PDA

View Full Version : Pedaaltuner, goedkoop duurkoop?



KoenGuitar
4 april 2012, 22:11
Heb zojuist m'n Digitech 255 verkocht omdat ik overstap naar losse stompboxen. Nu wil ik er wel een pedaalstemmer (geen emmer, stemmer) bij.

Nu kan ik kiezen voor een -ik noem maar iets- Behringer pedaaltuner voor 20 euro, voor een Fender van 50 of een Boss van 90 (Ik noem maar enkele voorbeelden). Nu hebben merken als Behringer en Harley Benton als het om gitaren gaat de reputatie van goedkope troep (wat Behringer betreft bevestig ik dat, HB nooit gezien). Maar maakt niet bij pedaalstemmers ook iets uit? Ik weet van een vriend van me dat de Behringer gewoon 'stil' stemt en dat 'ie niet voor (noemenswaardige) extra hum zorgt. Maar maakt het het ook iets uit qua accuratesse van het stemmer voor zover iemand weet en voor zover noemenswaardig?

Ik begrijp dat een plastic pedaal sneller naar de pedalenhemel (of hel) gaat, dat behoeft geen discussie. Ik speel overigens niet in Drop C# stemmingen, praktisch nooit verder dan drop D, en daar moeten m'n oren wel voor volstaan.

Mocht iemand kunnen helpen, bedankt! ;-)

Bijl
4 april 2012, 23:32
Mijn Boss TU2 wordt al sinds 1999 intensief gebruikt, live, oefenruimte, thuis... Het ding heeft nooit gefaald.

Enige tijd geleden heb ik toch een Korg Pitchblack gekocht omdat ik te vaak op gitaarnet zit en daarom gehersenspoeld ben met de kreet "True Bypass". :???:

Hoe dan ook, de Pitchblack en TU2 of TU3 zijn oerdegelijke middenklassers die goed hun werk doen, allebei top.

jerome
5 april 2012, 00:26
Ik heb een aantal pedaatstemmers getest en ik vond de TC Electronic er met kop en schouders boven uit steken. Degelijk en weinig plastic onderdelen. Live is ie ook helemaal geweldig. Goed en duidelijk af te lezen, ook in het donker...
Enige nadeel vind ik dat de batterij snel leeg is, vaak net met een optreden...
Met m'n ouwe vertrouwde TU2 deed ik wel een 3/4 jaar met een batterij met de TC haal ik net 1/4 jaar.
Die goedkope plastic stemappartaatjes vond ik zelf 3 x nix.

Onze bassist heeft de Korg Pitchblack. Ik vind het persoonlijk een kutding. Traag en vaag...
Met de TC heb ik m'n gitaar 2x zo snel gestemd...

Ace 1.15.19
5 april 2012, 00:52
Korg DT-10.

Gewoon goed en niet duur.

Lexvandoef
5 april 2012, 03:14
Korg DT-10 inderdaad! 2dehands helemaal goed te betalen!

zoon van Piet
5 april 2012, 10:52
Ik sluit me aan bij Ace en Lex. De Korg is onverwoestbaar en zuiver. ik heb mijn TC electronics zelfs geruild tegen een DT-10.
( en nee, ik ga niks negatiefs meer zeggen over de TC.. :sssh: )

arcane
5 april 2012, 11:07
Een behringer stempedaal is inderdaad van plastic. Maar ik heb nog nooit een van die pedalen kapot kunnen trappen.
Echter is een stempedaal niet een pedaal waar je enorm hard om zult gaan trappen zoals bijv. een drive. Stemmen doe je immers op rustmomenten.

zoon van Piet
5 april 2012, 11:57
Arcane heeft een punt. De veelgebruikte Arion tuner bij voorbeeld is ook van plastic..
ik heb er een liggen, maar die is wel kapot..doet niks meer.
en in huis is een behringer - die is wel aan gort getrapt, bovenkantje ligt er helemaal af..
maar dat ding doet het nog steeds.. :)

Brum
5 april 2012, 12:01
Voor huisgebruik zou ik zo'n plastic pedaaltje nog wel overwegen, maar voor repetities/optredens zeker niet. Het is niet alleen het aantrappen van de pedalen, maar ook vervoer e.d. Ze zijn gewoon niet zo roadproof.

Ik gebruik zelf al jaren de TU-2, ik denk inmiddels zo'n 12 jaar, still going strong. Ik denk dat de kans toch redelijk groot is dat een plastic pedaal die jaren niet overleeft. Goedkoop is dan uiteindelijk toch gewoon duurkoop.

Robdop
5 april 2012, 12:11
Van alle geteste stempedalen voor mij ook zeker weten de Polytune van TC!

Fuhgawz
5 april 2012, 12:14
Een pedaltuner is iets wat nog jaaaren bij je blijft! Waar je qua overdrives misschien nog wel eens kunt veranderen van smaak, zal dat waarschijnlijk niet bij een tuner gebeuren. Ik zou dus zeker niet besparen op een tuner en gewoon een stevige kopen.

Als je het nieuw te duur vindt dan kun je nog altijd tweedehands kijken.

toddzilla
5 april 2012, 12:27
Ik zou ook voor een van de hier genoemde stevige pedalen gaan. Zelf gebruik ik een Boss TU-2, nu een jaar of 10, en hoewel hij in de loop der jaren wat lakschade heeft opgelopen heeft ie nooit geweigerd. Vrienden van me gebruiken een Korg DT-10, Korg Pitchblack, TC Polytune of een TU-variant en voor live doen die hun werk allemaal prima. Voor in de studio komt het misschien wat nauwer, maar daar heb ik weinig verstand van.

dml
5 april 2012, 13:34
Wil je echt een opvallende pedaltuner, koop dan de Boss TU-1000, kun je voor net geen € 90,- nieuw op de kop tikken.

Heb zelf een Turbo Tuner van Sonic Research en een Korg DT-10. Beide onverwoestbaar.

muziekschuur
5 april 2012, 13:58
Boss TU1000 (stemmen zonder bril)

digitech hardwire TH2

polviggen
5 april 2012, 15:13
Ik heb al jaren een boss tu-2 en als die raar begint te doen zou ik zonder aarzelen een tu-3 kopen.

thru bypass is voor mij niet nodig, de buffer van boss hoor ik al geen verschil geven.

KoenGuitar
5 april 2012, 15:20
Bedankt voor de reacties, ik ga zeker even rondkijken. Stemmen zonder bril zou wel zo handig zijn, zit in de min en draag bij optredens bijna nooit een bril, haha, puntje wat ik nu ook nog even mee ga nemen! (Hoewel dat bij stemmer op m'n digitech altijd goed ging). Behringer zal wel afvallen aangezien veel giggen tot de doelstelling behoort. Die dingen hebben ook nog een apart type adapter nodig geloof ik, dus da's ook niet ideaal.

Ace 1.15.19
5 april 2012, 15:21
Terecht al eerder opgemerkt: lees deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145831-Ik-durf-het-bijna-niet-te-vragen-is-er-al-iemand-die-een-Boss-TU-1000-gebruikt) even als je problemen hebt met je zicht.

titzenpitzer
5 april 2012, 16:40
Heeft iemand die nieuwe Polytune mini al eens geprobeerd? Ik hou er mijn oog op, lijkt me een zeer leuke vervanger voor de boss tu2 (die het eigenlijk al +-6 jaar uitstekend doet)

JohnLord
5 april 2012, 17:52
Waarom zou je hem dan vervangen?

zoon van Piet
5 april 2012, 20:31
Voor bijzienden kan ik alleen keihard zijn mbt de TC Polytune: niet doen. Ik werd helemaal gek dat ik niet kon zien wanneer ie bijna zuiver of helemaal zuiver stond..verschrikkelijk kutding voor mensen die niet goed zien! :(

En je hoeft niet per se zo'n kamerbrede Boss te kopen, de Korg DT-10 en Boss TU-nogwat zijn uitstekend zichtbaar voor mij met min 5 aan beide kanten...

muziekschuur
6 april 2012, 11:11
kamerbrede Boss.....

http://i49.servimg.com/u/f49/17/09/04/95/img_1318.jpg

humbucker
6 april 2012, 11:15
Voor bijzienden kan ik alleen keihard zijn mbt de TC Polytune: niet doen. Ik werd helemaal gek dat ik niet kon zien wanneer ie bijna zuiver of helemaal zuiver stond..verschrikkelijk kutding voor mensen die niet goed zien! :(

En je hoeft niet per se zo'n kamerbrede Boss te kopen, de Korg DT-10 en Boss TU-nogwat zijn uitstekend zichtbaar voor mij met min 5 aan beide kanten...

He nog mensen die dat ervaren. Ben zelf behoorlijk bijziend (rond de -4), en zelfs met bril lijkt het alsof ik enorm gezopen heb als ik naar die polytune kijk. Bij m'n TU-2 heb ik er dan een pak minder last van. T'is ook zo geen kermisbak!

Het is wel een vreemde gewaarwording, want voor de rest zie ik alles perfect scherp met bril of lenzen, alleen tuners aflezen geeft wat gekkigheid in de schedel!

titzenpitzer
6 april 2012, 19:41
Waarom zou je hem dan vervangen?

Moest ie het toch ooit eens opgeven natuurlijk!

the sure thing
6 april 2012, 21:15
Heeft iemand die nieuwe Polytune mini al eens geprobeerd? Ik hou er mijn oog op, lijkt me een zeer leuke vervanger voor de boss tu2 (die het eigenlijk al +-6 jaar uitstekend doet)

Ik heb de polytune mini. Werkt iets stabieler dan zn grote broertje! Zeer tevreden. Net als over mijn TU3. Uitstekend pedaal en beter (en veel fellere leds!) dan de TU2.

DvU
6 april 2012, 21:46
lig regelmatig te wisselen tussen de GT-8 en losse fx met dan een Korg DT-10.
Beide bevallen als tuner prima!

titzenpitzer
6 april 2012, 22:08
Vooral die fellere LEDs spreken me aan; heb het al een aantal keer meegemaakt dat ik door de zon niéts zag.

the sure thing
6 april 2012, 23:51
Daar ga je met de TU-3 geen last van hebben. Die is een stuk feller dan de TU-2 en mss wel de felste van de in dit topic genoemde boxes

zoon van Piet
7 april 2012, 13:32
He nog mensen die dat ervaren. Ben zelf behoorlijk bijziend (rond de -4), en zelfs met bril lijkt het alsof ik enorm gezopen heb als ik naar die polytune kijk. Bij m'n TU-2 heb ik er dan een pak minder last van. T'is ook zo geen kermisbak!

Het is wel een vreemde gewaarwording, want voor de rest zie ik alles perfect scherp met bril of lenzen, alleen tuners aflezen geeft wat gekkigheid in de schedel!

Kijk! Ik dacht echt dat ik gek werd van dat ding! Maar ik ben dus niet de enige.. De leds op de polytune zijn helder, maar gewoon veel te klein. en ze lichten eerst een beetje op alvorens echt te gaan branden ( en dan zie ik ze dus niet..).
Daarnaast had ik meer problemen met de polymode van de Polytune. maar het meest stoorde ik me aan het feit dat het ding voor bijzienden gewoon een onding is...