PDA

View Full Version : Hifi - Kapotte NAD C300 - moeite van het repareren waard?



paulusdeBKB
7 april 2012, 11:41
Mijn NAD C300 heeft de geest gegeven. Hij klinkt een beetje alsof er een ringmodulator aan staat. Suggesties wat het probleem zou kunnen zijn en of het de moeite is om het te laten repareren? Zomaar weggooien vind ik zonde maar ben bang dat de reparatiekosten al snel hoger uitvallen dan een nieuw fatsoenlijk 2e handsje op Marktplaats.

Voor wie het wil weten, dit is een NAD c300: http://en.audiofanzine.com/utilities/a.provider,m.116541,mod.media,th.thumbs3,s.picture s.jpg

tommus42
7 april 2012, 11:50
Altijd doen, kost je een uur loon om de boel door te meten, maar slechts een euro voor de tor die waarschijnlijk stuk is.

cluseau
7 april 2012, 13:19
Hij klinkt een beetje alsof er een ringmodulator aan staat.

Kijk even naar je tapemonitor schakelaar.

paulusdeBKB
8 april 2012, 16:27
Ik kon niet meteen reageren omdat ik de versterker al had afgesloten en een reserve ingeschakeld. Hoop gedoe met kabeltjes op schier onbereikbare plekjes. Maar ik heb hem nog even aangesloten en het is niet de tapemonitorschakelaar. Helaas. Dus hup. Naar de reparateur ermee!

(Cluseau, ik zie dat je in Den Haag zit. Ik in Amsterdam. Die afstand is me te gortig, anders had ik hem graag bij je langsgebracht)

cluseau
8 april 2012, 17:05
Ik kon niet meteen reageren omdat ik de versterker al had afgesloten en een reserve ingeschakeld. Hoop gedoe met kabeltjes op schier onbereikbare plekjes. Maar ik heb hem nog even aangesloten en het is niet de tapemonitorschakelaar. Helaas. Dus hup. Naar de reparateur ermee!

(Cluseau, ik zie dat je in Den Haag zit. Ik in Amsterdam. Die afstand is me te gortig, anders had ik hem graag bij je langsgebracht)


Begrijpelijk.

Tapemonitor schakelaar was te proberen, heeft hetzelfde effect als een send/retun jack bij de guitaramps.

suc6

paulusdeBKB
27 mei 2012, 10:18
Tijd voor een update, en ik heb advies nodig.

Kort na het openen van dit topic heb ik de versterker naar een reparateur gebracht in Amsterdam. Deze belde gisteren (!) met de mededeling dat de reparatie 150 euro gaat kosten, inclusief materialen. Elco's vervangen en een stuurtransistor. Ik heb al 15 euro onderzoekskosten betaald.

Het voelt nogal duur aan. Probeert iemand me een poot uit te draaien?

nico verduin
27 mei 2012, 10:50
Nou dat denk ik niet:
- eerst de BTW eraf, blijft er ongeveer 120 euro over. Onderdelen eraf 110 euro. paar uurtjes zoet bezig met in/uitbouwen is ie voor 50 euri per uur bezig. Een loodgieter is duurder.

paulusdeBKB
27 mei 2012, 11:00
Mja, ik begrijp het sommetje wel. Sorry, ik moet mijn vraag explicieter stellen: is het reëel dat een reparateur 2 uur bezig is met het open en dicht schroeven van een behuizing en het vervangen van een paar elco's?

Ben trouwens geneigd om akkoord te geven op de reparatie, wil gewoon even de bevestiging dat ik niet word genaaid.

nico verduin
27 mei 2012, 11:09
Ik ken dat ding verder niet, maar als er gebruik is gemaakt met through-hole components (meeste oude apparatuur), dan moet hij onder de printplaat komen. Dus moet alles los om onder die print te komen, onderdelen eruit solderen, schoonmaken en nieuwe erin solderen en alles er weer in zetten. Testen (je wilt ook dat hij het doet). En je wilt dat hij het goed doet.
Dit is nu net de reden dat het bijna niet meer lonend is om moderne apparatuur de repareren of je moet een hobbyist vinden die het voor weinig doet met alle risico's van dien.
De prijs is wat mij betreft reëel. De business case is, wat kost een nieuwe tov. de reparatie en is het dat je waard.
Ik heb nog ff in het technisch handboek gekeken van dat apparaat, en ik schat in dat hij nog wel meer werk heeft voordat hij is waar hij wil zijn. En gezien de leeftijd lijkt dit weer op het elco schandaal van ruim 10 jaar geleden waarbij de chinezen een foutje hebben gemaakt met het kopiëren van de formules voor het diëlectric van elcos van de Japanners. Vooral voedingselco's zullen het nog wel gaan begeven uit die periode.

cluseau
27 mei 2012, 11:37
Had laatst een vergelijkbare Luxman maar wel met preamp buisje. Voor je het ding uit elkaar hebt is er een uur verstreken, zijn de nodige wirewrap verbindingen gebroken en moet je een aantal tijdelijke verbindingen leggen om aan het tot twee delen gereduceerde ding te kunnen meten/testen. De eigenlijke klacht was dat het geluid wegviel. Na dat te hebben gefixed bleek er een lastige pruttel in één kanaal te zitten. Een diepgaander onderzoek leverde een door de kat volgezeken en geoxideerd preampboard op. Totall lost dus. Een teleurgestelde maar begripvolle klant die er zonder rekening vanaf kwam. Wel was ik een paar uur kwijt wat mijn ondernemersrisico is. Volgende keer beter.

Maar om je vraag te beantwoorden is de reparatie niet goedkoop voor een torretje en een paar elko's maar als je naar bovenstaand verhaal kijkt zou het dus best te verantwoorden zijn. Uiteindelijk is de vraag of de amp het je waard is. Ik denk het wel. Wat je op marktplaats koopt is tenslotte ook (nog net) werkende apparatuur met oude elko's die door ze weer in gebruik te nemen ook de nodige problemen zullen gaan opleveren.

paulusdeBKB
28 mei 2012, 08:15
Dat was ook mijn gedachte ja: ik kan voor 150 e een amp met nieuwe elco's mee naar huis nemen, of voor 120 een 2e hands kopen die er misschien na een jaar ook weer mee ophoudt.