PDA

View Full Version : verschillende vraagjes



thekid
7 april 2012, 20:12
Hey.

Ik zat met wat vraagjes over het algemene aan het zelfbouwen.

De kwaliteit hoe moet je deze vergelijken met the real deal, of is het net meer het aspect van zelf iets bouwen? Kan je echt het podium op met je zelfbouw versterker?

Ben je altijd goedkoper uit als alles van de eerste keer lukt?

en wanneer ben je klaar om een versterker te maken? (bv een 5E3 of champ)
Ik zal mezelf als voorbeeld geven: ik heb een paar effectjes in elkaar geknutseld maar nu niets kei moeilijk.
Ik begrijp wel de elektrische schema's grotendeels mede omdat ik op school deze ook gekregen heb.

En hoe maak je de overweging van bv dit effect maak ik zelf en dit koop ik, of gaat dit voor sommigen onder jullie gewoon al niet op?

Tabula Rasa
7 april 2012, 20:21
Een versterker bouwen kan je zeker weten wel. Zolang je schema`s kan lezen en een beetje kan nadenken kom je een heel eind. Ik had 0,0% ervaring en heb er nu een paar gebouwd met wat hulp op het forum. Ik heb je gebouwd met losse trafos, losse onderdelen en aanpassingen in het schema om de boel passend te krijgen. Daar is wel hulp bij nodig in de meeste gevallen. Kitje solderen moet gewoon te doen zijn (hoewel ik me bij de eerste versterker (Madamp A15MKII wel gruwelijk verkeken had).

Champje is te doen. Qua kwaliteit hoeft een zelfbouw echt niet onder te doen voor een fabrieksversterker.

cluseau
9 april 2012, 09:17
De kwaliteit hoe moet je deze vergelijken met the real deal......

Dat ligt helemaal aan jezelf, netheid is de sleutel tot succes. Recent heb ik de zelfbouwer van forumlid Der grovemeister gezien en ik moet zeggen dat hij niet onder deed voor een netjes gebouwde fabrieksamp. Sterker nog, menig fabrikant kan daar een voorbeeld aan nemen. Wil je zelf iets bouwen is naar mijn idee de eerste voorwaarde dat je netjes en snel kan solderen. Slechte lasjes is een bron van storingen dus als je op het podium regelmatig moet afhaken omdat je gear het opgeeft is de lol er snel af. Werk je serieus en netjes hoeft zo'n bouwsel echt niet onder te doen voor een fabrieksapparaat. Hulp met je vragen krijg je hier zoiezo.

thekid
9 april 2012, 11:26
Ik heb op school ook elektriciteit gekregen dus theorie van wet van ohm enzo ook en ook de techniek van solderen. Nu bij mijn laatste effectje een axis fuzz( met wat schriftelijke begeleiding van grovemeister) lukte alles van de eerste maal en de lasjes ook netjes afgekregen. Geen klodders enzo maar mooie blinkende lasjes. Is de champ dan de aangeraden beginner versterker of zijn er andere? En zijn er hier op het forum zo al veel gebouwd?

cluseau
9 april 2012, 11:33
Is de champ dan de aangeraden beginner versterker of zijn er andere? En zijn er hier op het forum zo al veel gebouwd?

Wil je echt iets leren rip dan een oude radio zoals tabula rasa heeft gedaan. Je leert spelenderwijs (ook door schade en schande) de functie van elk komponent. Gebruik bij voorkeur alleen de trafo's en koop de rest nieuw. Het zijn juist de trafo's welke de hoge kosten bepalen, de rest is goedkope zooi. Een chassis kun je zelf maken of laten maken. Je hebt er meer voldoening van als hij klaar is. Kom je er niet uit mag je altijd langskomen. Ik help je op weg, meestal belangeloos.

thekid
9 april 2012, 15:58
Is er ergens een bouwverlagje van die oude radio?

Psychomantis
9 april 2012, 16:57
Ik heb onlangs ook zelf mijn eerste buizenversterker gemaakt, ook een ombouw van een lampenradio. Ik had nog niet veel voorkennis, ik had wel al een transistorbak gerepareerd met de hulp van het forum hier. Dat gaf zo'n voldoening dat ik een buizenbak ook wel wilde proberen.

Ik heb een Ampmaker SE-5a (een beetje à la Vox AC4) als uitgangspunt genomen, maar heb uiteindelijk heel wat aan schema gemodificeerd.

Het resultaat is voor mij zeker goed. Ik ben er zeker van dat ik meer geleerd heb dan wanneer ik gewoon een bouwplannetje zou volgen, ik heb de schema's zelf moeten leren interpreteren en heb ook wat geëxperimenteerd met de onderdelen die ik had. Hij is gebruiksklaar, maar er moet nog een kastje omheen gebouwd worden.
Hij werkt en klinkt goed maar hij is niet voor de schoonheid gebouwd. En hij is ook volledig point to point (zonder turretboard), dus niet helemaal orthodox.
Zonder de hulp van het forum zou het me nooit gelukt zijn.

Hier vind je het topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151955-Buizenradio-naar-gitaarversterker-ombouwen-(nog-maar-een-topic)&highlight=buizenradio

Ik heb ook gebruik gemaakt van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138998-SE-5A-5W-British-Overdrive-(bouwverslag)

EDIT: in het geval het je zou interesseren: ik heb aan het ganse project tot nu toe zo'n 100 euro gespendeerd (zonder speaker en behuizing dus). De radio's die ik ervoor gebruikt heb waren samen 15 euro.
Ik heb trouwens nog een radio-OT liggen die je gratis mag hebben, als je hem komt halen.

cluseau
9 april 2012, 17:28
Is er ergens een bouwverlagje van die oude radio?

Zeker een luie dag he?

klik
(http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140466-Champ-II-deel-2)
of

klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145793-Buizenradio-gekregen)


sorry psycho, was ff weg en dus later dan jij

thekid
9 april 2012, 17:46
Ow sorry ik had deze inderdaad al wel tegengekomen, maar niet goed doorgelezen. Maar toch bedankt. Wat is het grote verschil met het beginnen van niets?

En bouwen jullie om echt onstage te gebruiken of vooral omdat he leuk is? Want ik heb al wel een main amp enzo.

cluseau
9 april 2012, 17:52
Wat is het grote verschil met het beginnen van niets?


Je begint hier met een paar trafo's en het maken van een chassis. De trafo's zul je al gelijk moeten uitzoeken wat voor aansluitingen en spanningen voorhanden zijn en hoe dit te meten. Je begint dus gelijk te leren ipv een bouwpakket aan elkaar te solderen. Basiskennis opdoen heet dat.

Voor onstage is dit een beetje klein hoor, zijn leuke oefenampjes voor thuis.

thekid
10 april 2012, 11:24
Oke, ik ga opzoek gaan naar een oude radio, spijtig dat ik dit pas gisteren avond las want er was gisteren hier in het dorp een rommelmarkt en ik heb er toch verschillende zien staan. zijn er radio's die er uitermate geschikt voor zijn of die je net moet mijden?

cluseau
10 april 2012, 11:34
zijn er radio's die er uitermate geschikt voor zijn of die je net moet mijden?

Zeker, het beste ben je af met een Philips bakje omdat dokumentatie meestal goed te vinden is. Een goede duitser voldoet ook. Zoek een radio met veel buizen, die heeft namelijk een ruime voedingstrafo. Let bij de aankoop ook goed op of er zowel een voedings als een uitgangstrafo in zit. Het is namelijk ook zonder trafo's mogelijk een radio te fabriceren. Goed voorbeeld daarvan zijn de Philips bakjes met de letten U in het typenummer. bv B2X....U. Deze moet je dus niet hebben en zijn onbruikbaar.

thekid
10 april 2012, 14:39
Alright, ik ga opzoek, ik heb in een naburig dorp al iemand gevonden die op tweedehands verschillende radio's aanbied dus ik zal eens contact opnemen met die man. ill keep you posted.

En nog eens bedankt he

thekid
11 april 2012, 00:11
Ik heb een radiootje op het oog een siemens meistersuper d8. ik heb er ook schema's van gevonden en dergelijke maar hoe zie ik nu of er de juiste trafo's inzitten. klopt het dat het schematisch symbool voor trafo's twee golvende,driehoekige lijnen tegenover elkaar zijn?

cluseau
11 april 2012, 06:27
klopt het dat het schematisch symbool voor trafo's twee golvende,driehoekige lijnen tegenover elkaar zijn?

Deze radio is heel goed bruikbaar maar.......weet je zeker dat je hier aan gaat beginnen :???:

Schema staat hier (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/siemens/d8.pdf)

thekid
11 april 2012, 11:28
Is deze te moeilijk om te beginnen? Of twijfel je over mijn theoretische kennis? ;) ik geef toe dat er hier en daar wat gaten zitten maar denk ook wel dat ik met hulp van jullie een heel eind kom, en ik heb mijn schoolboeken ook nog eens van onder het stof gehaald, ik denk dat alsbde theoretische kennis het probleem is ik er wel uit ga geraken, mits wat hulp vanwege jullie

cluseau
11 april 2012, 18:49
Is deze te moeilijk om te beginnen? Of twijfel je over mijn theoretische kennis?

Dit is zeker een makkelijke beginner maar om je de waarheid te zeggen twijfel ik idd aan je kennis door je vraag over het schemateken voor de trafo. Als je dat niet gelijk ziet vrees ik het ergste met alle respect. Het schemateken is zeker niet alledaags maar zelfs al ken je dat schemateken niet moet je toch onmiddelijk aan de omliggende componenten kunnen zien dat dit de output trafo is. Maar goed, we helpen je wel dus "go for it"

thekid
11 april 2012, 20:23
Ik denk dat ik de beschrijving wat fout heb uitgelegd maar ik geloof wel dat ik de trafo voor heb. Ik heb de radio net opgepikt bij een gepasioneerde verzamelaar. ik dan ook maar wijs besloten om niet te zeggen wat ik er mee vanplan ben.

Wat is nu de eerste stap moet ik alles eruit halen?
en ik wil hier ook een deftig bouwverslag van maken dus zal ik binnen korte tijd een nieuw topic openen over de ombouw met foto's en dergelijke dus als iemand even kan uitleggen hoe ik best foto's hier upload.:confused:

Ik ga ook nog eens de bouwveslagen van eerder goed doorkijken en misschien dan eens besluiten wat ik ermee wil maken. is er veel keuze? (champ,pignose??....)

Tabula Rasa
11 april 2012, 20:28
Begin voor het slopen in ieder geval even met het natekenen van de trafos en waar alle draadjes naartoe lopen. Dan weet je later heel makkelijk wat primair, wat secundair is, wat HSP is en wat voeding voor gloeidraden is.

thekid
11 april 2012, 20:30
Oke, maar even om terug te komen op de trafo's op het schema zijn dat niet diegene waar 7 tr1 en 6 tr 1 boven staat? een driehoekige lijn.

Tabula Rasa
11 april 2012, 20:37
Dat zijn inderdaad de twee trafo's

cluseau
11 april 2012, 21:12
Oke, maar even om terug te komen op de trafo's op het schema zijn dat niet diegene waar 7 tr1 en 6 tr 1 boven staat? een driehoekige lijn.

6tr1 is de output trafo of OT. 7tr1 is de powertrafo ofwel PT. Van Tabula kan je trouwens veel leren hoor, heeft inmiddels een dijk van een ervaring opgedaan met hetgeen jij van plan ben te gaan doen.

Van de radio is het volgende bruikbaar en moet je dus goed documenteren:

PT, OT, alle draden volgen en kijken of de aansluitingen overeenstemmen met de gegevens uit het schema. De speaker, deze is exact gematched met de trafo dus probeer deze te hergebruiken door hem eventueel in een cabinet te plaatsen.

De EL84 kun je hergebruiken maar kost nog geen tientje nieuw dus als het nodig is gewoon vervangen. Elko's, condensatoren, weerstanden, zondermeer vernieuwen.

Je moet zelf bepalen hoe en waarin je het ding gaat bouwen. Je kan een nieuw chassis maken maar je kan de hele zaak ook in de radiokast laten zitten. Af en toe is er een forumlid aanwezig die deze dingen voor de handel maakt en hier aan de man probeert te brengen. Jammer voor hem bouwen de mensen hier liever zelf. DE keus is geheel aan jouw. Ga je aan de slag en heb je hulp nodig betreffende de techniek wil ik je advies geven. De behuizing of chassis zijn anderen mensen beter in, daar bemoei ik me niet mee.

suc6 met bouwen

cluseau
11 april 2012, 21:14
Dat zijn inderdaad de twee trafo's

Sorry, had een lang verhaal

thekid
11 april 2012, 21:24
Oke, Ik denk wel dat ik zelf een kastje ga maken, houtbewerking is voor mij niet zo moeilijk. inderdaad het chassis zal ik nog wat voor moeten zoeken.

Nu wel even het zijn 4 speakers, moet ik deze dan alle vier gebruiken?

Dus ik moet de pt en ot volgen en voor mezelf noteren waar deze heen lopen? moet er ook iets gemeten worden? en als ik dan de rest allemaal nieuw neem heb ik niets meer nodig uit de radio denk ik dan.

ps. waar bestellen jullie alles? ik en wel bekend met newtone en heb daar ook regelamtig besteld maar vind ik daar ook alles?

cluseau
11 april 2012, 22:08
Nu wel even het zijn 4 speakers, moet ik deze dan alle vier gebruiken?
Dat is wel het meest ideaal. Wel zo aansluiten als nu het geval is.



Dus ik moet de pt en ot volgen en voor mezelf noteren waar deze heen lopen? moet er ook iets gemeten worden? en als ik dan de rest allemaal nieuw neem heb ik niets meer nodig uit de radio denk ik dan.
Ruk de buizen er iig uit of doneer ze op GN, altijd een liefhebber voor.




ps. waar bestellen jullie alles? ik en wel bekend met newtone en heb daar ook regelamtig besteld maar vind ik daar ook alles?
Bij newtone kun je alles voor dit project vinden maar denk niet dat je er al ben met deze radio. Je gebruikt alleen de voeding en eindtrap dus je moet zelf een goede preamp maken. Er zijn zat schema's in omloop en je kan het zo gek maken als je zelf wil. Van een simpel 12AX7 schakeling tot een uitgebreide preamp met toonregeling. Daar moet je nog even over nadenken anders moet je onnodig twee keer bestellen.

thekid
11 april 2012, 23:36
dus ik zal vooral moeten nadenken wat voor amp ik wil bouwen waarschijnlijk. In eerste instantie dacht ik aan een champ. doenbaar?

cluseau
12 april 2012, 06:52
dus ik zal vooral moeten nadenken wat voor amp ik wil bouwen waarschijnlijk. In eerste instantie dacht ik aan een champ. doenbaar?

Natuurlijk, simpel houden de eerste keer. Tabula is je al voorgegaan.

Tabula Rasa
12 april 2012, 20:14
Champje is goed te doen. Ik heb een soort van EL84 champje gebouwd en een 2x 6V6 Champ II. beiden zijn goed te doen, maar moet jouw trafo zou ik gewoon lekker een EL84 eindtrap bouwen.

thekid
13 april 2012, 13:41
Ik heb volgend schema gevonden http://myfenderchamp.com/2010/03/29/fender-champ-5f1-wiring-diagram/ Ik kan het redelijk goed volgen.

Nu ben ik de bedrading van de trafo's aan het nagaan en inderdaad die van de pt komen al overeen met de tekening.
Even om terug te komen op wat ik nodig had uit de radio. de twee trafo's en de speakers. klopt dit? en al de rest heb ik niet vandoen.
want ik las hier dat ik de eindtrap zou gebruiken dit betekent dan toch ook dat ik die buizen mee over zou nemen maar als ik het schema van fender bekijk zou ik alles opnieuw maken. of sla ik nu helemaal de bal mis?

thekid
13 april 2012, 14:39
http://img191.imageshack.us/img191/4645/versterkertrafo.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/versterkertrafo.jpg/) dit heb ik al uitgevogeld bij de pt. de ot ligt wat moeilijker, een deel kan ik wel vinden maar er zijn een paar draadjes op een printbaord aan gesloten, hoe moet ik deze ontcijferen?

cluseau
13 april 2012, 22:14
......want ik las hier dat ik de eindtrap zou gebruiken dit betekent dan toch ook dat ik die buizen mee over zou nemen maar als ik het schema van fender bekijk zou ik alles opnieuw maken. of sla ik nu helemaal de bal mis?
Die begrijp ik niet helemaal, Waarom moet je alles opnieuw maken? Je bouwt alleen de 12AX7 en alles daarvoor van de champ. De voeding en de 6V6 met alles daarna komen uit de radio. De EL84 neemt de plaats in van de 6V6. Deze buizen komen redelijk overeen kwa prestatie.

thekid
14 april 2012, 01:32
Ik ben zelf een beetje in de war. ik dacht echt dat ik enkel de twee trafo's eruit moest halen. en dat de rest gewoon volledig opnieuw gebouwd moest worden, om eerlijk te zijn als ik het schema van de champ bekijk ziet dit er redelijk simpel uit.

Het kan ook dat ik iets anders onder de eindtrap versta dan jullie bedoelen (en hier komt een tekort aan de theorie weer in opspraak).
Moet ik het hele printplaatgebeuren mee uit de radio halen of enkel de el84 buizen en deze op de 6v6 hun plaats zetten.

Ik vertrek nu wel een weekendje naar de voeren dus zal ik niet direct kunnen terug antwoorden.

Ik hoop echt dat jullie me nog kunnen (en vooral willen) helpen want ik vind het wel een echte uitdaging. en wanneer je dat aha moment krijgt is het helemaal geweldig.

cluseau
14 april 2012, 16:58
Moet ik het hele printplaatgebeuren mee uit de radio halen of enkel de el84 buizen en deze op de 6v6 hun plaats zetten.

Buizen? Er zit toch maar één in en deze gaat je 6V6 vervangen. Print heb je niet nodig, alles kun je op de buisvoet kwijt. Dat is pas P2P.

thekid
15 april 2012, 19:37
Awel ja dat bedoelde ik dus. Enkel de buisvoet ermee uithalen? ik heb hier een verslag gelezen die jullie aangeboden had (ik denk van buizenradio naar versterker ofzoiet) en daar zag ik ook dat alles nieuw gekocht is behalve de transfo's daarmee dat ik begon te twijfelen.

Kan ik geen 6v6 gebruiken omdat de trafo's op de el84 staat afgesteld??(klopt dit)

thekid
18 april 2012, 19:12
Update'tje de trafo's zijn eruit, Wat is nu de beste volgende stap? Alles bestellen?

Ik heb wel een probleempje, de boxen zijn redelijk gaar er vielen zelfs stukken af bij het verwijderen hiervan.

cluseau
18 april 2012, 19:16
Update'tje de trafo's zijn eruit, Wat is nu de beste volgende stap? Alles bestellen?

Ik heb wel een probleempje, de boxen zijn redelijk gaar er vielen zelfs stukken af bij het verwijderen hiervan.


idd componenten bestellen.

Met boxen bedoel je zeker de speakers? Komt vaak voor dat deze vergaan zijn, het papier valt dan gewoon uit elkaar. Een vervangend cabinetje voldoet ook, geen zorgen.

Tabula Rasa
18 april 2012, 20:20
enkel de el84 buizen en deze op de 6v6 hun plaats zetten.


Heb je gezien dat een 6V6 een andere voet nodig heeft dan een EL84?

thekid
18 april 2012, 20:30
Ja, geen probleem alleen zal het bestellen ten vroegste voor dit weekend zijn, Heb het even druk voor school.
Maar ik post tegen dan een order list en of jullie deze dan eens willen chekken.

Frits van Mourik
19 april 2012, 00:38
Heren, licht mij es ff bij:
Gaat het nu om een te bouwen ampje met een 6V6 of met een EL84?
Da's mij niet ècht helemaal duidelijk...

cluseau
19 april 2012, 09:10
Heren, licht mij es ff bij:


Frits, voor zover ik begrijp is het de bedoeling het SE achtereind van een radio te nemen (EL84 met bijbehorende trafo's) gecombineerd met de preamp (12AX7) van een champ.

Frans.

thekid
19 april 2012, 21:32
Cluseau, kan ik afleiden uit je reactie dat er onduidelijkheid is vanwege mijn kant? Ik zelf zou gewoon graag het schema van de champ overnemen met 6V6 en al, maar ik had begrepen dat dit met de gebruikte trafo's niet zou lukken. Of zie ik dit verkeerd?

Ik wil hier natuurlijk niemand tegen de schenen stampen he, want ik ben al enorm blij dat jullie de moeite willen doen om me te helpen.

cluseau
19 april 2012, 22:42
Cluseau, kan ik afleiden uit je reactie dat er onduidelijkheid is vanwege mijn kant? Ik zelf zou gewoon graag het schema van de champ overnemen met 6V6 en al, maar ik had begrepen dat dit met de gebruikte trafo's niet zou lukken. Of zie ik dit verkeerd?.

Misschien heb ik jouw dan verkeerd begrepen? Bij mijn weten heb ik je vanaf het begin geadviseerd de volledige eindtrap en voeding van de radio over te nemen en de schakeling rond de 12AX7 uit de champ ervoor te zetten. De onderbouwing is dat de trafo's perfect zijn aangepast op de buis en deze drie horen dus bij elkaar. Dat ontwerp heeft de fabrikant al voor je gedaan en die weet echt wel wat hij doet. Maak daar dan gebruik van ipv nog eens het wiel uit te gaan vinden. Kwa vermogen is de 6V6 gelijk aan de EL84 dus daar kun je geen verbetering halen.

thekid
20 april 2012, 07:16
Aah ik denk dat ik ongevee mee ben. De voeding is dan alles van de stekker tot de pt. En de eindtrap is dan van de el84 tot de ot. En ik moet het zogezegde gat ertussen opvullen met de 12ax7 schakeling? Klopt dit al.
En je bedoelt dus dat ik van el84 tot ot best alle komponenten terugbkan zetten die er oorsprongkelijk in zaten al dan niet nieuwe.

Klopt het wat ik zeg?

cluseau
20 april 2012, 08:03
Post #5 .....


.....Gebruik bij voorkeur alleen de trafo's en koop de rest nieuw......


.....De voeding is dan alles van de stekker tot de pt. En de eindtrap is dan van de el84 tot de ot.....

Gaat erop lijken

cluseau
20 april 2012, 10:46
Om het je makkelijk te maken.....klik (http://www.amps-unlimited.nl/schema/fender/champradio.pdf)

Het verkleurde deel komt natuurlijk de oude radio. :ok:

thekid
20 april 2012, 14:02
Hartelijk dank.

cluseau
20 april 2012, 15:24
Hartelijk dank.

Graag gedaan. Als je onderdelen gaat bestellen zit daar ook een 150 Ohm/5Watt bij. Bestel gelijk nog een paar waardes zoals 100 Ohm, 120 Ohm, 180 Ohm, 220 Ohm, 270 Ohm. Allen 5Watt. Hiermee kun je de bias strakts finetunen.