PDA

View Full Version : Top 3 overdrives waarvan je het meest.......



Aca Ilic
7 april 2012, 17:26
......verwacht had, maar uiteindelijk teleurgesteld was.....
Ik neem aan dat iedereen van ons een soort "miskoop" heeft gedaan, oftewel een overdrive pedaal aangeschaft heeft, waar 'ie grote verwachtingen van gehad heeft, maar toch........
Top 3 moet in principe een combi zijn van prijs-sound-teleurstelling gehaalte, met bovenaan natuurlijk pedaal die je het meest betaald hebt, maar het minste uit kon halen. Ik weet dat dit meestal setup-technisch kwestie is, maar er zijn heus pedaaltjes die top 3 zullen halen..... Er zullen idd ook pedalen zijn die iemand opnoemt, maar bij andere toch lekker op eff. bakkie blinken...;-)
Natuurlijk ook leuk om te vermelden hoe lang ze het uitgehouden hebben op het board ( of in je bezit)...
Aftrap:

1.King Of Tone Analog man ( 1 gig)
2.Home Brew screamer ( 1,5 uur )
3.Sparkle drive ( 3 uur )

Pepe
7 april 2012, 19:03
Matchless hotbox.(bee in a jar)
Lovepedal Woodrow. (in de hype getrapt)
Kampo 901 (3 keer niks)
Aria Platinum drive (ondanks hevig modden van D_H bleef het modderen)
Throbak Strangemaster.

De Throbak is helemaal niet slecht, behoorlijk goed zelfs maar alleen met de juiste amp in de juiste setting en dat luistert een beetje te nauw allemaal.

Stompboxes that kick ass:
Chandler/Butler tubedriver (sind 1986 the crazy diamond still shines)
MP sweet honey (voor al uw old school Jimmy Vaughan needs)

Mitch
7 april 2012, 19:27
1. Visual Sound Jekyll and Hyde, eerste versie. Die werd helemaal opgehemeld en heb ik toen zonder te proberen nieuw besteld. Het is de combinatie van die hoge verwachting en dito jeugdige onbezonnenheid dat deze op nummer één staat :D Daar kon ik echt helemaal niks mee. De distortion kan vond ik thuis al slecht klinken maar binnen bandverband was het helemaal niks.
2. Barber Direct Drive. Die bleef gewoon te plat met mijn toenmalige setup, kon er geen door de mix snijdende rhythm uithalen, leads wel.
3. Ibanez SML. Hopeloos, te weinig volume, brak middengebied. Toch bewaard en later na een paar mods mijn favoriete low gain drive geworden :listen:

Henri H
7 april 2012, 19:38
- Catalinbread Dirty Little Secret. Met stip op één, leek me een geweldige lichte overdrive, maar kon er niks mee op mijn amps.
- Ibanez MS10. Even geprobeerd (ongemod), als standalone wel een lekkere drive/distortion (o.a. de punch knop is wel ok), maar voor een (licht) overstuurde amp helemaal bagger.
- Ibanez OD855. Deze heb ik heel lang als nummer 1 overdrive gebruikt tegen beter weten in. Op zich kwam er wel een lekkere sound uit, maar man man wat een ruis! Achteraf zo jammer dat ik niet de moeite heb genomen om op zoek te gaan naar een fatsoenlijke overdrive/tubesreamer.

Verder heb ik nog diverse tubescreamers, een Ibanez MT10, en een zelfbouw SHO (Newtone). Allemaal even lekker.....

JeroenP
7 april 2012, 20:56
Ik doe er net iets te veel.. achja, meer info dus nuttiger:)

1. analogman King of Tone --> Redelijk geluid, veel te duur, veel te hoge verwachtingen, gelukkig voor hetzelfde bedrag weten te verkopen.
2. MXR distortion + --> Niks voor mij, had hoge verwachtingen maar niks geworden.
3. Okko diablo --> prima kwaliteit, geweldige youtube-filmpjes, maar geluid kwam op mijn vox (zowel bij mijn gretsch, gibson, toentertijd tele) niet voorbij een schrale "mwoah".
4. mesa boogie bottle rocket --> klonk net als een barber direct drive, te oppervlakkig. Buizenswap maakte niet veel uit, niet goed genoeg voor de prijs.
5. Barber direct drive --> te oppervlakkig
6. fulltone fulldrive 2 --> vond de ts-808 lekkerder, wel lang gehad.

Toppers:
1. lovepedal eternity
2. hermida audio zendrive
3. menatone king of the britains

Ik heb nog meer OD's/Drives gehad, maar niet goed of slecht genoeg om te benoemen.

Chroxy
7 april 2012, 21:08
ik heb ontelbare overdrive pedalen gehad, stipt op 1 qua verwachtingen en teleurstellende uitkomst; mi-audio crunchbox.. goeie 2e; gemiddelde boss drive pedaal (van de md-2, tot mt-2 en sd1/2, os2, ds1/2, etc)..

haat/liefde
OCD, Big Muff

toppers;
tubescreamer (80's Ts9, zelfbouw 808)
'80s Rat
Shredmaster

Fireburst
7 april 2012, 21:16
1) MI Audio crunchbox (heel onnatuurlijk klinkende distortion vind ik)
2) Carl Martin HD&B MkII (over the top, zowel qua overdrive als qua boost)
3) Boss OD2R (ruisbak)

the sure thing
7 april 2012, 21:34
Mijn 2 grootste miskopen op het gebied van OD/dist:

1. de CAE- MXR line driver (en booster). Volgens mij de 402. Wat een VRESELIJKE overdrive komt daar uit!
2. de Ibanez TS-9dx of turbo of hoe dat ding heet. Totaal geen meerwaarde...

Henri H
7 april 2012, 21:48
- Catalinbread Dirty Little Secret. Met stip op één, leek me een geweldige lichte overdrive, maar kon er niks mee op mijn amps.
- Ibanez MS10. Even geprobeerd (ongemod), als standalone wel een lekkere drive/distortion (o.a. de punch knop is wel ok), maar voor een (licht) overstuurde amp helemaal bagger.
- Ibanez OD855. Deze heb ik heel lang als nummer 1 overdrive gebruikt tegen beter weten in. Op zich kwam er wel een lekkere sound uit, maar man man wat een ruis! Achteraf zo jammer dat ik niet de moeite heb genomen om op zoek te gaan naar een fatsoenlijke overdrive/tubesreamer.

Verder heb ik nog diverse tubescreamers, een Ibanez MT10, en een zelfbouw SHO (Newtone). Allemaal even lekker.....

Hmmm, helemaal vergeten(/verdrongen); de MXR Distortion +, en de MI Audio Crunchbox.
De MXR heb ik direct weer verkocht, echt waardeloos. De Crunchbox wat later, is meer zo'n "speelgoed-dingetje" voor op de slaapkamer ofzo.

DemolitionColorScheme
7 april 2012, 21:49
1) Catalinbread SCOD: Had er verwachtingen van dat er een vrij dikke Orange tone uitkwam, prima voor sludge / post-metal (waar regelmatig bepaalde Orange amps voor gebruikt worden), maar hij was erg ongedefineerd en kon daarbij de lage stemming letterlijk niet aan. Hij ging sputteren op de lage B. Onacceptabel.

2) Marshall ShredMaster: overhyped. Ik kon er weinig zinnigs uithalen, veels te korrelig voor mijn smaak.

3) Suhr Riot: geweldige sound, thuis, maar ik kon er live totaal niet mee doorprikken. Overigens klonk hij beter met standard tuning dan met lage stemmingen

The Lo Lands
7 april 2012, 23:12
Heb er helaas maar twee:

1) Radial Tonebone Trimode (was toch niet mijn smaak)
2) Lovepedal Eternity Fuse (klinkt niet lekker met mijn Orange amp, te donker met weinig grid)

Toppers zijn nu de Wampler Paisley Drive en de good old Voodoo Lab Sparkle Drive welke als zo'n 10 jaar op mijn board ligt. Las dat topic starter deze bij zijn top drie teleurstellingen had staan dus zo zie je maar dat setup en smaken kunnen verschillen ;)

Aca Ilic
7 april 2012, 23:39
Klopt The LO,

net zoals je ergens kon lezen dat Okko Diablo teleurstelling is, maar ik hem geweldig pedaal vind ;-)
Daarom had ik ook aangegeven dat setup een grote rol speelt, maar er zijn toch altijd wat pedalen uiteindelijk die top 3 halen...

the sure thing
8 april 2012, 09:40
De uitzondering is de CAE MXR 402. Die klinkt in elke set-up klote :-)

Rutger
8 april 2012, 11:37
Ik zit hard na te denken, maar ik vond voor elke overdrive altijd wel een plekje.
De meesten hebben het toch wel zeker 3 maanden op mijn board uitgehouden :)

Brum
8 april 2012, 12:55
2) Marshall ShredMaster: overhyped. Ik kon er weinig zinnigs uithalen, veels te korrelig voor mijn smaak.

Korrelig?? You serious? Dan is die van mij kapot denk ik.:???:

Onbruikbaar voor mij:

Z.Vex Fuzz Factory: Dacht er een vette over the top fuzz uit te kunnen halen a la Matt Bellamy, maar niks is minder waar. Dun geknetter.

Big Muff: Niet slecht, maar in de mix hopeloos.

Boss DS1 en 2: Dun, weinig sustain en wordt snel korrelig, klinisch.

Mitch
8 april 2012, 13:04
De vraag van de topic starter was overdrives, maar ik ben het wel eens met je fuzz klachten :) De FY2 komt dan ook meteen in gedachten.

Toaster
8 april 2012, 14:13
1 RAT (had nog wel de juiste oudere versie...)
2 Menatone Red Snapper (ook de oude versie)
3 Boss BD2 Keeley mod

Allemaal niet wat het internet er over beloofde.


En eentje waarvan ik me bijna schaam om die hier bij te zetten: De Rockbox Boiling Point.....

Die laatste is echt heel erg goed. Alleen hij kleurt gewoon niet goed bij de andere pedalen. Dus als je graag crunch, medium gain, gain en lead op je bordje wil hebben dan moet je dus 3 of 4 rockboxen halen. En daar zijn ze dus net te zeldzaam en te duur voor... Dus daarom punten aftrek, maar eigenlijk hoort ie hier dus niet thuis. Dit was meer een persoonlijke teleurstelling....


Mijn eeuwige blijver is trouwens de Barber Direct Drive SS .... En die zie ik hier weer vaak tussen staan als zijnde " niet goed" Dus smaken verschillen zullen we maar zeggen.

DemolitionColorScheme
8 april 2012, 17:42
Korrelig?? You serious? Dan is die van mij kapot denk ik.:???:
Ik zei ook, voor mijn smaak. Ik vond het gain karakter gewoon niet wat ik had verwacht.

the sure thing
8 april 2012, 17:46
Mijn eeuwige blijver is trouwens de Barber Direct Drive SS .... En die zie ik hier weer vaak tussen staan als zijnde " niet goed" Dus smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Er zit een groot verschil tussen de barber direct drive en de ss (super sport) versie. Die laatste is ook zeker mij. Favoriete. Nadat ik m bij Toaster had gehoord, onmiddellijk aangeschaft en nooit meer weggedaan.

lindstrom
9 april 2012, 11:37
- Boss (alle overdrives) -> vlak en niet dynamisch.
- Bad Monkey -> nog slechter dan Boss ondanks er toch wat mensen lovend over zijn hier.
- Vox Satchurator (is net een viool kwa sound)

zo kan ik overigens nog wel wat pedalen opnoemen die mij vies tegen vallen. MI audio / Carl martin / fulltone / electro harmonix.
Het doet allemaal niks voor me.

interessander
9 april 2012, 12:02
Er schieten me er maar twee te binnen.
-Visual Sound Jekyll and hyde (rode versie) , de boost kant had nog wel iets maar de distortion was zeer teleurstellend. Na een paar keer proberen was ik er wel weer klaar mee.

-Mxr distortion+, ik dacht deze wel als booster te kunnen gebruiken. Ik heb hem letterlijk een keer aan en uit gezet, en de volgende dag kon hij weer op marktplaats.

Henri H
9 april 2012, 12:12
....
-Mxr distortion+, ik dacht deze wel als booster te kunnen gebruiken. Ik heb hem letterlijk een keer aan en uit gezet, en de volgende dag kon hij weer op marktplaats.Haha, herkenbaar! Wat een afschuwelijke distortion is dat.
Het schijnt dat de oudjes (jaren '70?) wel ok zijn.

movo.
9 april 2012, 12:46
Top 3 overdrives/distortions

1) Catalinbread Dirty Little Secret: Grote hype op het internet. Maar wat een onding zeg, over mijn setup dan. Totaal niet gedefineerd, weinig bass. Had er veel meer van verwacht.

2) Ibanez Tubescreamer TS9 (1981): De tubescreamer. Net als de DLS klonk het nergens naar. Gelukkig voor een leuk bedrag verkocht.

3) Boss DS-2: Het minst 'slecht', maar ook niet interessant. Ook weinig bass, niet dynamisch. Maar heb deze nog het langst gehad.

Wat ik nu heb:

1) Xotic BB Preamp: Geweldig pedaal. Werkt op alle versterkers die ik geprobeerd heb. Absoluut een aanrader.

2) Box of Rock clone: Redelijk goed pedaal. Gebruik 'm i.c.m. de Xotic als een 2de overdrive kanaal of voor een solo. Klinkt goed!

tillens
9 april 2012, 13:11
top 3 van miskleunen;
1: boss od 2; neuzig geluid , kon er niets mee
2: banzai cold fusion; amper in te stellen
3: fulltone fulldrive ; overhyped pedaal wat mij betreft

Wat ik nu nog heb:
1: Klon Centaur; doet het geweldig op mijn amps
2: Catalinbread DLS; kan erg tof klinken, wel even goed tweaken
3: TS9 ; niet op mijn board maar kan geweldig klinken, ook hier geld goed tweaken met je oren en niet je ogen.

Nielsje
9 april 2012, 13:51
1. Barber Direct Drive - plat, saai. Binnen één dag weer op mp gezet. Destijds getest op een Marshall dsl.
2. MI Audio Crunchbox - wel kunstig dat ze dat kutding voor zo veel geld weten te verkopen.
3. Little big muff - zelden is onbruikbaarheid zo ontzettend bekend geweest. Leuk voor de slaapkamer, dat wel.

Kim Wilson
9 april 2012, 15:25
Ik heb er niet zoveel gehad, en bijna alles voldeed redelijk aan de verwachtingen. Met twee uitzonderingen:

1. Blackstar HT-Drive, duur pedaal (al had ik hem tweedehands voor heel weinig geld), maar klinkt donker (zelfs met de toneknop helemaal open), zompig en ongedefinieerd. Staat nog op mijn pedalboard vanwege de emulated out. Mocht mijn amp ermee stoppen, kan ik gewoon over de PA, en dat klinkt dan weer beter dan verwacht.
2. Tubescreamer, de klassieker die elke bluesgitarist op zijn board moet hebben. Nou, ik kon er helemaal niks mee.

JohnLord
9 april 2012, 16:46
Ibanez DS-10, ijn gitaarleraar had er destijds een geweldige sound mee, dus ik oest er ook één. Doet helaas elke goede amp als een kutamp klinken. Onlangs als jeugdsentiment teruggekocht, maar ik kan er nog steeds niks mee.
Blackstar HT Dual: zie post KW.
Nu: Engl amp distortion en Mercury Box.

Bijl
10 april 2012, 10:12
1. Line6 AM4: Niet één goed bruikbare high gain distortion, een paar leuke overdrives en dat was het dan.

2. Hughes & Kettner Tubeman II: Klinkt toch een beetje te kunstmatig en wollig naar mijn zin.

3. Boss DS1: Getverdemme.

interessander
10 april 2012, 10:26
Nog een toevoeging om mijn top 3 compleet te maken, de Mesa V-twin: super degelijk en qua opties een leuk pedaal maar een echt goede high-gain sound kreeg ik er niet uit, clean en crunch klonken wel een stuk beter, maar ja, daar kocht ik hem niet voor.


Ibanez DS-10, ijn gitaarleraar had er destijds een geweldige sound mee, dus ik oest er ook één. Doet helaas elke goede amp als een kutamp klinken. Onlangs als jeugdsentiment teruggekocht, maar ik kan er nog steeds niks mee.
Blackstar HT Dual: zie post KW.
Nu: Engl amp distortion en Mercury Box.

Hee da's jammer dat hij toch niet zo bevalt..

JohnLord
10 april 2012, 13:28
Hij bevalt wel degelijk, zoals ik al zei: jeugdsentiment ;)

interessander
10 april 2012, 13:39
Gelukkig maar, hoewel het naturlijk nog mooier zou zijn als hij qua klank ook nog eens beviel.

polviggen
10 april 2012, 15:58
Ik neem soms pedalen net omdat ze zo rottig klinken.

boss hm-2 bv. zo vies, en toch heeft het iets

titzenpitzer
10 april 2012, 16:19
Ik vond ze uiteindelijk niet leuk omdat ik ze door de verkeerde versterkers stuurde, wat ik toen nog niet wist.

MXR Classic Hendrix Fuzz (het kleine, rode bakje). Te karakterloos, te schel
Boss bluesdriver, heb er nochtans twee gehad, telkens weer verkocht. Te scherp. (zou op buizenamp fantastisch moeten klinken?)
Zvex Fuzzfactory, te extreem. Volumeknop was ook té gevoelig, een tikje en heel mijn setting was om zeep.

HaroldA
10 april 2012, 16:28
Hmmm, helemaal vergeten(/verdrongen); de MXR Distortion +, en de MI Audio Crunchbox.
De MXR heb ik direct weer verkocht, echt waardeloos.

Grappig: ik speel alleen maar over Distortion+ clones. ;)

Tegenvallers:

MI Audio Crunchbox. Doosje met bijen, totaal niet geschikt voor een Marshall.
Diamond J-Drive mk3. Viel totaal weg in de mix en miste alle vormen van directheid.
Boss Blues Driver BD-2. Volledig gecompressed en (daardoor?) gigantisch vlak en saai.


Jammer dat het er maar 3 mogen zijn ;)

Fuhgawz
10 april 2012, 17:13
1) Catalinbread DLS. Eerste 'kanaal' had te weinig gain, tweede kanaal had zo'n irritante piek in het midhoog die ik er maar niet goed uitgedraaid kreeg zonder dat het een donkere bende werd. Als booster in een overstuurde versterker klonk het ook totaal niet. De clips op YouTube klinken geweldig, maar ik praktijk kon ik hier weinig mee.

2) Fulltone OCD. In een overstuurde versterker werd het al snel modder. Als booster had hij te weinig middentonen. In een cleane versterker als standalone overdrive klonk hij wel lekker. Behalve als je er enkel een true bypass delay achter hebt staan, zoals bij mij het geval is. Hij gaat dan ineens heel fel klinken als je die delay aanzet. Dus uiteindelijk kon ik dit pedaal in geen enkele functie inpassen.

3) Analogman King of Tone. Veelzijdig apparaat, maar tegen elke sound die ik eruit kreeg kon ik wel een ander apparaat zetten dat die betreffende sound beter deed, waardoor het uiteindelijk handiger is om twee aparte overdrives te hebben dan één King of Tone. Ook vond ik hem te weinig bas hebben.

interessander
10 april 2012, 17:30
Grappig: ik speel alleen maar over Distortion+ clones. ;)


Coron toch? Volgens mij klinken die namelijk wel anders dan de MXR versie.

HaroldA
10 april 2012, 17:39
Coron toch? Volgens mij klinken die namelijk wel anders dan de MXR versie.

Ross zelfs. De Coron(s) zijn nog niet uitgevoerd met true bypasses, DC-gaten en LEDs ;)

Schematisch is de Ross 100% identiek, op de dual-opamp versus 741 na. De Coron's hebben een misgebiasde opamp als enige afwijking. De diodes verschillen wel per exemplaar, net wat ze hadden liggen.

Brum
10 april 2012, 17:54
Ik zei ook, voor mijn smaak. Ik vond het gain karakter gewoon niet wat ik had verwacht.

Is ook een smaak kwestie, maar de omschrijving vond ik grappig, omdat ik die van mij juist wat feller zou willen hebben, iets meer grid. Ik vind die van mij juist eerder warm, klein beetje richting wollig zelfs. Nou gebruik ik 'm al een tijdje niet meer, ik zal 'm 's over m'n huidige versterker slingeren, kijken wat ik er tegenwoordig van vind.

@Mitch: I know, maar ik zag er al wat distortions tussen, dus ik dacht die fuzzjes kunnen er ook nog wel bij. Met navolging zo te zien.;)

Henri H
10 april 2012, 21:21
Grappig: ik speel alleen maar over Distortion+ clones. ;)Heb je wel 's een reissue geprobeerd?

HaroldA
10 april 2012, 21:23
Heb je wel 's een reissue geprobeerd?

Nope ... I like 'em old. ;)