PDA

View Full Version : Orange Crush 10 Probleem..



Floris.
4 april 2012, 18:08
Ik heb sinds kort een probleem met mijn oefenversterker ( een Orange Crush 10, 20 watt)
Want als ik hem aanzet en het volume opendraai maakt hij constant een lage toon.
Ook valt het geluid van m'n gitaar weg.
Weet iemand waardoor dit komt en hoe ik het kan fixen?

cluseau
4 april 2012, 20:05
Ik heb sinds kort een probleem met mijn oefenversterker ( een Orange Crush 10, 20 watt)
Want als ik hem aanzet en het volume opendraai maakt hij constant een lage toon.
Ook valt het geluid van m'n gitaar weg.
Weet iemand waardoor dit komt en hoe ik het kan fixen?

Bedoel je met lage toon een brom iets hoger in frequentie dan het lichtnet, misschien herken je het als 100Hz? Als dat zo is kan het zijn dat er iets ernstig stroom staat te trekken. In dat geval je amp zeker niet meer aanzetten omdat meer schade het gevolg kan zijn. Wat ook kan is een uitgedroogde voedingselko die zijn capaciteit aan het verliezen is. Ook dan ontstaat er een 100Hz brom. Derde mogelijkheid is een defecte eindbuis. De brom in de eindbuizen heffen elkaar op in de eindtrafo mits de buizen zich gelijkwaardig gedragen. Is er een afwijking zul je dat horen door een 100Hz brom.

Floris.
4 april 2012, 20:54
Bedankt voor je info!
Dat komt overeen ja, vooral als ik hem hard aanzet lijkt het net of m'n tremolo aanstaat.
Maar hoe kan ik het maken, of is het beter om het te laten doen?

cluseau
4 april 2012, 21:51
Dat komt overeen ja, vooral als ik hem hard aanzet lijkt het net of m'n tremolo aanstaat.
Dat kan ik nergens aan linken tenzij hij helemaal instort door het gevraagde volume. Een tremolo heeft geen overeenkomst met een voedingsbrom. Als je een soundsample kan posten kan je meer vertellen.



Maar hoe kan ik het maken, of is het beter om het te laten doen?

Dat hangt helemaal van je kennis af, het is natuurlijk geen gloeilampje. Je zal iig moeten meten. Wil je het laten doen is het verstandig in je profiel je regio te vermelden dan kunnen we je verwijzen.

Floris.
4 april 2012, 22:10
Tja, ik heb hem nooit erg hard staan, maar ik bedoel dat het geluid van de gitaar compleet wegvalt en de brom gaat zegmaar "Aan en Uit", dat klinkt net als een tremolo met te veel depth. Voor een soundsample zou ik even moeten kijken, ik ben nl. nieuw op dit forum.

En ik heb niet erg veel ervaring met amps repareren, maar ik woon in de buurt van Veenendaal, Wageningen en Tiel dus als je nog een goede winkel weet om hem heen te brengen dan hoor ik het graag!

cluseau
4 april 2012, 22:20
Tja, ik heb hem nooit erg hard staan, maar ik bedoel dat het geluid van de gitaar compleet wegvalt en de brom gaat zegmaar "Aan en Uit", dat klinkt net als een tremolo met te veel depth. Voor een soundsample zou ik even moeten kijken, ik ben nl. nieuw op dit forum.

En ik heb niet erg veel ervaring met amps repareren, maar ik woon in de buurt van Veenendaal, Wageningen en Tiel dus als je nog een goede winkel weet om hem heen te brengen dan hoor ik het graag!


In Nijmegen zitten een paar goeie techneuten, hier actief op het forum. Was een week geleden in Tiel en Wageningen maar zit nu een beetje te ver voor je tenzij je hem per post wil verzenden.