PDA

View Full Version : Snaren zitten niet precies boven pickup-poles



hugo123
4 april 2012, 18:49
zoals de titel al zegt, de snaren op mn stratocaster zitten niet goed boven de poles, hoe kan dat? en is dit nadelig voor de klank?

HaroldA
4 april 2012, 18:56
Is puur cosmetisch, hoort niemand iets van.

Sanderltd
4 april 2012, 19:14
Bij geen enkele gitaar (althans die van mij) zitten de snaren eigenlijk perfect boven de pooltjes hoor. Zoals al gezegd, is dat niks om je druk over te maken. Hoor je niks van! :)

jplm
4 april 2012, 19:24
Hallo.

Soms lopen ze exact over de polepieces, vooral als je maar één pickup hebt. Heb je er bijvoorbeeld 3, zoals bij een Strat, dan zit er meestal wel een element bij waar ze goed overheen lopen, en de anderen dan iets minder, komt voornamelijk omdat de drie elementen allemaal dezelfde breedte hebben, en de snaren van smal (topkam) naar breed (brug) uitlopen, vandaar. En omdat het brugelement dan vaak ook nog eens stukje gekanteld zit wordt zijn "absolute breedte" (zal ik het maar even noemen) ook nog weer anders.
Voor wat betreft de gevolgen: volgens mij valt dat hard mee, ik zelf heb sterk de indruk dat de zes polepieces gezamelijk een veld creëren, dus, dat het niet zoveel uitmaakt waar de snaar zich bevindt. Als je bijvoorbeeld een snaar flink opdrukt, dan beweeg je hem uit het veld van "zijn" pool weg, naar een positie precies tussen twee pooltjes in, maar ik hoor dan geen verschil in geluid of volume. Tot slot, ik heb een Strat-imitatie waarbij de lage E finaal náást zijn pool ligt, maar die gitaar heeft toevallig wel 't mooiste gebalanceerde basgeluid van m'n gitaren, dus het is net zo lang als 't breed is, vrees ik.

Groet, Jan.

hugo123
4 april 2012, 19:27
nog een vraag, hoezo is het dat de elementen schuin zijn geplaatst en aan de kant van de hoge e snaar hoger zijn, maar de poles hoger zijn bij de lage e snaar?

Hotpepper01
4 april 2012, 19:56
nog een vraag, hoezo is het dat de elementen schuin zijn geplaatst en aan de kant van de hoge e snaar hoger zijn, maar de poles hoger zijn bij de lage e snaar?

lage noten hebben lage frequenties, dwz langere golflengte en kleinere amplitude(kleinere uitslag). Als we er vanuitgaan dat de snaarlengte nagenoeg is gelijk is tussen de lage en de hoge E, dan zitten er bij het aanslaan van de lage E minder golfwisselingen op de snaar dan bij de hoge E. Bij langere lengte maakt de plaatsing minder uit.

De pooltjes bij de hoge moeten hoger omdat de uitslag dus kleiner is. Probeer dat maar eens uit met een plastic lineaal waarvan je het losse eind laat trillen op een bureaurand...een groot los eind klinkt lager en slaat verder uit.

jplm
4 april 2012, 20:08
lage noten hebben lage frequenties, dwz langere golflengte en kleinere amplitude(kleinere uitslag). Als we er vanuitgaan dat de snaarlengte nagenoeg is gelijk is tussen de lage en de hoge E, dan zitten er bij het aanslaan van de lage E minder golfwisselingen op de snaar dan bij de hoge E. Bij langere lengte maakt de plaatsing minder uit.

De pooltjes bij de hoge moeten hoger omdat de uitslag dus kleiner is. Probeer dat maar eens uit met een plastic lineaal waarvan je het losse eind laat trillen op een bureaurand...een groot los eind klinkt lager en slaat verder uit.

:???: :o

Ik weet niet waarom, maar toen ik bovenstaande theorie las kwam er een stukkie tekst uit het nummer "Leave the driving" van Neil Young bij me naar boven:

And as an afterthought
This must, too, be told
Some people have taken pure bullshit
And turned it into gold


Je begint je verhaal met dat lage tonen een "kleinere uitslag" hebben, en eindigd met "de pooltjes bij de hoge moeten hoger omdat de uitslag dus kleiner is". Ik kan dat niet helemaal volgen.

Groet, Jan.

Hotpepper01
4 april 2012, 20:19
Klopt dat je dat niet kan volgen. Is ook fout. Lagere noten hebben langere golflengte en grotere uitslagen. hogere noten hebben kortere golflengte en kleinere uitslag....
dat komt er van als je in de haast typt , de deurbel gaat en vervolgens niet goed corrigeert...

hugo123
4 april 2012, 21:28
Dat snap ik wel! Ik vond het alleen vreemd dat de pickups scheef stonden, dus wat je zou verwachten maar dan de poles bij de lage e wel hoger staan dan de poles bij de hoge e.

Mitch
5 april 2012, 12:26
Als het verschil groot is qua uitlijning ga je het wel horen overigens. Op een gegeven moment mis je wel een optimaal stuk van het magnetisch veld Maar goed, het is een strat, dat klinkt al zo iel dat een beetje mismatch tussen snaar en pooltje ook niet zoveel uitmaakt :hide:

Hotpepper01
5 april 2012, 13:52
Dat snap ik wel! Ik vond het alleen vreemd dat de pickups scheef stonden, dus wat je zou verwachten maar dan de poles bij de lage e wel hoger staan dan de poles bij de hoge e.

Nou, ik ben zelf wel eens gaan draaien aan de pole-hoogte bij mijn 1962 Gibson SG toen ik hem kocht omdat ik het volume verschil tussen de 3 hoogste en de 3 laagste snaren ondervond. En toen ik overging op een ander merk (zelfde dikte) snaren ben ik weer wat gaan terug gaan draaien... kennelijk maakt het merk snaren ook nog eens uit. Vraag me niet waarom. Kennelijk verstoord het ene snaarmateriaal het magnetisch veld van een element beter of minder goed.

Eko
5 april 2012, 15:54
Fender heeft meerdere types singlecoils gehad door de jaren heen. En nog steeds. In de jaren 90 waren het zgn. flatpoles en daar lagen de polen gelijk aan de kunststof kap. Daarna werd het weer staggered poles. Bij de `62 reissue zijn de poles netjes vorzien van afgeschuinde kanten ( bevelled). Marketing zal er wel aan bijdragen.