PDA

View Full Version : Switchboard voor effecten gezocht?



SRV2000
7 april 2012, 11:50
Hallo Netters,

Ik heb door de jaren heen veel effecten aangeschaft waardoor ik een te grote pedalenplank heb gekregen.
Nu is het vrij lastig om met de voet de effecten te switchen omdat ik simpel weg te veel heb.
Nu heb ik wel eens gehoord dat er een pedalswitcher is waar ik mijn losse pedalen op aan kan sluiten zodat ik deze kan gebruiken om mijn losse effecten te switchen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe heet zulk iets??

Edit: Ik zag iets van Musicomlab staan zegt jullie dat iets??

peter_heijnen
7 april 2012, 12:32
Als je echt heel veel pedalen hebt, wordt dat een aardige switcher, en vooral niet goedkoop. Per pedaal heb je een loop nodig als je ieder pedaal onafhankelijk wilt kunnen switchen, dus met 10 pedalen heb je er 10 nodig.

http://www.loopersparadise.de/

Je board wordt er verder vooral niet kleiner op en de nodige hoeveelheid kabel en bijbehorende pluggen gaat behoorlijk oplopen... ;)

snessiram
7 april 2012, 16:35
@peter_heijnen: Wat me dan weer wel een voordeel van die extra hoeveelheid pluggen lijkt is dat als er ééntje ergens stuk is, je vrij snel kan vinden waar, aangezien je pedaal per pedaal kan nagaan. Of stel dat een pedaal het begeeft, dan kan je de lus met die pedaal simpelweg 'kortsluiten' (lusje van out terug naar in) en toch nog verder spelen (op een optreden). En met 1 druk op de knop meerdere pedalen kunnen aan/uit-schakelen is natuurlijk fantastisch. Het is een beetje de voordelen van een multi-effect, maar dan met je eigen gekozen effecten (pedalen) i.p.v. wat ingebouwd is (een multi-effect heeft uiteraard nog andere voor- en nadelen).

EBOUE
8 april 2012, 09:52
Ik vind die shit wel erg duur zeg op loopersparadise.

Kijk eens bij G-Labs? De GSC-3 (of 2: tweedehands wel te vinden) is zo'n 420 euro, maar kan je meerdere pedalen mee voeden, 6 loops maken, MIDI signalen versturen en meer. Ik heb het in mijn achterhoofd om zo'n ding een keer aan te schaffen.
http://www.glab.com.pl/gsc-3_en

The Lo Lands
8 april 2012, 09:54
Ik heb afgelopen week van G Lab een guitar effects controller gekocht. Ik heb dan gekozen voor de kleinste versie met 4 loops. Ik heb zelf zo'n 8 pedaaltjes, 4 voor de amp en 4 in de fx loop van mijn amp. Deze G Lab heeft daarnaast midi optie voor meerdere loopers, een amp channel en- of reverb switcher (voor mij zeer bruikbaar) en een aparte tuner uitgang. Aangezien ik enkele pedalen in mijn fx loop van mijn amp heb zitten zijn deze in een aparte enkele loop gezet die ik met de Little Lehle looper aan of uit kan zetten, met midi zou je ook een extra 4 looper aan kunnen schaffen maar het snel aan of uit kunnen zetten van deze pedalen had mijn voorkeur boven met midi programmeren. Ik zou zelf niet al je pedalen in een aparte loop zetten want dan zal je al gauw 2 controllers moeten aanschaffen. Kijk naar wat je vaak switched en welke je misschien als effecten kan bundelen in één loop.

Goedkope varianten zijn de Carl Martin Octa Switch (8 loops met dip switches) of de G Lab GCS series 1 of 2 met midi en meerdere programma's (had mijn voorkeur).

Groot voordeel is naast het minder tapdancen ook dat je input signaal puurder blijft doordat een hoop pedalen uit je keten zijn waneer je deze niet gebruikt!

EBOUE
8 april 2012, 11:21
Ja precies dat is ook hetgeen wat ik wil. De pedalen samen ruizen flink: EHX Q tron, Ring Thing genereren best wel wat ruis. Op zich niet zo erg, maar aangezien er nog een reeks bij zit (Line6 FM4 bvb), komt er nogal wat om de hoek kijken. Ik heb ook een Noise Supressor van Boss in de lijn zitten (gekruiste aansluiting, zodat je zowel voor de preamp als in de fx-chain de boel kunt dempen), maar dat punt zijn wel voorbij.

Kostte die eenvoudigere van GSC? De GSC-3 lijkt me wel het ideaalste in mijn situatie, maar dik 400 voor alleen een beetje schakelen.. grrrrr.... liever een EHX Hog. ;)

DemolitionColorScheme
8 april 2012, 12:00
De GSC-3 lijkt me wel het ideaalste in mijn situatie, maar dik 400 voor alleen een beetje schakelen.. grrrrr.... liever een EHX Hog. ;)
Ik snap je redenatie, maar als je hoort hoe puur je tone opeens is als alles netjes gebypassed is, dan realiseer je je dat dat echt een goede investering was.

The Lo Lands
8 april 2012, 12:23
Kostte die eenvoudigere van GSC? De GSC-3 lijkt me wel het ideaalste in mijn situatie, maar dik 400 voor alleen een beetje schakelen.. grrrrr.... liever een EHX Hog. ;) 235 euro bij Thomann voor de GSC-1 of zelfde prijs bij Music Store (Duitsland)

En wat DemolitionColorScheme zegt is het echt een verademing te horen hoe puur je toon klinkt met een dergelijke looper en je pedalen uit de keten. En als je uiteindelijk nog een 4 looper (midi) extra wilt kost deze van G Lab nog een extra 145 euro. Uiteraard is de GSC-2 of 3 dan misschien een betere upgrade!?

Henri H
8 april 2012, 12:38
De Musicomlab EFX switcher/looper/controller lijkt mij een ideaal ding, zit er zelf ook al een poos op te gassen, maar de prijs, plus de noodzaak (niet echt) weerhoud me ervan om hem aan te schaffen.
Beperk het aantal effecten tot een stuk of 8, en leer ermee om te gaan. Dat is waar ik mee bezig ben.
Het helpt ook enorm dat ik een erg dynamische amp heb (JCM 800 2204), waarmee channelswitchen al niet meer nodig is, enkel een draai aan de volumepot v.d. gitaar.
Mijn advies: houd het simpel, want op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

The Lo Lands
8 april 2012, 14:07
De Musicomlab EFX switcher/looper/controller lijkt mij een ideaal ding, zit er zelf ook al een poos op te gassen, maar de prijs, plus de noodzaak (niet echt) weerhoud me ervan om hem aan te schaffen.
Beperk het aantal effecten tot een stuk of 8, en leer ermee om te gaan. Dat is waar ik mee bezig ben.
Het helpt ook enorm dat ik een erg dynamische amp heb (JCM 800 2204), waarmee channelswitchen al niet meer nodig is, enkel een draai aan de volumepot v.d. gitaar.
Mijn advies: houd het simpel, want op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Helemaal mee eens! Voor mij was de keuze voor een dergelijke switcher om snel te kunnen schakelen tussen mijn 3 verschillende overdrives (1 in de maak) en EQ pedaal voor de amp in combinatie met mijn Orange clean en overdrive kanaal. Mijn Wah en Volumepedaal staan voor de G Lab, dus zijn zoiezo altijd bruikbaar. Daarnaast is het fijn om tevens het reverb kanaal van de Orange te kunnen schakelen.

In mijn effect loop van de Orange zit de Delay, Chorus, Univibe, Pitch Shifter welke ik middels een aparte Lehle looper aan of uit kan zetten maar evengoed de pedalen random kan gebruiken zonder vooraf te programmeren. Zodoende zal een delay nooit hard afgebroken worden als je via de switcher naar een andere setup schakelt.

http://www.thelolands.nl/pedalboard_Lo.jpg

Deze setup is simpel en geeft je meer rust tijdens het spelen :)

EBOUE
8 april 2012, 14:21
Jij hebt dus 4 verschillende overdrives plus een clean? Over reductie gesproken. :)
Ik zal hier dan met de billen bloot, want ik ben niet onschuldig.

Clean/scheur/contour (amp)
FX:
chorus/flange,
Akai Headrush (standaard delay) + Digitech digital (voor snelle variatie & loops) delay,
EHX Ring Thing = pitch shift/tremelo/modulator/star wars geluiden (9 presets = gaaf!!),
Q tron,
Line6 FM4 (4 sounds),
George Dennis wah,
BBE Compressor
Moog expressie pedaal.
Boss Noise Suppressor.

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/Gear/pedalboard.jpg

Als je bvb de FM4 met de Ring Thing combineert, evt met de Q-tron en Akai... omg.. zo vet. :)
Noot: de mesa switch daar is van een Studio 22+. De rode bak is een loop/schakelaar, voor het synth-achtige rijtje.
De compressor en noise supressor hoeven niet in de keten, maar de rest wel.

The Lo Lands
8 april 2012, 14:32
Jij hebt dus 4 verschillende overdrives plus een clean? Over reductie gesproken. :)
Ik zal hier dan met de billen bloot, want ik ben niet onschuldig.

Clean/scheur/contour (amp)
FX:
chorus/flange,
Akai Headrush (standaard delay) + Digitech digital (voor snelle variatie & loops) delay,
EHX Ring Thing = pitch shift/tremelo/modulator/star wars geluiden (9 presets = gaaf!!),
Q tron,
Line6 FM4 (4 sounds),
George Dennis wah,
BBE Compressor
Moog expressie pedaal.
Boss Noise Suppressor.

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/Gear/pedalboard.jpg

Als je bvb de FM4 met de Ring Thing combineert, evt met de Q-tron en Akai... omg.. zo vet. :)
Noot: de mesa switch daar is van een Studio 22+. De rode bak is een loop/schakelaar, voor het synth-achtige rijtje.
De compressor en noise supressor hoeven niet in de keten, maar de rest wel.Dat is een mooie verzameling pedalen! De Wah zou je ook voor de switcher kunnen plaatsen en misschien kun je uiteindelijk de Boss Noise Suppressor weg laten? De Overdrives gebruik ik 'as is' en vaak als boost in combinatie met de Orange Drive. EQ als cleanboost.

Ik denk dat jij met deze pedalen toch wel meer loops nodig hebt (?) of je moet toch meerdere pedalen in één loop plaatsen. Gebruik je de amps fx loop nog? Zou je net als mij ook een combi van pedalen met één switch kunnen maken. Hangt uiteindelijk allemaal van je te spelen muziek en setup af. Het uitdenken van een setup vind ik vaak al tof om te doen :-)

EBOUE
8 april 2012, 15:22
Dankje! Ik deed het eerst met een chorus en een wah, dat was het. Maar je weet hoe het gaat met pedalen, het is een inwisselende toestand, waar de situatie om vraagt.. of je eigen gekheid. ;)

In deze situatie was de NS niet weg te laten. Het was simpelweg een kakofonie van ruis en feedbackgeluidjes, maar achteraf bleek ook de Studio 22+ niet meer te deugen. Toch was ik er voor 99% van overtuigt dat het uit mijn pedalenreeks kwam.
De routing is grofweg deze: Wah > A/B Box (met A: de Unichorus vanwege een kapotte switch en B: Line6/Ring Thing/Q tron) > BBE comp. Via de FX van de amp ging de delay. Als de FM4 er buiten gelaten wordt kan je het nog wel aardig sturen. IN eerste instantie zonder de NS (en ook die gaat buiten het board om) en dan zit je met zes loops (behalve de BBE en de FM4 ervoor en erna) independent.

Voordeel van de GSC-3 dat ik dan ook de Mesa kan aansturen (klein combootje, maar sinds de Studio 22+ ben ik niet meer bang om daar op hoog volume mee op te treden, wat een kanon!) via kanaalswitching en op termijn misschien midi-signalen kan versturen naar externe apparatuur (synth/rack).We'll see.

Idd, allereerst de loops en pedalen maar, maar gezien de versterkerswitching en de soms wat complexe oorlogsvoering (niet te noemen dat de FM4 - 4 presets heeft end e Ring Thing 9 stuks... :( ) wordt het soms wat lastig. Desalniettemin kon ik zonder een controlpedal ook alles bestieren. Je hebt combi's van pedalen die je gebruikt en dan is het meeste detailwerk eromheen niet zo moeilijk meer.
Bij songs heb ik vaak wel eens een wild geluid en poets net zoveel weg totdat er wat overblijft. Op m'n website (ook bij recordings geplaatst trouwens) zitten er wel sounds tussen met 4 of 5 tegelijk ingeschakeld, zonder dat het 'gitaarloos' klinkt.

(wat een verhaal).

:)