PDA

View Full Version : Hoe bepaal ik de juiste lengte van de truss rod



ErikH
11 april 2012, 18:53
Ik heb een bouwtekening uit het boek: "make your own guitar - Melvyn Hiscock". De hals op deze tekening heeft 24 fretten en de gitaar heeft een 25,5" mensuur. Vanaf de kam tot het einde van de hals (net voorbij de 24e fret) is 49,5 cm.

Hoe bepaal ik welke lengte truss rod / halspen ik moet installeren? Ik wil eigenlijk de instelmoer aan de bodykant van de hals installeren. Is er een vaste vuistregel?

Ik vind eigenlijk alleen truss rods van rond de 44 a 45 cm. zou dit voldoende zijn? Volgens mij gaat dat alleen werken als ik de moet toch aan de bovenkant zet.

Graag jullie reactie.

Groet, Erik.

Rizz
11 april 2012, 19:20
Zit net wat te lezen (http://www.ehow.com/how_12091699_build-telecaster-guitar-truss-rod.html) en daar komt het met die mensuur op 18" of 457mm en die hebben ze ook bij guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=hotrod-trussrod-dual-action-457mm&action=article&group_id=20000066&aid=1436&lang=NL). Maar wacht vooral op een expert met een antwoord, je weet nu iig dat ze wel langer te krijgen zijn..

oigun
12 april 2012, 09:17
De trussrod werkt voornamelijk in het midden van de hals, het gedeelte tot aan de hiel buigt niet echt mee en tot aan de derde fret gebeurt er ook niet echt veel. De gangbare trussrods van 43-45 cm werken goed bij een mensuur van 24-26".

ErikH
12 april 2012, 11:28
Dit bevestigd wat ik eigenlijk ook al vermoede. Als ik het allemaal goed begrijp maakt het dus ook allemaal niet zo veel uit of ik de instelmoer onder of boven doe aangezien er in het onderste en bovenste gedeelte van de hals/truss rod niet veel gebeurt.

Ik heb de truss rod besteld en ga nu eerst verder met de hals template van MDF.

Bedankt voor de hulp!

barno
12 april 2012, 11:40
idd
stelschroef boven of onder maakt wel big deal uit in afstelgemak. truss rod bijstellen is nl het handigst als de snaren onder spanning staan. stelschroef in hiel: snaren en vaak hele hals moeten van de gitaar om te stellen, tenzij je speciale uitsparing in de body maakt

ErikH
12 april 2012, 12:25
Ik bedenk me net dat ik geen slagplaat in de planning heb. Met de truss rod die ik besteld heb is het dan inderdaad handiger om de opening bij de kop te plaatsen. Een uitsparing in de body is met de bestelde truss rod niet te doen.