PDA

View Full Version : Help please! Foutje pickupplaatsing homebrew



RS-Rik
7 april 2012, 02:34
Oeps,

Vandaag probeerde ik voor 't eerst mn zelfbouw uit. Een Rickenbacker achtige hollowbody (pics komen later kep nu geen camera!) met 2 singlecoils.


Ten eerste, hij bromt nogal. Zowel in mn ouwe Fender als in mn HT5C. Zowel vlak voor als ver van storingsbronnen vandaan. Hij is geaard op de snaren, als je de brug of snaren aanraakt wordt t minder. Hoe kan ik dit nu nog verminderen?

Ten tweede, de singlecoils staan uit fase ofzo... Er zit een 3 way switch op en bij de selectie van de voorste of achterste pup doet ie het op "gewoon" volume, maar in de tussenstand komt er verdacht weinig en vooral "leeg" "ielig" "luchtig" geluid uit. Dit effect heb ik niet eerder gehoord. Ook niet bij mn andere 2 puppige zelfbouw en alle andere keren dat ik gitaren heb uitgerust met 2 pups.

Wat is het slimste? Pickup gewoon andersom erin zetten, polepieces omdraaien of andersom solderen? Is het mogelijk om 'm er gewoon andersom in te zetten? Dat is makkelijker dan solderen.



Bedankt!

Rinze
7 april 2012, 08:41
Uit fase los je op door een van beide pups omgekeerd aan te sluiten, je hoeft alleen de signaaldraad en de aarde te verwisselen. Probleem opgelost :ok:

De rest durf ik zo niet te zeggen, ik weet niet of je de boel afgeschermd hebt? Een fotootje van het elektronica-vak zou handig zijn.