PDA

View Full Version : Expressie pedalen voor Axe Fx



ruezzz
7 april 2012, 10:10
Ik wil vandaag op jacht naar 1 of 2 expressiepedalen voor de Axe Fx.
Ergens online heb ik ooit een keer een lijst gezien met compatible pedalen, volgens mij niet in de Wiki, maar weet het niet zeker.
Weet iemand die te vinden? Yek wellicht?

Ik zit te denken aan de FV500L. ( de EV-5 werkt ook? Of een Ernie Ball, hoeveel K - 500?)
Die kun je dan met een stereo-jack kabel aansluiten?
Of moet dat een stereo naar twee x mono zijn, is me niet helemaal duidelijk allemaal...

DemolitionColorScheme
7 april 2012, 10:28
Ik ben zelf gegaan voor de Mission Engineering SP-1 voor mijn ULTRA.
2 stereo outputs voor regulier expressie werk en een switch om een effect aan/uit te zetten.
- http://www.mission-engineering.com/Mission-Engineering/Exp_Pedals.html

tnijland
7 april 2012, 16:56
http://www.guitarplayer.nl/mission-engineering

Heeft ze allemaal overzichtelijk op een rijtje staan.

DemolitionColorScheme
7 april 2012, 17:04
http://www.guitarplayer.nl/mission-engineering

Heeft ze allemaal overzichtelijk op een rijtje staan.
Yup! Daar ook gekocht. Vriendelijke kerel. Gratis verzending (boven €100,- als ik me niet vergis), overigens.

apekop
8 april 2012, 12:46
Ik zit te denken aan de FV500L. ( de EV-5 werkt ook? Of een Ernie Ball, hoeveel K - 500?)
Die kun je dan met een stereo-jack kabel aansluiten?


De FV500L is eigenlijk een volume pedaal. Misschien dat ie via een omslachtige methode wel werkt als expressiepedaal. Maar waarom niet gewoon een EV-5? voor zo'n 30 euro 2ehands te verkrijgen. Voor mij nog altijd het fijnste expressiepedaal.

edit: Ik bedoel de FV50 ipv de FV500. De FV500 heeft wel een expressie uitgang. Ik heb ze beide maar vind de EV-5 fijner. De FV500 is nogal lomp en zwaar. Niet echt handig voor wah of snelle volume swells.

Een andere vraag:
Zijn er ook expressiepedalen waarmee je met een drukknop (op het expressiepedaal zelf) twee functies van je Axe fx kan bedienen? Dus dat hij bijvoorbeeld als whammy of als wah kan functioneren met een druk op een knop. Dus ext 1 en ext 2 op 1 pedaal.
Kan dat met deze Mission misschien? of zijn er nog goedkopere opties?
http://www.guitarplayer.nl/Webwinkel-Product-11619095/Mission-Engineering-SP-2.html

DemolitionColorScheme
8 april 2012, 12:57
De FV500L is eigenlijk een volume pedaal. Misschien dat ie via een omslachtige methode wel werkt als expressiepedaal. Maar waarom niet gewoon een EV-5? voor zo'n 30 euro 2ehands te verkrijgen. Voor mij nog altijd het fijnste expressiepedaal.

Een andere vraag:
Zijn er ook expressiepedalen waarmee je met een drukknop (op het expressiepedaal zelf) twee functies van je Axe fx kan bedienen? Dus dat hij bijvoorbeeld als volume of als wah kan functioneren met een druk op een knop. Dus ext 1 en ext 2 op 1 pedaal.
Kan dat met deze Mission misschien? of zijn er nog goedkopere opties?
http://www.guitarplayer.nl/Webwinkel-Product-11619095/Mission-Engineering-SP-2.html
Zoals ik in mijn post zei kan dat, inderdaad, met de SP-2. Je kunt met de knop een effect dus latchen (klik aan, klik uit).

apekop
8 april 2012, 13:04
ok, bedankt. Je laat dus twee stereo (?) kabels naar twee EXP ingangen van je Axe fx gaan en dan schakelt hij dan met 1 druk op de knop meteen over naar ext 1 of ext 2? Ik heb zelf geen ervaring met dit soort expressiepedalen. En zijn er ook andere goedkopere expressiepedalen die dit kunnen? Ik vind die Missions erg duur.

ruezzz
8 april 2012, 13:45
Heb een FV500L hier nu, qua sweep en bouw op zich precies hoe ik het wil.
Stereo-kabel aan de EXP uitgang van het pedaal. In de EXP1 ingang van de MFC-101 werkt als volumepedaal, so far so good.

Heb em vervolgens gecalibreerd in EXP2 op de MFC-101, werkt prima.
Echter als ik de controller van bijvoorbeeld een wah in Axe Edit (of op Axe FX zelf) toewijs aan Extern 2 gebeurt er niks...

apekop
8 april 2012, 13:48
even de CC# nummers van de EXP uitgangen veranderen op de MCF en het werkt

ruezzz
8 april 2012, 14:05
even de CC# nummers van de EXP uitgangen veranderen op de MCF en het werkt
OK... waar, hoe en waarom? (Ik kan er altijd slecht tegen als iets niet intuïtief werkt... ;-)
Als ik trouwens als source EXT1 ingeef, doet ie het wel. Terwijl het pedaal in de MFC in EXT PEDAL 2 zit.
Niet echt erg logisch allemaal.

apekop
8 april 2012, 16:10
tja, je moet er wel wat moeite voor doen, anders kom je niet ver met de Axe fx. Staat gewoon in de handleiding blz 29.
Op mcf: edit-midi-XP1 CC# nummer veranderen en klaar. ext 1 =CC16 ext2=17 etc.

standaard staat hij anders ingesteld, omdat iedereen het toch anders wil.

ruezzz
8 april 2012, 16:38
Thanx, gaat goed komen!
Sommige dingen liggen gewoon wat minder voor de hand dan andere...

DemolitionColorScheme
8 april 2012, 18:44
ok, bedankt. Je laat dus twee stereo (?) kabels naar twee EXP ingangen van je Axe fx gaan en dan schakelt hij dan met 1 druk op de knop meteen over naar ext 1 of ext 2?
Nee, ext 1 is de sweep, dus het pedaal zelf, ext 2 is de switch.

apekop
9 april 2012, 02:16
Nee, ext 1 is de sweep, dus het pedaal zelf, ext 2 is de switch.

Ik snap niet wat je hiermee bedoeld.

DemolitionColorScheme
9 april 2012, 09:46
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld.
Output 1 (ext 1) is dus de sweep van het pedaal, dus het pedaal zelf. Het voetstuk ...
Output 2 (ext 2) is dus de switch, de knop, van het pedaal, dus waarmee je effecten aan en uit zet.

Ext 1 en 2 staan los van elkaar. Ik weet niet of het een benamings-iets is waardoor we nu miscommunicatie hebben. Ext 1 en Ext 2 staan dus altijd aan (dit zijn de controllers die je kunt assignen aan effecten).
Je kunt dus wèl met 1 knop (ext 2) meerdere effecten assignen waardoor je die dus te gelijk aan en uit kunt zetten. Dus, stel je voor je bent bezig met je wah en je wilt gelijk overgaan naar een whammy, dan kun je de wah assignen (die dan bijv. in de patch al aan zou staan, je kunt een wah aan laten gaan zodra je je footswitch beweegt) en dan de whammy assignen (deze staat uit). Als je dan op ext 2 drukt (de knop) dan druk je de wah uit en de whammy aan. Snap je?

Duidelijker dan dit kan ik het niet maken ... ;)

apekop
9 april 2012, 11:41
aahh, dat is heel duidelijk, bedankt.
Wat ik me ook afvraag is als je uit een wah stand komt en dan bijvoorbeeld naar volume pedaal (of iets anders) gaat, of de wah dan volledig uit gaat of dat je nog de wah in een vaste stand hoort als je in volume pedaal stand . Omdat ja vanuit 'toe position' de aan/uit switch indrukt en die stand misschien door de Axe fx wordt onthouden. Normaal gaat de wah in toe position niet uit, maar wel in heel position als je auto engage hebt ingesteld. Misschien een rare vraag die moeilijk uit te leggen is.

Wat ik jammer vind is dat de SP pedalen de uitgangen aan de zijkant hebben, dit maakt het weer moeilijker om in te bouwen in mijn kist.
Je zal dan weer speciale stereo kabels moeten laten maken met een haakse plug.

DemolitionColorScheme
9 april 2012, 12:15
aahh, dat is heel duidelijk, bedankt.
Wat ik me ook afvraag is als je uit een wah stand komt en dan bijvoorbeeld naar volume pedaal (of iets anders) gaat, of de wah dan volledig uit gaat of dat je nog de wah in een vaste stand hoort als je in volume pedaal stand . Omdat ja vanuit 'toe position' de aan/uit switch indrukt en die stand misschien door de Axe fx wordt onthouden. Normaal gaat de wah in toe position niet uit, maar wel in heel position als je auto engage hebt ingesteld. Misschien een rare vraag die moeilijk uit te leggen is.
Tja, ik denk dat dat gewoon een kwestie is van uitproberen en kloten met de parameters van de effecten zelf, incluis de sweep parameters.


Wat ik jammer vind is dat de SP pedalen de uitgangen aan de zijkant hebben, dit maakt het weer moeilijker om in te bouwen in mijn kist.
Je zal dan weer speciale stereo kabels moeten laten maken met een haakse plug.
Ja, ben ik het mee eens, dat vond ik ook wel een lichte domper, om eerlijk te zijn.