PDA

View Full Version : aftmeting hout voor een les paul



Wombat
10 april 2012, 21:00
Hoi allen,

ik ben bezig met het plannen van een les paul of es 335 om te bouwen. Ik wil deze maal zelf de nek gaan maken. Maar ben eigenlijk opzoek naar de maten die jullie aanhouden voor de plank die je gebruikt voor de nek. welke dikte breedte en hoogte gebruiken jullie voor het hout ?

aaronstonebeat
10 april 2012, 22:28
Ik heb al aardig wat plankjes van 18 mm dik gebruikt, breed genoeg dat de kop er uit kan; en lang genoeg uiteraard, maar bij mij kwamen ze sowieso uit langere planken. Ik lijm wel steeds de kop aan de hals anders dan bijvoorbeeld Gibson dat doet.

Wombat
11 april 2012, 07:03
Ja dat was ik ook van plan de kop onder een hoek van 13 graden zagen en die dan aan de hals lijmen. dus 18 mm is dik genoeg voor een hals en hoe breed is het hout dan ? ik neem aan dat je voor de kop nog extra hout aan de zijkant lijmt ?

aaronstonebeat
11 april 2012, 08:09
Ik schooi altijd naar bruikbare planken en tot dusver waren die breed genoeg om ook de kop er in één keer uit te halen; uitzondering was de keer dat ik een gelamineerde hals maakte. Als het nodig is, moet je oren aan de kop lijmen.

18 Mm is voor mij genoeg, maar er gaat weinig meer vanaf; reken er nog een toets van 6 a 8 mm bij, de dikte van de jumbofrets die ik graag gebruik en ik heb lekkere honkbalknuppels ;)

Wombat
11 april 2012, 11:39
Ik zie dat jij ook een es 335 achtig model heb gemaakt welke dikte heb je gebruikt voor de body van de gitaar?
IK kan nergens afmetingen vinden van een es 335 ik heb wel gezien dat ze veel dunner zijn als een les paul bijv.

aaronstonebeat
11 april 2012, 12:01
Die is inderdaad maar dun: ongeveer 39 mm. Ik heb eens een ES335 bespeeld en die is een stuk dikker, ik schat toch zeker een centimeter of vijf aan de rand. Het lijkt dun omdat de kast redelijk groot is.

aaronstonebeat
11 april 2012, 17:03
Ik heb even gezocht, gevonden (http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=151494) en gezien dat ik overdrijf. Ze variëren een beetje tussen zo'n 42 en 45 mm aan de rand.

Wombat
12 april 2012, 13:44
Bedankt voor de moeite en de informatie, hier kan ik wel wat mee ik zal de website ook doorspitten voor nog meer informatie.

Wombat
18 april 2012, 11:31
Hoi,

Ik heb gisteren hout gehaald voor de nek mahonie hout iets meer als 2 cm dik. Maar heb een vraag over de diepte en de ligging van de trussrod. Hoe diep kan ik die het beste frezen en kan die overal dezelfde diepte hebben of moet er verschil in zitten voor de trussrod om goed te kunnen werken. Ik heb daar verschillende dingen over gelezen.

barno
18 april 2012, 11:36
voor tweedelige trussrod die one way of double action werkt : een rechte sleuf die net zo diep is dat de bovenkant (de platte kant) onderaan tegen de toets komt. Je kan 'm ook iets dieper leggen maar dan moet er een vulstrip in.

voor vintage style trussrod moet je, naargelang je'm langs boven of langs onder (skunkstripe) een gebogen kanaal frezen (hol / bol).

Wombat
18 april 2012, 22:25
voor tweedelige trussrod die one way of double action werkt : een rechte sleuf die net zo diep is dat de bovenkant (de platte kant) onderaan tegen de toets komt. Je kan 'm ook iets dieper leggen maar dan moet er een vulstrip in.

voor vintage style trussrod moet je, naargelang je'm langs boven of langs onder (skunkstripe) een gebogen kanaal frezen (hol / bol).

ik heb een vintage style rod maar ik zie veel bouwers die lijken gewoon 1 diepte voor zon vintage rod te gebruiken zo ook hier : http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/273300-1959-es-335td-proto-build-13.html klopt dat ?

aaronstonebeat
18 april 2012, 22:36
Ik frees ook een kanaal van één diepte; de truc zit 'm in de strip waarmee je de stang afdekt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FVS3778K.jpg

Op de foto ligt die strip ondersteboven; de bolle kant ligt uiteindelijk tegen de trekstang aan.

Wombat
18 april 2012, 22:53
Ik frees ook een kanaal van één diepte; de truc zit 'm in de strip waarmee je de stang afdekt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FVS3778K.jpg

Op de foto ligt die strip ondersteboven; de bolle kant ligt uiteindelijk tegen de trekstang aan.

Bedankt dat maakt mij een boel duidelijk :) en strip druk je er met redelijk wat kracht in zodat de rod die vorm aanneemt ?

aaronstonebeat
18 april 2012, 23:02
Bedankt dat maakt mij een boel duidelijk :) en strip druk je er met redelijk wat kracht in zodat de rod die vorm aanneemt ?

Dat valt reuze mee; een kleine 40 cm van die stang buigt heel makkelijk. Ik probeer wel de strip goed passend voor het gefreesde kanaal te maken zodat er een beetje weerstand is bij het inbrengen ;) en de zijkanten ook wat druk ervaren bij het lijmen.

Wombat
18 april 2012, 23:58
Ik heb trouwens nog even goed gekeken ook op mylespaul forum en zie dat ze de trussrod ruimte niet recht frezen maar een verschil in diepte tussen voor en achter. Niet goed gekeken dus :P

aaronstonebeat
19 april 2012, 00:52
Waarom zou je de moeite nemen om de achterkant van de frezing rond te maken als dat geen functionaliteit toevoegt?

Wombat
19 april 2012, 10:18
Nee niet ronden wel gewoon frezen maar de kant van de headstock wordt met 1/8 ste inch verhoogt waardoor de rod scheef komt te liggen en niet recht zoals ik eerder aannam zie http://i519.photobucket.com/albums/u353/teonigil/2011-03/22052011122513.jpg

bovenstaande manier is een makkelijkere voor een beginner denk ik

Wombat
8 mei 2012, 21:57
Ik ben aan het lezen over het bouwen van een nek op verschillende forums. En wat me opvalt bij veel bouwers is dat ze gebruik maken van een maple plankje die ze vastlijmen in de nek. Nu heb ik eigenlijk nergens kunnen lezen waarom daar altijd maple voor wordt gebruikt. Voor de looks hoef je het niet te doen je ziet er namelijk toch niets van.

barno
8 mei 2012, 22:02
Ik veronderstel dat je doelt op de strip die wordt gebruikt om de truss rod af te dekken? Als de neck van maple is, is het logisch daarvoor maple te gebruiken, maar het maakt niet veel uit welk soort hout dat is. Is trouwens niet altijd nodig, afhankelijk van soort truss rod.

Wombat
9 mei 2012, 07:00
Ik veronderstel dat je doelt op de strip die wordt gebruikt om de truss rod af te dekken? Als de neck van maple is, is het logisch daarvoor maple te gebruiken, maar het maakt niet veel uit welk soort hout dat is. Is trouwens niet altijd nodig, afhankelijk van soort truss rod.

Ja inderdaad dat stukje hout bedoel, ik vraag dit namelijk want het valt me op dat veel gibson les paul bouwers mahony gebruiken voor de neck maar die strip is dan maple. Dat vondt ik een beetje vreemd is het nog van belang hoe het hout is gezaagd voor die strip kwartiers of juist niet ?