PDA

View Full Version : Welke snaren voor mijn Acoustiche Gitaar?.



muziekfreak
10 april 2012, 22:35
Hallo,

Ik heb eigelijk wat advies nodig van jullie dat is dat ik nieuwe snaren op mijn Simon & Patrick acoustische gitaar heb gezet ,maar dat waren snaren voor de elektrische gitaar (D'addario XL)het klinkt wel lekker helder maar ben er nog niet zo tevreden over nog?.Wat ik wel fijn vindt dat is dat je niet zo hard hoeft te drukken op de snaren zoals bij echte acoustische snaren.
Maar als ik er toch echte acoustische snaren op wil zetten wat zijn de beste daarvoor? ,zijn er snaren die niet zo strak staan zoals bij elektriche gitaren,dat je ze niet zo hard hoeft in te drukken.
William.

LaurentB
10 april 2012, 22:48
Wat je kunt doen is akoestische snaren van dikte 011 kopen, dat is iets dikker dan elektrisch maar toch nog vrij licht. d'Addario of Martin zijn best goed.

Muzieknono
11 april 2012, 08:33
De dikte van je snaren heeft zijn weerslag op de klank van je gitaar, misschien moet je eens naar de actie van je gitaar kijken als hij zwaar speelt.
d'Addario is prima.
Mvgr. Dirk Jan :B

fastfolkert
11 april 2012, 09:40
De dikte van je snaren heeft zijn weerslag op de klank van je gitaar, misschien moet je eens naar de actie van je gitaar kijken als hij zwaar speelt.
d'Addario is prima.
Mvgr. Dirk Jan :B

Dat klankverschil moet je idd. niet onderschatten; op mij Yamaha FG730S is 011 echt "te dun" om een mooie stevige bas te krijgen. Daar moet ik echt minimaal 012 voor hebben (013 heb ik nog nooit geprobeerd). Maar 011 speelt wel een stuk lichter....

Smoky
11 april 2012, 09:41
Zo zwaar mogelijk. D'Addario 13-56 phosphor bronze bijvoorbeeld ...

Rizz
11 april 2012, 10:04
Zo zwaar mogelijk. D'Addario 13-56 phosphor bronze bijvoorbeeld ...

Ik weet niet of dat soort kabels de oplossing zijn voor lichter spelen! Ik vind het ruk spelen iig.. En voor een vol geluid hoef je het niet te doen.. Elixir polyweb .011 FB bijv. klinken al heel donker van zichzelf..
Maar dat ligt ook een beetje aan de gitaar.. Mijn gitaren zijn allemaal (bei) gekocht op een donkere klank van zichzelf, dus hoef ik ook niet al te dikke snaren te gebruiken..

Smoky
11 april 2012, 10:17
Ik weet niet of dat soort kabels de oplossing zijn voor lichter spelen!..

is een kwestie van spelen en gewoon worden ...


Ik vind het ruk spelen iig.. En voor een vol geluid hoef je het niet te doen.. Elixir polyweb .011 FB bijv. klinken al heel donker van zichzelf....

Vol en donker en donker is anders ... dikkere snaren is meer druk op - hopelijk - een massief bovenblad - is meer punch/ volume. Klinkt in mijn oren leuker ...

Rizz
11 april 2012, 10:27
is een kwestie van spelen en gewoon worden ......

Heb het met een aantal setjes geprobeerd, maar ik kan er niet aan wennen






Vol en donker en donker is anders ... dikkere snaren is meer druk op - hopelijk - een massief bovenblad - is meer punch/ volume. Klinkt in mijn oren leuker ...

Moest eigenlijk allebei in 1 zin... Zeker op m'n VGS is het echt niet nodig, ik wordt echt weggeblazen dan! Voor bijv een drop D stemming is .011 wel te dun, dat gaat een stuk beter met .012..

Maar idd, ligt dus geheel aan voorkeur en gitaar..

En dus komen we op het punt dat het eigenlijke advies aan TS moet zijn: Snarenkeuze is zowel gitaar- als spelerafhankelijk.. Probeer er aan aantal uit, dik, dun, brons, fosfor brons... Het blijft een zoektocht, maar wel 1 die een wereld van verschil voor jouw geluid en je spel kan maken!

TheLargerSound
11 april 2012, 12:28
Ik zou kijken voor de elexirsnaren.
Dat zijn heel goede snaren...
(Vind ik toch...)

beruk
11 april 2012, 15:23
Wat je ook kunt overwegen zijn snaren met een zachte kern. Martin FX bijvoorbeeld (ik ben een Martin believer qua snaren).
http://www.martinguitar.com/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=111:martin-fx&Itemid=168&layout=stringcategory

northernlake
11 april 2012, 17:52
Of koop twee setjes of een mix set: ik gebruik meestal d'addario ej-16's (0.12) maar de omwonden snaren uit ej-17. Die zijn als 'bluegrass' set te krijgen als ej-19 mixed set.

Rizz
11 april 2012, 17:58
Wat je ook kunt overwegen zijn snaren met een zachte kern. Martin FX bijvoorbeeld (ik ben een Martin believer qua snaren).
http://www.martinguitar.com/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=111:martin-fx&Itemid=168&layout=stringcategory

Nou, daar was ik ook wel van onder de indruk.. Had ze besteld voor mezelf, maar heb ze aan een leerling gegeven en mijn kinnebak viel tegen de grond, nooit gedacht dat dat stuk brandhout van hem zo goed kon klinken! Absolute aanrader...

muziekfreak
11 april 2012, 19:27
Ja nu heb ik er om te proberen snaren op gezet die voor de elektrische gitaar zijn ,ze zijn erg helder en het klinkt nogal hard of luid luider dan acoustische snaren dus.
Deze zaten er 4 jaar op Gadin high definition Strings.
William.

Rizz
11 april 2012, 20:28
Ja nu heb ik er om te proberen snaren op gezet die voor de elektrische gitaar zijn ,ze zijn erg helder en het klinkt nogal hard of luid luider dan acoustische snaren dus.
Deze zaten er 4 jaar op Gadin high definition Strings.
William.

Ja, dat had je al gezegd in je eerste post.. Electrische snaren zijn over het algemeen dunner dan acoustische snaren en dan vooral de drie bassnaren.. Dit is niet bij elke set zo en is ook merkafhankelijk...

Maar het is niet zo gek dat nieuwe, electrische snaren veel harder klinken dan 4 jaar oude acoustische snaren.. Daar is het leven wel een beetje uit, dus er zal een wereld van verschil zijn!

Als je er perse electrische snaren op wilt zetten, kijk dan of een .011 setje tot .054 gaat (dikte dunste en dikste snaar).. Het maakt een wereld van verschil in geluid! Maar.. ook weer gitaarafhankelijk...

Bluesguy
12 april 2012, 08:46
Ik gebruik op m'n Martin DC1E de 80/20 extra lights 10-47 van Martin en vindt ze super.
Velen zeggen me dat ze te licht zijn voor akoestisch, maar dit is volgens mij meer persoonlijke voorkeur. De boodschap is ook hier uitproberen en zien wat je het meeste bevalt?
In ieder geval spelen ze veel lichter en heb ik een geluid dat ik prima vind....:)

muziekfreak
12 april 2012, 18:53
Morgen krijg ik wat snaren binnen jullie horen nog hoe dat klinkt?.
Zo leer je ook mooi hoe je snaren moet opzetten!!.
William.

muziekfreak
13 april 2012, 15:18
Dit zijn de snaren die ik net binnen heb , Martin Acoustic FX flexible core 012-054 en D'Addario Phosphor Bronze zelfde dikte.
Ik denk dat ik voor de Martin ga!.

Maar het nog een vraagje over de actie van de gitaar die vindt ik nogal hoog dat is 4mm (snaar fret hoogte 12 pos.)is dat normaal die hoogte?,ga toch maar iets verlagen denk ik?.

William.

Guitar GoD
13 april 2012, 15:45
als de hoogte 4mm is bij de 12e fret, is dat inderdaad echt veel te hoog. die van mij zitten nog niet eens op 2,5mm.

succes en ben benieuwd hoe je gitaar nu klinkt!

groeten.

Mr.Fingers
13 april 2012, 18:54
Inderdaad veel te hoog. Op m'n D35 zit die rond de 2mm, en de LG-1 op 1.5.

Qua snaren gebruik ik het liefst de Martin 80/20 Bronze*, dikte 0.011. Is een mooi compromis tussen voldoende stuwende klank, en speelgemak. Op de D35 ligt nu 0.012, en dat vind ik net iets te zwaar om vlot te spelen.

*Omdat D'Addario's veel langer vers en sprankelend klinken, de Martins klinken veel sneller ingespeeld, ik haat de klank van nieuwe snaren.

Eko
13 april 2012, 19:34
Snaren die je gitaar gestemd houden hebben nu eenmaal een bepaalde trekkracht die je moet overwinnen door ze in te drukken. Als je met een setje .010 al een probleem hebt denk ik dat je iets meer uren zult moeten maken. Of je moet overstappen op nylon snaren.
Voor de klank zul je een zoektocht moeten doen om je smaak te ontdekken. Hangt hel erg van de materialen van je gitaar af. De ene gitaar kan veel meer hoog hebben en de andere heeft dan snel de neiging heel erg schel te klinken. Ik gebruik meerdere soorten snaren soms op 1 gitaar. Ligt aan de toepasing. Moet ik iemand begeleiden of is het alleen vulling als strummen in een band. Ook gebruik ik diverse merken en soorten op gitaren. Op de ColeClark zitten altijd andere snaren dan op de Gibson.

muziekfreak
13 april 2012, 20:15
Ok ik heb de Martins erop zitten,klinkt goed ik maak morgen wel even een opname hoe het klinkt ,de actie heb ik ook wat verlaagt.
Het is even wennen weer want meestal speel ik elektrisch.
Maar zelf barre's gaan goed,Zo kan ik ook weer extra eelt kweken??.
William.

Guitar GoD
14 april 2012, 21:27
hoe heb je de actie verlaagd als ik vragen mag? gewoon schuurpapiertje op je benen kam?

groet.

Mr.Fingers
14 april 2012, 23:30
Ja, maar dan wel langs de onderkant (dus hetgene dat in je zadel zit). Gewoon schuurpapiertje op een recht oppervlak (tafel) gekleefd met plakband, en dan een lijntje getekend evenwijdig met de huidige onderkant (zodat je zeker recht blijft), en dan schuren tot het eraf is, testen, en opnieuw herhalen tot het goed zit. Duurt even, maar het luistert behoorlijk nauw.

muziekfreak
15 april 2012, 10:49
De actie heb ik zo verlaagt , ik heb de kam van onderen afgetekend aantal mm? en afgeveilt met de slijpmachine dat gaat perfect.
William.