PDA

View Full Version : Vraagje over volgorde



rolfeurope
9 april 2012, 07:54
Hallo allemaal,

Na het informatietopic al meerdere malen goed gelezen te hebben over volgorde van pedalen toch even een vraagje.

Mijn huidige setup: Marshall dsl 50 met 2x12 kast, prs gitaar
Pedalboard met daarop in loop: eerst ehx nano booster, delay dd20 boss, chorus mxr stereo, compressor mxr, wah en daarna weer naar de return. Mijn gitaar gaat via mijn korg pitchblack naar de versterker line out.

Ik merk dat elk pedaal wat ik niet in de loop doe zorgt voor een andere toon. Gewoon rechtstreeks inpluggen zonder tussenkomst van iets klinkt gewoon het beste. Ik heb goede conquest kabels maar helpt niet. Het stemapparaat geeft nog het minst signaalverlies alle andere pedalen veel meer.

Nu ben ik aan het zoeken naar tips voor de volgorde van deze pedalen. Ik merk dat mijn wah denk ik beter na de compressor kan want die klinkt nu nog een beetje raar. Dat zal ik nog eens testen.

Alle tips zijn welkom,

Groetjes,
Rolf

DemolitionColorScheme
9 april 2012, 08:49
Zie ik het nu goed? Je hebt dus je compressor en je wah in de loop zitten?
Sowieso die compressor voor de versterker gooien en die wah eigenlijk ook. Die booster kàn eventueel in de loop, als je dus meer volume wilt, wil je meer gain, dan vóór de versterker.

EBOUE
9 april 2012, 09:13
Idd veel te veel in de FX-loop. Een aantal van je pedalen zijn juist pedalen die je voor de amp zou moeten schakelen, zoals de wah.

Probeer eerst alleen de Delay in de FX-loop te doen. Dit is een effect wat het mooist puur tot uiting komt in je fx-loop. Mogelijk werkt dit ook goed voor je chorus, maar smaak verschilt.

Gitaar > Wah als eerste, compressor als laatste (om de rest van de fx'en wat in te dammen en uit te vlakken) voordat je de DSL in gaat. Heb je het nodig voor je gitaarsound als 'referentie' dan compressor als eerste, maar toch vaak na de wah (been there). De booster laat ook andere effecten soms wat meer over het randje gaan (igv chorus wel gaaf).

Er is een mooie video op YT die wat dieper ingaat op de logica achter in de fx-loop en voor de preamp schakelen. Werkt behoorlijk verhelderend, maar ik denk dat er al aardig wat te verbeteren valt met onze tips. Laat het weten hoe het uitpakt?!

rolfeurope
9 april 2012, 10:53
Hee bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik ga er vandaag mee aan de slag en laat het weten. Overigens een effect schakelen voordat het de versterker in gaat kan toch niet aangezien het tussen mijn versterker(line out) en gitaar in komt te zitten. Misschien bedoelen jullie hetzelfde hoor.

Gr. Rolf

DemolitionColorScheme
9 april 2012, 11:10
Hee bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik ga er vandaag mee aan de slag en laat het weten. Overigens een effect schakelen voordat het de versterker in gaat kan toch niet aangezien het tussen mijn versterker(line out) en gitaar in komt te zitten. Misschien bedoelen jullie hetzelfde hoor.

Gr. Rolf
Line out ... ?
Volgens mij snap je ons nog niet. Je prikt je gitaar in de input in de versterker, maar je kunt ná de gitaar dus nog effecten plaatsen, dus dan staan die effecten vóór je versterker (de pre-amp), voordat ze daadwerkelijk de versterker ingaan. De FX loop is een plek waar je effecten kan plaatsen die dan ná de gain-stage komen (na je distortion/etc.)

EBOUE
9 april 2012, 11:29
Juist, zoals Demo het zegt. Na je gitaar, voordat je je jack in de input steekt van de amp.

Grofweg kun je de effecten in twee groepen onderverdelen, dit werkt het best als uitgangssituatie.

Groep 1 is de meer 'gain en tone' afhankelijke groep, zoals boosters, incl synth-achtige pedalen daar onder vallen, compressie en enveloper/ wah ook zeker. Algemeen gesteld heb je de wah als eerste in de rij, omdat dit een tone-controller is.
Groep 2 is delay gebaseerd: chorus/flanger/phaser/reverb/echo/delay (in oplopende delay tijden). Die functioneren goed (omdat ze juist geen boost genereren en alleen maar herhaling van je originele signaal: voor de preamp is er nog weinig gebeurd, dus in dat geval moeten die pedalen het met te weinig ingangssignaal doen).

Er zijn genoeg pedalen die niet onder die indeling vallen en juist (door smaak of bouwwijze pedaal) anders geschakeld moeten worden, maar hier heb je een groot houvast aan. Zo heb ik bvb de Chorus wel voor de preamp (maar heeft een analoog circuit en 'boost' als het ware het preamp signaal) en eigenlijk geldt dit voor meer analoge pedaaltjes. De EHX pedalen hoef ik echt niet in de FX-loop te leggen, dat geeft een zeer slecht geluid. Voor de preamp is het fantastisch. Just Try!

Mitch
9 april 2012, 11:50
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je de FAQ een paar keer hebt doorgelezen, want je hebt nu zo ongeveer alles anders staan :dontgeti:


eerst ehx nano booster, delay dd20 boss, chorus mxr stereo, compressor mxr, wah en daarna weer naar de return. Mijn gitaar gaat via mijn korg pitchblack naar de versterker line out.

Een 'normale' volgorde zou zijn: gitaar -> tuner -> wah -> compressor -> input amp.
Send amp -> chorus -> delay -> boost -> amp return

Paar dingen:
het kan zijn dat je wah niet true bypass is en daardoor de boel slechter klinkt zodra hij vóór de input van de amp staat.
De boost wil je áchter de chorus en delay zetten, anders gaat je gebooste signaal eerst nog die pedalen in. Nou hoeven die daar niet slecht mee om te gaan, maar het zou extra onnodige oversturing op kunnen leveren. Als laatste vóór de power amp dus, als je 'm ook als boost voor je gain kanaal wil gebruiken.

EBOUE
9 april 2012, 12:15
Het gaat hier niet om een schuldvraag of hij nou wel of niet de FAQ heeft doorgelezen. Dit kan ook verwarrend zijn, ga van het goede uit, hij start het hier niet voor niets.

Of een Wah true-bypass is, wil niet direct zeggen dat in het omgekeerde geval hij DUS niet voor de pre-amp zou moeten (dus in de fx-loop: nog nooit heb ik hier een goed geluid mee gekregen en ik speel zeker 15 jaar lang met een wah pedaal met verschillende amps). Oversturing van chorus (mits analoog) kan wel gaaf zijn, dus test het gewoon. De delay opmerking is zeer zinvol naar mijn mening.

Mitch
9 april 2012, 13:21
Je interpreteert mijn post een beetje apart.
In de eerste plaats geef ik 'm nergens de schuld van, ik uit mijn verbazing.
In de tweede plaats stel ik nergens dat je een non-TB niet voor de input zou moeten zetten. Dat draai je zelf om.
Overigens heb ik het zelf ook nog nooit succesvol gedaan, maar ik ken wel meer mensen die een wah in de loop hebben staan en dat prettig vinden.

EBOUE
9 april 2012, 15:18
Ik heb mij ook verwonderd over de volgorde, maar je opmerking over de FAQ gaat er eigenlijk al vanuit dat ie iets niet heeft gedaan. Ik probeer te zeggen dat ie dat misschien wel heeft gedaan, maar mogelijk niet heeft begrepen.

Qua wah: je verbindt er ook geen consequentie aan, te snel geoordeeld van mijn kant. :)

Anekdotisch: Ik heb een wah die best wel wat tone invloed geeft, maar zo ontzettend lekker klinkt... ik houd hem erin. Ik heb een aantal anderen geprobeerd, maar kwam toch weer bij mijn oostblok-wah thuis. Tzt maar een G-Lab controller met meerdere loops. Hopelijk deze zomer.. vakantiegeld..(?)

DvU
9 april 2012, 16:39
Leuk dat ik op meerdere plaatsen hoor om de wah vooraan in de keten te zetten. Dat terwijl ik vroeger zo gecharmeerd was van een distortion voor de wah met als resultaat meer het 'money for nothing' geluid.
Ik ben zelf nu met een pedalboard bezig als alternatief voor de gt-8 en de volgorder hier wordt:
gitaar->wah->compressor->overdrive/distortion->fxloop->delay->amp return.
Voorlopig deze routing en dan eens kijken wat ik verder te kort kom.

rolfeurope
15 april 2012, 13:27
Hey bedankt voor de tips.
Ik heb de volgorde inderdaad nu anders:
gitaar-stemapparaat-wah-amp
send-booster-delay-chorus-return

Het enige wat ik nog lastig vind is mijn stemapparaat.

EBOUE
15 april 2012, 14:54
Kijk eens aan! Vind je het geluid nu ook beter geworden?

Voor het stemapparaatje zou je een A/B switch kunnen aanschaffen, zodat ie niet in de keten staat. Als je een TC electronic stemapparaatje hebt (of aanverwant: in elk geval zo'n stompbox, staat op mijn verlanglijst) kan je'm er goed in laten.

Je chorus zou ik voor de delay doen, omdat je ze ook tegelijk wel aan wilt doen misschien. Nu zou je het delay signaal van een chorus voorzien, dat is een beetje krom. Je gebruikt'm nu ook als cleanboost dus? Als je de preamp ook een schop wilt geven met die boost kan je'm ervoor zetten.

Leuk he, klooien? :)

rolfeurope
15 april 2012, 17:45
Ja, zeker. Ben heel tevreden, was ik al wel, maar dit werkt en klinkt veel beter.

Ik heb eigenlijk bij geen enkel nummer delay en chorus tegelijk aan staan en heb al diverse malen geswitched.
Mijn stemapparaat is van korg, pitchblack met twee uitgangen zodat ie ook dient als switch tussen twee gitaren. Je bedoelt om nog een switch er tussen te plaatsen. Ja dat zou ook nog een optie zijn.

Check anders eens op mijn youtubekanaal (echoesofindustry) voor enkele samples qua geluid. Misschien hoor je ook dat het nog niet in de juiste volgorde stond...

Thanks!:)

EBOUE
15 april 2012, 19:01
Mooi!

Nu heb je de korg in de keten staan. Op zich niet zo erg (true bypass, nou ja.. misschien iets verlies, maar so what) maar je kunt niet silent tunen nu. Een klein A/B boxje kan dat wel, een kant de standaard keten op en de andere kant naar de tuner. Ook on stage handig, een knop (a) indrukken en je hebt je gehele versterker geluid. Ook voor overleg of wat dan ook ideaal. Boss AB switch voldoet dan wel.

Op de video's kan ik dat er niet uithalen. Probeer maar eens chorus/delay tegelijk, best gaaf en als je RHCP speelt.. dan komt het vast wel eens van pas. Ook voor andere effecten, niet zo gauw na de delay zetten (of je moet bewust doen om een bepaald effect bvb).

Nielsje
15 april 2012, 19:34
Mooi!

Nu heb je de korg in de keten staan. Op zich niet zo erg (true bypass, nou ja.. misschien iets verlies, maar so what) maar je kunt niet silent tunen nu. Een klein A/B boxje kan dat wel, een kant de standaard keten op en de andere kant naar de tuner. Ook on stage handig, een knop (a) indrukken en je hebt je gehele versterker geluid. Ook voor overleg of wat dan ook ideaal. Boss AB switch voldoet dan wel.



Kerel, het is leuk dat je advies geeft, maar je moet geen poep gaan praten.
Leg nou eens uit wat je bedoelt met 'true bypass, nou ja.. misschien iets verlies, maar so what'. Bedoel je nou het eventuele verlies van de TB schakeling in het pedaal? Die zou dan toch ook aanwezig zijn met een A/B switch?

En hoezo, kan hij nu niet silent tunen? De Pitchblack is júist geschikt voor silent-tuning! Als je niet weet waar je het over hebt, moet je niet zomaar wat gaan roepen in de wilde weg. Beginnende gitaristen verkeerd advies geven is niet echt handig.

Verder is de Boss A/B switch een kutding, en veel te duur en groot voor wat 'ie doet.

Welkom op dit forum :)

EBOUE
15 april 2012, 20:22
Ho ho, rustig maar. Die poep valt wel mee, die zie ik vaak genoeg tijdens mijn werk. Ik zal het forum sparen.

- Voor mijn opmerking over TB verwijs ik je naar de informatie filmpjes op de website van Lehle, daar legt hij uit dat wat vaak als TB verkocht wordt.. wat het vaak eigenlijk niet is. Voor deze discussie niet zo relevant.
- Foutje van de Korg dan, sorry Rolf!
- De Boss? 't Was een voorbeeld, kan van alles worden... maar 40 euro nieuw is niet duur te noemen. Maar goed, door het vorige kan de A/B opmerking ook genegeerd worden.

Misschien was de uitleg wat te beperkt. Zal wel door de nachtdienst komen (moest om 01.00h nog naar een paard) en mijn zoontje van 14 weken vandaag. :)

Mitch
15 april 2012, 20:35
Baby's in huis zijn geen geldig excuus voor valse voorlichting over stemapparaten :D

Rolf, de exacte plaats van de tuner maakt in principe niet uit, maar het is handig als je een onbewerkt signaal aanbiedt aan je tuner. In de praktijk is het dan handig als je 'm gewoon vooraan zet. Dan hoef je een pedaal wat er vóór zou staan ook niet uit te schakelen vóór je gaat stemmen.

rolfeurope
16 april 2012, 20:42
Beide in ieder geval bedankt. Hij kan inderdaad in stilte stemmen. Blijkbaar geven jullie aan dat als je het stemapparaat vooraan zet het een te verwaarlozen verschil is dan met bijvoorbeeld een extra switch er tussen. Dan laat ik het zo.

Sterkte met de baby. Sinds die tijd heb ik een groot aantal uren minder repetitie op vol geluid thuis...

GunMetalBlue
9 mei 2012, 00:51
Ik kaap even schaamteloos dit topic, maar ik wil even bedanken voor de tips hier.

Ik ben een beginner op vlak van pedalen, en heb wat eBay biedingen openstaan.

Als alles binnen is, denk ik het zo te gaan schakelen: Gitaar -> Compressor -> Boost (die ik ga gebruiken om het cleane kanaal mooi te laten oversturen) -> pre amp -> send -> Reverb -> Loop -> Return

Dat lijkt me wel te zullen werken :)

JohnLord
9 mei 2012, 08:30
Dat lijkt mij ook :ok:

tompie
9 mei 2012, 19:20
nu krijg ik hier ook weer vragen... ben ook maar een beginneling :s ik heb een fender hot rod deluxe, en die heeft geen line in en out... klopt het dat ik dan enkel kan werken van gitaar naar effecten naar versterker input? ik heb er wel 'pre amp out' en 'power amp in' op staan. kan ik daar iets mee?
op dit moment heb ik mijn effecten in deze volgorde: gitaar < tuner < big muff < distortion < overdrive < stereo electric mistress < delay < versterker input

titzenpitzer
9 mei 2012, 19:25
die 'pre amp out' en 'power amp in' zijn eigenlijk je FXloop inputs. Dus kabeltje van out naar bijvoorbeeld de delay, en van daar een kabeltje terug naar in.

tompie
9 mei 2012, 19:39
hm bedankt, maar graag wat meer uitleg: waarom moet die delay ertussen en verder geen ander effect? kan je de delay ook gewoon in je effectenketen behouden zoals ik nu heb?

titzenpitzer
9 mei 2012, 19:45
Oh ja hoor, da's een voorkeur. Bij de FAQ (heet het zo?) staat meer informatie over welke pedalen meestal in de loop worden gezet en welke niet.

Simpel uitgelegd: als je het eventuele distortion-kanaal van je versterker gebruikt, is het best om je delay in de loop te zetten. Zo staat ie NA je distortion en niet voor je distortion. Na: propere en strakke delay. Voor: brrrrrokken! Maar leuk hoor, ik doe het bewust zo.

edit: ik gebruik bv geen fxloop. Mijn amp heeft dat trouwens niet, dus heb weinig keuze ;) maar ik zou het sowieso niet gebruiken. Alles in één lijntje, simpel!