PDA

View Full Version : Veranderen van versterker. tips



Tele-Ed
7 april 2012, 17:29
Ik speel al een tijdje op een Marshall TSL 602 (wolverine speakers vervangen door v-30) en een TSLC 2 x12 cabinet. Ik speel in een Status Quo tribute band de slagpartijen. Ik vind mezelf slecht te horen en harder zetten is meestal niet de optie ;-)

Hebben jullie suggesties t.o.v. het veranderen van de versterker. Orange? Blackstar? of een andere Marshall bijv JVM.

Het idee van de TSL (3 kanalen) spreekt me wel aan.

Gr

Edwin
www.stetuskwoo.nl

muziekschuur
7 april 2012, 17:45
http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht_club_50_head.htm

Baker
7 april 2012, 18:03
Niet om het een of ander, maar als je jezelf niet hoort met een Marshall TSL 602 met V30 speakers, doe je serieus iets fout.
En een JVM of een blackstar gaat daar echt niets aan veranderen.

bass blom
7 april 2012, 18:09
inderdaad, TSL60 kan hard zat of de rest van je band speelt veel te hard.

wat nog zou kunnen is 1 of 2 beamblockers op die V30's zetten, dan wordt de hoek waarmee het geluid gespreid wordt wat breder.

Tele-Ed
7 april 2012, 18:58
inderdaad, TSL60 kan hard zat of de rest van je band speelt veel te hard.

wat nog zou kunnen is 1 of 2 beamblockers op die V30's zetten, dan wordt de hoek waarmee het geluid gespreid wordt wat breder.

Thanx, die ga ik eens proberen.

gr

Edwin
www.stetuskwoo.nl

snessiram
7 april 2012, 22:26
Wat voor settings gebruik je? Draai eens wat meer mids in je klank, dat is uiteindelijk het spectrum vertegenwoordigd door de gitaar. Wat goed klinkt als je thuis alleen speelt klinkt daarom niet goed/juist in groep-verband ;-) .

Baker
8 april 2012, 11:30
Precies, als je jezelf niet hoort moet je je geluid beter laten "prikken"
dus:

-Meer mids
-Minder gain
-Als band zachter spelen

Er zijn amps die erom bekend staan dat ze niet lekker prikken. (3e kanaal koch multitone bijvoorbeeld)
Maar die marshall TSL met V30 speakers prikt als de beste, dus daar ligt het echt niet aan.

reckless_life
8 april 2012, 22:02
Als je TSL fatsoenlijk werkt dan ligt het probleem niet aan je versterker. Een Marshall met V30's die niet doorkomt in een mix, nah...

Die beamblockers is echt het laatste wat ik zou proberen. (Volgens mij helpt dat helemaalt niet in jou situatie).
Niet alleen omdat het wat geld kost, maar er zijn zoveel bands die het niet gebruiken, waar het niet nodig is...
Beamblockers filteren het hoog weg uit je geluid, door het te spreiden, maar door te spreiden zwakt het ook af.
Als je jezelf al niet goed hoort dan is dat volgens mij het laatste wat je moet doen. Beamblockers zijn nutting als je teveel hoog in je geluid hebt.

In een live/band gebruik je andere EQ settings dan thuis. Dus, méér mids naar boven halen, minder gain helpt ook en desnoods ook gewoon meer volume (je moet gewoon een bepaald volume hebben).

Liquid_Metal
9 april 2012, 09:36
Niet om het een of ander, maar als je jezelf niet hoort met een Marshall TSL 602 met V30 speakers, doe je serieus iets fout.
En een JVM of een blackstar gaat daar echt niets aan veranderen.


inderdaad, TSL60 kan hard zat of de rest van je band speelt veel te hard.

wat nog zou kunnen is 1 of 2 beamblockers op die V30's zetten, dan wordt de hoek waarmee het geluid gespreid wordt wat breder.


Precies, als je jezelf niet hoort moet je je geluid beter laten "prikken"
dus:

-Meer mids
-Minder gain
-Als band zachter spelen

Er zijn amps die erom bekend staan dat ze niet lekker prikken. (3e kanaal koch multitone bijvoorbeeld)
Maar die marshall TSL met V30 speakers prikt als de beste, dus daar ligt het echt niet aan.

Dit. 60 watt buizen moet echt genoeg zijn om boven je band uit te komen. Kijk eens wat een tubescreamer voor je kan doen, want dat voegt meer mids toe en maakt je sound strakker. Als ik die in een galmende ruimte (met band) gebruik hoor ik mezelf ook meteen beter.
Kun je ons je settings van de amp vertellen, en wat voor gitaar je gebruikt?
Jezelf kunnen horen heeft ook te maken met plaatsing van je versterker. Als je 'm kantelt zodat je direct voor de speaker staat gaat het beter. Een andere optie (die ik altijd toepas) is van plek ruilen met de bassist, zodat hij naast mijn versterker staat en z'n eigen geluid goed hoort, en ik naast die van hem, met mijn speaker op me gericht.

Erik70
9 april 2012, 12:34
Zoals al gezegd is... een andere versterker gaat het niet oplossen. Je TSl602 (mits er niks aan mankeert) moet in principe meer dan voldoende zijn om jezelf (tot op de pijngrens) goed hoorbaar te maken. Tenzij je overige bandleden zo allejezusoorverdovendknetterhard staan. Maar daar even niet vanuit gaande.

Wat ook zeker waar is, is dat de instellingen die je thuis gebruikt en dan lekker klinken bij live-gebruik vrijwel altijd onbruikbaar zijn.

Ook iets om eens te proberen...: probeer de eq-instellingen van jullie instrumenten zodanig in te stellen dat jullie elkaar niet in de weg zitten. Bij gitaren dus mids erbij, bas en toetsen mid er wat uit. Als je gitaargeluid van jou en je medegitarist veel op elkaar lijken probeer dan hierin ook verschil te gaan maken. Als jullie beide "Het Status Quo soundje" exact willen nabootsen, dan gaan jullie in elkaars vaarwater zitten... qua frequenties enzo.

muziekschuur
9 april 2012, 12:43
Wat voor gitaar speel jij en wat voor gitaar speelt je mede gitarist?

Tele-Ed
10 april 2012, 15:11
Dit. 60 watt buizen moet echt genoeg zijn om boven je band uit te komen. Kijk eens wat een tubescreamer voor je kan doen, want dat voegt meer mids toe en maakt je sound strakker. Als ik die in een galmende ruimte (met band) gebruik hoor ik mezelf ook meteen beter.
Kun je ons je settings van de amp vertellen, en wat voor gitaar je gebruikt?
Jezelf kunnen horen heeft ook te maken met plaatsing van je versterker. Als je 'm kantelt zodat je direct voor de speaker staat gaat het beter. Een andere optie (die ik altijd toepas) is van plek ruilen met de bassist, zodat hij naast mijn versterker staat en z'n eigen geluid goed hoort, en ik naast die van hem, met mijn speaker op me gericht.

Ik gebruik 2 x tele met custom-shop 51 nocaster elementen. 12 - 54 snarenen een SG. Mijn versterker settings zijn:
Kanaal 1: volume 5, tre 6, mid 6 en bas 6. Kanaal 2: gain 4, treb 6, mid 8 en bas 6 volume 8 en kanaal 3 gain 2 (rest eq) is gelijk volume 10. Master volume tijdens optreden 4-5. Ik wissel nog wel eens met mastervolume en pre-amp volume om beter door de mix heen te komen.

Zoals al gezegd.... power voldoende, maar altijd het idee dat andere bandleden (toesten en gitaar) beter hoorbaar zijn.

Bedankt voor alle tips, we gaan eens wat uitproberen.

gr

Edwin

allochthomas
10 april 2012, 15:16
Sta je toevallig altijd dicht bij je versterker? Als dat het geval is dan blaast je versterker het grootste gedeelte van zijn vermogen gewoon langs je benen. Probeer de boel wat hoger te zetten of de combo schuin omhoog te mikken, dan gebruik jij de combo om je zelf te horen en is de cab voor de rest van de band.

Tele-Ed
10 april 2012, 22:13
Sta je toevallig altijd dicht bij je versterker? Als dat het geval is dan blaast je versterker het grootste gedeelte van zijn vermogen gewoon langs je benen. Probeer de boel wat hoger te zetten of de combo schuin omhoog te mikken, dan gebruik jij de combo om je zelf te horen en is de cab voor de rest van de band.

Meestal wel, hangt een beetje af van de grootte van het podium. Ik probeer altijd wel de "stack" te richten naar mijn positie bij de microfoon. Maarja, daar sta ik natuurlijk niet de hele avond. Een stapje naar links of rechts en het geluid van mijn versterker is niet meer waarneembaar.

gr

Edwin

muziekschuur
10 april 2012, 22:21
Dan mag het vast wat zachter....

En,,,,, het podium geeft je altijd een schok.... Duurt zeker 10 optredens in 1 jaar voordat je dat wat rustiger opneemt.... Da's nie anders...

Tele-Ed
10 april 2012, 22:55
Dan mag het vast wat zachter....

Dat horen we wel vaker

Tele-Ed
6 juli 2012, 08:02
Het terugdraaien van de presence knop blijkt voldoende te zijn om dit probleem op te lossen. Gelukkig toch nog gevonden (na 5 jaar).

gr