PDA

View Full Version : Truss rod vraagjes



Danar
3 april 2012, 19:54
Hallo,

Vrijdag ga ik een ''oefenneck'' maken. Dit doe ik omdat ik bijna 0 ervaring heb met houtbewerking, maar ik wel een telecaster ga bouwen. Nu heb ik echter een paar vraagjes:
Ik wil een dual truss rod gaan gebruiken (In de echte neck). Klopt het dat deze truss rod in een recht kanaal ligt? Moet de breedte van het kanaal even breed zijn als de truss rod zelf, of moet hij aan beide kanten bijvoorbeeld 0.5 mm breder zijn?
Ik heb deze truss rod op het oog: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=hotrod-trussrod-dual-action-457mm&action=article&group_id=20000066&aid=1436&lang=NL

En even voor de zekerheid: de afstelschroef komt in de kop van de gitaar?
Ik weet niet of het belangrijk is maar ik zeg maar even, de lengte van de neck bedraagt 46.8 mm

Alzovast bedankt!

Rizz
3 april 2012, 19:59
Hallo,


Ik weet niet of het belangrijk is maar ik zeg maar even, de lengte van de neck bedraagt 46.8 mm

Alzovast bedankt!

Dat wordt dan een heel klein gitaartje?? :dontgeti: :seriousf:

Tabula Rasa
3 april 2012, 20:00
Dit soort pennen liggen in een recht kanaal even diep en even breed als de blokjes aan de uiteinden. Stelschroef mag inderdaad ook gewoon aan de kopkant komen.

Danar
3 april 2012, 20:04
haha, stomme fout heb je opmerking ook 3x overnieuw moeten lezen voor ik het zag, maar je snapt hem denk ik wel: 468 mm

Danar
3 april 2012, 20:05
Dit soort pennen liggen in een recht kanaal even diep en even breed als de blokjes aan de uiteinden. Stelschroef mag inderdaad ook gewoon aan de kopkant komen.

Bedankt!:)

Danar
8 april 2012, 20:26
Hallo,

Nog even een vraagje:
Hoe bepaal je de positie van de truss ros? Daarmee bedoel ik de lengte van het einde van de truss rod tot bijvoorbeeld het einde van de neck.

Danar
9 april 2012, 23:45
Helemaal niemand die me kan helpen met deze vraag?:???:

barno
9 april 2012, 23:53
De stelschroef laat je uitkomen onder de nut, dus dat wijst zich vanzelf uit.

Danar
9 april 2012, 23:56
oke, bedankt! Beginner he ;)

RoelTM
10 april 2012, 23:34
Hi Danar, kijk eens naar deze filmpjes van O'Brien Guitars. Hier wordt mooi uitgelegd hoe een neck wordt gemaakt en hoe je de truss rod installeerd. Ik heb zelf ook geen ervaring met halzen maken en vond ze erg informatief.

Video over de truss rod.

http://www.youtube.com/watch?v=tLY3iN1Atn4

Video over het carven van de neck.

http://www.youtube.com/watch?v=-HWT8MxkjAs&feature=relmfu

Dootch
11 april 2012, 00:44
Hoe minder speling de truss rod zijwaarts heeft hoe beter!
Afstellen doe je met een schroefdraad, dus gaat de trussrod willen 'meedraaien', als hij dan opspant kan hij (theoretisch) scheef in zijn kannaal liggen en de nek dus scheeftrekken als hij op spanning komt.
In het ideale geval liggen de twee stangen loodrecht boven elkaar in het kannaal.

Dus als de blokjes aan de uiteinden breder zijn dan de trusrod zelf dan frees je alleen breder waar het blokje komt.

Kan zijn dat de gitaar ook ooit zo dient afgesteld dat de trussrod spanningsloos staat. Dan mag hij ook niet liggen ratelen in het kannaal.

Dus mijn advies: ga voor een spannertje

angel-eyes18
17 april 2012, 16:09
in het filmpje zie ik dat er een "shim" in het sleufie wordt gelijmd...bovenop de trushrod.
moet dat het zelfde materiaal zijn als de hals?
ik ben zelf bezig met de bouw van een SG 400.
de hals is net zoals de body van mahonie.

grtz

john

Danar
17 april 2012, 16:44
RoelTM, handig, hartstikke bedankt!! Wel een vraagje aan overgehouden: Op guitarsupplies zie ik dat ze een ronde en een platte spokeschaaf verkopen. Welke kan het beste gebruikt worden voor het carven van de nek?

crazycow
19 april 2012, 20:23
De rod moet in principe precies passen, geen speling links en rechts. Als het (bij mij) toevallig wel zo is dat ik de sleuf iets te wijd het gemaakt, wikkel ik 'm in huishoudfolie (gaat ratelen ook tegen). Dat van die 'shim' zie ik ook vaker, maar snap nog steeds niet waarom dat beter zou zijn. Bovendien heb ik met een trussrod van 10mm diep niet zo veel speling om er ook nog eens een 'shim' in te leggen. Dan wordt het allemaal wel heel dun aan de onderkant, vooral aan de kant van de kop (kopse kant?)

Wat betreft de spokeschaaf, maakt niet echt uit voor een bolling: allebei is goed voor een ruwe vorm, kan ook met een rasp ofzo, maar ik zou je aanraden om daarna met een schraapstaal te finetunen en daarna ook nog eens te schuren (eerst als een schoenlapper voor de ronding (met een schuurmachineband bijvoorbeeld), daarna in de lengte van de hals).

angel-eyes18
19 april 2012, 21:33
Thankz crazycow....

ik had ook ergens gelezen dat je een paar dotjes siliconenkit op de trushrod kan kwakken en dan meteen je fredboard er op..schijnt ook goed te helpen tegen ratelen en trillen...fotoos volgen binnenkort :-)

Mattia
20 april 2012, 10:59
Het plaatsen van een filler strip of shim geeft extra compressie aan de trussrod; voor een single action is dat soort van nodig, voor een dual action zoals die van Allied is het vooral verzekering tegen ratelen, en zorgt ervoor dat de truss rod 'preloaded' is. Verder werkt een truss rod het beste als deze zo diep mogelijk in de hals zit (ver van de neutrale as af); 1/8" (ongeveer 3mm) hout dikte aan de achterkant is wel voldoende, trouwens.

ErikH
20 april 2012, 11:40
Ik heb nu net mijn eerste truss rod kanaal gefreesd en deze is door de kwaliteit van de aldi-bovenfrees toch niet zo strak als had gemoeten. Er zit aan beide kanten van de truss rod iets speling. Betekent dit dat ik dit moet opvullen? Ik hijack een beetje het topic, maar het sluit goed aan op de initiële vraag dacht ik:-)

crazycow
20 april 2012, 17:57
Ik heb nu net mijn eerste truss rod kanaal gefreesd en deze is door de kwaliteit van de aldi-bovenfrees toch niet zo strak als had gemoeten. Er zit aan beide kanten van de truss rod iets speling. Betekent dit dat ik dit moet opvullen? Ik hijack een beetje het topic, maar het sluit goed aan op de initiële vraag dacht ik:-)

Yep, zou ik wel doen anders is de kans groot dat ie gaat ratelen, stripjes fineer zou kunnen, met kit, lijm, tape zou evt ook kunnen maar oppassen dat de truss rod nog wel blijft werken (als er folie omheen zit is er geen probleem). Ik zelf zet als het onverhoopt wat te ruim is stripjes fineer en/of wikkel 'm in keukenfolie (ook goed als je de toets er direct bovenop lijmt, komt de lijm niet in de truss rod zelf). En als ie wat te diep is dan ook bijv. een stripje fineer erop (toch een shim ;)).

Zelf gebruik ik alu double action trussrods en die zet ik direct onder de toets. Op het dunste punt aan de onderkant is er dan nog ca. 4 tot 5 mm hout over. 3mm kan waarschijnlijk ook wel, maar ik hou toch liever iets meer over voor de zekerheid (hoewel de trussrod aan de uiteinden nou ook weer niet of misschien wel helemaal geen druk uit zal oefenen).

SwoopInDown
3 oktober 2013, 23:01
Interessant topic! Ik ben ook met een gitaar bezig (Les Paul achtig model) en heb deze halspen besteld:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=64_694_65&products_id=362

Ik heb de ruimte voor het aluminium kanaal gefreesd in de hals, maar nu ik moet gaan monteren en daarna de toets ga lijmen begin ik toch te twijfelen. Moet het U kanaal nu met de open kant naar boven (naar de toets) of juist naar beneden gemonteerd worden?

barno
4 oktober 2013, 00:28
Interessant topic! Ik ben ook met een gitaar bezig (Les Paul achtig model) en heb deze halspen besteld:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=64_694_65&products_id=362

Ik heb de ruimte voor het aluminium kanaal gefreesd in de hals, maar nu ik moet gaan monteren en daarna de toets ga lijmen begin ik toch te twijfelen. Moet het U kanaal nu met de open kant naar boven (naar de toets) of juist naar beneden gemonteerd worden?
vlakke kant tegen toets dacht ik bij dat type, anyway, gewoon ff checken wat er gebeurt als je aan de truss rod draait. De kant waar ie in het midden naar boven komt, moet tegen de toets.

SwoopInDown
4 oktober 2013, 21:53
vlakke kant tegen toets dacht ik bij dat type, anyway, gewoon ff checken wat er gebeurt als je aan de truss rod draait. De kant waar ie in het midden naar boven komt, moet tegen de toets.

Ok thanks! Ik heb het even geprobeerd en als ik er aan draai wordt de gesloten kant van de u weg gedrukt van de pen. Dus die kant ga ik omhoog leggen (dus open kant naar beneden).

Marcel2
4 oktober 2013, 21:57
En als je de andere kant opdraait?

SwoopInDown
4 oktober 2013, 21:58
Dan draai ik de moer los :) Ik zal even een filmpje maken, monumentje :p


Eh maak daar maar een paar minuten van, Youtube geeft een netwerk storing :p

SwoopInDown
4 oktober 2013, 22:46
http://www.youtube.com/watch?v=Qqzxn0AzU4I