, 15:47
Vraag me af waarom sommige 2203/04's soms zo'n lage B+ hebben. De mijne raakt net boven de 360V op de 240 stand, en op 390 op de 220V. Dat is nog altijd niet super hoog toch?

Als ik zo zie dat je met deze de 488V haalt.

Dat is zo'n 15w per buis dus niet verkeerd. Je kan even kijken wat je voeding doet zonder eindbuizen. Meet dan ook de trafo wisselspanning. Je hebt een solidstate gelijkrichter neem ik aan?

HaroldA
13 april 2012, 12:45
Net de 2 paren van plaats verwisseld, versterker aangezet en uit standby gehaald. Vandaag komt er 219VAC uit de muur en na gelijkrichten is dat 464VDC. Bijna 20V minder dan eergisteren dus. Door naar de biasmeting ...


V4: 25.5mV, V5: 25.2mV. Tot zover wat ik verwachtte: iets minder DC, dus een koudere bias en dit is het setje wat aan de andere zijde ook zo'n lage bias had.

V6: 23.0mV, V7: 22.9mV. :(

driesp
13 april 2012, 12:49
Dat is zo'n 15w per buis dus niet verkeerd. Je kan even kijken wat je voeding doet zonder eindbuizen. Meet dan ook de trafo wisselspanning. Je hebt een solidstate gelijkrichter neem ik aan?

Inderdaad. Zal dan even meten wat de spanning doet zonder eindbuizen.
Heb wel al gelezen dat sommige late 70's amps een lage B+ hebben. Dat heeft toch het meest te maken met de voedingstranfo?

cluseau
13 april 2012, 12:54
Net de 2 paren van plaats verwisseld, versterker aangezet en uit standby gehaald. Vandaag komt er 219VAC uit de muur en na gelijkrichten is dat 464VDC. Bijna 20V minder dan eergisteren dus. Door naar de biasmeting ...


V4: 25.5mV, V5: 25.2mV. Tot zover wat ik verwachtte: iets minder DC, dus een koudere bias en dit is het setje wat aan de andere zijde ook zo'n lage bias had.

V6: 23.0mV, V7: 22.9mV. :(

Je doet het ook verkeerd. Dat wil zeggen je hebt nu wel bewezen dat je twee verschillende paren hebt. Op zich is dat niet zo erg als je maar links en rechts van de middenlijn hetzelfde hebt staan. Wat je het beste kan doen is de zwakke buizen aan de binnenzijde zetten en de sterkere buizen buiten. De trap is in zijn totaliteit dan toch in balans. Geen vuiltje aan de lucht. Als je een scoop hebt kun je kijken wat het bromniveau aan de uitgang is. Als het goed is wordt dat minder naarmate de trap beter is gebalanceerd. Bij een TwinRev kun je de balans instellen op minimaal hum. Jij moet dat dus doen met zorgvuldige selectie van de buizen.

iWishmaster
13 april 2012, 13:11
Ik heb dat ook al eerder meegemaakt bij het maken van mijn versterker, de fluctuatie in de netspanning. Tijdens piekuren was het bij mij 210-215 VAC, tijdens daluren dik 235 VAC. En je maar afvragen waarom je versterker af en toe anders klinkt met dezelfde instellingen :dontgeti:

cluseau
13 april 2012, 13:25
Ik heb dat ook al eerder meegemaakt bij het maken van mijn versterker, de fluctuatie in de netspanning. Tijdens piekuren was het bij mij 210-215 VAC, tijdens daluren dik 235 VAC. En je maar afvragen waarom je versterker af en toe anders klinkt met dezelfde instellingen :dontgeti:

Ook daar zijn mooie oplossingen voor ;).

bass blom
13 april 2012, 13:25
dat zijn bizarre schommelingen :dontgeti:

edit: frans.. oplossingen?

edit: ha! 220 vandaag bij mij, langzaam aan het klimmen dus van 217 :D

muziekschuur
13 april 2012, 13:39
http://images4.thomann.de/pics/prod/213412.jpg

HaroldA
13 april 2012, 14:11
Je doet het ook verkeerd. Dat wil zeggen je hebt nu wel bewezen dat je twee verschillende paren hebt.

Ik had verwacht dat het 'probleem' zich naar de andere kant zou verplaatsen. Niet dus ... Tot zover mijn kennis over buizenversterkers ;)

Zwakke buizen staan nu in het midden, de sterke aan de buitenkant. Ff opwarmen, bias 'gemiddeld' goed zetten en dan komen hier zo de metingen te staan.

HaroldA
13 april 2012, 14:20
Dit lijkt werkelijk nergens op:

V4: 39.7mV
V5: 33.9mV
V6: 36.2mV
V7: 43.3mV


Edit:
* V4 en V5 gemiddeld: 36.8mV
* V6 en V7 gemiddeld: 39.75mV

Als ik V5 en V6 om zou draaien:
* V4 en V5 gemiddeld: 37.95mV
* V6 en V7 gemiddeld: 38.6mV

iWishmaster
13 april 2012, 14:44
dat zijn bizarre schommelingen :dontgeti:

edit: frans.. oplossingen?

edit: ha! 220 vandaag bij mij, langzaam aan het klimmen dus van 217 :D

Specs van het lichtnet zijn officieel 230 VAC +6%/-10% volgens mij. Dus 207 - 243,8 VAC ... Met een 'ontwerp' van B+ van bijv. 450 VDC, is dat een potentiele fluctuatie van ~50 VDC :o. Dat verschil hoor je wel. Zeker als je het feit dat de buizen een andere temperatuur zullen hebben vanwege de ook fluctuerende gloeispanning ...

Maargoed, terug naar Harold zn Marshall :D

HaroldA
13 april 2012, 15:40
Maargoed, terug naar Harold zn Marshall :D

Dat heeft niet zo'n haast: ik vertrek zo weer richting Roadburn en heb zondagmiddag pas weer tijd.

Ik heb nu sterk het gevoel dat ik een gematcht kwartetje buizen aan moet schaffen. Het zal zo ook wel kunnen/mogen, maar ik ben er niet happy mee. Ik bewaar dan deze buizen wel voor m'n 50-watters.

tommus42
13 april 2012, 19:57
Je zou een potmeter, 22K denk ik, er in kunnen zetten om de balans in te stellen. Ik heb trouwens nog een gematched kwartet nieuwe Svetlana EL34's, voor in een London City, maar die heeft per buis de bias instelbaar. Wil ik wel ruilen eventueel:ok:.

cluseau
13 april 2012, 21:47
Dit lijkt werkelijk nergens op:

V4: 39.7mV
V5: 33.9mV
V6: 36.2mV
V7: 43.3mV
............



Als je nu eens V4 en V5 wisselt, dan krijg je......

V4: 39.7mV
V5: 36.2mV
samen 74.9mA

V6: 33.9mV
V7: 43.3mV
samen 77.2mA

Al is het niet de juiste manier, dit is verdomt close hoor! Je zou ook de verschillen op hogere stromen moeten bekijken, het gaat ook om de gelijkloop in het hele uitstuurgebied. Een gematched setje is natuurlijk het mooist.

HaroldA
15 april 2012, 14:50
Als je nu eens V4 en V5 wisselt, dan krijg je......

Aan je berekening te zien bedoel je V5 en V6, wat ik in mijn post ook al voorstelde.


Een gematched setje is natuurlijk het mooist.

... en die gaat er ook komen! Wederom een (financiele) domper van die "amp-tech". In totaal heeft me deze amp al gigantisch veel gekost maar het was ook zeer leerzaam!

HaroldA
15 april 2012, 15:51
Bias stond nog steeds ongeveer goed, dus het werd tijd om een keer te luisteren of hij het wel doet! En: ja, hij doet het! :crazyhappy:

Met de master vol open (alles op 10) hoor ik wel een 50Hz brom(metje) maar geloof me: master op 10 gaat nooit gebeuren, daar zijn wetten voor. Misschien dat dat wel afneemt als hij in z'n behuizing zit of niet bovenop m'n 4104 combo staat ;)

Ik zal 'm komende week eens meenemen naar het repetitiehok om 'm te vergelijken met m'n stock 2204. In eerste instantie hoor ik al dat hij minder ruist maar dat kan ook door m'n loadbox komen en omdat ik nu maar 1 kabel van 3 meter heb gebruikt ipv 2x 6m + een stapel pedalen.

In eerste instantie zaten er 3 TungSol 12AX7's in, maar ik heb in V2 al een JJ ECC83S gezet. Daarmee klinkt hij iets dikker en 'plakkeriger'. De TungSol in V1 laat ik nog even zitten. Daar ook een JJ maakt 'm wat donkerer/modderiger. Dit zijn wel subtiele verschillen en ik kan niet ontkennen dat ik zelf vooroordelen heb over TS vs JJ.


Maar 1 fout in heel het project! Ik ben trots op mezelf ;) Nu nog hopen dat de oude mankementen weg zijn, anders ben ik bang dat er in een trafo iets niet goed zit.

HaroldA
15 april 2012, 16:06
... en natuurlijk de verplichte gutshot:

http://img.sait.nl/2203/guts.jpg

Henri H
15 april 2012, 18:28
Zo, dat heeft lang geduurd zeg!
Mooi dat ie nu weer klaar is.
Waarom kon hij in eerste instantie niet door die amptech gemaakt worden? (ja, ik weet wie je bedoelt ;))

HaroldA
15 april 2012, 18:32
Waarom kon hij in eerste instantie niet door die amptech gemaakt worden? (ja, ik weet wie je bedoelt ;))

Gebrek aan communicatie (als in 'geen'), amp heeft in totaal meer dan anderhalf jaar bij hem staan. Geen idee of hij 'm uiteindelijk kon fixen, ik had er geen zin meer in. Er is zelfs iemand geweest die bemiddeld heeft tussen de amp-tech en ondergetekende! :seriousf:

Uiteindelijk zelf maar (rigoureus) aan de slag gegaan! :ok:

flo123
16 april 2012, 00:13
... en natuurlijk de verplichte gutshot
Hij is mooi geworden!

HaroldA
16 april 2012, 17:29
Met de master vol open (alles op 10) hoor ik wel een 50Hz brom(metje)


Als je een scoop hebt kun je kijken wat het bromniveau aan de uitgang is. Als het goed is wordt dat minder naarmate de trap beter is gebalanceerd. Bij een TwinRev kun je de balans instellen op minimaal hum. Jij moet dat dus doen met zorgvuldige selectie van de buizen.

Kan het zijn dat die brom die ik hoor (50Hz is een wilde gok) te maken heeft met het feit dat de eindtrap niet "in balans is"?



Hij is mooi geworden!

Tnx!!!

cluseau
16 april 2012, 18:03
Kan het zijn dat die brom die ik hoor (50Hz is een wilde gok) te maken heeft met het feit dat de eindtrap niet "in balans is"?

50Hz niet, 100Hz heel goed mogelijk.

HaroldA
16 april 2012, 19:35
50Hz niet, 100Hz heel goed mogelijk.

http://img.tapatalk.com/50659c52-584b-3815.jpg

Tadaa! :ok:


Edit: 100Hz blijkt geen 'g' te zijn, had op verkeerd knopje gedrukt. In 'tune auto' modus geeft hij een 'a' aan ;)

Gearjunkie
16 april 2012, 19:40
Gebrek aan communicatie (als in 'geen'), amp heeft in totaal meer dan anderhalf jaar bij hem staan. Geen idee of hij 'm uiteindelijk kon fixen, ik had er geen zin meer in. Er is zelfs iemand geweest die bemiddeld heeft tussen de amp-tech en ondergetekende! :seriousf:

Uiteindelijk zelf maar (rigoureus) aan de slag gegaan! :ok:
Met gevolg dat jij nu zelf een prima techneut bent geworden! Chapeau, mooi werk!

HaroldA
16 april 2012, 19:46
Met gevolg dat jij nu zelf een prima techneut bent geworden! Chapeau, mooi werk!

Mwah, ik kan gestructureerd werken en handleidingen goed volgen. Mijn elektrotechnische kennis is genoeg als basis om zo'n amp veilig(!) op te bouwen, maar als er iets mis zou zijn kan ik echt niet zonder hulp van de professionals! :ok:

De wisselende bias per buis kan ik dus wel opsporen, maar heb dan geen idee wat ik ermee moet doen. Nu blijkt volgens mij dat mijn initiële reactie toch de juiste gaat zijn: ik moet een gematcht kwartet eindbuizen bestellen om van de 100Hz brom af te komen.

cluseau
16 april 2012, 21:25
ik moet een gematcht kwartet eindbuizen bestellen om van de 100Hz brom af te komen.

Dat is geen garantie, de 100Hz kan evengoed een andere oorzaak hebben. Als de eindtrap uit balans is kun je in meer of mindere mate 100Hz horen. Je kan een trucje uithalen om te kijken of mismatch de oorzaak is door de bias bewust uit balans te brengen om de verschillen op te heffen. Fender doet dat tenslotte ook.

HaroldA
16 april 2012, 23:00
Je kan een trucje uithalen om te kijken of mismatch de oorzaak is door de bias bewust uit balans te brengen om de verschillen op te heffen. Fender doet dat tenslotte ook.

Wat nou als ik een trucje uithaal door 2 buizen te trekken en er een gematcht paartje in te laten zitten en de amp op 8 Ohm naar mijn 16 Ohm cab zet? (vergeet altijd welke kant de impedantie op verandert :sssh:)

cluseau
16 april 2012, 23:06
Wat nou als ik een trucje uithaal door 2 buizen te trekken en er een gematcht paartje in te laten zitten en de amp op 8 Ohm naar mijn 16 Ohm cab zet? (vergeet altijd welke kant de impedantie op verandert :sssh:)


Dat kun je doen als je zeker weet dat je twee buizen hebt welke gelijk gedrag vertonen. Zelfs de impedantietruc kun je voor deze test achterwege laten. Er gebeurt echt nix. De impedantie gaat idd omhoog als je twee buizen trekt. Een 8 Ohm uitgang wordt dan 16 Ohm.

HaroldA
16 april 2012, 23:08
Dat kun je doen als je zeker weet dat je twee buizen hebt welke gelijk gedrag vertonen.

Mijn 4104 combo is "vrij" * van 100Hz brom. Daar zit een gematcht paartje EL34L's in van Tone Factory.

Over 10 minuten weten we meer! :ok:



*) nooit opgevallen iig.

HaroldA
16 april 2012, 23:28
Daar zit een gematcht paartje EL34L's in van Tone Factory.

In V5 en V6 meten die 36.2 en 39.6mV. Blijkbaar is dat "gematcht" genoeg?

HaroldA
16 april 2012, 23:41
Volgens mij heeft de 2203 met 2 buizen ongeveer even veel 100Hz brom als mijn 4104, maar omdat ik een paar minuten moet wachten voordat de EL34's met een doek hanteerbaar zijn kan het zijn dat mijn geheugen me in de steek laat. De 100Hz brom in de 2203 is wel een heel stuk minder met maar 2 buizen, dus ik vermoed dat de niet-gematchte set de amp wel een beetje uit balans haalt.

Edit: of er moet toch iets anders aan de hand zijn. Ik ga maar eens proberen of ik zelf 4 buizen kan matchen van alle buizen die ik hier tot mijn beschikking heb.

HaroldA
17 april 2012, 00:30
Hetis te laat om nog daadwerkelijk iets te doen, dus ik ben maar aan het Googlen geslagen: blijkbaar kan een slechte preamp buis of een slecht aardepunt ook de 2x de "netspanningsHz" opleveren (ik heb o.a. geGoogled op 120Hz -> USA).

Nou loopt mijn aarde van de PI/V3 cap parallel aan de + van die cap, de screen wires en de spanning vanaf de HT fuse tot aardepunt 3 van Larry's layout (http://i42.tinypic.com/2jaztxt.jpg). Dat is de enige aardedraad die een redelijke lengte aflegt samen met andere draden.

Ik kan wel eens wat experimenteren met het verleggen dan die draad en een verse set preamp buisjes.


Morgen meer!

cluseau
17 april 2012, 07:05
blijkbaar kan een slechte preamp buis of een slecht aardepunt ook de 2x de "netspanningsHz" opleveren (ik heb o.a. geGoogled op 120Hz -> USA).

Een brommende preampbuis veroorzaakt juist 50Hz. De brom wordt namelijk geintroduceerd door de gloeidraad (50Hz) en niet door de voeding. Als het toch 100Hz is dan heb je een hopeloos slechte voedingscap of een verkeerd berekend voedingsspunt maar geen defecte buis. Verwijs dat google artikel maar naar het land van de niet onderbouwde indianenverhalen.

HaroldA
17 april 2012, 09:59
Een brommende preampbuis veroorzaakt juist 50Hz. De brom wordt namelijk geintroduceerd door de gloeidraad (50Hz) en niet door de voeding. Als het toch 100Hz is dan heb je een hopeloos slechte voedingscap of een verkeerd berekend voedingsspunt maar geen defecte buis. Verwijs dat google artikel maar naar het land van de niet onderbouwde indianenverhalen.


"I've got a 120Hz hum problem on my new build"

> I've found bad tubes do the same thing...so swap in another known good tube for a quick check and elimination

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=28&t=92438

Daar heb ik het dus van.

Vanavond ga ik toch even buisjes trekken om te kijken of de 100Hz brom verdwijnt. Ook al zit het niet in de buis, het zou dan toch nog wel in dat deel van het circuit zitten? Met zowel de preamp- als de mastervolume kan ik de hoeveelheid 100Hz brom instellen ;)

cluseau
17 april 2012, 10:03
Met zowel de preamp- als de mastervolume kan ik de hoeveelheid 100Hz brom instellen ;)

Dan lijkt het dus wel uit de preamp te komen en hoef je niet te zoeken in de slecht gebalanceerde eindtrap. Toch denk ik niet dat het in een buisje zit maar in de voeding van die preamp. Geen cap vergeten? Aardlusje? Het laatste is een goede mogelijkheid als je veel verbouwd hebt.

HaroldA
17 april 2012, 10:06
Toch denk ik niet dat het in een buisje zit maar in de voeding van die preamp. Geen cap vergeten? Aardlusje? Het laatste is een goede mogelijkheid als je veel verbouwd hebt.

We gaan het vanavond zien! :ok:

HaroldA
17 april 2012, 22:14
We gaan het vanavond zien! :ok:

En horen! :crazyhappy:

Ik heb 2 draadjes verlegd, of ja: grond draden losgekoppeld van spanningsdragers en ze een paar cm verderop gelegd. Weg 100Hz brom! Of ja: 95% minder en verandert ook niet door de preamp-knop!

Misschien dat ik ook de 4 niet-gematchte buizen gewoon laat zitten als het echt niks uitmaakt. Er is geen brom die me 4 nieuwe buizen laat aanschaffen!

cluseau
17 april 2012, 22:41
En horen! :crazyhappy:

Ik heb 2 draadjes verlegd, of ja: grond draden losgekoppeld van spanningsdragers en ze een paar cm verderop gelegd. Weg 100Hz brom! Of ja: 95% minder en verandert ook niet door de preamp-knop!

Misschien dat ik ook de 4 niet-gematchte buizen gewoon laat zitten als het echt niks uitmaakt. Er is geen brom die me 4 nieuwe buizen laat aanschaffen!


Mooi resultaat, dus toch een aardlusje.

De verschillen in de eindbuizen zijn ook niet wereldschokkend hoor, zelfs een gematched kwartet zal na een paar uur draaien al niet meer zo gematched zijn. Nix om je zorgen over te maken.

HaroldA
17 april 2012, 23:16
Mooi resultaat, dus toch een aardlusje..

Wederom ben ik gewoon trots op mezelf ;)

Ik heb veilig(!) een aangepaste 2203 layout gemaakt, spullen gesourced, uitgevoerd, getroubleshoot (losse ground onder het board) en weliswaar met zeer gewaardeerde hulp(!) bromvrij gekregen! :ok:


Deze week de vuurdoop op hoog volume en naast mijn JMP 2204, die ik nog steeds perfect vind klinken. Ben benieuwd of de 2203 'm van die troon kan stoten!


In de tussentijd direct door naar het volgende project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154259-Marshall-1987x-verbouwing&p=2826205)! :soinnocent:

cluseau
17 april 2012, 23:48
Wederom ben ik gewoon trots op mezelf ;)

Wij zijn ook trots op je hoor http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

HaroldA
17 april 2012, 23:49
Wij zijn ook trots op je hoor http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

Als Den Haag een beetje in de buurt was hadden we er iets op gedronken! :ok:

Henri H
18 april 2012, 08:09
Mooi resultaat Harold!
Nu nog even een fotootje van de head in z'n headshell.....

HaroldA
18 april 2012, 10:40
Mooi resultaat Harold!
Nu nog even een fotootje van de head in z'n headshell.....

Kijk maar eens naar je eigen JMP 2204. Zo ziet de mijne er uit! :ok:

Henri H
18 april 2012, 12:51
:stop: Posten die foto, en snel een beetje :sneaky:

flo123
19 april 2012, 14:51
Kom, waar blijft die foto?! :)

HaroldA
19 april 2012, 14:58
Kom, waar blijft die foto?! :)

Tadaa!!!

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/images/images_list_18_117_29855_1.jpg




:soinnocent:

bass blom
19 april 2012, 14:59
:D :cheerup:

Henri H
19 april 2012, 18:57
Haha .... ie bint mie d'r iene (jij bent me d'r eentje). :seriousf:

HaroldA
20 april 2012, 23:52
Mooi resultaat Harold!
Nu nog even een fotootje van de head in z'n headshell.....

Speciaal voor Henri nog een echte foto van m'n 2203. Dit is wel voordat ik de chromen Cliff's heb vervangen voor de plastic variant.

https://lh5.googleusercontent.com/-GIOg14Da4mc/T4iEZsdqFWI/AAAAAAAAAx0/j76DrFZJrNA/s720/2012-04-13%2021.52.14.jpg

Henri H
21 april 2012, 00:27
Hé da's mijn 2204 hè! :sneaky:

Chromen Cliff's? Je bedoelt de inputs?

Waarom zou je die willen vervangen voor plastic varianten?

HaroldA
21 april 2012, 00:28
Waarom zou je die willen vervangen voor plastic varianten?

Omdat dat zo hoort: (foto van mijn 2203)

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/images/images_list_18_117_29855_1.jpg

Henri H
21 april 2012, 00:31
Ah ja, "vintage correct" heet dat.

En nu een echte foto posten, foei! :mad:

HaroldA
21 april 2012, 00:36
En nu een echte foto posten, foei! :mad:

Jajajajaaa... Tsss...

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie foto.jpg

Zo was hij in 2009! :ok:

Henri H
21 april 2012, 00:39
We zullen het er maar mee moeten doen ben ik bang .... zucht...


;)

HaroldA
21 april 2012, 00:41
We zullen het er maar mee moeten doen ben ik bang .... zucht...

Hij is qua uitelijk echt helemaal niets veranderd, alleen de rechter stack is niet meer in mijn bezit ;)

Wat veel erger is: ik ben al weer 15 minuten aan het zoeken naar een humbuckerraampje om mijn Standard van nieuwe elementen te voorzien. Ik moet zoiets klaarleggen voordat ik 4 Chouffe'jes naar binnen giet. :mad:

Henri H
21 april 2012, 00:45
Haha, ik heb nog maar anderhalve Affligems (blond) op.
4 Chouffe's hakken er wel in ja!

HaroldA
21 april 2012, 00:48
Haha, ik heb nog maar anderhalve Affligems (blond) op.
4 Chouffe's hakken er wel in ja!

Wedden dat hij op een heel logische plaats ligt? :???:

jerome
21 april 2012, 00:50
Hij is qua uitelijk echt helemaal niets veranderd, alleen de rechter stack is niet meer in mijn bezit ;)

Wat veel erger is: ik ben al weer 15 minuten aan het zoeken naar een humbuckerraampje om mijn Standard van nieuwe elementen te voorzien. Ik moet zoiets klaarleggen voordat ik 4 Chouffe'jes naar binnen giet. :mad:

Ahhh Chouffjes, goddelijk lekker...
En JMP2203's, duivels woest!!
Ik ben bang dat we een paar dezelfde passies hebben.... ;)

HaroldA
21 april 2012, 00:51
Nieuwe knopjes, nieuw brugelement, nieuwe caps, slagplaat er weer op(?), paf weer in de hals, maar geen raampje :(

http://img.tapatalk.com/50659c52-e87e-cec3.jpg

jerome
21 april 2012, 00:54
Slagplaat er weer af...
En morgen weer zoeken naar raampje als de Chouffjes zijn uitgewerkt... ;)

Henri H
21 april 2012, 00:56
Check de koelkast 's, naast de evt. overgebleven Chouffe'jes!

Henri H
21 april 2012, 00:58
Oh, slagplaat eraf!

(Hoewel op een zwarte LP mag ie er evt. op, lood om oud ijzer)

HaroldA
21 april 2012, 00:59
Check de koelkast 's, naast de evt. overgebleven Chouffe'jes!

Ben ik net geweest, kan me geen humbuckerraampje herinneren. Ik ga het opgeven voor vandaag. Ik heb ook te veel zooi. Iemand een paar goede USA Ross Phasers kopen? :soinnocent:


Wat flauw. :stop:

jerome
21 april 2012, 09:18
Ook daar zijn mooie oplossingen voor ;).
Kun je misschien een paar voorbeelden geven?
Ik heb ook een 2203 en onze oefenruimte ligt vlak naast een groot industrieterrein met enorme spanningswisselingen tot gevolg
Ik wordt er helemaal gestoord van dat m'n amp de ene avond geweldig klinkt en de andere avond er geen fut in zit... :(

bass blom
21 april 2012, 09:26
bedoelt hij zoiets?

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/PA/Netspanningsstabilisatoren/cat-PA-PAZUBSPST

HaroldA
21 april 2012, 11:27
bedoelt hij zoiets?

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/PA/Netspanningsstabilisatoren/cat-PA-PAZUBSPST

Ik dacht altijd dat die dingen onbetaalbaar waren! Maar eens een onderzoekje aan wagen...

HaroldA
21 april 2012, 13:19
Laatste bias check voordat hij in z'n shell kruipt ...

Vandaag komt er 223.1VAC uit de muur: 38.5, 34.4, 35.9, 38.7.

Hij kan dicht! :ok:

jerome
21 april 2012, 14:01
bedoelt hij zoiets?

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/PA/Netspanningsstabilisatoren/cat-PA-PAZUBSPST

Naar dat soort apparaten zat ik ook al te kijken maar ik weet niet of Clouseau dat bedoeld...
Dat ze de "te hoge" spanning van bijvoorbeeld 240V bijvoorbeeld terug brengen naar 220V kan ik me voorstellen maar ik vraag me af of ze de spanning ook op krikken als de spanning uit het stopcontact gezakt is naar 200 of 210V?
Het staat op die websites niet echt duidelijk beschreven...

cluseau
21 april 2012, 14:06
Naar dat soort apparaten zat ik ook al te kijken maar ik weet niet of Clouseau dat bedoeld...
Dat ze de "te hoge" spanning van bijvoorbeeld 240V bijvoorbeeld terug brengen naar 220V kan ik me voorstellen maar ik vraag me af of ze de spanning ook op krikken als de spanning uit het stopcontact gezakt is naar 200 of 210V?
Het staat op die websites niet echt duidelijk beschreven...

Daar doelde ik niet op hoor, je kan in de amp zelf electronisch ingrijpen om de bias onafhankelijk van de netspanningsvariatie te maken.

guitarnijboer
21 april 2012, 16:04
Daar doelde ik niet op hoor, je kan in de amp zelf electronisch ingrijpen om de bias onafhankelijk van de netspanningsvariatie te maken.

Ja, alles kan, maar voor het probleem van klankverschillen door een varierende netspanning zal dit weinig doen. Het is met name de lagere gloeispanning die naar mijn idee zorgt dat het geluid dun en blikkerig gaat klinken als de netspanning te laag is. Vooral in de preamp.

bass blom
21 april 2012, 16:09
die gloeispanning gaat toch niet zo hard omlaag?

als die 6,3 volt moet zijn..
en je hebt 220 in plaats van 230..
minder dan 5% te weinig..
dus 6 in plaats van 6,3 is dat zo merkbaar?

HaroldA
21 april 2012, 16:19
Net de 2203 naar het repetitiehok gebracht om 'm zonder loadbox te testen. Nice!!!

Iets meer 'chuggachugga' dan de 2204 (kan door nieuwe filtercaps komen) en een wat brutere korrel in de drive. Me like! :crazyhappy: Maandag voor het eerst mee repeteren, kijken of er dan nog iets van de verschillen overblijft.


Speciaal voor Henri en Flo hier een verse foto hoe de 2203 er anno 2012 uit ziet:

http://img.sait.nl/2203/2203.jpg

... gelijk een mooi moment om m'n nieuwe padded hoes te showen! :ok:

Henri H
21 april 2012, 18:11
Waar lag die elementring nu? ;)

HaroldA
21 april 2012, 18:16
Waar lag die elementring nu? ;)

Netjes in een bakje in m'n ding waar ik m'n elektronicaspullen in bewaar. vraag me niet hoe hij daar terecht is gekomen, maar in een flits wist ik waar ik moest zoeken! Ik zal wel een plek nodig gehad hebben waar ik 'm samen met z'n schroefjes, elementschroeven en veren kwijt moest. Toen leek het ongetwijfeld een goed idee!

cluseau
22 april 2012, 08:53
.....Het is met name de lagere gloeispanning die naar mijn idee zorgt dat het geluid dun en blikkerig gaat klinken als de netspanning te laag is. Vooral in de preamp.

Lagere netspanning heeft vwb de lagere hoogspanning wat invloed op de headroom maar daar merk je minder van dan je zou verwachten.

De gloeidraad vermindering van 10% lijkt me al helemaal geen issue, de 10% heeft nauwelijk invloed op de temperatuur en de emmissie. (eigenlijk eens een keer meten wat het effect is) De Hi-Lo schakeling van een Musicman laat de gloeidraadspanning zakken tot 4V~. Kan niet zeggen dat daar een blikkerig geluid uit voortkomt. Maar, jij ervaart het dus wie ben ik om het tegen te spreken ;). Mij is het nooit opgevallen.

Psychomantis
22 april 2012, 19:05
Daar doelde ik niet op hoor, je kan in de amp zelf electronisch ingrijpen om de bias onafhankelijk van de netspanningsvariatie te maken.

Is dat zoiets als die nieuwe bugera 'infinium' technologie?

INFINIUM Valve Life Multiplier Technology
revolutionary INFINIUM Valve Life Multiplier technology is like having your very own technician inside your amp constantly monitoring and tweaking valve performance for the ultimate in tonal integrity and reliability. This revolutionary circuit not only optimizes the performance of each output tube, it dynamically balances the drive between them to more evenly distribute the load. With INFINIUM, your tubes last up to 20 times longer, saving you substantial money over the lifespan of your amplifier. INFINIUM also compensates for the effects of aging, automatically adjusting current levels to keep your valves sounding as good as the day they were installed.

If and when a valve does reach the end of its life, the system even tells you which one to replace. All you need do is replace the faulty valve and let INFINIUM take care of the rest for you. This all adds up to more consistent sound quality and longer life for your valves. Maintenance for valve amps has never been this easy!

nico verduin
22 april 2012, 19:43
Er zijn in feite meerdere mogelijkheden om dit op te lossen. Je kan eenvoudig vanaf de hoogspanning een Zener nemen die bijv. Lekker ingesteld staat op de meest minimale benodigde bias spanning. De rest van de spanning kan over een weerstand (het gaat slechts om enkele mA's). Als de Zener goed is ingesteld (5mA oid) op bijv. -60V, dan zal een fluctuatie in de hoogspanning geen invloed hebben. Deze blijft dus stabiel. Daarna ga je dan de bias regeling maken.

Wat geavanceerder zit bijv. in de AMPEG B300 (meen ik). Daar zit een geavanceerde schakeling in die de bias in een bepaald ruimte gebied houdt. Stijgt de stroom boven een ingesteld max (bijv. bij sluiting), dan wordt de hoogspanning afgekoppeld.

De meest moderne schakelingen werken met een microprocessor die de kathode stromen meet. Sommige doen dit eenmalig zodra de hoogspanning erop gaat. Nog meer geavanceerd zou zijn om constant de kathode stroom te meten per buis en daaraan afgeleid de Negatieve bias in te stellen. Echter dit kan alleen als het signaal 0 is. Er is dus een zero-cross detectie nodig (google maar eens op internet). Deze schakeling geeft een puls af wanneer het signaal 0 is. dit is hetzelfde alsof alle knoppen op 0 staan (i.e. het moment om de bias in te stellen). Daar de frequenties bij gitaren eigenlijk nooit boven de 5-6kHz komen zou je minimaal 1/6000 = 167uSec de tijd hebben om een meting te doen. Op basis daarvan kan je uitrekenen of de bias omhoog of omlaag moet. De bias spanning zou je tijdens de andere tijd kunnen instellen. Op de kathode gooi je een mosfet die de buis kan uitschakelen als hij defect raakt.
Met een beetje PIC en wat conventionele componenten is dit zonder meer te doen.
Alleen onderschat de ontwerp tijd niet. Maar zoiets verwacht ik bij dit soort nieuwe apparaatjes.

cluseau
22 april 2012, 21:53
Er is een heel simpele methode met enkele standaard componenten maar moet dat idee nog uittesten. Als ik daar meer zekerheid over heb zal ik dat zeker hier melden.

Psychomantis
23 april 2012, 18:23
Top uitleg nico! En denk je dat het (bijvoorbeeld bij die INFINIUM van bugera) echt mogelijk is om je buizen zoveel langer te laten meegaan? Nu ja, 20 keer langer zal wel overdreven zijn, maar bijvoorbeeld 5x langer is toch ook al een gigantische evolutie?

nico verduin
23 april 2012, 19:33
Ik vermoed dat hier een heleboel verkooppraat in zit. Kijk dit soort regelingen proberen je buizen gelijk op elkaar afgestemd te houden. Maar hoe je het wend of keert, die buis slijt gewoon door. Hij zal op het einde van de levensduur nog proberen er wat meer uit te persen. Wel heb je een betere beveiliging en kan je zonder meer een enkele buis toevoegen als deze op is. Let wel, het is net als autolampen. Als de ene doorbrandt, heb je grote kans dat de andere ook binnenkort komt.
Tenslotte hou er rekening mee dat als de bias gelijk is bij 2 buizen ze nog niet 100% dezelfde karakteristieken (curves) hebben.