PDA

View Full Version : Waar houd ik m'n plectrum tijdens fingerpicking?



speedof1
4 april 2012, 11:19
Stel: ik heb een nummer waarbij ik zowel een gedeelte wil fingerpicken als een gedeelte dat ik wil strummen. Voor mijn fingerpick gedeelte gebruik ik mijn duim, wijsvinger en middelvinger. Ik heb ook nog de 'hele' hand nodig om percussief op de snaren te slaan (het gaat om 'why georgia' van John Mayer).

Wat is volgens jullie dan een comfortabele plek om de plectrum te hebben? Foute antwoorden zijn: je schoot (ik sta) en je mond (ik zing).

humbucker
4 april 2012, 11:22
Tussen pink en ringvinger? Op de grond en dan snel een nieuwe pakken aan de micstand?

smullie
4 april 2012, 12:01
Op de grond en dan zoiets op je microfoonstaander hangen. En dan daarna plectrums rapen... :hippie:

http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/57810/Dunlop-5010-Mic-Stand-Pick-Holder.jpg

HaroldA
4 april 2012, 12:03
http://static.igossip.com/photos/FredSmithson_Stars_48759_Miley_Cyrus_Twitpic_Guita r_Pick_In_Mouth.jpg

harrie-beton
4 april 2012, 13:00
317

deze kan ook...............

Harald
4 april 2012, 13:14
Strummen zonder plectrum kan ook nog prima.

Verschillende gitaristen hebben hier verschillende oplossingen voor. Ken dat nummer en bijbehorende tokkels niet, maar elke vorm van plectrum ergens in je hand wegstoppen belemmert je bewegingsvrijheid. Tokkel je normaal sowieso maar met 1 of 2 vingers, dan lukt het nog wel, maar als je zoals ik alle vingers gebruikt is het niets, plectrum in je handpalm, of achter je wijsvinger (de twee meest gebruikte) Dan speel ik nog liever hybrid. Als je je dan aanwent om ook je pink te gebruiken heb je je plectrum als duim, en 3 vingers om mee aan te slaan.

Beginnen oefenen met bv een c maj 7 akkoord, plectrum wisselt bas op A en E snaar, de middelvinger, ringvinger en pink slaan de DB en G snaar aan. Dat bv. in Johnny Cash achtig of Bossa achtig ritme. Als je dat een tijdje doet zul je zien dat hybrid vrij snel op te pakken is. Ook ideaal als je af en toe typische plectrum dingen tussendoor wilt doen.

Harald
4 april 2012, 13:18
Voor de partij in het begin zal het tegenvallen met hybrid. Die percussieve dingen zijn dan wat lastiger, al kan het wel. Lijkt erop dat hij het plectum in zijn handpalm klemt. Hij heeft al zijn vingers beschikbaar. Heb dat nooit prettig kunnen vinden.

Alternatief kan ook nog zijn tussen de pink en ringvinger in klemmen, bij het kootje gelijk bij de knokkels. Zo te zien gebruikt hij de vingers toch de hele tijd tegelijk.

LGK
4 april 2012, 13:21
http://static.igossip.com/photos/FredSmithson_Stars_48759_Miley_Cyrus_Twitpic_Guita r_Pick_In_Mouth.jpg

nou.. Ik kies toch voor deze.. :D

barno
4 april 2012, 13:38
Ik zit ook nog te zoeken wat voor mij het best werkt. Er zijn zoveel verschillende manieren. Brian Setzer offert er een ganse wijsvinger voor op maar mijn zijn techniek kan dat natuurlijk.


http://www.youtube.com/watch?v=JvXjbsEoKyA&feature=related

zelf klem ik plectrum tijdens fingerpicken in kromming van mijn middelvinger. die ik dan nog (een beetje) gebruiken om te picken, maar pick dan vooral met de andere drie vingers. meest comfortabele is toch te fpicken zonder het plectrum. als ik zit leg ik het op mijn dij, als ik sta, laat ik het vallen en moet de rest dan maar zonder afwerken :)

ideaal lijkt me john mayers techniek, hij klemt het tussen dikste koten van wijs- en middenvinger, zo speel je nog met alle vingers, alleen het daar krijgen is moeilijk vind ik

Smoky
5 april 2012, 12:20
fingerpicken met plectrum en middelvinger en ringvinger

Harald
5 april 2012, 17:23
Ik zit ook nog te zoeken wat voor mij het best werkt. Er zijn zoveel verschillende manieren. Brian Setzer offert er een ganse wijsvinger voor op maar mijn zijn techniek kan dat natuurlijk.



Dat voormalig straatschoffie doet het heel aardig.... maar qua tokkelen, ach... het werkt voor wat hij wil doen.

Als ik Mayers variant goed begrijp werkt dat eigenlijk alleen als je die twee vingers nooit apart wilt gebruiken om aan te slaan. Maar dat soort beperkingen heb je bij alle varianten waarbij je het plectrum in de hand vasthoudt. Een soort postit op je gitaar waar je je plectrum op zet... misschien een stukje metaal op het ijzer en een magneetje op je gitaar? Maar wat dat dan weer doet bij magnetische pickups?

terrasbeest
5 april 2012, 18:01
http://www.youtube.com/watch?v=0zhulCDYBCQ&feature=relmfu

barno
5 april 2012, 18:35
Dat voormalig straatschoffie doet het heel aardig.... maar qua tokkelen, ach... het werkt voor wat hij wil doen.

Als ik Mayers variant goed begrijp werkt dat eigenlijk alleen als je die twee vingers nooit apart wilt gebruiken om aan te slaan. Maar dat soort beperkingen heb je bij alle varianten waarbij je het plectrum in de hand vasthoudt. Een soort postit op je gitaar waar je je plectrum op zet... misschien een stukje metaal op het ijzer en een magneetje op je gitaar? Maar wat dat dan weer doet bij magnetische pickups?

voel ik daar enig dedain over de picking techniek van Setzer? ;) Uiteraard is zijn techniek gericht op wat ie wil spelen. en dat is geen fingerstyle hé.

Ik denk trouwens dat het wel moglijk isapart te spelen met de twee vingers met de mayer techniek.

de vraag van TS ging volgens mij over het palmen van de pick. en niet over hybrid picking, da's weer een andere categorie met voordelen (en nadelen).

waarschijnlijk is de meest logische techniek spelen met een thumbpick en de wijsvinger bijzetten zodat het een flatpick wordt indien nodig. zie de van een andere planeet komende scotty anderson...


http://www.youtube.com/watch?v=IRJbg1XyEbo

obiwanjacobi
18 april 2012, 22:30
dubbelzijdig tape op je slagplaat plakken...

:crazyhappy:

Pirate
27 april 2012, 22:53
heb je een les paul? dan kan je hem tussen je brug en tailpiece doen (hangen).

Harald
28 april 2012, 12:16
voel ik daar enig dedain over de picking techniek van Setzer? ;)

Whatever works, voor wat wie dan ook wil spelen. Zolang je een klassieke gitaar maar niet met een plectrum aanvalt. Weet ook niet waarom ik daar niet tegen kan... ergens moet je blijkbaar toch enig dogmatisme kwijt kunnen als mens :(

Dedain absoluut niet.... realisme misschien ;) Setzer gaat echt niet wegkomen met een serieus moppie Bach, en van alle gitaristen die wel eens wat tokkelen met een gepalmed plectrum die ik gezien heb gaat niemand dat lukken. En daar zitten een paar akelig goede muzikanten bij. Akkerman op luit zou de enige zijn, maar niet met een plectrum in zijn handen. En Giovanni Agricultura heeft toch meer met rennaisance muziek dan met Bach heb ik het idee. Maar dat speelt hij wel erg mooi.

Het nadeel van een thumbpick als plectrum gebruiken is dat je geen pinch harmonics kunt maken (nu ja, bijna niet, er is wel een trucje voor, maar je kunt niet hetzelfde als met een flatpick.)

Harald
28 april 2012, 12:18
Don't get me wrong trouwens, mag Setzer graag horen. Had ik vroegâh al, toen de Stray Cats hun eerste hitjes hadden en Setzer nog geen bierbuik kon betalen :)

Robin...
3 mei 2012, 02:17
Tussen me vingerkootje werkt bij mij het beste en doe ik op het podium altijd en nog nooit laten vallen. Anders heb ik hem meestal tussen me vingers alleen met zweterige handen op podium waag ik het liever niet. De mond techniek is een goeie maar daar is geen tijd voor en soms kijken mensen je raar aan als je dat doet.

Callthetune
20 mei 2012, 19:14
Misschien is dit wel een ideetje voor je: geniale uitvinding, zeker als het op picking aankomt. Blijft gewoon rond je duim dankzij de rekbaarheid van de kunststof. Hiermee strummen moet je wel gewoon worden...

http://www.themusiczoo.com/PDGImages/374_Dunlop_Thumb_Pick_Medium_White_9002P_a.jpg