PDA

View Full Version : zelfgemaakte liedjes onthouden



Voidhead
8 juni 2003, 21:13
hoe doen jullie t?!
je hebt ineens vette inspiratie en je neuried uit het niets een vette riff + zang etc... maar je kent t wel zodra je iets anders hoort ben je het kwijt...
hoe zorgen jullie dat je het niet kwijtraakt zodat je er een compleet nummer van kan maken?

ik ren nu meestal snel naar de computer en neem het zo snel mogelijk op, maarja misschien hebben jullie betere ideeën? share it :)

Anders Destium
8 juni 2003, 21:23
Umm, ik vergeet ze altijd weer :-( Ik speel dan ook al een tijdje niet meer in een band en ook geen plannen...

Je kunt een paar dingen doen:

- Altijd papier bijdehand hebben om gelijk te kunnen tabben
- Altijd opnemen terwijl je aan het spelen bent, goede stukjes kun je dan later bij elkaar tapen
- Iets zo vaak spelen achter elkaar dat je het erna kunt dromen en dán tabben :)

Neals
8 juni 2003, 22:42
Die inspiratie heb ik zelf meestal in de oefenruimte, zelf speel ik thuis alleen met cd's mee en ben bezig met technieken en schrijf ik teksten...
Dit komt puur doordat een gitaarriff bijgestaan door zang, gitaar en bas heel anders uit de verf komt en bandleden vaak kritisch zijn over welke riff echt cool is..

Guitarik
9 juni 2003, 00:22
Als ik iets bedenk speel ik het zo vaak mogelijk en schrijf het als tab op. Zo snel ik bij mn pc kan maak ik het dan in Guitarpro 3 zodat ik het ritme ook kan vastleggen.

p.s. De site ziet er nou wel een stuk mooier uit zeg. :razz: Kan ik eindelijk ook die icoontjes maken.

Voidhead
9 juni 2003, 10:20
hmm jah, we gaan volgende week eindelijk eens naar n oefenruimte hier in de 013 reperteren en dan zullen er waarschijnlijk wel weer hele andere (betere) dingen uit komen. :) maar ik heb dr bv. ook zang bij bedacht en die zing je ook in een bepaalde melodie en die moet ook vastgehouden worden, is wat moeilijker te tabben..

FunkyFlamenco
9 juni 2003, 16:21
Ik schrijf niets op maar neem alles op op minidisc of speel het gewoon zo vaak dat ik het toch niet meer vergeet.

roppie
9 juni 2003, 16:24
ik bedenk nieuwe nummers meestal vlak voor ik ga slapen, en dan probeer ik het te onthouden door het in m'n bed de hele tijd in m'n hoofd te blijven spelen :D werkt niet, de volgende ochtend ben ik 't altijd weer vergeten en ik heb knallende koppijn omdat ik nie kon slapen omdat ik probeerde dat nummer te onthouden :lol:

sebass
9 juni 2003, 19:30
Die gast van nickelback vertelde dat als hij een leuk idee in zijn hoofd heeft, het dan gaat inzingen op zijn voicemail. Schijnt heel grappig te zijn als je het dan weer afluisterd.

Elaine
10 juni 2003, 11:44
je kunt ook gewoon die grijze troep in je hoofd gebruiken en het gewoon onthouden.....


maar bvij mij werkt dat soms nie :-?

Barret Wallace
10 juni 2003, 15:56
Ik gebruik een klein micje aan men md speler die staat altijd in dezelfde kamer waar ik gitaar speel dus spelen en als er iets cools opkomt meteen op rec drukken

roppie
10 juni 2003, 16:07
Zo, ik heb net een recordertje uit het stenen tijdperk gevonden, verneukt geluid, maar het werkt wel :wink:

MADdie86
11 juni 2003, 22:52
Als ik gewoon wat aan het spelen ben komt er of iets bestaand uit of iets wat uiteindelijk iets wordt wat ik toch niet wil.
De echte goede idee-en heb ik als ik fiets of ergens loop ofzo. Klein beetje nurieen ect. maar ik raak het altijd kwijt omdat ik meestal nix bij me heb zoals papier en pen dus dat is maybe een idee voor me.

mijn grjze massa is verloren, wie het vind mag het houden want ik kan er toch niks mee :dance:

m^rton
16 juni 2003, 18:12
Die gast van nickelback vertelde dat als hij een leuk idee in zijn hoofd heeft, het dan gaat inzingen op zijn voicemail. Schijnt heel grappig te zijn als je het dan weer afluisterd.

Maar voor die mens van nickelback is da geen probleem, die heeft een geld-overschot. Volgens mij zijn er weinig hier op deze topic die da ook hebben. Dat geld word immers allemaal uitgegeven aan gitaar en ander spul dat met muziek te maken heeft.

En voor alle andere hier op die topic die denken dat ze het op kunnen schrijven of tabben. Het ging om 'opeens neurien'. Ik weet niet hoe goed jullie zijn, maar als ik iets neurie dan kan ik da nie opschrijven hoor! Als je vaak van die plotse ideeen hebt moet je gewoon zorgen dat je iets op zak hebt om snel mee op te nemen, een minidisc-speler bijvoorbeeld!

Gegroet!

Voidhead
18 juni 2003, 14:33
ik heb t meestal als ik sta te douchen... meestal maak ik de douche dan snel ff af en dan record ik het snel op op de computer...

maarja soms heb je gewoon van die momenten dat er gewoon ineens iets supervets uitkomt, en op DIE momenten moet je er gewoon voor gaan.. dan heb je ook een nummer in 15 minuten, anders doe je er veel langer over! (ja daarna wel wat aanpassingen erin aanbrengen etc.. maar toch..)