PDA

View Full Version : Vervangen electronica fender jaguar



freakystyle
6 april 2012, 20:03
Hoi,

Ik zou graag van mijn japanse fender jaguar de electronica willen vervangen voor betere kwaliteit.

Ik heb zoiets echter nog nooit gedaan en ik weet niet waar ik dit het beste kan kopen en wat ik allemaal moet hebben.

Ik wil eigenlijk de bedrading ook vervangen door van dat draad met canvas eromheen.

Weet iemand wat er voor verbetering nodig is en welke onderdelen wel goed zijn of kan ik beter alles vervangen. En wat moet ik hiervoor hebben?

Ik heb al wel via via iemand gevonden die dit erin kan solderen en draden kan vervangen etc. schijnt een vakman te zijn.

Ik weet dat het een lang en moeilijk antwoord zal worden maar ik hoop dat iemand zin heeft om me hiermee te helpen.

Heel erg bedankt alvast Groeten Menno

Venlonaer
6 april 2012, 20:25
Waarom wil je dit down? Heb je last van ruis o.i.d?

freakystyle
6 april 2012, 20:49
Ik vind de pickups niet heel goed, dit is een algemeen gegeven bij japanse jaguars.

De potmeters voor volume en toon zijn ook niet goed, die werken bijna als aan uit schakelaars en ik verlies heel veel hoog als ik volume dicht draai.

De on/off switches voor de elementen en het ritme circuit lijken me wel ok en de potmeters met die wieltjes doen het wel beter dan de gewone potmeters maar ik denk dat er een verbetering valt te halen.

Mijn vraag is ook of het de moeite is om de on/off switches te vervangen

En als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed ook alle bedrading vervangen door mooie dikke draden leek me. Maar als iemand hier andere ideeen over heeft zijn die altijd welkom.

Venlonaer
6 april 2012, 22:23
Is het dan wellicht niet een beter idee om de gitaar origineel te laten (teminste dat is hij nog lijkt mij), te verkopen en dan voor een USA te gaan kijken?

oigun
6 april 2012, 22:30
Pots vervangen door cts (audio-taper) of bourne. En eventueel een treble-bleed. Draden vervangen lijkt me geen hoorbaar verschil opleveren. Als de switches niet kraken en goed werken heeft het niet zoveel zin deze te vervangen hetzelfde geld denk ik voor de kleine pots.

aaronstonebeat
6 april 2012, 22:51
Oorspronkelijk hebben de volumepotmeters (en één van de toonpotmeters) op een Jaguar een waarde van 1MOhm. Hoe verder je het volume terugdraait, hoe meer weerstand er in serie met het circuit komt te staan. Dat lijkt me eerder een oorzaak van dof klinken bij terugdraaien van het volume dan 'kwaliteit' van de potmeters.

(Ik heb één gitaar waarop ik als toonregeling een weerstand van 500KOhm in serie met het circuit kan draaien (géén condensator) en geloof me, dat klinkt alsof een toonregeling een behoorlijk eind dicht staat.)

FruscianteFan
6 april 2012, 23:23
bedenk wel dat er een shitload aan draden in een Jaguar zitten. Als het je slechts te doen is om algemene verbetering, kun je beter betere elementen erin zetten (Curtis Novak), andere potmeters (evt treble-bleeds op de volumeknoppen) enzo. Die vintage draden zijn erg cool (zitten aan de Curtis Novak die ik erin heb) maar dat maakt zeker niet het verschil.

Intussen heb ik - op de output na - álle elektronica van mijn japanse Jag vervangen. Maar dat is meer omdat ik er veel mee heb geëxperimenteerd, het is nu niet echt meer een Jaguar te noemen wat dat betreft.

aaronstonebeat
6 april 2012, 23:32
bedenk wel dat er een shitload aan draden in een Jaguar zitten. Als het je slechts te doen is om algemene verbetering, kun je beter betere elementen erin zetten (Curtis Novak), andere potmeters (evt treble-bleeds op de volumeknoppen) enzo. Die vintage draden zijn erg cool (zitten aan de Curtis Novak die ik erin heb) maar dat maakt zeker niet het verschil.

Intussen heb ik - op de output na - álle elektronica van mijn japanse Jag vervangen. Maar dat is meer omdat ik er veel mee heb geëxperimenteerd, het is nu niet echt meer een Jaguar te noemen wat dat betreft.

+++ voor de treble bleed; dat lijkt me dé oplossing.

@ Freakystyle:

Heb je een genuanceerder oordeel over wat je niet goed vind aan de elementen?

Mr.Fingers
7 april 2012, 11:02
It can be done. Kost wel heel wat, maar dan heb je ook heel wat:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148805-USA-Japan-het-verschil&highlight=sookwinder