PDA

View Full Version : Zelfgesoldeerde gitaarksnoeren met een 'rammel'



Jeroen86
9 april 2012, 16:10
Ik heb over de jaren heen verschillende gitaarsnoeren zelf gesoldeerd, maar ik ben erachter gekomen dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben. Wanneer je het snoer beweegt/schudt, hoor je dit als een zacht dof gerammel door de versterker. Verder geven ze wel het signaal goed door. Wat zou dit kunnen zijn?
Mijn Klotz FunkMaster snoeren hebben dit niet.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
-verschillende snoeren (de meeste zijn mono en van Klotz (paars en zwart), sommige zijn van Velleman, stereo, maar altijd met mono-jacks)
-verschillende pluggen (zowel haaks als recht)
-verschillende lengtes (van 3 tot 6 meter, en ook één van 12 waarbij het gek genoeg het minste is)

Heb ik misschien mijn pluggen kapot gesoldeerd door ze te warm te laten worden? Als dit al kan?
Wat kan ik verder nog testen? Ik ben echt moedeloos geworden met al het testen, en sta op het punt al mijn 'zelfbouw snoeren' weg te gooien en te vervangen door Klotz'en.

Thanks.

bass blom
9 april 2012, 16:16
een gitaarsnoer, een kern met een mantel.. is eigenlijk al een lange soort spoel.
heeft ook een impedantie / capaciteit.
in een 'slap' snoer kunnen mantel en kern t.o.v. elkaar bewegen, als jij er aan rommelt, dat wekt een klein stroompje op.
je versterker versterkt dat.
het zal dus eerder aan de kwaliteit van de kabels dan aan je pluggen/soldeerwerk liggen.
neem ik aan :D

Jeroen86
10 april 2012, 21:34
Leuk om te horen dat het waarschijnlijk niet aan mij ligt :)


Heeft iemand anders hier nog ideeën over? Anders ga ik donderdag een paar fatsoenlijke kant-en-klare snoeren kopen...

thekid
10 april 2012, 21:44
Ik heb net hetzelfde met de fender koil kabels, ik weet wat je bedoeld dus. maarja voor 14 euro verwacht ik ook niet veel van een kabel.
Ik heb ook kabels van planet waves met circuit breakers, ben ik persoonlijk zeer tevereden van.