PDA

View Full Version : Volgorde effekten en welke mis ik nog?



MADdie86
8 juni 2003, 20:04
Ik ben de laatste tijd zeer druk bezig geweest met school en mijn hobby electronica en nu ben ik bezig geweest met het volgende idee.
Alle voet pedaaltjes en andere effekten achter op het toneel laten en met een switch met een midi footpedal deze effekten schakelen met HF relays.
Nu heb ik daar een mooie computerkast voor gevonden :razz: in de ruimte waar de CD moet e.d. een voetpedaaltje plakken e.d. en jah het idee is er maar ik zit nog met het volgende.

Ik heb een DOD 55c Supra Distortion, Yamaha 1005E delay, ben bezig met een Reverb effekt en wil ook nog een lekkere wah maken. Maar in welke volgorde kan ik dit alles het beste schakelen?
Ik zat zelf te denken aan WAH - Distortion - Delay (chorrus) - reverb.
Maar wat denken/vinden jullie?
En mis ik eventueel nog een effekt wat bij deze stelling zou passen?

Ik speel voornamenlijk rock een enkele keer klasiek, dit dan voor optredens.

Wie o wie kan mij een beetje helpen?

Nicci
8 juni 2003, 20:20
Allen al de vraag stellen betekent dat je er geen meer nodig hebt.

Speeddemon
8 juni 2003, 21:32
goeie volgorde.

Misschien een overdrive pedaaltje toevoegen, voor geluiden met alleen 'een randje'... kijk eens naar de Dod 250, schijnbaar heel makkelijk zelf te maken.

Mitch
9 juni 2003, 11:06
Volgorde is OK en zoals Speedy zegt inderdaad nog een lichtere overdrive voor zover je die niet op je versterker hebt zitten.
Ik zou er voor het gemak wel nog een modulatie-effect in gooien, chorus of flanger. Komt altijd wel van pas.

MADdie86
10 juni 2003, 09:54
OK thanx voor jullie antwoord. Maar in die yamaha delay daar kan ik gewone delay, een soort chorus en een soort flangler uithalen. Dus staat deze dan nog wel goed? of zal ik er dan toch maar een extra pedaaltje bij kopen?

En ik kreeg laatst het aanbod om een treblebooster over te kopen een soort gelijke als Brian May gebruikt. Als ik deze koop waar zal ik deze dan tussen plakken?

MADdie86
7 augustus 2003, 14:23
Uhm tijdje geduurd, waar zou ik de treble booster moeten plakken? want voor de distortion klinkt het niet echt zo lekker.

De Teng
7 augustus 2003, 14:42
Waarom doe je delay en reverb niet je FX loop? Dat wordt het meeste gebruikt, omdat je dan je preamp signaal blijft behouden en er pas tussenin die effecten erin hangt. Het signaal wordt er meestal beter van. Try it!

Dirk_Hendrik
7 augustus 2003, 18:56
sowieso klinken delay en modulatie effecten naar mijn mening altijd beter na je dynamiek en distortion. Op het moment dat je je versterker laat scheuren met je chorus ervoor zit je dus fout.

MADdie86
7 augustus 2003, 21:26
Goh jah leuk dat julie me dat vertellen maar ik vraag dus waar mijn treble booster het beste kan in de reeks die ik bij mijn eerste post heb gezet.
Ik heb alles al uitgeprobeerd maar ik vind het dus het lekkerste klinken als de booster na de distortion voor delay/chorrus komt, want voor de distortion wordt alles zo schel en voor de reverb slaat de hele reverb om.

Dus ik wil eigenlijk jullie mening over waar de booster het beste kan.

Hempo
9 augustus 2003, 19:53
wat boeit de volgorde nou vraag ik me af

Nicci
9 augustus 2003, 20:05
dat boeit.
Het maakt verschil of een gitaarklank met overdrive door een reverb stuurt, of een gitaarklank door een reverb en vervolgens door een overdrive stuurt.

Mitch
9 augustus 2003, 22:22
Volgorde is inderdaad van cruciaal belang zo lang je bepaale effecten ook combineert. Om logistieke redenen heb ik mijn delay vrij vroeg in de keten opgenomen, maar combineer 'm nooit met de distortion die daarna komt. No problemo.

Maar Maddie: je geeft het antwoord nu toch zelf al ? Als het voor je dist. niet klinkt gewoon niet doen. Als je 'm als solo-boost of zo gebruikt inderdaad gewoon na je distortion, anders krijg je wel meer gain maar geen volume en dus voor je chorus/delay.

MADdie86
9 augustus 2003, 23:20
Bedankt voor je info.