PDA

View Full Version : Ruis



Dreverhaven
10 april 2012, 23:57
Hoe kan ik er nou goed voor zorgen helemaal geen ruis te hebben op mijn opnamen. Dan vooral de elektrische gitaren die ik opneem. D'r komt toch altijd wat ruis uit zo'n amp, en als je met veel effecten werkt zoals ikzelf, dan komt er altijd nog extra bende mee.

Werkt dit bijvoorbeeld? http://www.ehow.com/how_4681657_remove-noise-recorded-track.html

Een gate erop zetten werkt niet echt, aangezien er dan geluid afgeknipt wordt wat ik wel wil bewaren. Ruis eruit EQ'en is me ook niet echt gelukt (met behoud van een mooie klank). Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat de manier is.

Hoe moet dit nou?

harrie-beton
11 april 2012, 07:48
Als de versterker redelijk volume produceert moet het verschil tussen ruis en signaal redelijk zijn. Neem op zonder gate: Als je het opgenomen spoor achteraf (als wav) door een gate haalt moet hij toch bijna ruisvrij te krijgen zijn en je kunt dan diverse settingen proberen zonder risico.

bass blom
11 april 2012, 07:53
die methode is wat omslachtig maar al is het maar voor de fun leuk om te proberen.

MaxVMH
11 april 2012, 20:31
Een gate erop zetten werkt niet echt, aangezien er dan geluid afgeknipt wordt wat ik wel wil bewaren.Een goed afgestelde gate haalt geen klank weg tijdens het spelen, maar vlak voor en vlak na het spelen, want 't is vooral tijdens pauzes dat ruis opvalt.
Ruis eruit EQ'en is me ook niet echt gelukt (met behoud van een mooie klank). Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat de manier is. Dat is inderdaad niet de manier. Ruis noemen we ruis en niet brom, flutter, storing, etc. ... , omdat het vaak over een heel groot frequentiebereik voorkomt. Als je al die frequenties moet cutten, blijft er van het gitaarsignaal weinig over.

Wat kan je wel doen?

1. Een fragmentje uploaden, dan kunnen we horen waar het precies over gaat. Voor hetzelfde heb je een aardlus of storing op je stroom ;)
2. Je pedalen & versterker degelijk leren afstellen, en eventueel je effecten aanpassen om meer geschikt te zijn voor opnames (vb. reverb/compressie/sustain/... pedalen er van tussen halen, en softwarematig toepassen. Klinkt niet hetzelfde, maar als je wat met software-effecten overweg kan, kan je veel meer richtingen uit)
3. Pedalen die je niet gebruikt, weghalen.
4. Gaten & EQ'en (frequenties die je gitaarspel niet in beslag neemt kan je cutten, dat zijn dan toch al frequenties die niet ruisen, en een goed afgestelde gate houdt de ruis tegen op momenten dat je niet speelt.) Je kan een gate overigens vaak ook instellen dat hij het geluid niet helemaal cut, maar vb. met -10dB afzwakt. Dus van zodra je stopt met spelen, gaat de ruis 10dB stiller.
5. Leren leven met de ruis. Distortion/overdrive brengt ALTIJD ruis met zich me.

The Bertman
11 april 2012, 21:16
Je zou ook kunnen proberen om de ruis eruit te halen met anti-ruis software. Adobe Audition heeft zo'n tool, en dat werkt verbluffend. Maar wees voorzichtig, want het tast wel degelijk de klank aan. Maar met mate kan het een verschil maken.

Jedeel
12 april 2012, 17:59
Je zou ook kunnen proberen om de ruis eruit te halen met anti-ruis software. Adobe Audition heeft zo'n tool, en dat werkt verbluffend. Maar wees voorzichtig, want het tast wel degelijk de klank aan. Maar met mate kan het een verschil maken.

Ik pas dan ook alléén maar het ruisfilter van Audition toe op die plekken in de opname dat de ruis echt opvalt.
Zodra het volume weer toeneemt, valt de ruis toch niet meer op.
Overigens is (de legale versie van) Audition niet goedkoop. Mss zijn er goedkopere software-pakketten?

The Bertman
12 april 2012, 19:11
Ja, precies, voorzichtig alleen maar op plaatsen waar je er echt last van heb. Liefst spoor voor spoor, niet klakkeloos de eindmix door de ontruiser halen.

Audition is duur, maar je kan een functionerende demo-versie bij Adobe downloaden, die werkt een maand.

Jedeel
12 april 2012, 19:24
Audition is duur, maar je kan een functionerende demo-versie bij Adobe downloaden, die werkt een maand.

Het mooie van Audition - vind ik - dat je een stukje wave met ruis kan markeren, vervolgens daar een filter van kan maken in Audition.
M.a.w. Audition inspecteert zélf de aanwezige ruis en maakt daar het filter van!
Dit gemaakte filter gebruik je dan als ruisfilter op de hinderlijke stukken.