PDA

View Full Version : Een leek aan het woord: het vragen verband tussen brug en neck pickup



keesss
9 april 2012, 20:49
Aangezien ik een leek ben, heb ik er nog geen verstand van.

Hoe zit het met de brug- en nekpickups? Daarmee bedoel ik: stel je wilt een setje pickups kopen. Is er dan altijd een brugmodel en een nekmodel? Of moet je er twee dezelfde kopen waarbij eentje in de brug gaat en de andere in de nek?

.. Want vaak zie ik maar één model van een pickup staan. Meestal staat er wel bij dat het voor de brug is, maar vaak is de nekversie van dat model niet leverbaar. Vaak staat er zelfs niet eens bij of het voor de nek of voor in de brug is. Kan je ze dan in allebei doen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.rockpalace.com/product/DiMarzio-DP103CR-PAF-36th-Anniversary-Cream

Zou deze 2x dezelfde moeten bestellen waarbij de een in de nek en de andere in de brug gaat?

Hoe zit dat?

DarknessAwaits
9 april 2012, 21:12
In principe zijn er geen speciale neck- of bridge pickups, er zijn wel pickups die vaak worden gebruikt voor bijv. de neck positie (bijv PAF Pro, Air Norton) en pickups die vaak worden gebruikt voor bridge positie (SuperDistortion, ToneZone). Deze elementen zou je technisch gezien ook prima kunnen omwisselen met elkaar, maar tone-wise leent het ene element zich wat beter voor de brug (feller, meer output) dan voor de hals (ingetogener).

Qua plaatsing is er wel 1 ding waar je echt rekening mee kunt/moet houden: heb je een gitaar met tremelo? De meeste trems hebben nml. een iets bredere snaarafstand ten opzichte van een vaste brug. In dat geval moet je een brugelement zoeken wat "F-Spaced" of "Trem-spaced is.


Dit is een term die gebruikt worden voor de typering van elementen. F-spaced staat voor "Fender-spaced". Dit houdt in dat de afstand tussen de pole pieces (magneten) van het element is geoptimaliseerd voor gitaren met een Fender-achtige snaarafstand (de pole pieces staan iets verder uit elkaar ten opzichte van "normale" elementen).
"F-spaced" is de term die het merk DiMarzio hiervoor gebruikt. Seymour Duncan gebruikt de term "trembuckers" of "trem-spaced", omdat de snaarafstand op de f-spaced elementen vaak in combinatie met een tremolo wordt gezien (trembucker is dus een afkorting van "tremolo humbucker").
Er is geen harde regel te geven voor het type element dat je nodig hebt. Als je het niet zeker weet, meet dan de afstand tussen de centrums van het eerste en laatste pole piece Een afstand van 52 milimeter duidt op F-spaced elementen. Een afstand van 50 milimeter duidt op standaard (Gibson) elementen. Je kunt natuurlijk bij het vervangen van een element het oude element mee naar de winkel nemen. Daarmee weet je echt zeker dat je het juiste type element aan zult schaffen.

Dan lopen de snaren beter over de polepieces. Overigens is dit volgens mij meer cosmetisch dan dat je er daadwerkelijk iets van merkt.

Mr.Fingers
9 april 2012, 21:14
Vaak wel. Het verschil zit'm in de breedte (de snaarafstand bij de brug is iets groter dan bij de hals), en de afstand tussen de polepieces. Ook is het halselement vaak iets minder fel van output, omdat hoe verder je van de brug afgaat, hoe groter de uitslag van de snaren is (wat dus een grotere fluxverandering geeft, en dus meer voltage in je element).

barno
9 april 2012, 21:15
In principe kan je elke pup zetten waar je wilt. Sommige fabrikanten maken er met verschillende pole spacings maar veel maakt dat allemaal niet uit.

Wel is het zo dat (edit) brug pups vaak wat hotter worden gewonden omdat de snaren kort bij de brug minder uitslaan en dus ifv goede balans harder versterkt moeten worden.

Terminus
9 april 2012, 21:41
In principe kan je elke pup zetten waar je wilt. Sommige fabrikanten maken er met verschillende pole spacings maar veel maakt dat allemaal niet uit.

Wel is het zo dat neck pups vaak wat hotter worden gewonden omdat de snaren kort bij de brug minder uitslaan en dus ifv goede balans harder versterkt moeten worden.
Je bedoelt dat brug elementen hotter zijn, maar verder is dat het hele verhaal.

keesss
10 april 2012, 10:34
Ahh, super. Nu snap ik het.

Maar waardoor komt het verschil in geluid dan tussen de brug- en nekpickup? Komt dat doordat de nekpup veel lager zit? In feite zou ik dan hetzelfde nekpupgeluid uit de brug kunnen krijgen als ik de brugpup net zo laag als de nekpup zet? Misschien 90% hetzelfde doordat de brugpickup waarschijnlijk wat meer gewonden is.

B-stone
10 april 2012, 10:43
Ahh, super. Nu snap ik het.

Maar waardoor komt het verschil in geluid dan tussen de brug- en nekpickup? Komt dat doordat de nekpup veel lager zit? In feite zou ik dan hetzelfde nekpupgeluid uit de brug kunnen krijgen als ik de brugpup net zo laag als de nekpup zet? Misschien 90% hetzelfde doordat de brugpickup waarschijnlijk wat meer gewonden is.

Hee keesss, nee dat kan niet, het verschil in geluid heeft puur en alleen met de plaatsing van de pups te maken. Kijk maar als je op een akoestische gitaar op het einde van het fretboard aanslaat en als je heel dicht bij de brug speelt dan hoor je dat erg goed

B-stone
10 april 2012, 10:44
Sorry ik heb verkeerd gelezen, als je je brug pup laag zet dan word hij cleaner en wat doffer/ donkerder. Wat meer neck pup achtig idd :D

barno
10 april 2012, 11:44
Je bedoelt dat brug elementen hotter zijn, maar verder is dat het hele verhaal.

ja, was typo, heb gecorrigeerd, thx

keesss
10 april 2012, 11:47
Oke, bedankt!

Weet iemand ook waar ik de kabeltjes voor de pickups kan kopen inclusief die stekkertjes die op de nieuwe Gibson modellen zitten?

Anders moet ik op zoek naar een setje waar die kabels etc. al bij zitten, bijvoorbeeld de AP2 van Slash.

Orpheo
10 april 2012, 11:51
die stekkertjes zijn volgens mij standaard stekkertjes, te koop bij electronica zaken. flikker toch al die gibsontroep uit je gitaar joh. het zijn beroerde pots. de wafer is gruwelijk dun, de achterkant is evenredig dun en goedkoop. Koop een setje CTS longshaft 500k pots, en je tone gaat er met sprongen op vooruit. kosten 10$ per stuk ofzo. je zult toch (die stekkers aan je elementen) moeten solderen (als je die pokkestekkers wilt).

Johannes
10 april 2012, 11:58
flikker toch al die gibsontroep uit je gitaar joh. het zijn beroerde pots. de wafer is gruwelijk dun, de achterkant is evenredig dun en goedkoop. Koop een setje CTS longshaft 500k pots, en je tone gaat er met sprongen op vooruit. kosten 10$ per stuk ofzo. je zult toch (die stekkers aan je elementen) moeten solderen (als je die pokkestekkers wilt).

Kap es met andermans spullen afzeiken... Gibson is prima spul, waar de halve wereld meer dan tevreden mee is.

Oranjeaap
10 april 2012, 12:10
Het is inderdaad prima. Maar niet perfect, en sommige mensen nemen enkel genoegen met perfect :p

Keess kun je zelf solderen? Ik heb nog wel van die gibson stekkertjes liggen, maar die moet je ook aan het kabeltje solderen. Zoals orpheo zei kun je net zo goed dat hele PCB geval er uit halen en er 4x 500K pots in zetten. Dat is ietsje meer werk maar het bespaard een hele hoop moeite als je een volgende keer weer pickups wil verwisselen.
Je kunt die stekkertjes trouwens ook van de originele pickups loshalen aangezien je toch moet solderen

Mitch
10 april 2012, 12:17
Kap es met andermans spullen afzeiken... Gibson is prima spul, waar de halve wereld meer dan tevreden mee is.
De SG Faded die ik een tijdje terug had was de enige gitaar in de winkel in de categorie onder de 1000E waar je fatsoenlijk de pots van volume en toon kon gebruiken zónder direct modderig te worden. Prima helderheid, in tegenstelling tot de andere merken. EN ja, dat was dus met die 'verschrikkelijke troep' erin.

On topic: het meeste is al gezegd, maar samengevat zou ik willen zeggen: veel pickups zijn zowel in een brug- als een neckpickup verkrijgbaar. Soms is dat echter vanwege een specifieke sound niet gedaan. Het verschil in meer hoog bij de brug en meer laag bij de hals komt domweg door de akoestische eigenschappen, dat doet het pickup niet voor je. Bij de hals is er ook meer volume, waardoor de pups minder hot hoeven te zijn dan bij de brug om beide evenwichtig te hebben qua output/volume. Soms heb je wel eens gitaren met P90s of lipstick pickups waarvan de pickups exact gelijk zijn: dan klinkt het op de hals dus harder dan bij de brug. Compenseer je dat met een beetje meer output van de pickup dan klinken ze ongeveer even hard.
String spacing en dus ook afstand tussen de pooltjes kan ook belangrijk zijn.

keesss
10 april 2012, 12:19
Nee, ik kan niet solderen, maar ik laat het doen bij de gitaarzaak. Dat is maar 40 euro.

Ik zou liever aparte stekkers erbij willen hebben, zodat als ik een keer wil wisselen van pickup, dat het dan een kwiestie van stekkertjes inpluggen is.

Waarom is een 500k pot beter?

Ik dacht zelf om deze te kopen, maar deze is Fender-spaced en hij is niet volledig creme of zwart-creme:
http://www.thomann.de/nl/dimarzio_paf_36_vintage_ser_f_spaced.htm

Uh, ik heb er moeite mee. Ik wil zo'n DiMarzio PAF DP223 in mijn brug, die kan dat wel. Welke moet ik dan voor de nek nemen?

EDIT:
Ik heb iets gevonden. Kijk eens hier: http://www.dimarzio.com/pickups/humbuckers/vintage-output?view=grid

Je hebt een normale PAF de DP103 die heeft een output van 250 en de DP223 Bridge, die is natuurlijk voor de brug en heeft een output van 285. Zijn dit de twee die ik moet hebben?

De kabeltjes koop ik wel achteraf.

B-stone
10 april 2012, 12:48
Bij humbuckers gebruik je nu eenmaal 500k pots, bij single vaker ( eigenlijk altijd) 250k. Als ik jou was zou ik foen wat orph zegt, solderen kan iedereen. Gewoon zelf proberen. En al zeker als je niet met die stekkertjes hoeft te kloten, ik weet niet maar zijn jouw pots niet ook gewoon vrij zodat je de pups gewoon op de normale manier aan de pots kan solderen?

B-stone
10 april 2012, 12:50
En kabels zitten toch al standaard aan pups? Anders moet je kijken voor coaxiale kabel ( 2 koperdraden). Deze zitten namelijk in je gitaar.

B-stone
10 april 2012, 12:59
Trouwens je moet je niet zo blindstaren op getalletjes. Het enigste hoe je kunt weten hoe ze klonken is proberen. En het maakt eigenlijk geen zak uit welke 2 pups je in je gitaar gooit. Als je ze beide op die plek lekker vind klinken. ;)

Orpheo
10 april 2012, 13:14
500k is standaard met humbuckers. ik doelde meer op CTS. die gibsonpots zijn beroerd. echt beroerd. en solderen is niet moeilijk. soldeerbout bij het draadje, tin erbij, en dan als het vertint is, tegen de pot aan drukken. echt eitje. 40 euro voor een klusje van een half uur vind ik overdreven; ik doe het gratis (lekker recalcitrant; ik doe dat soort dingen gratis om 'winkeliers' een hak te zetten, hoe klein ook, omdat ik hun prijzen overdreven vind; 40 euro voor een pickupwissel, zonder nieuwe snaren erbij, 80 euro voor het uitdiepen van een reeds gesneden topkam: wtf?).

verder, die stekkers zitten bij geen enkel merk er standaard bij; dat is weer 'cutting corners' van gibson. zo cheap mogelijk produceren, zo cheap mogelijk alles maken, omdat dat meer winst oplevert.en de klant is de sjaak als ie nieuwe pickups erin wilt zetten. de meesten laten 't dus maar zitten omdat ze geen stekkers willen vervangen, of de pots eruit willen halen.

als je echt zo into je tone bent, haal dan die stekkers eruit, steek er nieuwe CTS pots in (desnoods plakkend aluminiumfolie in de binnenkant als shielding!), en je gitaar komt plots tot leven.

edit: waarom dimarzio? als er een bedrijf is dat echt slechte paf-klonen maakt, is het wel dimarzio :seriousf: ik vind de 36th anniversary pickups nogal duf, muf en vlak klinken. geef mij maar de pearly gates-set dan.

en, oh ja, die 'output' die ze geven, staar je daar niet op blind. Dat is weer een gimmick van dimarzio om klanten te trekken, maar wat eigenlijk nergens op slaat. Ik heb eens de tech support lastig gevallen om te kijken hoe ze die waarde krijgen, en dat is echt een giller. Ze gooien er een wisselend magneetveld overheen van 1000 hz, en kijken dan hoeveel output dat ding uitpompt in voltage. Leuk en aardig hoor, maar geen enkele gitaar ramt er 1000 hz continue uit. de output van die spoelen is afhankelijk van de frequentie die je erin propt, impedantie dus. bij bepaalde frequenties boost je output opeens, en bij anderen vlakt het af. Daarom schrijft duncan ook de resonantiefrequentie; dat is de frequentie waarop ie het luidst klinkt. Je kan niet zeggen 'hij is hotter omdat ie een alnico5 heeft' of 'hij is hotter omdat ie meer kilo ohms heeft dan'. Tuurlijk is dat brugelement harder dan de halsversie, maar om je blind te gaan staren op een boost van 35 millivolt vind ik nogal... frapant ;) kijk naar de tone die je nodig hebt.

kijk naar de paf pro en de superdistortion. respectievelijk 300 en 425 mv 'output'. komt over als een flinke mismatch, als ik die paf's vergelijk. Toch passen ze qua output perfect bij elkaar in een les paul. ik vind het zelfs een van de beste pickupsets die dimarzio te bieden heeft, samen met de x2n/bluesbucker. Om maar aan te geven dat output niet alles zegt.

Hoe het ook zei: ditch die stekkers, koop voor 10 euro een soldeerbout, kijk de verkoper lief aan zeg dat je moet oefenen en dat dit je eerste keer is; dan krijg je er vaak nog een klosje soldeer bij en wat draad om te oefenen. Oefen het vertinnen, en trek dan alle pots uit je gitaar, alles eruit, nieuw erin, nieuwe pickups erin, en dan lekker knallen met die handel.

polviggen
10 april 2012, 14:14
Die winkels proberen natuurlijk ook geld te verdienen, dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen.

Ik soldeer mijn pickups ook wel zelf hoor, solderen is nog het minst vervelende werkje van alles.

wel gek eigenlijk.. bij mijn goedkope epi zitten de pickups gewoon gesoldeerd.. je koopt een gibson van zoveel geld, en dan gebruiken ze stekkertjes.

o0rollo0o
10 april 2012, 14:16
Dus je gaat je pafs met pafs vervangen:crazyhappy:? Al en nieuwe versterker btw?

keesss
10 april 2012, 21:25
Bedankt voor de info.

@Hierboven: Nee, geen versterker nog gekocht omdat ik geld moet overhouden omdat ik binnenkort op vakantie ga. Na de vakantie zal ik de Marshall Class 5 kopen. Een kennis van een vriend van mij heeft die nieuwe Class 5 en ik heb hem getest op een LP met die DiMarzio 36th Ann. PAF's. Dat klonk perfect.

Wat bedoel je met "je vervangt PAF's door PAF's"?

..

Zijn stekkertjes dan slechter dan gewoon solderen?

..

Ik was vandaag weer eens in Maxguitar en daar kreeg ik te horen dat je de kabeltjes bij de pickup krijgt. Zij vertelden mij nog wat over RS Guitarworks. Ik kan dat Gibson-spul vervangen door bijvoorbeeld dit: http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=5721

Hoe zit het met de 500k pots van Gibson zelf? Zijn die wel goed?

En is het mogelijk om die shit (printplaat enzo) te vervangen door gewoon 4 van die losse potmeters? Ik vind die printplaat helemaal niks. Zo lijkt hij mij te computerachtig met dat groene ding.

B-stone
10 april 2012, 22:19
Ja hoor, je stript de hele gitaar en hergebruikt wat kan( evtkabels, pots etc)

Verschil in pots geloof ik zelf niet zo in.

En qua sound tussen stekkertjes en gesoldeerd verwacht ik ook niet veel verschillen, wel misschien die printplaat maar alleen stekkertjes niet.

B-stone
10 april 2012, 22:23
En die max guitar link lijkt mij wel erg duur ookal zijn het nos caps.

En pafs zijn type humbuckers, hij bedoelt dat je niet veel verschil gaat aanbrengen. Toch?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/PAF_(pickup)

Orpheo
11 april 2012, 00:56
het verschil in pots is 'm vooral dat de CTS pots wat meer 'geweld' aan kunnen. die van gibson smelten supersnel als je er een soldeerbout te lang op hebt. de cts kan daar wel beter tegen.

je kan gewoon alles los solderen, en er terug insteken.

dat wat Max vertelde, dat 'pickups geleverd worden met stekker' moet je met een grote hap zout nemen. ik heb vorig jaar 20 duncans en 5 dimarzio's gekocht, en geen een had die stekker.

en ja, die stekker is degraderend voor je sound. die connectie zit vast met druk, en niet 'fysiek' vast met een gesmolten goedje. kijk naar je telefoon; de ingang voor de adapter gaat toch in de loop der tijd ook lubberen? dat zal nu niet zo heel snel gebeuren, maar er kan wel corrosie optreden, omdat er gewoon (veel) vocht in de lucht (kan) hangen.

en paf voor paf kan heel goed overigens. een '59 is een PAFkloon. de seth is een pafkloon.toch pakt de seth soms heel goed, ens oms moet de seth vervangen worden voor de 59 voor de juiste sound.

keesss
11 april 2012, 02:21
In dat geval wacht ik nog even met de pickups.

Morgen moet ik naar Maxg. voor mijn bestelde TonePros TPKB3L tuners en dan vraag ik gelijk ff of ze iets zonder die gare printplaat en stekkers voor mij hebben. Gewoon vier losse pots van bijvoorbeeld RS Guitarworks / CTS met bedrading & gesoldeerd.

Moet wel lukken onder de €100,- denk ik.

Johannes
11 april 2012, 04:06
het verschil in pots is 'm vooral dat de CTS pots wat meer 'geweld' aan kunnen. die van gibson smelten supersnel als je er een soldeerbout te lang op hebt. de cts kan daar wel beter tegen...

dat wat Max vertelde, dat 'pickups geleverd worden met stekker' moet je met een grote hap zout nemen. ik heb vorig jaar 20 duncans en 5 dimarzio's gekocht, en geen een had die stekker.

...en ja, die stekker is degraderend voor je sound. die connectie zit vast met druk, en niet 'fysiek' vast met een gesmolten goedje. kijk naar je telefoon; de ingang voor de adapter gaat toch in de loop der tijd ook lubberen? dat zal nu niet zo heel snel gebeuren, maar er kan wel corrosie optreden, omdat er gewoon (veel) vocht in de lucht (kan) hangen.


Dude, nu ga begint het een beetje onzin te worden. Jij denkt dat het contact van een klemverbinding dusdanig veel weerstand oplevert dat je dat gaat terughoren in het geluid??? En corrosie binnen een mensenleven de verbinding zodanig aantast dat het contact verslechterd tot een punt dat het iets gaat betekenen? (in geval van koperen contactpunten zoals bij EMG, zal de geleiding zelfs beter zijn dan een soldeer tinmengsel, maar niet dat dat dus iets zal uitmaken)

Fatsoenlijke soldeerbout en dito techniek voorkomt dat je werk te heet wordt en eventueel beschadigd. Ik heb het nog nooit meegemaakt iig. Als je niet kan solderen, betekent dat niet dat een potmeter slecht is lijkt mij. Vaak hebben goede pots een betere klank, een langere levensduur en een fijner verloop, dat zou volgens mij de motivatie moeten/kunnen zijn.

HaroldA
11 april 2012, 09:05
Moet wel lukken onder de €100,- denk ik.

100 euro voor iets wat je niet kunt horen, voelen of zelfs zien??? Jij laat je ook alles aanpraten. Ik zou willen dat ik een winkel had en jij mijn klant was.

B-stone
11 april 2012, 10:25
100 euro voor iets wat je niet kunt horen, voelen of zelfs zien??? Jij laat je ook alles aanpraten. Ik zou willen dat ik een winkel had en jij mijn klant was.

ik wilde er al niet over beginnen; maar laat staan dat je zo'n veschil hoort op een transistor versterker.

het verschil in geluid tussen stekertjes of tin(zilver tegenwoordig of niet?) geloof ik persoonlijk niet echt, maar wel dat die "printplaat" waar die stekkerjes op vast zitten tone-suck kan veroorzaken.

@harold snap je nu waarom ik dat plaatje toen gepost had, overdrijven maakt duidelijk xD ?

polviggen
11 april 2012, 10:43
Ik vind het ook maar gezwets.. als een volume pot werkt vervang ik em niet.

Ik heb ook wel eens een volumepot in een gibson kapotgesoldeerd, maar dat ligt meer aan mijn onkunde.
Dan maar de tonepot als volumegebruikt, ik koppel mijn tonepots toch altijd los, ik snap het nut van die dingen niet op humbuckers, als ik hoog wil wegdraaien doe ik dat wel op de versterker.

o0rollo0o
11 april 2012, 11:11
Ik heb ook wel eens een volumepot in een gibson kapotgesoldeerd, maar dat ligt meer aan mijn onkunde.

agg, voor 'maar' 100 euro soldeert iemand anders het voor hem /sarcasm

Mitch
11 april 2012, 11:20
Jongens, zitten we nou maar wat te zwetsen en te suggereren over die PCB en de pots? Ik herhaal nogmaals: ik heb zo'n ding gehad en het werkte meer dan prima. Goede helderheid, niks doffe ellende en een mooi lineair verloop. Als mensn nou eens hun kop uit hun multimeter halen en niet zonder hands on ervaring met deze nieuwe constructie gaan zitten zwammen zou de topic starter er ook daadwerkelijk iets aan hebben.

polviggen
11 april 2012, 11:24
kan je nog wel een tip meegeven om op de achterkant van pots te solderen.
eerst wat opschuren met fijn schuurpapier of staalwol.

een bout nemen van 40 watt, minstens, die kleintjes van een 20 watt worden niet heet genoeg.

dan de bout goed heet laten worden en snel solderen.

Kakihara
11 april 2012, 11:34
Ik denk dat TS beter eens met zijn oren luistert naar zijn gitaar en zich aan de hand daarvan een beeld schetst over wat er beter kan, in plaats van op verschillende fora te lezen hoe hij zijn gear best kan upgraden. Misschien kan hij ook beter eerst wat 'noobvragen' blijven stellen, zoals in zijn openingspost over het verschil tussen brug- en halselement, om zijn technische kennis wat bij te schaven, vooraleer gekke bedragen uit te geven aan dingen waavan hij de werking of het doel nog niet snapt.

Oranjeaap
11 april 2012, 12:04
Als Keesssssssssssss nou eerst eens zegt wat voor humbuckers er nu in zitten (490/498 waarschijnlijk), en wat voor muziek hij graag speelt dan kunnen wij misschien zeggen dat hij helemaal niets hoeft te vervangen.

Als ik zo zijn verhaal lees dan wil hij die dimarzio's en die Class5 omdat hij dat een keer gehoord heeft bij een vriend.
Als hij nu een waardeloze versterker heeft dan gaat een goede buizenbak wonderen doen voor zijn sound. Pickups gaat ie niet eens horen denk ik.

Dus Keesssszzss, vertel eens wat meer over wat je graag speelt en wat je nu precies voor gear hebt

B-stone
11 april 2012, 12:28
ik vraag mij uberhaut nog af hoe je echt positief verschil kunt horen met een andere brug op een marshall mg30 transistor amp.

Verder vroeg ik mij nog af of keeessss deze brug wel opnieuw geintoneerd heeft?

en als laatste: je moet je niet zo bezig houden met getalletjes en of verkoop praatjes.
er zit geen wetenschap achter gitaarspelen er zijn zoveel dingen die van invloed kunnen zijn op je sound. als je het erg door gaat trekken: wat staat er in je kamer? gordijnen en vloerkleden? misschien klinkt het beter zonder.

en ik moet eerlijk zeggen dat mijn geluid elke dag anders klinkt na mijn mening, of het nou ligt aan de tijdsduur van het opwarmen van mij amp, hoe ik geslapen heb, welke luchtvochtigheid er in mijn kamer heerst waardoor mijn snaren anders resoneren. ik zal er nooit achter komen :makeup:

Oranjeaap
11 april 2012, 13:36
Bij mij klinkt het ook iedere dag anders. Zal wel tussen mijn oren zitten

Jasper.
11 april 2012, 13:43
Als het goed is heeft keesss er burstbuckers in zitten (Gibson LP studio faded WB als ik het goed herinner)
Over die pots op PCB: ik heb er zelf verder niet veel ervaring mee, maar ben dit jaar nog bij MacWilliams van het forum geweest, die had ook een gitaar met zo'n printplaatje, en daar zat dus wel een storing in als ik het me goed herinner.
Ik denk wel dat je beter een paar goed gesoldeerde pots kunt hebben dan een printplaatje. Daar kan veel meer mis mee zijn, vooral als ze wat ouder worden. Scheurtjes in de koperbaantjes, slechte contacten etc.

keesss
11 april 2012, 14:04
Ach bij mij klinkt hij ook vaak anders. Het vaakst in de morgen klinkt hij slechter, omdat mijn kamer dan koud is. 's Avonds staast de verwarming dan aan en dan klinkt hij en stuk beter.

Mijn gitaar:
- Gibson LP Studio
- Faded finish
- Chambered body
- Mahogany body & maple top
- Baked maple fingerboard
- Burstbucker Pro pickup (neck&bridge)
- De pickup covers zijn verwijderd van beide pickups
- De hoogte van beide pickups is gelijk aan de hoogte van de pickupringen
- De polepices van beide pickup zijn een halve slag omhoog gedraait
- Lage actie (ongeveer 0,7cm vanaf de body tot de bovenkant van de schroef welke de brug verhoogt of laat zakken)
- Een locking brug van Tonepros welke is vastgezet
- Een locking tailpiece van Tonepros welke is vastgezet
- Locking stemmechanieken van Tonepros welke ook zijn vastgezet

-> De rest is verder standaard.

Nog steeds die gare Marshall, ja, maar daarvoor komt een Class 5 in de plaats.

-> MXR '78 Custom Badass Distortion & MXR GTOD Overdrive.


Bij die gast heb ik het volgende getest:
- Marshall Class 5 zonder pedalen
- Met een Gibson LP Studio, met 36th PAF's van DiMarzio erin, verder helemaal standaard.

Muziek, voor de samples check waar ik het aan geef:

http://www.youtube.com/watch?v=y4jwTDdPh0s
Vanaf 0:32 minuten

http://www.youtube.com/watch?v=_R-VziGK9t8
Vanaf het begin

http://www.youtube.com/watch?v=YK41L6Lgt6Y
Vanaf 0:08 minuten

http://www.youtube.com/watch?v=16XcEKx1-HM
Vanaf het begin

@Jasper: Ik denk ook dat het gesoldeerde geval beter is dat zo'n printplaat. Ik zal straks ff in de winkel kijken naar een oplossing zonder printplaatje.

bass blom
11 april 2012, 14:07
Ach bij mij klinkt hij ook vaak anders. Het vaakst in de morgen klinkt hij slechter, omdat mijn kamer dan koud is. 's Avonds staast de verwarming dan aan en dan klinkt hij en stuk beter.


tussen ochtend en avond verandert je gehoor, vaststaand medisch gegeven :D

HaroldA
11 april 2012, 14:09
- De hoogte van beide pickups is gelijk aan de hoogte van de pickupringen
- De polepices van beide pickup zijn een halve slag omhoog gedraait
- Lage actie (ongeveer 0,7cm vanaf de body tot de bovenkant van de schroef welke de brug verhoogt of laat zakken)

Heb je dat op gehoor gedaan of gewoon maar wat zonder erbij na te denken?


@Jasper: Ik denk ook dat het gesoldeerde geval beter is dat zo'n printplaat. Ik zal straks ff in de winkel kijken naar een oplossing zonder printplaatje.

Hoeveel krijg ik als je het verschil niet kan horen tussen printplaat en draad?

keesss
11 april 2012, 14:15
Heb je dat op gehoor gedaan of gewoon maar wat zonder erbij na te denken?



Hoeveel krijg ik als je het verschil niet kan horen tussen printplaat en draad?

Ik heb de settings op beide effectpedalen allemaal op 12 uur gedaan, behalve het volume van de GTOD. Die staat op 9 (anders veel bijgeluiden).Vervolgens heb ik het op gehoor aangepast hoe het het best klonk in mijn oren. Geëxperimenteerd met hoog/laag pickups / hoog/laag polepieces, etc. En zo ben ik op die instelling uitgekomen.

Geïntoneerd is hij ook. Er zitten nu S. Slinky Ernie Ball's 0.11 op. Na elke snaarvervangen intoneer ik de gitaar en check ik het nog eens na.

Over printplaat en solderen: als het storingen kan voorkomen op den lange duur, dan is het het wel waard om te doen, denk ik..

HaroldA
11 april 2012, 14:22
Over printplaat en solderen: als het storingen kan voorkomen op den lange duur, dan is het het wel waard om te doen, denk ik..

En dat is dus helemaal niet zo. Zo'n printplaat is misschien wel veel bedrijfszekerder dan losse bedrading.

B-stone
11 april 2012, 14:34
hoe ik mijn pickup hoogte vast stel: druk de onderste e in op de 22 fret (weet ik veel hoeveel frets mijn gitaar heeft, denk 22). Dan draai ik de brug pup zo hoog dat hij net niet de snaar raakt. dit herhaal ik met de dikke e. en dan staat hij dus "zo hoog mogeljk". en dan heb je je pup het "heetst" en helderst klinken. gelijk met de pup ringen lijkt mij erg dof een doods klinken. 'k kan het verkeerd hebben?

ik heb even een plaatje van zo'n pcb in een les paul gezocht,en het lijkt mij puur en alleen gedaan zodat er minder tijd in de assembly v/d gitaar gaat zitten.

dit helpt misschien nog keeesss?
http://www.mylespaul.com/forums/tonefreaks/45988-pcb-removal-re-wiring-help.html
http://forum.gibson.com/index.php?/topic/33670-replacing-pickups-on-les-paul-with-pcb/

http://farm4.static.flickr.com/3583/3464747842_d8fe453e85.jpg

http://img1.classistatic.com/cps/po/110225/190r5/6136g90_27.jpeg

lekker laten zitten als je sound je bevalt, anders zou dit (in mijn geval) een leuk klusje tegen de verveling zijn op de zondag middag :D

ik denk wel dat een pcb wel een stuk handiger is: je steekt de componenten erin vast solderen kabel eraan en pop pop pop spelen maar ;)

HaroldA
11 april 2012, 14:36
hoe ik mijn pickup hoogte vast stel: druk de onderste e in op de 22 fret (weet ik veel hoeveel frets mijn gitaar heeft, denk 22). Dan draai ik de brug pup zo hoog dat hij net niet de snaar raakt. dit herhaal ik met de dikke e. en dan staat hij dus "zo hoog mogeljk". en dan heb je je pup het "heetst" en helderst klinken. gelijk met de pup ringen lijkt mij erg dof een doods klinken. 'k kan het verkeerd hebben?

Ik doe het zo: als hij te dof is moet hij hoger, als hij te fel is lager. Als ik meer attack en minder body wil: polepieces omhoog. Andersom: 3x raden. Komt er uiteindelijk niet uit wat ik wil: element vervangen.

Ik snap niet dat mensen dit soort dingen met 'afstandsregeltjes' oplossen. :???:

keesss
11 april 2012, 14:46
hoe ik mijn pickup hoogte vast stel: druk de onderste e in op de 22 fret (weet ik veel hoeveel frets mijn gitaar heeft, denk 22). Dan draai ik de brug pup zo hoog dat hij net niet de snaar raakt. dit herhaal ik met de dikke e. en dan staat hij dus "zo hoog mogeljk". en dan heb je je pup het "heetst" en helderst klinken. gelijk met de pup ringen lijkt mij erg dof een doods klinken. 'k kan het verkeerd hebben?

Bedenk wel dat de BB Pro's van nature heel erg, ehh.. Hoe zeg je dat? Heel erg helder / bright en harsh zijn. Ik zit voornamelijk op Engelstalife forums, daarom weet ik veel NL-benamingen niet.

Daarom klinken de pups als ze laag zitten een stuk dikker, mooier en hebben ze meer body. Bijvoorbeeld: Maakt niet uit op welke hoogte je BB Pro's staan: als zowel de toon- en volumepot beiden op 10 staan, dan klinkt het (naar mijn mening) nergens naar. Naast de instelling qua hoogte van de pups en de polepieces, heb ik bij beide pickups altijd de knoppen op '5' staan. Soms zelfs op '4'. Op die manier krijg ik (als ik het opneem) hetzelfde geluid als de riff in het liedje Sejla met die '59 Standard welke voor dat lied gebruikt wordt.

B-stone
11 april 2012, 14:46
Ik doe het zo: als hij te dof is moet hij hoger, als hij te fel is lager. Als ik meer attack en minder body wil: polepieces omhoog. Andersom: 3x raden. Komt er uiteindelijk niet uit wat ik wil: element vervangen.

Ik snap niet dat mensen dit soort dingen met 'afstandsregeltjes' oplossen. :???:


als hij te fel voor mij is, draai ik de treble/presence wat dicht op mijn versterker. maar dat is eigenlijk het zelfde als jou

B-stone
11 april 2012, 14:48
kan best, geen idee.

ik hoo eigenlijk niet eens verschil tussen de potmeters op 4 of 5. bij mij zitten er maar 3 standen op die dingen: open, dicht en een beetje dicht ;)

keesss
11 april 2012, 14:53
Heb jij ook BB Pro's als pickups? Zoniet, dan zou dat misschien de reden zijn dat je het niet hoort. Zowel, dan heb ik echt gee idee

B-stone
11 april 2012, 15:05
Heb jij ook BB Pro's als pickups? Zoniet, dan zou dat misschien de reden zijn dat je het niet hoort. Zowel, dan heb ik echt gee idee

Ik denk dat je hand coordinatie tov een potentiometer, nooit precies is om het verschil tussen 4en 5 in te stellen. Dan is het nog dat iedere 4 en 5 bij iedereen anders zit. Het is maar hoe je die knop erop hebt gedrukt.

Ik heb geen bb pro's ik heb oude "pafs" in mijn les paul. En volgens mij is die neck pup een echte paf ( patent applied for staat er onder) maar ik heb het niet zo op neck humbukers, ik gebruik eigenlijk alleen de brug.

Oranjeaap
11 april 2012, 15:28
Op een Marshall MG klinkt alles schel en harsh.
Koop eerst een goede versterker. Probeer er een paar uit. Koop een versterker omdat die bij jou past en niet omdat iemand die jij kent toevallig ook zo'n ding heeft. Als jij een goede versterker koopt, dan is die pickup wissel waarschijnlijk niet eens nodig.

HaroldA
11 april 2012, 15:32
Op een Marshall MG klinkt alles schel en harsh.
Koop eerst een goede versterker. Probeer er een paar uit. Koop een versterker omdat die bij jou past en niet omdat iemand die jij kent toevallig ook zo'n ding heeft. Als jij een goede versterker koopt, dan is die pickup wissel waarschijnlijk niet eens nodig.

Ditto .

Kakihara
11 april 2012, 15:34
Op een Marshall MG klinkt alles schel en harsh.
Koop eerst een goede versterker. Probeer er een paar uit. Koop een versterker omdat die bij jou past en niet omdat iemand die jij kent toevallig ook zo'n ding heeft. Als jij een goede versterker koopt, dan is die pickup wissel waarschijnlijk niet eens nodig.

Dat dus. Ga met je gitaar wat zaken langs, probeer zoveel mogelijk versterkers uit binnen je budget. En luister met je eigen oren, niet met wat je op fora leest.

denis.hermans
11 april 2012, 19:55
Kijk, ik ben nu zeker geen autoriteit op gitaargebied en allerminst een virtuoos maar na jaren "knoeien" ben ik er toch wel achter gekomen dat je als beginner echt niet beter wordt door constant je gear aan te passen, nieuwe gadgets te kopen of constant in folders te bladeren op zoek naar de"holy grail" die je eindelijk als een pro zal laten klinken.

Je wordt maar pas beter als je op een bepaald met je spullen neerzet en begint te oefenen met wat je hebt. Begin bij het begin en wees geduldig : vb. ja een blues begeleiding spelen is misschien niet moeilijk maar houd je dat 8 x 12 maten vol zonder je te vergissen ? - ik tot voor kort niet moet ik toegeven). Die kleine foutjes uit je spel halen vraagt veel tijd, maar brengt je mi. je veel verder dan de pole pieces van je gitaar een halve millimeter naar beneden draaien na vijf uur "experimenteren".

Topicstarter voel je aub. niet aangevallen maar vergeet niet dat jij moet spelen en de beste gitaar zal dat echt niet voor jou doen.

Ach misschien ben ik gewoon aan 't zeuren (heb trouwens vorige week nog een nieuwe gitaar gekocht (les paul custom) maar nu stop ik met kopen want ik moet oefenen, oefenen, oefenen:seriousf:

Denis

Jasper.
11 april 2012, 20:33
@Harold: Dankje voor de tip over het pickup afstellen. Ben net even met jouw methode wezen kloten en het is een heel stuk beter nu! Had mijn pickups eerst heel laag. Op een of andere manier worden ze dan na een bepaald punt weer helderder, maar is de output gewoon veel minder. En dan moest ik hem veel meer boosten met het overdrive pedaaltje.

HaroldA
11 april 2012, 20:52
@Harold: Dankje voor de tip over het pickup afstellen. Ben net even met jouw methode wezen kloten en het is een heel stuk beter nu! Had mijn pickups eerst heel laag. Op een of andere manier worden ze dan na een bepaald punt weer helderder, maar is de output gewoon veel minder. En dan moest ik hem veel meer boosten met het overdrive pedaaltje.

Nice! :ok:

Afstellen doe je met de oortjes, niet met de regeltjes!

Jasper.
11 april 2012, 20:54
Nice! :ok:

Afstellen doe je met de oortjes, niet met de regeltjes!

Ik had er hiervoor ook geen regeltjes bij gebruikt. Maar ze stonden zo laag dat het weer helder was ofzo. Alleen de output was dus veel minder. Toen heb ik gewoon de amp wat harder gezet ofzo, of het pedaaltje wat hoger.
Geen regels idd, maar richtlijnen kunnen wel handig zijn.

keesss
11 april 2012, 22:36
Op een MG klinkt het inderdaad erg schel & harsh. Als je de ingebouwde overdrive gebruikt en dan de G-snaar bendt.. Brr... Met pedaaltjes valt het nog een beetje mee.

Ik ben ondertussen ook nog verder aan het kijken, hoor.

.. HaroldA: Welke afstandregeltjes bedoel je?

.. Denis: Nee, hehe. K'voel me niet aangevallen. Maar ik ben naast het steeds experminteren, nog vaker aan het oefenen, hoor. Minimaal een half uur elke dag. Vaak loopt het in de uren en zelfs meerdere uren. :S Tijd gaat dan opeens zo snel.

o0rollo0o
12 april 2012, 08:22
Ik vond de mg30 juist wollig en bol klinken.. Wat betreft die standaard burstbuckers heb je wel gelijk hoor.. Die zijn gewoon schel, ook op een jcm800/afd(nu is die afd ook een gigantisch felle versterker, prikt echt overal doorheen). Je schrijft dat je een maple top+baked maple fretboard op jou studio hebt, op die van mij zit een mahonie top en rosewood fretboard(ook een studio WB). Hebben ze dit in 2011 bij de WB naar maple veranderd?

B-stone
12 april 2012, 09:37
:seriousf::seriousf::seriousf: lol dat ziet er inieder geval niet uit als maple.

keesss
12 april 2012, 10:12
Die van mij is gebouwd op 22 december 2011.

Ik dacht dat de faded Studio's sinds 2011 een mahogany body en maple top hadden. Wat betreft het baked maple fretboard: op 24 augustus 2011 was er blokbaar iets tussen Gibson en de politie gebeurd, waardoor men niet meer rosewood mocht of kon gebruiken. Sindsdien zit er baked maple op de goedkopere modellen van Gibson. Wel jammer, want ik vind dat baked maple qua uiterlijk helemaal niets. Baked maple schijnt beter te klinken dan rosewood, maar ik hoor het verschil niet.


@B-Stone: Waarom ziet dat er niet uit als maple? Het is het toch wel, hoor.

B-stone
12 april 2012, 10:33
sorry, kan best ik had over het baked gedeelte gelezen.

baked maple lijkt best op rosewood idd.

ik dacht dat je bedoelde dat je les paul een "gewone" maple hals had zoals op fenders (en sommie gibsons) mogelijk is (zo'n lichte).

groetjes Bram

B-stone
12 april 2012, 10:36
Wel jammer, want ik vind dat baked maple qua uiterlijk helemaal niets.


waarom niet, waar zit het verschil in tussen rosewood en baked maple? lijkt toch als 2 druppels water?

http://www.andertons.co.uk/@@STORETEMPLATE/images/articles/1158_2.jpg

keesss
12 april 2012, 10:45
Dat baked maple van de LP CC vind ik dan weer wél mooi. Ik hou van dat lichtere hout. Maar ik denk niet dat ik de mijne zo licht kan krijgen.

bass blom
12 april 2012, 11:27
in vind dat baked maple een vooruitgang t.o.v. rosewood.
gevoel gezien dan, al heb ik er nog geen in handen gehad.
een rosewood toets komt er hier gewoon eigenlijk in principe gewoon niet in.

B-stone
12 april 2012, 11:31
in vind dat baked maple een vooruitgang t.o.v. rosewood.
gevoel gezien dan, al heb ik er nog geen in handen gehad.
een rosewood toets komt er hier gewoon eigenlijk in principe gewoon niet in.

bass is die custom van jou er een met ebony dan? en wat heb je tegen rosewood dan?

polviggen
12 april 2012, 11:33
Ik vind het uitzicht van ebony ook mooier.. de klank helaas niet.

Geef mij maar een goeie les paul Standard.

bass blom
12 april 2012, 11:36
bass is die custom van jou er een met ebony dan? en wat heb je tegen rosewood dan?

custom is altijd ebben.
ik vind het gevoel van rosewood niet lekker, te ruw.
waarschijnlijk verwend door al 36 jaar ebben.
ebben of maple, al dan niet gebakken, dat is het voor mij.

barno
12 april 2012, 12:06
onlangs paar baked maple fboards geprobeerd. is echt mijn ding niet, qua uitzicht. qua spelen maakt het mij niet uit.
Baked maple heeft voor mij -the horror - wel wat meubelvibe

B-stone
12 april 2012, 12:07
custom is altijd ebben.
ik vind het gevoel van rosewood niet lekker, te ruw.
waarschijnlijk verwend door al 36 jaar ebben.
ebben of maple, al dan niet gebakken, dat is het voor mij.

o dat wist ik eigenlijk niet eens.

ik denk wel dat ook dit weer erg persoonljk is. Ik vind namelijk maple niks (vind ik te stroef: die gelakte dan).
rosewood/ebony ik kan mij niet echt verschil herinneren :D (is na mijn mening redelijk het zelfde voor mij)

polviggen
12 april 2012, 12:27
te stroef ? dat begrijp ik niet, je raakt het fretboard met je vingers toch nauwelijks aan.
ik vind het meer uitmaken qua geluid.

Ik heb hier ook nog een gitaar met een kunstof (phenolic) fretboard, op een epiphone Annihilation flying V.
Dat werkt ook super, zeer felle pinch harmonics op die gitaar en elke noot springt eruit, nergens ook maar plekken op de hals waar noten minder goed doorklinken.

Oranjeaap
12 april 2012, 12:37
Ik vind ebben juist stroever dan rosewood :grouphug:

Orpheo
12 april 2012, 12:56
ik snap wat Bas zegt: de nerf is te grof en dat 'raspt' (moet je eens braziliaans pallisander proberen: smooth and slick and greasy like a baby's ass). maar omdat het 'oppervlak' uiteindelijk minder groot is (dan ebben of maple) kan het sneller aanvoelen.

ebben voelt heel glad, en dat werkt 'wrijving' in de hand. Afhankelijk van je smaak he. Zie t als met autorijden. de een prefereert slicks, de ander juist een enorm geprofileerd exemplaar.

jannest
12 april 2012, 13:22
http://www.youtube.com/watch?v=Df5kO9VxYcE&feature=plcp&context=C4a2e752VDvjVQa1PpcFMWpi69QaQwdYsua825oj-hxZTAuMjwr_I%3D

Kakihara
12 april 2012, 13:28
Wat ik nou raar vind : je vindt de tuners maar niets, je vindt die printplaat en bijhorende potmeters maar niets, je vindt de toets niet mooi en de pickups klinken te schel. Waarom heb je die gitaar dan gekocht?

Orpheo
12 april 2012, 14:05
bij pots gaat 't niet alleen om de tone, maar ook om levensduur na verloop van tijd, en hoe de sweep is. bourns is supersmooth, en sommige series CTS ook. dat zijn redenen genoeg voor mij.

en over die printplaat: die stekker zelf, daar kan wat mis mee gaan. de printplaat, meh dat is m'n probleem niet zo. ik heb liever iets in mn gitaar dat ik direct kan aanpassen. waarom? geen idee, want als er iets mis gaat met m'n amp kan ik het ook niet zelf fixen. Misschien omdat een gitaar makkelijker of sneller storingen heeft?

polviggen
12 april 2012, 14:24
Over les pauls gesproken, wat zijn de verschillen tussen die nieuwe reeksen ? traditional pro, etc...

van die occassieprijzen snap ik ook de ballen, die zijn bijna even hoog als een nieuw exemplaar.

keesss
12 april 2012, 14:43
Maar nu wordt het helemaal gek met Gibson, want al gelezen over het Richlite fretboard? :stop: :mad:


Ik denk dat je hand coordinatie tov een potentiometer, nooit precies is om het verschil tussen 4en 5 in te stellen. Dan is het nog dat iedere 4 en 5 bij iedereen anders zit. Het is maar hoe je die knop erop hebt gedrukt.

Bij mij is dat wel precies. Ik heb namelijk die rubbertjes eraf gehaald en toch die knobpointers gemonteerd. Ik krijg namelijk deze week die PRSK-020 knoppen binnen en die zullen heel dicht op de body komen, dus die rubbertjes zijn niet meer nodig.

Bij mij is dat precies: ik draai alle pots helemaal open, plaats de knop op de potmeter en vervolgens verplaats ik de knobpointers precies op de 10. Als je dat bij alle vier potmeters doet, kan je ze heel precies afstellen. Daarom zitten ze bij mij allemaal precies op de 5.

@Jannest: Bedankt voor het filmpje, heel informatief! Qua toon is het bijna niet te horen. Dan houd ik gewoon wel die Gibson-potmeters. Volgens mij zijn de potmeters bij mij 250k, heeft het zin om de 500k potmeters van Gibson te plaatsen + alles gesoldeerd?


Over les pauls gesproken, wat zijn de verschillen tussen die nieuwe reeksen ? traditional pro, etc...

van die occassieprijzen snap ik ook de ballen, die zijn bijna even hoog als een nieuw exemplaar.

Ik snap ook niet veel van alle modellen die Gibson van de Les Paul heeft. Voor mijn volgende LP (in de toekomst) zou ik er een willen met zo'n headstock inlay, maar ik kan niet vinden welke LP-versies zo'n inlay hebben. :S

http://www.gibson.com/Files/productImages/usa/thumbs_and_details/_Guitars/SG%20Series/SG%20Standard/headstock.jpg


Wat ik nou raar vind : je vindt de tuners maar niets, je vindt die printplaat en bijhorende potmeters maar niets, je vindt de toets niet mooi en de pickups klinken te schel. Waarom heb je die gitaar dan gekocht?

Ik heb deze gekocht met de het idee om hem helemaal naar mijn smaak om te bouwen & daarmee ben ik nog mee bezig. Dit is hoe hij nu eruit ziet, niet bepaald standaard meer:

http://i43.tinypic.com/2s5zngm.jpg

B-stone
12 april 2012, 15:46
Customs hebben een headstock inlay..... En die bloem hebben alleen sg toch?

HaroldA
12 april 2012, 15:48
Customs hebben een headstock inlay..... En die bloem hebben alleen sg toch?

"holly" is de correcte term.

Orpheo
12 april 2012, 17:46
er zijn standards geweest met de holly headstock. je kan ze los kopen op ebay overigens. tis een superdun plaatje. tis al ingelegd en al. kwestie van opplakken met houtlijm (onderkant even opschuren), en tuners opnieuw installeren. Wel even meten of je die fractie van een millimeter nog hebt qua speling voor je tuner! sperzels hebben heel kort schroefdraad, en die kunnen tegensputteren. Grovers en gotoh's hebben daar stukken minder 'last' van. ik heb helaas geen ervaring met die kluson-style dingen.

B-stone
12 april 2012, 19:18
er zijn standards geweest met de holly headstock. je kan ze los kopen op ebay overigens. tis een superdun plaatje. tis al ingelegd en al. kwestie van opplakken met houtlijm (onderkant even opschuren), en tuners opnieuw installeren. Wel even meten of je die fractie van een millimeter nog hebt qua speling voor je tuner! sperzels hebben heel kort schroefdraad, en die kunnen tegensputteren. Grovers en gotoh's hebben daar stukken minder 'last' van. ik heb helaas geen ervaring met die kluson-style dingen.

oow je bedoelt die hele headstock "plaat" dat zwarte ding opnieuw beplakken?

anders lijkt het mij ook wel dt alleen die inlay te koop is en dan kan keeeessss als hij goed is met een dremel die inlay zelf erin ""layen" :D. eigenlijk bij nader inzien lukt dit niet ivb met het LES PAUL schrijfsel. dit krijg je nooit mooi met lak en schuren verwacht ik?

groetjes Bram

@Keeeessss: brengen we je weer op ideeen? :D

B-stone
12 april 2012, 19:24
na het installeren van ie9 kan ik niet meer editen, mijn account logt dan op een of andere vage manier uit, dus dan maar zo: (excuses)

edit: @ orp, bedoel je echt een flinter dun plaatje? dus dat je alleen maar hoeft op te schuren, plakken en aflakken en klaar is Keeeessss ( hahaha wat en slechte woordgrap :D)

Oranjeaap
12 april 2012, 19:30
Jullie bedoelen denk ik de crown inlay. Holly is het hout waarvan dat hele plaatje gemaakt is. De goedkopere modellen hebben gewoon een zwart geverfde kop, de duurdere modellen hebben een zwart geverfde holly vineer. Die kun je inderdaad kant en klaar kopen met de inlay er al in.
Ik snap overigens niet waarom je al die moeite zou nemen, het is enkel cosmetisch en je verkloot je hele headstock er mee.

Enkele GOTW Les Pauls (guitar of the week) modellen hebben de crown inlay, en sommige semi-hollows evenals SG's. Oh en nog enkele 1968 Standards, maar die zul je in je leven niet vaak tegenkomen.

Ik vind je gitaar zoals hij er nu uitziet best wel erg mooi. Doe je zelf een groot plezier en ga er niet al te veel mee lopen kloten, daar ga je alleen maar spijt van krijgen. Ga nou eerst eens een goede versterker kopen.

keesss
12 april 2012, 19:48
Die shroefdraden van mijn tuners zijn lang en gaan best diep.

En de crown inlay ga ik echt niet op mijn huidige plaatsen hoor, met de body wil ik nog wel experimenteren, maar van de headstock en vooral dat stuk waar "Gibson" op staat ga ik zeker niet mee kloten & ben ik voorzichtig mee.

Ik zal in de toekomst gewoon een Gibson kopen welke a die inlay vanuit de fabriek mee heeft. Ik ben net een plaatje gevonden, het gaat om die in het midden. EDIT: ik zie net dat die ook headstockbinding heeft. Is dit een exclusieve?
http://i43.tinypic.com/2dgqm11.jpg

Nee, hehe, hij is voor 85% klaar, er zal bijna niet meer mee gekloot worden.

Oranjeaap
12 april 2012, 19:58
Ja die middelste is een speciale uitvoering, hoogstwaarschijnlijk een van GOTW serie

keesss
12 april 2012, 20:16
Ach so. In ieder geval: perfectie & ongelovelijk mooi.

Orpheo
12 april 2012, 20:42
oh ja, helemaal vergeten te zoeken op ebay.

het is inderdaad een dun plaatje die over de hele kop gaat. effe zoeken.

Orpheo
12 april 2012, 20:44
http://www.ebay.com/itm/Peghead-Headstock-overlay-Veener-Crown-Inlay-/261001937026?pt=Guitar&hash=item3cc4ed8082#ht_720wt_1113

B-stone
12 april 2012, 22:16
Instant sex die goldtop!!

keesss
17 april 2012, 23:12
Nog wel even een paar vragen, he:

1. Zou een 500K potmeter nou echt beter zijn? Op Vox0Humana staat er dit namelijk:

"250K of 500K

In het algemeen worden 500K pots gebruikt voor humbuckers en 250Ks voor single coil pickups. 25K pots worden gebruikt voor aktieve pickups.

Voor humbuckers kan ook 250K gebruikt worden: geeft een iets warmer geluid en een wat lagere output. De potmeter 'lekt' dan wat hoog en signaal weg naar aarde. Een 500K pot met single coils geeft juist wat meer hoog en output maar kan daardoor wat te dun en schel klinken.

LINEAIR of LOGARITMISCH

Voor volume kan je beide gebruiken. Logaritmisch werkt wat regelmatiger van 1-10. Lineair werkt wat minder regelmatig maar dat is juist een voordeel als je snel je volume wil terugdraaien voor bijv. een slag of sologeluid. Ook voor het 'viooleffect' met het pinkie werkt een lineaire pot sneller. Voor toon werkt een lineaire pot het best."

Want als de 250K potmeters warmer geluid geven dan de 500K, dan houd ik gewoon de 250K.

Ik was trouwens van plan om die Gibson BumbleBee capacitor te kopen, €60,-, tot... Ik er achter kwam..
http://www.mylespaul.com/forums/historics-reissues/118027-historic-gibson-faux-bumblebee-caps.html

aaronstonebeat
17 april 2012, 23:36
€60,- Voor een condensator van 22 nf ?????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????

500 kOhm is niet beter of slechter dan 250 kOhm. Het is een andere waarde en geeft een iets andere weergavekarakteristiek. Je kunt een 500 kOhm-potmeter een beetje terugdraaien en er zal wat hoog verdwijnen, of de toonregeling een beetje terugdraaien; Een exemplaar van 250 kOhm kun je niet verder dan dat omhoog draaien.

Het is een kwestie van de combinatie van componenten en smaak.

Dan is er ook nog het gegeven dat de weerstanden van de potmeters voor volume en toon beide parallel staan aan het element; die combinatie geeft de uiteindelijk de parallelle weerstand en dat is wat telt.

aaronstonebeat
17 april 2012, 23:51
Sta me bij, het is echt waar (http://store.gibson.com/historic-spec-bumble-bee-capacitors-two-pack/).

Voor dat bedrag bouw ik een complete gitaar :seriousf:

keesss
18 april 2012, 00:12
Lol, het grappige is als je op die link van MyLesPaul klikt, te zien krijgt dat iemand een X-ray heeft gemaakt van zo'n Historic BumbleBee en ook eentje van een originele BumbleBee. Schijnt dat de capacitor een gewone Wesco-capacitor is van $2,- in een Gibson-verpakking van $129,-. :sssh:

Waar dient een capacitor eigenlijk voor? Ik weet het NL-woord niet daarvoor en als ik zoek op "capacitor" krijg ik alles op z'n Engels, waar ik geen shit van snap.

...

Kijk ik zit namelijk hiermee: met de Atiqity pickup heb ik alle vier knoppen de de '6' staan en ik krijg precies het geluid wat ik wil. Dus wat mij betreft vind ik het wel goed zo met de 250K. Echter, op de bedradingshandleiding welke ik bij de Antiqity's kreeg, staat erop dat je 500K potmeters hebt. Ik ben die handleiding vergeten bij de gitaarzaak, ik haal het morgen op en dan maak ik er even een foto van. Dat is duidelijker.

Orpheo
18 april 2012, 00:21
@aaron: machtig mooi man! :seriousf: ik heb nog een mooi setje redwood over... volgens mij kan jij daar een hartstikke leuke singlecut gitaar van maken, beetje als je 'stoelzitting' gitaar. beetje goochelen met hout en draad, en dan komt er weer een pareltje tevoorschijn!

@kees: 250k of 500k geeft de waarde van de pot aan, en in hoeverre hij het hoog door laat. hoe hoger de waarde hoe minder hoog je kwijt raakt. ja, je raakt kwijt, er komt niks meer bij dan wat het element 'puur' uit brengt. dat heeft te maken met de 'capacitaire' werking van de potmeter. dat wil zeggen, de pot fungeert als een condensator (antwoord op nog een vraag van jou; capacitor = condensator). een condensator is simpel gezegd een mini-batterijtje; hij slaat lading op, en die kan hij weer ontladen als je de toevoer stopzet (simpel gezegd). dat resulteert in rapah rapaahhhh: een filter! en de mate waarin hij filtert, dus hoeveel hoog, of laag, hij weg haalt, hangt af van de waarde van de condensator. grotere waarde = meer hoog kwijtraken.

mijn advies voor 500k CTS was omdat CTS, het merk dus, mijns inziens heel goeie pots maakt. ze kunnen meer mis/gebruik aan. Ik kan me niet voorstellen dat je pots momenteel 250k zijn. 300k is wat gibson vaak gebruikt, gebruikelijker is/was 500k. ik weet 't niet meer precies omdat gibson met hun specs goochelt. Immers, hun customs hebben ook geen ebben toetsen meer, maar richlite. wat een inflatie, he. Hoe het ook zij.

een 500k pot op standje 5, a 6 is geen 250k pot. de waarde is misschien dan wel 250, maar de werking is anders. hoe dat in elkaar steekt is lastig uit te leggen, neem dat nu maar aan. het mooie van een 500k pot is dat je met een weerstand van 500k, er een 250k pot van kunt maken. zonder lastige ingrepen. Of een 300k pot met een weerstand van 750k (geloof ik).

aaronstonebeat
18 april 2012, 00:22
Het Nederlandse woord is 'condensator' en de component heeft grotere weerstand voor lagere frequenties en een kleinere weerstand voor hogere frequenties. De potmeter van de toonregeling werkt als een soort kraan waarmee je meer of minder hoog uit het signaal kunt halen. In een plaatje kan het er zo uitzien:

http://www.aaronstonebeat.nl/images/elektronica/Toonregeling.jpg

Eigenlijk is het correcter om te zeggen dat een condensator parallel in het circuit de resonantiefrequentie van het circuit verlaagt.

Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van smaak; als het je bevalt zoals het nu is, dan zou ik daar in eerste instantie ook vanuit gaan. En als het niet bevalt, pas je het aan; potmeters en condensatoren kosten niet de wereld.
Behalve die van Gibson dan :stop:

EDIT:
Ah, ik zal dat nog meer toelichting mij net vooraf ging.

keesss
18 april 2012, 00:39
Ach so, nu snap ik het, bedankt voor de uitleg & kijk hieronder:

"• The stock Vol pots starting circa-1990 thru today for all Standard production models (not Historic or Custom Shop) are 300k linear-taper, and Tone pots are 500k audio-taper."

Dat zal dan ook wel voor de mijne zijn. Meerdere bronnen bevestigen dat het een combo van 300K & 500K is.

In dat geval:

http://troll.me/images/yao-ming/fuck-this-shit-thumb.jpg

In dat geval vind ik het wel goed zo, dan laat ik alleen dat PCB-board verwijdered en laat ik er een condensator tussen plaatsen. :)

keesss
18 april 2012, 00:44
... Immers, hun customs hebben ook geen ebben toetsen meer, maar richlite. ...

Are you freaking kidding me\

Oke, LP Custom (2011 e.v.) & LP Standard 2012 zijn doorgestreept op mijn verlanglijst.

B-stone
18 april 2012, 10:00
Ach so, nu snap ik het, bedankt voor de uitleg & kijk hieronder:

"• The stock Vol pots starting circa-1990 thru today for all Standard production models (not Historic or Custom Shop) are 300k linear-taper, and Tone pots are 500k audio-taper."

Dat zal dan ook wel voor de mijne zijn. Meerdere bronnen bevestigen dat het een combo van 300K & 500K is.

In dat geval:

http://troll.me/images/yao-ming/fuck-this-shit-thumb.jpg

In dat geval vind ik het wel goed zo, dan laat ik alleen dat PCB-board verwijdered en laat ik er een condensator tussen plaatsen. :)

ken jij iemand die het verschil tussen een pcb en gewone pots hoort? :D
ik zou het niet weten, maar ik verwacht geen geweldige veranderingen en dan concludeer ik voor mij zelf alweer: ach kees laat toch zitten voor dat geld.

speel je nog steeds op die mg30?

lindstrom
18 april 2012, 10:06
Qua plaatsing is er wel 1 ding waar je echt rekening mee kunt/moet houden: heb je een gitaar met tremelo? De meeste trems hebben nml. een iets bredere snaarafstand ten opzichte van een vaste brug. In dat geval moet je een brugelement zoeken wat "F-Spaced" of "Trem-spaced is.



Dan lopen de snaren beter over de polepieces. Overigens is dit volgens mij meer cosmetisch dan dat je er daadwerkelijk iets van merkt.

Aanvullend:

De nieuwere generatie Les Paul's hebben dezelfde brede spacing. hierom is het plaatsen van een F-spaced en/of trembucker in een les paul tegenwoordig (cosmetisch) ook idealer dan een "normale" spacing pickup.

Orpheo
18 april 2012, 12:22
de PCB: je hoort misschien een verschil (ik had me beter moeten verwoorden in mijn vorige post hierover) maar het is vooral onhandig met pickups wisselen, of als er een pot het begeeft (en dat gebeurt vaker dan je denkt) is het makkelijker om die PCB niet te hebben. om een of andere reden lijkt een gitaar fragieler qua pots en bedrading dan een amp. bij mij in ieder geval.

over richlite: ja, kijk maar op hun website. lang leve geperst papier met hars.

keesss
18 april 2012, 16:55
En om die reden om heb ik nog wat bij gekocht, toen ik vandaag de neck versie van de SD Antiqity ging kopen:

http://i40.tinypic.com/2lwkgec.jpg

- 4 500K CTS pots
- Boston 0,022 blabla condensator. Zijn deze condensators goed? Of moet ik voor een betere gaan?

Toch maar besloten om de gebruikshandleiding van de pickups te volgen:

http://i41.tinypic.com/2cwt0jq.jpg

Zo kan ik hele PCB-plaat origineel laten er gewoon makkelijk eruit halen.

Ik zal de gitaar opnieuw met nieuwe en veel betere bedrading laten bedraden, gebeurt allemaal vrijdag. Dan is, als het goed is, vrijdagavond mijn gitaar officieel voltooid. Volgende week een Gibson-koffer nog bestellen.

Viessssss:

http://i41.tinypic.com/5040o5.jpg

Veel beterrrr:

http://i42.tinypic.com/346kz9x.jpg

:)

keesss
20 april 2012, 19:26
Terug van gitaarzaak. Veel betere bedrading geplaatst, CTS 500K potmeters, TAD olie gevulde condensators, Antiqity pups in neck en bridge, etc. Nieuwe snaren erop, geïntoneerd, pup hoogte en polepiece hoogte beiden aangepast aan gewenste toon. Hij klinkt echt super.

Voor, niet mijn foto:
http://farm4.static.flickr.com/3583/3464747842_d8fe453e85.jpg

Na:
http://www.freeimagehosting.net/t/1sm3z.jpg (http://www.freeimagehosting.net/1sm3z)

http://i40.tinypic.com/14uclt2.jpg

http://i42.tinypic.com/2nuoqhf.jpg

http://i44.tinypic.com/evbek4.jpg

HaroldA
20 april 2012, 20:53
http://i40.tinypic.com/14uclt2.jpg

ZIe ik daar nou onbewerkt hout onderin de cavity? Ga maar een rolletje alu- of koperfolie kopen dan. Dit gaat problemen opleveren.

aaronstonebeat
20 april 2012, 20:56
ZIe ik daar nou onbewerkt hout onderin de cavity? Ga maar een rolletje alu- of koperfolie kopen dan. Dit gaat problemen opleveren.

Mwah, 't is allemaal afgeschermde kabel; er steken maar enkel korte stukjes uit; ik denk dat het wel mee zal vallen.

HaroldA
20 april 2012, 20:57
Mwah, 't is allemaal afgeschermde kabel; er steken maar enkel korte stukjes uit; ik denk dat het wel mee zal vallen.

Als je $$$ aan nodeloze "upgrades" uitgeeft lijkt me niet dat je een ongeshielde cavity wil hebben.

bass blom
20 april 2012, 20:58
ach ik heb er al 36 jaar 1 :D

oigun
20 april 2012, 21:27
ach ik heb er al 36 jaar 1 :D

En nog steeds geen vervelende ziektes opgelopen Bass?

bass blom
20 april 2012, 21:30
ja, scheurbuik.

keesss
20 april 2012, 22:01
ZIe ik daar nou onbewerkt hout onderin de cavity? Ga maar een rolletje alu- of koperfolie kopen dan. Dit gaat problemen opleveren.

Het is nu stiller dan eerst. Daarom heb ik de bedrading laten vervangen door betere en afgeschermde bedrading. Het is duidelijk stiller nu. Ik heb nog gevraagd aan Piet van Piet Guitars, zeg, moet ik dat niet afschermen met koperolie? Dat vond hij niet nodig en hij had gelijk.

Als jij dat nodeloze upgrades vindt, dan laat ik jou in vrede. Geen zin om daarop in te gaan.

oigun
20 april 2012, 22:04
ja, scheurbuik.

Moet je ook niet zo overdriven :D

aaronstonebeat
20 april 2012, 22:11
Het verheugt mij dat keesss verbetering ervaart :cheerup:

Ik ben stiekem wel benieuwd wat het uiteindelijk heeft gekost; vooral die twee condensatoren. Ik heb ooit een 'assortiment' van 240 stuks van diverse waarden gekocht voor 14 euro; dat komt op een kleine 6 eurocent per stuk, en dan zijn er nog minstens twee partijen die daar winst op hebben gemaakt voordat ik ze gebruik.

keesss
20 april 2012, 23:25
Ik had een pakje van die cheap ass looking Boston condensators gekocht, maar eenmaal in de zaak vroeg ik: "Wat is je beste condensator?" en hij zei deze TAD oliegevulde condensators. Ze waren 5,40 per stuk. :s Maar ik doe daar niet moeilijk over, dus zei ik, installeer maar die.

Gitaar 650
Toneprose bridge tailpiece set 116
Tone tpkb3l lokcing tuner 89
Antiqity neck 163
Antiqity brug 163
CTS potmeters, condensators, bekabeling, etc. 50
Nog overige dingen die ik heb vervangen zoals knoppen, knob pointen, pup ringen, etc. 70
Eventueel nog de koffer 200

€1501,-

HaroldA
20 april 2012, 23:30
Ze waren 5,40 per stuk. :s Maar ik doe daar niet moeilijk over, dus zei ik, installeer maar die.

... en zo kom je aan €1500 voor een Studio.

orangerocker
20 april 2012, 23:32
Maar wel een mooie Studio :ok:

B-stone
20 april 2012, 23:32
Woooooow, das best wel wat. Ikben blij dat hij super klinkt nou. Gefeliciteerd keees :D
( maar het is een blijft een studio met een resell value van iets meer dan de nieuwprijs.... Ochja fuck resell value ;) )

keesss
20 april 2012, 23:35
... en zo kom je aan €1500 voor een Studio.

Ja, dus? Ik kan makkelijk zeggen dat de mijne nu beter is dan de Gibson in diezelfde prijsklasse.

Ik zou ook voor een Classic Custom kunnen gaan, ja, dat kon ik. Maar nu heb ik een gitaar die precies is hoe ik hem wil hebben en precies hoe ik wil dat hij klinkt. Dat zou met bijv. een CC niet zo zijn. Ik kan ook een een maand werken en dan de CC voro erbij kopen, maar dat hoef ik niet. Ik vind het goed zo. Met de huidige hoef ik niet voorzichtig met de lak enzo te zijn. Ik moet alleenn oppassen dat de headstock niet van de nek breekt.

Edit: Bedankt B-stone & orangerocker! Resell value, ach, dat hoeft van mij niet. Dit is een blijvertje..

aaronstonebeat
20 april 2012, 23:39
... en zo kom je aan €1500 voor een Studio.

Ja, toch bijna 1,5 x de aanschafwaarde. En misschien zit het betere geluid wel in de nieuwe snaren :hide:

Maar als je het geld hebt en je bent blij met de investering, wie zijn wij om er iets van te zeggen? Geluk valt moeilijk te meten. Ik ben in ieder geval blij dat je geen 120 euro aan condensatoren hebt uitgegeven.

Whatever.
Nu moet je alleen nog je dunne e en de D-snaar van de andere kant door je staartstuk laten gaan:


http://www.youtube.com/watch?v=scZWEpSvXgM&feature=g-u-u&context=G2397f6cFUAAAAAAARAA

HaroldA
20 april 2012, 23:42
Ja, dus? Ik kan makkelijk zeggen dat de mijne nu beter is dan de Gibson in diezelfde prijsklasse.

Begrijp me niet verkeerd: ik hoop dat je nog jaaaaren plezier hebt van je Studio! :ok:

Ik vind het alleen heel erg veel geld. Daarvoor heb ik mijn Gibson Standard '96 (incl koffer) en een '06 Gibson SG Junior gekocht. Weliswaar zijn daar later ook andere elementen in gegaan, maar die heb ik allemaal 2ehands aangeschaft voor de prijs van 1 element in jouw studio.

keesss
21 april 2012, 00:00
Heh, dat ziet er toch niet, joh. Maar bij mij is het staartstuk niet helemaal beneden, he. Die ziit een stuk omhoog sindsdien ik de laatste keer de snaar liet knappen. Sinds het staartstuk omhoog is geplaatst hebt ik daar helemaal geen problemen meer mee gehad..

Hmm, ja, als je het zo bekijkt. Een '96 Standard is wel heel vet voor zo'n prijs.

Maargoed, Phil X heeft blijkbaar hetzelfde idee gehad: een niet dure gitaar kopen, volledig naar je eigen smaak ombouwen en kijk; hij gebruikt dat dingetje van 'maar' $500,- voor alles optredens, in studio, etc.

TimS
21 april 2012, 00:07
Ik denk dat de kosten van die stickers en een P94 wel wat lager uitvallen dan jouw modificaties hoor :)

keesss
21 april 2012, 00:24
Eigenlijk zou je de koffer niet moeten meerekenen, want dan zou ik ook de effectpedalen en alle andere shit moeten meerekenen.
Dan wordt het al €1300,-. Die vervangen knoppen, pup ringen etc. - €70,- en dan is het €1230,-. Vergelijkbaar met de gelakte Studio. Pff, die van mij klinkt zoveel beter dan die gelakte Studio.

Mijn situtatie kan ik nog wel snappen. Maar stel de situatie om zo'n gelakte Studio a €1200,- te kopen en dan ombouwen.. Ehh, dan zou ik in plaats daarvan gewoon voor een Traditional gaan. (o.O )

Phil X zegt in dat filmpje dat een flamed top slecht is voor de toon. Is een lak (bijv. nitro) ook slechter dan de faded finish op de mijne?

aaronstonebeat
21 april 2012, 00:38
Phil X zegt in dat filmpje dat een flamed top slecht is voor de toon. Is een lak (bijv. nitro) ook slechter dan de faded finish op de mijne?

Dat geldt voor de gitaar waarop Phil speelt, hij zal het alternatief ook geprobeerd hebben. In het algemeen zijn over dat soort dingen geen uitspraken te doen waaraan rechten kunnen worden ontleend. 'Flamed' is sowieso een uiterlijke eigenschap van hout die weinig of niets met de klank van doen heeft maar vooral met het uiterlijk. Een esdoorn top op een gitaar zal vast een zekere invloed op het geluid hebben en het zal van de gitaar en de gebruiker in kwestie afhangen of het een positieve of een negatieve is.

keesss
21 april 2012, 00:56
En hoe zit het dan met een nitro hoogglans lak finish en de dunne nitro op de mijne?

Btw: ik erger mij de laatste tijd ook aan de truss rod cover waarop "Studio" staat. Ik weet niet waarop, maar ik erger mij er aan. Dus, omdat ik al Gibson Historic pickup ringen en een Gibson Historic pokerchip op de gitaar hebt, heb ik zojuist deze besteld, dat zal beter staan & het zal mij niet meer irriteren:

http://www.txirula.com/files/producto/gibsonprtr061.jpg

HaroldA
21 april 2012, 01:27
Btw: ik erger mij de laatste tijd ook aan de truss rod cover waarop "Studio" staat.

Mijn "Standard" heet tegenwoordig ook "". :ok:

(de bovenste)

http://www.gibson.com/Files//productImages/gear/trussRodCovers.jpg

aaronstonebeat
21 april 2012, 01:55
En hoe zit het dan met een nitro hoogglans lak finish en de dunne nitro op de mijne?

Btw: ik erger mij de laatste tijd ook aan de truss rod cover waarop "Studio" staat. Ik weet niet waarop, maar ik erger mij er aan. Dus, omdat ik al Gibson Historic pickup ringen en een Gibson Historic pokerchip op de gitaar hebt, heb ik zojuist deze besteld, dat zal beter staan & het zal mij niet meer irriteren.

Wat mij betreft, is het allemaal behoorlijk relatief. Ik geef gitaarles en krijg regelmatig mensen over de vloer met gitaren die meer kosten dan al mijn gitaren bij elkaar; en vaak klinkt het naar helemaal niets als ze beginnen te spelen (ik kan het ze ook niet kwalijk nemen want ze beginnen net).

Het maakt marginaal uit hoe goed je instrument is, cruciaal is hoe goed je zelf bent. Dat is wat telt en het interesseert me geen éne moer hoe die truss rod covers of pickup ringen of pokerchips staan.
Ik speel op mijn gitaren, regelmatig live voor publiek en voor geld; wat me interesseert, is hoe ik klink op welke gitaar dan ook ongeacht hoe die er uitziet.

Illustratief vind ik Hildo (http://www.twolefthands.nl/) die op zijn eigenbouwmotor een moderne Japanner tot driemaal toe verslaat bij het optrekken:


http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g

Techniek van bespelen verslaat duidelijk techniek van constructie :blast: want die Jap heeft ongeveer het dubbele vermogen.

keesss
21 april 2012, 02:06
Hehe, ja, die ken. Ziek, maargoed, ik ben ondertussen wel steeds aan het oefenen hoor. :)"

Oh, " " vind ik dan weer niet mooi, heh. Zou eerder gewoon "Les Paul" erop plaatsen!

HaroldA
21 april 2012, 02:10
Oh, " " vind ik dan weer niet mooi, heh. Zou eerder gewoon "Les Paul" erop plaatsen!

Ik heb een zwarte Standard, het klopt gewoon met een zwarte TRC. :ok:

keesss
21 april 2012, 02:15
Ach so, mwah, dan kan het nog wel denk ik heh.

Btw: ik heb een interessant onderwerp voor een topic, dat komen jullie vanzelf wel tegen.

B-stone
21 april 2012, 08:07
Heh, dat ziet er toch niet, joh. Maar bij mij is het staartstuk niet helemaal beneden, he. Die ziit een stuk omhoog sindsdien ik de laatste keer de snaar liet knappen. Sinds het staartstuk omhoog is geplaatst hebt ik daar helemaal geen problemen meer mee gehad..

Hmm, ja, als je het zo bekijkt. Een '96 Standard is wel heel vet voor zo'n prijs.

Maargoed, Phil X heeft blijkbaar hetzelfde idee gehad: een niet dure gitaar kopen, volledig naar je eigen smaak ombouwen en kijk; hij gebruikt dat dingetje van 'maar' $500,- voor alles optredens, in studio, etc.

Hij werkt bij frettedamericana, heb jij zijn sudio eq wel eens gezien? En zijn studio en live setup van amps? Daar zit nieteens een mg bij....

Manomanoman wat heeft die gast vet spul :D

Terminus
21 april 2012, 11:12
Maargoed, Phil X heeft blijkbaar hetzelfde idee gehad: een niet dure gitaar kopen, volledig naar je eigen smaak ombouwen en kijk; hij gebruikt dat dingetje van 'maar' $500,- voor alles optredens, in studio, etc.
1. Hij kreeg de LTD gratis
2. Het huidige brugelement krijgt hij waarschijnlijk ook gratis
3. De P94 die er eerst in zat kost ongeveer de helft van één van de elementen die in jouw Studio zitten.
4. De fan grill, het spidermanpoppetje en de stickers zijn allemaal vrijwel gratis
5. De tuners, pots en brug zijn op de LTD van Phil X nog origineel. Het enige wat er echt functioneel aan veranderd is is dat hij het neckelement weggehaald heeft en het brugelement vervangen heeft.
6. Phil X heeft schijt aan nieuwe gitaren, hij heeft ook met een gasbrander een gloednieuwe American Deluxe Stratocaster bewerkt omdat de sunburst hem niet beviel.

Phil X nam een goedkope gitaar en paste hem aan, dat is niet speciaal. Dat deden mensen als Kurt Cobain ook (Jaguars waren spotgoedkoop eind jaren '80). Paul Gilbert heeft de feloranje dino-gitaar, die gast van Green Day heeft Blue, enzovoort. Die mensen namen een goedkope gitaar of een gitaar die ze kregen en pasten hem aan naar hun eisen, meestal vooral functioneel. Jij koopt een gitaar en maakt hem alleen luxer. Dat is niet slecht (al ga je misschien wat te ver) maar het is niet te vergelijken met een ghettogitaar als de Viper van Phil X.

DemolitionColorScheme
21 april 2012, 12:13
Ik had een pakje van die cheap ass looking Boston condensators gekocht, maar eenmaal in de zaak vroeg ik: "Wat is je beste condensator?" en hij zei deze TAD oliegevulde condensators. Ze waren 5,40 per stuk. :s Maar ik doe daar niet moeilijk over, dus zei ik, installeer maar die.

Gitaar 650
Toneprose bridge tailpiece set 116
Tone tpkb3l lokcing tuner 89
Antiqity neck 163
Antiqity brug 163
CTS potmeters, condensators, bekabeling, etc. 50
Nog overige dingen die ik heb vervangen zoals knoppen, knob pointen, pup ringen, etc. 70
Eventueel nog de koffer 200

€1501,-
Pff, ik schrik hier toch wel even van ... Laatst dacht ik dat je zo'n €1000,- had uitgegeven voor die Studio, maar het is nu €1500,- ...


... en zo kom je aan €1500 voor een Studio.
Die relativist in mij ziet daarin gelijk 2 Studio's of een Standard, of een Classic Custom. :(



Mijn situtatie kan ik nog wel snappen. Maar stel de situatie om zo'n gelakte Studio a €1200,- te kopen en dan ombouwen.. Ehh, dan zou ik in plaats daarvan gewoon voor een Traditional gaan. (o.O )
Vergelijkbaar met de gelakte Studio. Pff, die van mij klinkt zoveel beter dan die gelakte Studio.

Niet om een douche te zijn, maar dat komt eigenlijk exact neer op jouw situatie.
Overigens, een 'gelakte Studio' is normaliter gezien als een higher end Gibson, althans, in vergelijking tot een Faded. Faded is dus gewoon geldbesparing op de lak.


En hoe zit het dan met een nitro hoogglans lak finish en de dunne nitro op de mijne?
Dus, niet om weer lullig te doen, maar de Faded Studio's zijn eigenlijk een van de meest low-end Studio's out there.


Btw: ik erger mij de laatste tijd ook aan de truss rod cover waarop "Studio" staat. Ik weet niet waarop, maar ik erger mij er aan.
Dan motte gin Studio kopen.

HaroldA
21 april 2012, 12:26
Die relativist in mij ziet daarin gelijk 2 Studio's of een Standard, of een Classic Custom. :(

Of een studio en een goede versterker.

DemolitionColorScheme
21 april 2012, 13:33
Of een studio en een goede versterker.
Of dat, ja, inderdaad.

Midwolda
21 april 2012, 13:39
Tsja. Net weer even genoten van m'n 1999 Les Paul Studio (650,- tweedehands) met SD Phat Cats (100,- tweedehands) over een Koch Classic SE12 (749,- nieuw).
En dan kan ik ook nog een ijsje van èèn euro kopen, mjammie! :cheerup:

Maar ach, ieder z'n meug.
Ik vind ijsjes lekker.

Orpheo
21 april 2012, 13:45
phil x doelt op de vipers die een flametop hebben; dat is geen flametop, maar gewoon fineer, en in zijn ogen zuigt dat fineer. en ik ben 't ergens wel met hem eens.

over de lak: heel dunne nitro kan ook hoogglans zijn. Porienvuller eerst, nitro erop. je kan 't laten glimmen als een drol in de manenschijn als je maar hard genoeg boent en poetst en polijst. het kan.

Verder: ik snap de wens van kees wel om zijn gitaar helemaal te gek te krijgen, maar ik vind 't ergens zonde van het geld. maar goed, als die gitaar helemaal voor hem zo top is, waarom niet? Ik heb mijn ouwe studio ook volledig verbouwd; air nortons, creme hardware, gotoh tuners, andere pots etc etc. veel gesloopt, veel ervan geleerd. maar die gitaar gaat nooit meer weg. van m'n oma gekregen! ik ben een sentimentele lul wat dat betreft, ik zal nooit spullen die ik van m'n oma gekregen heb weg doen. tenzij een onverlaat het jat. en geloof me, die gast kan dan zich nooit meer aftrekken.

de discussie is toch eigenlijk zinloos? als kees het uit wilt geven; graag! pomp maar geld in de economie. Nu nog die brakke MG weg doen, leuke kleine buizenbak erin, en knallen maar.

Kakihara
21 april 2012, 14:52
Verder: ik snap de wens van kees wel om zijn gitaar helemaal te gek te krijgen, maar ik vind 't ergens zonde van het geld. maar goed, als die gitaar helemaal voor hem zo top is, waarom niet? Ik heb mijn ouwe studio ook volledig verbouwd; air nortons, creme hardware, gotoh tuners, andere pots etc etc. veel gesloopt, veel ervan geleerd. maar die gitaar gaat nooit meer weg. van m'n oma gekregen! ik ben een sentimentele lul wat dat betreft, ik zal nooit spullen die ik van m'n oma gekregen heb weg doen. tenzij een onverlaat het jat. en geloof me, die gast kan dan zich nooit meer aftrekken.

Ik snap dat ook, en vele andereforumleden ongetwijfeld. En uiteindelijk doet keesje met zijn centjes wat hij wil. Maar ik vind dit gewoon geldverkwisting. Hij spendeert geld aan dingen waarvan hij niet snapt hoe ze werken, maar omdat ze op een Engelstalig forum zeggen dat x beter is dan wat er standaard op zijn studio zit, geeft hij zijn geld eraanuit. En dan gaat het over behoorlijk wat geld voor zaken die amper merkbaar zijn, al helemaal voor een beginner (potmeters, andere brug, andere tuners). Maar als hij dan laat uitschijnen dat het slecht werken van een potmeter weleens te maken kan hebben met de standaard Gibsonhumbuckers, stel ik me toch ernstige vragen over de wijsheid van keesje en van wie hij die dan wel heeft.



de discussie is toch eigenlijk zinloos? als kees het uit wilt geven; graag! pomp maar geld in de economie. Nu nog die brakke MG weg doen, leuke kleine buizenbak erin, en knallen maar.

Inderdaad... waar maak ik me toch druk om? :)

Mr.Fingers
21 april 2012, 15:00
condensators die je hebt zijn KUT! Had je veel beter Sprague Orange Drops of Mallory's erin gezet, geven een veel beter verloop van de tonepot, en een transparanter geluid (smeren niet zo toe).

HaroldA
21 april 2012, 16:02
condensators die je hebt zijn KUT! Had je veel beter Sprague Orange Drops of Mallory's erin gezet, geven een veel beter verloop van de tonepot, en een transparanter geluid (smeren niet zo toe).

Nee man, die zijn veel goedkoper! :stop:

aaronstonebeat
21 april 2012, 16:38
Misschien is dit niet helemaal de juiste plaats maar het onderwerp is nu eenmaal ter sprake gekomen: heeft iemand een idee wat de invloed van constructie en gebruikte materialen is op de 'klank van een condensator'? Welke types klinken beter/slechter en waarom?

Ik vond naar aanleiding van die Gibson Bumblebee reissues een vergelijkende test tussen verschillende condensatoren (steeds in dezelfde gitaar) maar ik hoor niet of nauwelijks verschil. Verschillen in capaciteit hoor ik wel.

keesss
21 april 2012, 20:24
Bedankt Orpheo en eventueel anderen die het snappen. 't Is al de 100ste keer dat ik vertel dat ik deze nooit zal verkopen. Sommigen snappen het, velen nog steeds niet.

Resell value boeit mij nniet omdat ik deze toch houd. Als ik hem nu zou verkopen zou ik nu vor deze misschien hooguit €700,- krijgen? Als ik alles naar origineel terug zou plaatsen zou ik er €500,- voor krijgen. Maar boeien, dat is hier niet aan de orde. In mijn ogen geen geldverspilling, met elke vervangen dingetje ben ik blij.

B-stone
21 april 2012, 21:09
en al zou je hem verkopen je hebt alle orginele onderdelen nog. Dan herplaats je die, en bouw je al je upgrades toch weer op je nieuwe les paul? ;)

keesss
21 april 2012, 21:48
Oh ja, nog niet aan gedacht. Dat kan natuurlijk ook. Maar een gitaar rond de 2k houd ik liever standaard als die gewoon goed klinkt.

B-stone
22 april 2012, 01:26
Waarom het is toch allemaal weer omkeerbaar :D zolang je niet gaat hakken en zagen :ok: