PDA

View Full Version : brom verhelpen



Ijselrobo 07
10 april 2012, 17:22
elke versterker heeft wel een kleine brom, dat is normaal, (toch?). zo ook mijn Blackstar HT-20 en Marhsall JTM45 met 1960TV Cabinet.
alleen, mijn pedaalboard produceert zoveel brom, dat het lijkt of er ergens een overdrive aan staat. als ik een overdrive aan zet, is het dubbel zo erg. niet normaal meer.
huidige setup:
Gitaar --> Blackstar HT-20 --> Send HT-20 --> Korg DT-10 (output*) --> Dunlop Classic Wah --> Blackstar HT-Dual (output*)--> Digitech BP80(linker output) --> Digitech RP300R Artist (linker output) --> Return HT-20 --> Line out HT-20 --> Marshall JTM45.

* Op de DT-10 en HT-Dual zitten 2 output's. Op de DT-10 een Bypass en een gewone output en op de HT-Dual een Emulated output en een output. van beide gebruik ik de gewone output.

De harde brom komt van het pedaalboard af, dat heb ik al getest door wat te spelen met en zonder pedaalboard in de loop.
Wat ik nog niet heb gedaan, is elk pedaal apart testen.
Ik gebruik yellow cable patch kabels van 0.30m die ik eens voor iets minder dan 7 euries heb gekocht. alleen, tussen de HT-Dual en de BP80, en de HT-20 en de JTM45 zitten van die kabels van (ik denk) 0.80m die je bij de Marshall producten krijgt.
Voor alle pedalen heb ik adapters, welke allemaal in een geaard stopcontact zitten.

Iemand enig idee hoe ik de brom kan verhelpen? betere kabels misschien?

Erik70
10 april 2012, 19:56
Het ligt niet aan je spullen, maar alles aan de manier waarop je het hebt aangesloten, denk ik.
Als ik je inschrijving goed begrijp plug je je gitaar in in de HT20, vervolgens al je effecten in de loop van deze amp, en dan de lineout van de amp naar een volgende amp.... dat vraag gewoon om problemen denk ik zo.

Maak eerst een keuze welke amp je nou gebruiken wilt.
Plug je gitaar in de tuner, dan je wah, dan de HT-dual en dan in je amp en je amp vervolgens op de speaker.
Neem vervolgens één (waarom in godsnaam 2 van die dingen...) van die digitechs en zet die in de loop. gebruik hiervan ALLEEN de modulatie/delay/reverb achtige effecten en verder niks.

Zorg ook dat alle effecpedalen de juiste voeding krijgen.

TimS
10 april 2012, 19:59
Staat je wah niet gewoon te dicht bij je voeding?

The Lo Lands
10 april 2012, 20:12
Ik had laatst bij het bouwen van mijn nieuwe pedalboard ook een brom die werdt verkregen door een OD die te dicht bij de voeding lag en hier ook op aangesloten was. Bij het aanzetten van het pedaal werdt de brom als verwacht versterkt. Ik heb een isolated voeding voor 6 pedalen maar toch was de OD overgevoelig voor de voeding. Ik heb de OD vervolgens aangesloten op een andere voeding en weg was de brom!

Isoleer eerst het probleem en als je de bron van de brom hebt gevonden sluit 'het probleem' eens aan op een andere voeding, batterij of stopcontact. Adapters die bij elkaar zijn aangesloten kan soms ook problemen geven. Blijft gissen, vaak is het de voeding die problemen geeft.

Ijselrobo 07
11 april 2012, 07:13
alle pedalen krijgen de juiste voeding. de wah, de DT-10 en de HT-Dual staan zo'n 40 tot 50cm van de voedingen af. de 2 digitech's staan er wat korterbij, zo'n 5 tot 15cm.

Maar ik ga alle pedalen eens appart in de loop zetten, de andere pedalen laat ik ondertussen aan staan. dan kan ik kijken of het aan één pedaal ligt of, zoals The Lo Lands zegt, aan de voedingen (die tekort bij elkaar zitten).

polviggen
11 april 2012, 13:09
heb je voor alle pedalen aparte adapters ?
dat kan net het probleem zijn..

ook alle adapters + stroomkabel van de versterker in dezelfde stekkerdoos steken wil wel eens helpen.

Johannes
11 april 2012, 13:19
Ik gok dat het in dit geval ligt aan het gebruik van de 2 amps tegelijk. Als de brom optreedt, één voor één pedalen uit de keten halen (beginnend met de marshall amp) en je hebt de veroorzaker zo gevonden. Mocht je verder niks willen veranderen aan je setup dan kan dit (http://www.bax-shop.nl/di-box/behringer-hd-400-hum-verwijderaar/product-details.html) ook goed van pas komen.

bass blom
11 april 2012, 13:24
alles in geaard stopcontact.. aardlussen?
alles wat op mekaar aangesloten is moet op 1 ding na in een geaard stopcontact om aardlussen te voorkomen.

HaroldA
11 april 2012, 13:36
Ik heb volgens mij nog helemaal niets gelezen over hoe Ijselrobo 07 stapsgewijs het probleem probeert te elimineren of reproduceren. Het is alles in de loop of niets in de loop.

* Wat is het resultaat geweest van 'met 1 pedaal beginnen' en 1-voor-1 toevoegen?
* Wat is het resultaat geweest van 'met alle pedalen beginnen' en 1-voor-1 verwijderen?

Nielsje
11 april 2012, 13:38
elke versterker heeft wel een kleine brom, dat is normaal, (toch?). zo ook mijn Blackstar HT-20 en Marhsall JTM45 met 1960TV Cabinet.
alleen, mijn pedaalboard produceert zoveel brom, dat het lijkt of er ergens een overdrive aan staat. als ik een overdrive aan zet, is het dubbel zo erg. niet normaal meer.
huidige setup:
Gitaar --> Blackstar HT-20 --> Send HT-20 --> Korg DT-10 (output*) --> Dunlop Classic Wah --> Blackstar HT-Dual (output*)--> Digitech BP80(linker output) --> Digitech RP300R Artist (linker output) --> Return HT-20 --> Line out HT-20 --> Marshall JTM45.

* Op de DT-10 en HT-Dual zitten 2 output's. Op de DT-10 een Bypass en een gewone output en op de HT-Dual een Emulated output en een output. van beide gebruik ik de gewone output.

De harde brom komt van het pedaalboard af, dat heb ik al getest door wat te spelen met en zonder pedaalboard in de loop.
Wat ik nog niet heb gedaan, is elk pedaal apart testen.
Ik gebruik yellow cable patch kabels van 0.30m die ik eens voor iets minder dan 7 euries heb gekocht. alleen, tussen de HT-Dual en de BP80, en de HT-20 en de JTM45 zitten van die kabels van (ik denk) 0.80m die je bij de Marshall producten krijgt.
Voor alle pedalen heb ik adapters, welke allemaal in een geaard stopcontact zitten.

Iemand enig idee hoe ik de brom kan verhelpen? betere kabels misschien?

Hier wil ik even op inspelen. De kabels die je volgens mij bij Marshall producten krijgt zijn speakerkabels, géén standaard gitaarsnoeren!

Ijselrobo 07
11 april 2012, 19:18
oke, ik ben alle pedalen een voor een in de loop van de blackstar aan het hangen en de marshall blijft uit, komt 'ie:
Korg DT-10: deze is helemaal stil in de loop. dus deze is het niet.
Dunlop wah: ook helemaal stil.
Blackstar HT-Dual: Een kleine brom, maar nog lang niet zo hard als alle pedalen in de loop.
Digitech BP80: alweer een hardere brom dan de HT-Dual. dit zou de stoorzender kunnen zijn.
Digitech RP300R: Ja hoor. deze veroorzaakt de brom. het is precies dezelfde brom als ik hoor als alles in de loop zit.

dus de RP300R is de grootste stoorzender. raar, want bij deze gebruik ik de normale patch kabels en de orginele voeding (net als de blackstar HT-Dual en de BP80. de wah en de tuner hebben geen orginele voedingen)

Op dit moment ga ik even stoom uit een andere groep erbij halen en kijken of het aan de adapter ligt.

Edit 1: het hele board op een andere stroomgroep aansluiten dan de versterker heeft geen effect.
Edit 2: het heeft ook geen effect als ik alleen de RP300R op een andere groep aansluit. ik ga nu de Dual, BP80 en de RP300R op de andere stroomgroep aansluiten. anders weet ik het ook niet.
Edit 3: ook de bovengenoemde 3 op een andere groep aansluiten maakt geen verschil..
Edit 4: ook nog even die marshall speaker kabel tussen de HT-Dual en de BP80 vervangen door een 1,5m van cordial met neutrik's. ook dit geeft geen verschil.

iemand nog een idee?

bass blom
11 april 2012, 19:20
wat moet je ook met dat soort meuk in zo'n mooie versterker :dontgeti:

Ijselrobo 07
11 april 2012, 19:51
okeeeee... nu komen we ergens. ik heb alles weer teruggebracht naar hoe het origineel was (eerste post van dit topic). alleen de RP300R heb ik weggelaten. en raad eens: brom! alleen deze is wat lager in toon, dan dat de RP300R er nog bij zit.
verder met uitproberen: de BP80 eruit gehaald. nogaltijd: Brom!
toen de HT-Dual eruit gehaald: Brom!
Toen alleen de wah en de tuner in de loop gedaan, en tot mijn verbazing: BROM!
conclusie tot nu toe: het zijn niet de pedalen die de meeste brom maken. dus het moet iets anders zijn.

HaroldA
11 april 2012, 19:53
Toen alleen de wah en de tuner in de loop gedaan, en tot mijn verbazing: BROM!
conclusie tot nu toe: het zijn niet de pedalen die de meeste brom maken. dus het moet iets anders zijn.

Dus je hangt 2 pedalen in je loop en je hebt brom, maar het ligt niet aan je pedalen? Rara politiepet.


(wah in de loop? :???:)

Erik70
11 april 2012, 20:50
. ik heb alles weer teruggebracht naar hoe het origineel was (eerste post van dit topic)... .


.. dus wéér met 2 amps aan elkaar, ik hoop toch zeker van niet????

HaroldA
11 april 2012, 20:51
.. dus wéér met 2 amps aan elkaar, ik hoop toch zeker van niet????

Dat zal toch niet?

Ik snap trouwens niks van de werkwijze van Ijselboro. Hoe moeilijk kan het zijn een brommetje op te sporen? :???:

The Lo Lands
11 april 2012, 21:55
okeeeee... nu komen we ergens. ik heb alles weer teruggebracht naar hoe het origineel was (eerste post van dit topic). alleen de RP300R heb ik weggelaten. en raad eens: brom! alleen deze is wat lager in toon, dan dat de RP300R er nog bij zit.
verder met uitproberen: de BP80 eruit gehaald. nogaltijd: Brom!
toen de HT-Dual eruit gehaald: Brom!
Toen alleen de wah en de tuner in de loop gedaan, en tot mijn verbazing: BROM!
conclusie tot nu toe: het zijn niet de pedalen die de meeste brom maken. dus het moet iets anders zijn.
Wat dan nog over blijft is je gitaar, kabels en- of versterker. Lus je loop eens door met alleen een kabel. Misschien is de loop van je versterker het probleem!? Kijk daarnaast eens wat er aangesloten is op de stroomgroep (het net) waarop je spullen zijn aangesloten.