PDA

View Full Version : Waarom masteren?



hjh360
9 april 2012, 00:46
Beste mensen,

Ik ben van plan om binnenkort een compleet album te maken. De nummers zijn er al, sommige moeten alleen nog wat bijgewerkt worden, maar dan is het dus af.

Nu wil ik het alleen dus laten masteren. Ik heb namelijk op internet naar professionele masterstudios gekeken, en het verschil tussen een door hun gemasterde track, en een niet gemasterde track vind ik echt verbluffend. Een gemasterde track klinkt zo "schoon" en helder, alsof het helemaal gepolijst is. Dat is ook precies wat ik nu nog in mijn nummers mis.

http://soundcloud.com/hugo-huijer

Deze link lijdt tot een deel van de nummers die ik heb. Sommige worden nog bijgewerkt, maar opnametechnisch wordt het van mijn kant niet beter.

Ik ben zelf in staat om te equalizen, en om het een beetje in balans te krijgen met de verschillende instrumenten, maar ik vind sommige delen nog steeds een rommeltje. Daarom ben ik dus op zoek naar iets als een masteringstudio.

Ik vroeg me af of hier niet gewoon programma's voor zijn, waarbij je het WAV bestand ingooit, en dan aangeeft dat het wat opgepoetst moet worden, en dan krijg je er een opgepoetste versie van terug? Waarschijnlijk een hele domme vraag, maarja, van masteren zelf weet ik vrijwel niks. Zat namelijk ook naar de tarieven voor die studios te kijken, en voor een album ben je al gauw 250 euro kwijt.. Terwijl ik dan niet eens weet of het het wel waard is.

Dus, heeft iemand ervaringen hiermee, en heeft iemand wat tips wat betreft mijn situatie?

Alvast bedankt! :rockon:

bass blom
9 april 2012, 09:20
masteren is de boel 'gelijktrekken' EQ en level gezien.
oppoetsen?
EQ gezien is hier wel wat te doen hoor ik in de eerste twee tracks.
maar daar zou ik zelf eerst in de mix nog eens naar kijken.
kan het moeilijk onder woorden brengen maar er zit iets vermoeiends in.
bepaalde piek ergens in laag?
en / of te veel, niet erg mooie galm?
en / of niet echt strak spelen..

Han S
9 april 2012, 10:40
Het hele proces van opnemen, mixen en masteren begint met een paar goede oren, ervaring, goede spullen en genoeg tijd of geld.
Een paar goede monitoren zijn essentieel voor het maken van een goede opname en mix. De opname valt of staat met skill, ervaring en een paar goede microfoons en die hoeven niet zo veel te kosten.

Het masteren komt pas helemaal aan het einde en samengevat is dat het schoonmaken van de nummers, het aanpassen qua volume en EQ en bij popmuziek wordt een CD zo hard mogelijk gemaakt met behoud van geluidskwaliteit. Dat houdt in dat de dynamiek wordt verminderd, maar als dat goed wordt gedaan klinkt het prima.

De mastering engineer heeft een akoestisch goed klinkende ruimte, een paar uitstekende monitoren en een uitstekend en getraind gehoor, plus een berg ervaring. En hij heeft hi end apparatuur waarmee meer kan dan met de gratis plugins die gewoonlijk door de home recorder worden gebruikt. Een paar B&W 801D speakers welke in Abbey Road worden gebruikt kost €16.000.

Een goede masteraar rekent wel wat meer dan 250 euro voor een album.

Ik heb net als Bass naar een paar nummers geluisterd en idd zit er nogal wat galm op. Dat kan natuurlijk een bewuste keus zijn, de vertolkers van het Nederlandse lied gebruiken nog veel meer galm. Maar als je het niet goed hebt gehoord ligt dat aan de afluistering. De mastering engineer kan wel galm toevoegen, maar verwijderen is zo goed als onmogelijk.

Als ik jou zou zijn ging ik op dit forum op zoek naar discussies over het masteren, want die zijn er wel en daarin worden plugins aangeraden waar je het zelf mee kunt proberen. Dat kost je niks en wellicht krijg je het nog heel goed voor elkaar en ben je meer dan tevreden. Luister naar het resultaat op zo veel mogelijk verschillende goede hi fi speakers bij vrienden en kennissen en blijf sleutelen tot je 100% tevreden bent. Het is een strijd, maar wel een leuke strijd.

hjh360
9 april 2012, 11:30
Dank u voor de reacties. Het klopt wat je zegt Han S, het kost veel ervaring en tijd. Tijd heb ik opzich wel, maar ervaring nog totaal niet, en goede monitoren ook niet. Ik heb tot nu toe alles opgenomen met een simpel mp3 koptelefoontje van Creative. Is het voor mij de moeite om wat monitors te kopen, en zou ik daarmee dan ook veel meer opties hebben, ten behoeve van het opschonen van mijn nummers?

N.D.
9 april 2012, 11:56
Dank u voor de reacties. Het klopt wat je zegt Han S, het kost veel ervaring en tijd. Tijd heb ik opzich wel, maar ervaring nog totaal niet, en goede monitoren ook niet. Ik heb tot nu toe alles opgenomen met een simpel mp3 koptelefoontje van Creative. Is het voor mij de moeite om wat monitors te kopen, en zou ik daarmee dan ook veel meer opties hebben, ten behoeve van het opschonen van mijn nummers?

Dat sowieso.
En om even terug te komen op je eerste vraag, ik denk dat jouw nummers meer hebben aan een nieuwe mix en evt. nieuwe opnames dan de hele boel laten masteren.

muziekschuur
9 april 2012, 11:57
Ik zou eens een dag in een goede studio boeken. Dan kun je om je heen kijken en plezier maken. De cd die je dan meekrijgt is een dan een mooie referentie.
Denk aan 400-1000 euro wat je kwijt zal zijn. Boek een zo high end mogelijke studio.

Ik denk voor goede thuis opnames;
RME interface (of vergelijkbaar)
goede quadcore pc met twee harde schijven en minimaal 4GB Ram
Een goede sequencer (DAW) zoals Reaper, Cakewalk Sonar of vergelijkbaar
Goede monitors zoals de HS50 van Yamaha
Een paar SM58,s een SM57 en bijvoorbeeld een C3000 van AKG.
Veel hard werk....

En dan duurt het denk ik 3 jaar voordat er iets goeds uit je handen komt. Ik heb gemerkt als je geld neerlegt voor een studio dat je dan zo'n leerweg aflegt dat je geld bespaart, eerder geld verdient en naast opname skills ook de business leert kennen.

Suc6.

Han S
9 april 2012, 12:23
Goed verhaal, maar de SM57/58 is alleen goed als je dat geluid per se wilt en de C3000 is gewoon geen echt goede microfoon. Voor minder heb je een betere Audio Technica bijvoorbeeld. Ik gebruik de SM57 zelden en alleen als ik dat dunnere geluid nodig heb.

Ik krijg emails van mensen die bij mij een opname hebben gemaakt en nu zelf bezig zijn en dan vragen ze wat ik er van vind. Vorige week iemand die opmerkte dat hij de akoestiek van mijn ruimte zo goed had gevonden en dat is zeker ook een punt. Hij stuurde mij twee tussenmixen en daarop hoorde ik de drums alsof ze in een hoekje van de slaapkamer waren opgenomen.

Je kunt mensen hier wel adviezen geven, maar een goede ruimte kan veel betekenen en als je gaat opnemen in een harde kelder met een vreselijke harde en korte galm heb je een probleem. Luister veel naar goed klinkende producties en vergelijk die met wat je zelf doet, erg leerzaam.

Een galm kan leuk zijn, maar er valt ook veel in te stellen aan zo'n galm. Probeer eens de early reflection wat uit te stellen, je geluid wordt directer en de galm komt er los van.

muziekschuur
9 april 2012, 12:48
Dat verhaal had ik weggelaten. Ik dacht, als je een maal in een goede studio bent geweest, valt je dat op. Dat deed het bij mij toen ik met de SAE naar de Galaxy studios in Mol was geweest. Ik denk dat de OP alle juiste vragen stelt.

Iets over mij;
Ik heb nu voor 150.000 euro aan spullen gekocht. Ik had op mijn 24e het geld. Toen had ik gewoon een dagje een studio moeten boeken. Maar gedane zaken nemen geen keer. Ik heb er ook geen spijt van. Maar ik had veel aan iemand als HAN gehad bij het opnemen van mijn eigen liedjes toen.

Pepe
9 april 2012, 13:46
Het is wel interessant om een dagje mee te lopen, horen welke keuzes men maakt en waarom. Het begint met het probleem herkennen en hoe het op te lossen is weer iets anders.
Dat laatste is best wel te leren, dat eerste is een stuk lastiger.

barno
9 april 2012, 15:05
zitten mooie dingen bij
wat ik zelf anders zou doen: galm ... en de drums (en handclaps) in de mix that is.
mastering gaat daar niets meer aan helpen

Han S
9 april 2012, 15:08
Dat verhaal had ik weggelaten. Ik dacht, als je een maal in een goede studio bent geweest, valt je dat op. Dat deed het bij mij toen ik met de SAE naar de Galaxy studios in Mol was geweest. Ik denk dat de OP alle juiste vragen stelt.

Iets over mij;
Ik heb nu voor 150.000 euro aan spullen gekocht. Ik had op mijn 24e het geld. Toen had ik gewoon een dagje een studio moeten boeken. Maar gedane zaken nemen geen keer. Ik heb er ook geen spijt van. Maar ik had veel aan iemand als HAN gehad bij het opnemen van mijn eigen liedjes toen.


Ik begon ergens begin jaren 80 met twee MD421 microfoons en een Teac 3440 met een Teac 2A mengpaneeltje en ik heb alle opnamen bewaard. Laatst een CD gebrand van mijn eerste demo, opgenomen in de huiskamer op vier sporen en dat klinkt helemaal niet verkeerd.

Vallen en weer opstaan is de manier, gewoon af en toe keihard op je muil gaan. Een echte studio kostte in die tijd veel meer dan nu en dat was geen optie. Ik dacht dat een MD421 alles kon en condensators had je eigenlijk niet nodig. Ik heb de C1000 en de C3000 ook gehad en weer verkocht. Nu koop je heel aardige microfoons die minder dan de helft kosten van een C3000.

Ik kocht een Neumann M149 voor 9000 gulden en die klinkt toch echt een stuk beter dan al die goedkopere microfoons. Niettemin heb ik mijn best klinkende opname gemaakt met een voortreffelijk stel bekende muzikanten en met een Seck 1882 mengtafeltje en een Tascam MSR24 1 inch tapemachine. De microfoons die ik had waren de dynamische Sennheisers, 421 en 441, de Beyer M88 en M69, de M201, de C1000 en een paar AKG C451's. Eigenlijk niets buitengewoons en toch klinkt die opname super, kreeg in een hi fi blad ook een 10 voor geluidskwaliteit. Dat heeft voor het overgrote deel te maken met de muzikanten, die hun geluid heel goed voor elkaar hadden.

Het masteren, want daar gaat het om: de masteringengineer kan geen wonderen verrichten, een slechte mix blijft op zijn best matig. Ik heb ook masteraars bezig gezien die je zo achter die apparatuur vandaan zou moeten schoppen. En wat een goede in een half uur doet hadden zij uren voor nodig. Dan greep ik gewoon in en die gozer werd niet vrolijk van me, pech voor hem. Ik heb wel 150 euro moeten betalen voor een premaster en dat is een gewone CDR.

Ik ben het lekker zelf gaan doen, niet ideaal want een stel extra goede oren is een groot voordeel, maar er zit veel kaf tussen het gezonde koren.

hjh360
9 april 2012, 23:13
Veel goede tips hier! Mijn dank daarvoor!

Wat wel een punt is bij mij: Ik heb niet het geld om én allemaal dure mics, én een degelijk setje monitoren, en een flinke desktop die elke plugin aankan. Ik werk nu ook met een simpel computertje dat al vastloopt wanneer ik wat VSTi's tegelijkertijd laat lopen.

Ook heb ik niet het geld om alles opnieuw op te nemen in een studio, waar je ook waarschijnlijk 500 euro aan kwijt bent. Ik ben namelijk maar een 18 jarige student, en zie dit eigenlijk meer als een klein projectje. Ik heb dus ook geen tijd om me helemaal te verdiepen in musicengineering, en heb dus ook nog geen "getraind" oor. ;) Wat ik merk aan mijn eigen producties, is dat het soms wat rommelig klinkt, meer niet. Heb dus geen idee waar dit dus door veroorzaakt wordt.

Ik wil alleen de beste kwaliteit mogelijk eruit halen, dus ik vind het niet erg als ik geen echte studio kwaliteit bereik, maar vroeg me wel af wat ik met mijn gear en budget eraan kan doen om zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Hoop dat dit duidelijk is, en hoop dat hier begrip voor is!

savale
15 april 2012, 14:37
De mix verbeteren zal meer opleveren dan masteren. Werk vooral aan de hoeveelheid galm en hoe wijd de galm klinkt. Beetje compressie en ducken van de basgitaar en dan een stukje zachter. Verder zit er wat teveel ergens rond 300 hz. (gitaren / bas / zang zit elkaar daar in de weg)

hjh360
16 april 2012, 15:55
Hoop niet dat ik irritant begin te worden, maar ik ben weer aan het werk geweest.

Het bleek dat ik het begrip "masteren" nog niet echt snapte, en dat ik dus eigenlijk aan alle mixes zelf moest werken. Dit heb ik met al mijn huidige nummers gedaan, met een hoop ge-eq'ed, en volumes regelen. Bij sommige nummers nog wat instrumenten toegevoegd, eruitgehaald, en opnieuw ingespeeld.

Al mijn nummers heb ik nu op Soundcloud gezet, met de oudere versies erbij. http://soundcloud.com/hugo-huijer
Ik zou het heel tof vinden al zouden mensen dit kunnen luisteren voor mij, om eventueel nog feedback te kunnen geven! Vind het vooral belangrijk om te weten hoe ik dingen beter kan aanpakken (qua recordingtechniek).

Heb al vaker posts als deze gemaakt, dus hoop echt niet dat dit irritant begint te worden voor jullie!

PS: Alles wordt gedaan met Reaper. Instrumenten als drum en viool of cello zijn m.b.v. een plug in gedaan. Andere instrumenten zijn zelf opgenomen. Basgitaar heb ik niet, dus doe ik dit nog met mijn epiphone sg.. (Ik weet dus al dat dit een verbeterpunt is ;))

Alvast bedankt!

bass blom
16 april 2012, 16:01
het eerste nummer.. 1:52? zit daar een knip?

verder.. best nog veel galm.