PDA

View Full Version : Wat voor scale is dit?



Braddie
10 april 2012, 00:07
-7-10-7
-9 -9
-7-10 10-7
-6-9 - 9

Net zelf bedacht, en als ik hem als een arpeggio (Up and down over m`n fretboard) speel, met een 6/8e of een shuffle, klinkt het best tof..

TimS
10 april 2012, 00:20
Het zijn maar 4 noten, G#, B, D en F, lijkt me gewoon een verminderd septiemakkoord?

beruk
10 april 2012, 10:44
Ik krijg er een pentatonische associatie mee, zo op het gehoor. Wacht op de theorie bazen......

terrasbeest
10 april 2012, 12:28
-7-10-7
-9 -9
-7-10 10-7
-6-9 - 9

Net zelf bedacht, en als ik hem als een arpeggio (Up and down over m`n fretboard) speel, met een 6/8e of een shuffle, klinkt het best tof..

(Wat zijn de NOTEN ? Ik lees geen Tabs...)
G#, B, D en F is idd een arpeggio van een verminderd septiemakkoord.
Als je elke noot van die arpeggio laat voorafgaan door een toon een halve stap lager krijg je de volledige toonladder ( 8 noten ipv 7).
G G# A# B C# D E F dus.
Je kan het ook zien als een G7b9 zonder de grondtoon, goed inzetbaar als passing chord.
Typisch is dat elk van de noten uit zo'n akkoord/ arpeggio als grondtoon kan gezien worden. G#dim7 = Bdim7 = Ddim7 =Fdim7.

Braddie
10 april 2012, 18:39
Ik krijg er een pentatonische associatie mee, zo op het gehoor. Wacht op de theorie bazen......

Pentatonisch?... ik juist niet..

aaronstonebeat
10 april 2012, 23:06
Wat TimS en Terrasbeest al zeggen.

Het zijn te weinig tonen om van een ladder te kunnen spreken, in mijn optiek in ieder geval, het zou wat dat betreft van alles kunnen zijn; bijna alles als je bedenkt hoe dim7-akkoorden worden gebruikt. En vergeef me dat ik het woord 'toonladder' veruit prefereer boven 'scale' :makeup:

Over je 'tab': als je in plaats van spaties streepjes had getypt, was je met evenveel moeite veel informatiever geweest; dan nog de namen van de snaren voor de regels en iedereen weet in één oogopslag wat je bedoelt.

Braddie
10 april 2012, 23:29
Hij begint op m`n D snaar en eindigt op de hoge E....
Maar als ik hem met een 6/8e speel klopt ie gewoon hoor als toonladder

aaronstonebeat
10 april 2012, 23:38
Het is een akkoord, een vierklank die al eerder helemaal correct is benoemd. Hoe zou je een interessant muziekstuk maken met een verzameling van vier tonen die samen in feite maar één akkoord vormen?

Braddie
11 april 2012, 00:20
Geen idee, ben totaal niet technisch.

aaronstonebeat
11 april 2012, 00:46
Terwijl ik denk dat het lastig is een sluitende definitie voor een toonladder op te stellen, denk ik ook dat het weinig zinvol is elke verzameling tonen die van laag naar hoog en/of omgekeerd wordt gespeeld een toonladder te noemen. Of in een specifiek ritme, dat heeft er volgens mij niets mee te maken.
In mijn optiek zou de term toonladder beter gereserveerd kunnen worden voor een minimale verzameling tonen waarmee een volledig muziekstuk kan worden geconstrueerd (en ik besef dat de uitdrukking 'volledig muziekstuk' vaag is en voor velerlei discussie vatbaar). Een verzameling tonen is volgens mij ook een toonladder als met die reeks een aantal toonaarden wordt gedefinieerd, afhankelijk van welke toon als centrum (grondtoon) wordt gekozen.

Is het onderstaande een toonladder?


e ------------------------------------------------
b --------------------10-13-10--------------------
g ---------------9-12----------12-9---------------
d ----------7-10--------------------10-7----------
a -----7-10------------------------------10-7-----
E -5-8----------------------------------------8-5-

Naar mijn idee niet. Het zijn de tonen a, c, e en g; samen het akkoord Am7. Ik zou het nog kunnen splitsen in de drieklanken Am en C. Naar mijn idee een te armoedige basis om muziek mee te maken, zowel qua harmonie als melodie, hoogstens geschikt voor een eenvoudige passage.

peter_heijnen
11 april 2012, 10:56
G#, B, D en F is idd een arpeggio van een verminderd septiemakkoord.
Als je elke noot van die arpeggio laat voorafgaan door een toon een halve stap lager krijg je de volledige toonladder ( 8 noten ipv 7).
G G# A# B C# D E F dus.
Kan, maar is onnodig vergezocht. Als je die arpeggio gaat invullen met de bijbehorende scale ga je in eerste instantie uit van gis dim of as dim:

e: 12-13-15-16
b: 11-12-14-15
g: 9-10-12-13
d: 8-9-11-12
a: 7-8-10-11
e: 6-7-9-10