PDA

View Full Version : Welke dikt snaren bij D-stemming gitaar



rupke
10 april 2012, 08:27
Hoi,

Sinds kort ben ik aan het spelen in een band waar ze de gitaren in D hebben stemd. Niet Drop-D, maar alle snaren een hele toon lager. Nu had ik mijn gitaar een week of twee in die D-stemming staan en nu beginnen de snaren aan het begin van de hals te kletteren en klinkt hij op sommige posities als een sitar. Er liggen nu vanuit de normale stmming nog de 0.10 snaren op.

Welke dikte snaren raden jullie aan voor een D-stemming.

Gr. Rupke

bass blom
10 april 2012, 08:40
zou ik zeker naar 011 gaan, zoniet naar 012
en wellicht komt dat gekletter en sitar klinken doordat de hals te recht wordt, door minder spanning.

rupke
10 april 2012, 08:49
Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie. Dat kletteren komt zeker door minder spanning op de hals. Ik vroeg me af of een setje 0.11 dat verschil in spanning gaat opheffen nu hij in D is gestemd tov van het estje 0.10 in E-stemming.

Gr. Rupke

bass blom
10 april 2012, 08:57
ja reken maar dat je nu minder spanning hebt, geen idee hoeveel minder..
een normale set op normale spanning trekt ongeveer 65 kilo dacht ik.
kan zomaar zijn dat dat naar 60 gaat door een hele toon lager.
experimenteren dus, 011 kan het fixen en anders 012.
als je 011 er op zet zeker weer even afwachten.
of 010 houden en trussrod voorzichtig iets losser zetten.

geert1976
10 april 2012, 09:01
Met een setje 0.11 kun je rustig downtunen naar D
Met een setje 0.10 kun je maximaal downtunen naar D# is mijn ervaring.

Set er een setje 0.11 op (liefst 0.11-0.52) stem hem in D en laat hem gestemd en wel een uurtje staan, daarna opnieuw stemmen en indien de snaren nog aanlopen op de eerste frets, trusrodd een kwartslag losser zetten.

Succes!

rupke
10 april 2012, 10:18
Hoi allemaal,

Bedankt voor julli ereacties. Ik zal beginnen met 0.11 er op te zetten. weekje wachten en kijken wat het resultaat is. Mocht hij dna nog aanlopen dan g aik dnek ik naar 0.12 om te prberen. de gitaar is namelijk helemaal perfect afgesteld op E-stemming met een 0.10 setje. Heeft me ook een bak met geld gekost om dat te laten doen, maar dan is het wel supergoed gedaan. Dus voorda tik ga draaien eers een zwaarder setje er op. Ik kan altijd nog een kwartslagje geven aan de trusrodd.

Gr. rupke

polviggen
10 april 2012, 13:00
best wel zien dat je dikste snaar een 052 is, dat de hogere snaren wat dunner zijn is niet zo erg... dat gaat met een 010 nog wel.
Ik zou voor die stemming d'daddario medium top, heavy bottom nemen, da's een 011-052 setje.

In D gaat dat +- aanvoelen als een 010-46 set in E

waarom noemt iedereen altijd een setje bij de dunste snaar ? je hebt hebt sets die met 011 beginnen en een 056 als dikste snaar hebben, en andere een 049, terwijl extra spanning bij lagere stemming juist op de dikkere snaren belangrijker is.

d'daddario heeft een 011-056 set voor D stemming, maar dat vind ik persoonlijk wat aan de dikke kant.

frekie
10 april 2012, 13:10
Laatst nog even geprobeerd mee te pielen met Voodoo Chile van Hendrix/SRV op Youtube. Ik bleef aan het stemmen, dan weer in Eb, dan weer in D :seriousf:

011 setje eerst maar eens. Het is wel de manier om eens een vet geluid uit een Strat te halen.