PDA

View Full Version : Hele vieze fuzz over drive kanaal: kan mijn versterker hier wel tegen?



tidalwave_sideburns
11 april 2012, 14:57
Dus, een fuzzpedaal uitgeprobeerd van een lokale pedalenbakker. Een tycobrahe/oktafuzz kloon.
In de oefenruimte aangesloten, en er kwam me toch een smerig lawaai uit. Veel laag ook, bulderend eigenlijk. Er ging iets volledig over z'n nek. Nou was ik benieuwd of mijn amp (op lange termijn) wel dit soort pulsen trekt. Zo'n fuzz benadert natuurlijk een soort blokgolf, en ik las ergens dat poweramps hier niet goed tegen kunnen. Ook het laag , met name de frequentie van de ondertonen doet me vermoeden dat ik misschien een beetje terug moet draaien.

Googlen heeft verder geen concrete aanwijzingen opgeleverd. Hebben jullie wel eens een speaker of versterker opgeblazen met een overdosis gain en fuzz?

Dreverhaven
11 april 2012, 15:02
Niet zozeer, maar ik ram mijn fuzz meestal wel met max volume in een overstuurd kanaal. Ik heb wel eens gehad dat er een 12ax7 helemaal gaar was na korte tijd, maar of dat daar nou door kwam? Ik heb er net weer een nieuwe ingestopt, dus ik kom er vanzelf wel achter. Probleem is, het klinkt zo lekker, dus ik stop er toch niet mee.

HaroldA
11 april 2012, 15:42
Is het niet zo dat je speakers er niet tegen kunnen maar je amp het niks kan schelen? :???:

Dreverhaven
11 april 2012, 15:55
Ik weet het niet, maar ik heb bijna nooit een gitaarspeaker gesloopt, en ik hou van fuzz en van octavers. De enige die ooit kapot gegaan is bij mij was een EV12L, en toen speelde ik clean... :dontgeti:

Dimitri92
11 april 2012, 16:35
Ik weet het niet, maar ik heb bijna nooit een gitaarspeaker gesloopt, en ik hou van fuzz en van octavers. De enige die ooit kapot gegaan is bij mij was een EV12L, en toen speelde ik clean... :dontgeti:

?! Doe je goed:crazyhappy: (Even voor de duidelijkheid... dat zijn toch die 200 watt apparaten die NIET oversturen?^^)

interessander
11 april 2012, 16:42
Da's knap ja, ik heb wel een keer de spoel van een basspeaker uit een Mesa powerhouse cabinet in de fik zien vliegen (!) door een overdaad aan gain en bijbehorende feedback....

Dreverhaven
11 april 2012, 17:16
?! Doe je goed:crazyhappy: (Even voor de duidelijkheid... dat zijn toch die 200 watt apparaten die NIET oversturen?^^)

Het is alweer aardig wat jaartjes geleden, en ik ben er tot de dag van vandaag nog niet achter hoe dat heeft kunnen gebeuren. Volgens mij was die amp waar hij in zat maar iets van 50 watt en hij stond bij lange na niet vol open. Op eens was het afgelopen. Die vent van de oefenruimte van wie de amp en speaker was, die was niet blij. Eigenlijk stond iedereen er wel versteld van.

Zelf hou ik eigenlijk vooral van oude inefficiënte speakers met kleine magneten, niet van die bullebakken dus, en die heb ik nooit kapot gekregen. Gitaarspeakers zijn best wel stug, dus je moet echt je best doen.

Een basspeaker is makkelijker te doen, maar misschien ligt dat ook aan het soort versterker dat daarop staat aangesloten. Ik weet het allemaal ook niet precies. Wat ik wel weet is dat een maat van me de speakers van zijn SWR Redhead eruit heeft geblazen tot letterlijk de stukken conus eruit kwamen rollen. Het bleek dat die clip lichtjes die op de versterker zaten en niet voor niets op zaten.

tidalwave_sideburns
12 april 2012, 10:07
Bedankt voor de feedback allen! Dus het zal allemaal wel meevallen dan.
Uiteindelijk wil ik over op een 18 watt H&K Tubemeister, ben benieuwd of versterkers met minder watt meer moeite hebben met het verwerken van zulke signalen. Met mijn tubeman over de PA gaat het verder prima.
Ach, we zullen zien.

Bijl
13 april 2012, 10:35
Ik heb een keer de speaker gesloopt van een Peavey Bandit (= niet al te beste speaker) met behulp van een 7 snaar in A en een Digitech Whammy pedal in de "2 octave down" stand. Ik denk dat een Fuzz geen kwaad kan.

Einzeln
13 april 2012, 10:42
Met een PA is het zo dat je met een 50 watt versterker een 1000watt speaker kan laten doorbranden. De speaker vraagt dan te veel van de versterker en dan schijnt de versterker zo te gaan clippen dat het een gelijkspanning wordt. Daar kan je speaker niet tegen.

Kim Wilson
13 april 2012, 10:45
Een speaker vraagt in principe niks, die kan alleen een bepaald vermogen handlen. Als jij je 50 watt eindtrapje laat clippen, kun je wel je speakers daarmee opblazen, dat klopt wel. Maar dat komt door de blokgolf die je in je eindversterker al creëert.

Einzeln
13 april 2012, 10:48
Maar dat is toch omdat de speaker de versterker belast? Ontstaat die blokgolf ook bij 50 watt speaker?

Kim Wilson
13 april 2012, 10:50
Nee, dat is omdat je je versterkertje over de roode ( :D ) jaagt. Dat gebeurt ook met lichtere speakers. Je speakers zijn passieve dingen, die doen niks anders dan vermogen in geluid omzetten. Ze trekken geen vermogen, ze ontvangen het.

Einzeln
13 april 2012, 10:55
Hoe jaag ik een versterker over de rooie?

Kim Wilson
13 april 2012, 11:33
Te hard zetten. Beetje stevig ingangssignaal en je volumeknop naar het einde draaien, reken maar dat ie dan gaat clippen.

tidalwave_sideburns
13 april 2012, 11:45
Ik heb een mastervollume op dat ding, en die gaat boven de 12 uur. Gain wel op 3 uur en het signaal naar de input wordt ook met een paar dB geboost, maar geen extreme toestanden. Ik denk dat het er wel op berekend moet zijn, maar ik neem liever geen risico's. Ik wil die Reverberocket met goed fatsoen nog wel kunnen verkopen.

Rock Bottom
13 april 2012, 15:15
Jij wil serieus je Ampeg wegdoen voor dat tubemeister geval???

muziekschuur
13 april 2012, 15:47
Die Reverberocket zou op alle wijzen superieur moeten zijn aan die tubemeister... Misschien een buisje los of microfonisch? Zit de speaker wel stevig vast? Komt ook voor als gitaristen voor het eerst.....nadat ze de vriendin gesmeekt hebben met haar vriendin es naar Parijs te gaan, en dan zit je voor het eerst met je versterker op 4 en gain op 10 en dan sla je aan en dan gaat er achter je een kastje mee resoneren... Verschrikt kijk je dan naar je versterker..... Je zet hem zacht.... zucht... alles is heel, hup weer terug naar 4 en wederom trilt dat kastje mee met luid geratel met het koffie servies...

Kan het dat zijn?

tidalwave_sideburns
14 april 2012, 07:05
Ja, het valt me zwaar het ding in de verkoop te moeten zetten. Ik had niet verwacht het ooit te doen, maar goed.Uit praktisch oogpunt is zo'n tubemeister beter. Lichter/kleiner, geen speakercab nodig voor concerten, ik kan hetzelfde pedalboard overal gebruiken, en als ik al mijn rommel verkoop en er een tubemeister voor in de plaats neem hou ik wat centjes over die nodig zijn voor niet-gitaargerelateerde dingen.
Ach ja, het zijn uiteindelijk ook maar spullen he. Er staat trouwens voor de liefhebber een Reverberocket combo te koop voor 350 euro op Ebay. Koopje (http://www.ebay.de/itm/Ampeg-Reverb-Rocket-Rohrenamp-2x12-Zoll-Speaker-/140735612921?pt=Amps&hash=item20c47f07f9#ht_714wt_1139)

caliban
14 april 2012, 10:30
Maar dat is toch omdat de speaker de versterker belast? Ontstaat die blokgolf ook bij 50 watt speaker?

Dat belasten heeft denk ik eerder te maken met de impedantie van de speaker. Als die lager is, gaat de speaker wel degelijk meer van de versterker vragen (denk ik), maar in dat geval ga je eerder de versterker opblazen.