PDA

View Full Version : Problemen stemming floyd rose JS900



Joostbogaerd
9 april 2012, 22:14
Beste mensen,

Ik zit al geruime tijd met de handen in mn haar. Ik heb een tijdje geleden een Ibanez JS-900 gekocht, met een floyd rose edge tremelo ( de lage variant , die satch zelf ook gebruikt ). Hij wil echter bij whammy-bar gebruik maar moeilijk in stemming blijven. Ik heb er eergisteren nieuwe snaren op gezet, heb de snaren ook gerekt ( net zo lang tot flink oprekken de stemming niet veranderde ). De brug staat vrijwel waterpas ( ik heb deze twee weken geleden laten afstellen ), dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Nu merk ik dat vooral mijn lage E en A snaar te lijden hebben wanneer ik de whammybar omhoog haal, de snaren ( en dan vooral de lage E ) gaan al bij een naar mijn mening vrij mild whammygebruik uit stemming. Het vreemde is dat als ik dan een zeer extreme dive bomb maak ( en de bar wél wild naar beneden druk en heen en weer laat gaan ) de snaren weer wat beter in stemming raken. Het lijkt wel alsof dit het weer een beetje compenseerd. Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen want ik heb de JS immers gekocht omdat ik groot fan ben van Satriani, en iedereen weet dat Satriani de whammy-bar extensief gebruikt.

Alvast Bedankt!:ok:

Skratchy
9 april 2012, 22:43
uhmm je speelt al geruime tijd op een js en zolang je de gitaar hebt dit probleem neem ik aan? Dus vanaf nieuw of wellicht heb je de gitaar 2e hands gekocht... dan lijkt het mij niet normaal.. heb zelf meerdere gitaren met fr waaronder ook een ibanez.. die horen echt niet te ontstemmen bij whammy gebruik. Klinkt alsof je brug niet helemaal op zijn oude plek terugkomt bij whammy gebruik. Dat je dat hoort bij de a en e snaar is opzich dan ook logisch omdat die vaak de langste snaarlengte, dat heet mensuurlengte geloof ik... hebben en dus bij een brug-hoek verschil het eerst lijken te ontstemmen.

misschien dat de veren van je brug slap zijn/worden, geloof ook dat je die kunt opspannen, afhankelijk van gitaar...

Maar nogmaals lijkt het me niet gewoon.

Geen idee of je hier iets mee kunt.

Terminus
9 april 2012, 22:43
De Edge is niet de lage variant, maar wel de variant die Satriani gebruikt. Staat de onderkant of de bovenkant van de brug waterpas? Want bij de Edge is de bovenkant schuin, dat hoort zo. De onderkant moet waterpas staan. Aangezien vooral de E en de A het probleem zijn lijkt het me dat je top locks niet goed vast zitten (of kapot zijn).

Joostbogaerd
9 april 2012, 22:48
Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik heb de edge original erop zitten, inderdaad niet de lage variant. Heb de gitaar inderdaad tweedehands gekocht, misschien is het een keer tijd de veren te vernieuwen, hopelijk helpt dit. Wat zijn de top locks precies? Iets anders dan de locking-nuts bij de kam? Ik zou gewoon graag ook bij wild whammy gebruik de gitaar in perfecte stemming willen houden, dit moet denk ik toch mogelijk zijn lijkt me zo.

Joostbogaerd
9 april 2012, 22:50
Ps.

Ik zie net dat de brug horizontaal gezien scheef staat, de kant van de lage E en A snaar staat lager dan die van de hoge b en e snaar. Kan dit ook te maken hebben met het ontstemmen tijdens whammybar toestanden? Ik kan me namelijk niet herinneren dat de brug scheef stond voordat ik de snaren verwisseld heb

Skratchy
9 april 2012, 22:51
De Edge is niet de lage variant, maar wel de variant die Satriani gebruikt. Staat de onderkant of de bovenkant van de brug waterpas? Want bij de Edge is de bovenkant schuin, dat hoort zo. De onderkant moet waterpas staan. Aangezien vooral de E en de A het probleem zijn lijkt het me dat je top locks niet goed vast zitten (of kapot zijn).

oh ja niet eens aan gedacht... dat kan natuurlijk ook nog... aangezien het om a en e snaar gaat, is dat precies 1 locknutje.. klinkt ook niet geheel onlogisch...

pasqual
9 april 2012, 23:10
komt je tremelo wel goed terug op z'n "nulpunt"? Ik bedoel dus zijn uitgangspunt. Als de messen versleten zijn waar de brug op kantelt, dan heeft de brug moeite om op z'n nulpunt terug te komen wat ook ontstemming betekent. Probeer maar eens: trek de tremelo even omhoog; zijn de tonen nu een fractie hoger? en omlaag? etc...

Joostbogaerd
9 april 2012, 23:15
@Pasqual, ik moet zeggen dat ik bij de hoge E snaar geen verschil merk, bij veel andere snaren onstemd de toon inderdaad omhoog zodra ik de tremelo flink naar boven trek ( en er wat mee vibreer ). Ik heb al vaker wat gehoord over 'knifes' maar kon er geen goed antwoord op krijgen, zijn dat de messen waar jij het over hebt?

Jasper.
9 april 2012, 23:27
Ik lees dat je brug schuin staat? De lage e hoger dan de hoge?
Zitten je knifes (het hele dunne stukjes op je tremolo die in de uitsparing van de twee boutjes rusten) nog wel goed in die uitsparing?
zoals hier in het rode rondje:
http://i565.photobucket.com/albums/ss93/LeadGuitar2009/knifeedge.jpg

Die van mij is er met het snaren verwisselen ook wel eens ongezien uitgeprongen. Dat had ik pas door toen ik de nieuwe erop zette.

Terminus
9 april 2012, 23:27
Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik heb de edge original erop zitten, inderdaad niet de lage variant. Heb de gitaar inderdaad tweedehands gekocht, misschien is het een keer tijd de veren te vernieuwen, hopelijk helpt dit. Wat zijn de top locks precies? Iets anders dan de locking-nuts bij de kam? Ik zou gewoon graag ook bij wild whammy gebruik de gitaar in perfecte stemming willen houden, dit moet denk ik toch mogelijk zijn lijkt me zo.
Ik bedoel de locking nuts. Dat de brug bij de lage E en A lager staat dan bij de hoge E maakt niet uit, maar is wel raar. Normaal zijn de dunnere snaren lager zodat ze dichter bij de toets zitten (ze zijn dunner en slaan minder ver uit dus kunnen lager, zodat ze makkelijker te bespelen zijn)
En versleten tremoloveren is onzin. Draai de locking nuts alle drie een stukje los (los genoeg om met de stemmechanieken te stemmen) en draai ze dan weer vast. Als het moeite kost om verder te draaien moet je stoppen met draaien, anders sloop je je snaren en de topkam zelf. Ik heb zelf dezelfde brug en tussen los en vast zit ongeveer een kwartslag. De gitaar is al 25 jaar oud en ontstemt nooit, hoe veel je ook divet.

crapton
9 april 2012, 23:35
Ik heb een Ibanez RG en een Strat beide met floating trem.

Het eerste wat ik gedaan heb is er een tremstopper opzetten zoals de Goldo Backbox oid. Je functionaliteit blijft bijna hetzelfde maar je gitaar verloopt niet meer bij stemmen.

Verder een vreemd verhaal. Mits alls goed staat en je locking nut goed vast zit, je trem goed staat zoals vorige plaatje en niet versleten is op de knifes dan zou het vlekkeloos moeten werken. Versleten veren bestaan niet. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat er ergens een hysterese zit, maar waar is zonder vasthouden en proberen een raadsel...

Aikara
10 april 2012, 10:59
http://i565.photobucket.com/albums/ss93/LeadGuitar2009/knifeedge.jpg


Ik heb met de oorspronkelijke brug op mijn JS100 lang geleden ook trubbels gehad. Die brug ontstemde ook bij wat meer dan subtiel gebruik. Na een hoop gedoe bleek dat het metaal van de mesjes (zoals op bovenstaande figuur staan aangegeven) behoorlijk zwak was, en dat deze bij gebruik vervormden. Daarna is op kosten van Ibanez de brug vervangen door het Floyd Rose topmodel (vraag me niet naar het type), en sindsdien heb ik nooit meer een probleem gehad.

Joostbogaerd
10 april 2012, 12:45
Bedankt mensen, ik ga zeker even langs de shop om te controleren of de mesjes nog niet versleten zijn. De locking nuts zijn idd goed vastgedraaid. :punk: